Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ruotsinkieliset vaativat pakkoruotsia ala-asteelle?

Vierailija
25.02.2012 |

Täällä taas itkua siitä, kun RKP:n vaatimaa pakkoruotsin aikaistusta ei olekaan tulossa. Mitä helve**iä asia edes kuuluu ruotsinkielisille?

http://www.vasabladet.fi/Ledare/Story.aspx?linkID=189343

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuore tutkimus todista päinvastaista? Suomalaisten nuorten kielitaito onkin huono.

Mikä tutkimus? Nuorten englannin taito on taatusti hyvä. Ruotsia ei halutakaan oppia, joten ruotsin taito on huono. Jos ruotsin tilalla voisi opiskella jotain muuta kieltä, sitä osattaisiin paremmin, koska itse tehdyn valinnan myötä motivaatio on korkeampi.

Vierailija
22/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Måst man nu faktiskt ta till ståltråden?? Jag är finsk, precis lika finsk som du. Att vara finsk medför vissa rättigheter, som t.ex hälsovård, skolning, rättskipning etc. Finland har varit ett tvåspråkigt land sedan vi har blivit självständiga och svenskans ställning är en självklarhet. Skulle du faktiskt kunna ge upp dina rättigheter sådär bara?

Jag medger att svenska lärs i finska skolor på ett usselt sätt. Det lärs rikssvenska och lärarna är ofta okompetenta. Man borde absolut satsa på detta mera. Men det som ni lär er där, eller BORDE lära er om vissa av er inte skulle vara så förbaskat tröga, är RESPEKTEN för vår minoritet, se oss som JÄMNSTÄLLDA med finnar och jo visst, även lära er språket så att det kan garanteras att finlanddsvenskar har möjlighet att få den service som garanteras i grundlagen.

Att vara finländare innebär att man lär sig svenska för att svenska hör till Finland! Vi är inte nån minoritet som skall slopas, vi och vårt språk är precis lika mycket värt som finnarna och finskan!

Väärä kieli. Kirjoita suomeksi, niin kommentoimme.

Haluatko muuten myös pakkosaamen? Saamelaiset ovat taatusti alkuperäisiä suomalaisia ja kuuluvat Suomeen.

Ja niin pitääkin. Saamella ei vain ole samanlaista historiallista aspektia kuin ruotsilla, se ei kuitenkaan tarkoita sitä että olisi yhtään vähemmän tärkeä kieli.

Kuten tuossa kirjoitettiin niin ruotsin asema on suomenruotsalaisille itsestäänselvä perusoikeus, kuinka helposti sinä luopuisit perusoikeuksistasi? Suomi sattuu olemaan kaksikielinen maa oli prosenttiluvut mitä tahansa. Suck it up tai muuttakaa muualle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Att vara finländare innebär att man lär sig svenska för att svenska hör till Finland!

Voiko itsekkäämpää asennetta ollakaan! Ruotsin kieli EI KUULU MINUN ELÄMÄÄNI MITENKÄÄN! Minulla on oikeus olla SUOMALAINEN ilman velvoitetta ruotsin opiskeluun.

Ei ihme, että monet suhtautuvat teihin hieman negatiivisesti, jos asenne on tuollainen.

Vierailija
24/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Måst man nu faktiskt ta till ståltråden?? Jag är finsk, precis lika finsk som du. Att vara finsk medför vissa rättigheter, som t.ex hälsovård, skolning, rättskipning etc. Finland har varit ett tvåspråkigt land sedan vi har blivit självständiga och svenskans ställning är en självklarhet. Skulle du faktiskt kunna ge upp dina rättigheter sådär bara?

Jag medger att svenska lärs i finska skolor på ett usselt sätt. Det lärs rikssvenska och lärarna är ofta okompetenta. Man borde absolut satsa på detta mera. Men det som ni lär er där, eller BORDE lära er om vissa av er inte skulle vara så förbaskat tröga, är RESPEKTEN för vår minoritet, se oss som JÄMNSTÄLLDA med finnar och jo visst, även lära er språket så att det kan garanteras att finlanddsvenskar har möjlighet att få den service som garanteras i grundlagen.

Att vara finländare innebär att man lär sig svenska för att svenska hör till Finland! Vi är inte nån minoritet som skall slopas, vi och vårt språk är precis lika mycket värt som finnarna och finskan!

Väärä kieli. Kirjoita suomeksi, niin kommentoimme.

Haluatko muuten myös pakkosaamen? Saamelaiset ovat taatusti alkuperäisiä suomalaisia ja kuuluvat Suomeen.

Ja niin pitääkin. Saamella ei vain ole samanlaista historiallista aspektia kuin ruotsilla, se ei kuitenkaan tarkoita sitä että olisi yhtään vähemmän tärkeä kieli.

Kuten tuossa kirjoitettiin niin ruotsin asema on suomenruotsalaisille itsestäänselvä perusoikeus, kuinka helposti sinä luopuisit perusoikeuksistasi? Suomi sattuu olemaan kaksikielinen maa oli prosenttiluvut mitä tahansa. Suck it up tai muuttakaa muualle.

Miten ihmeessä suomenkielisten pakkoruotsi voisi olla ruotsinkielisille kuuluva oikeus????? Tuohan on ihan järjetön ajatus.

Vierailija
25/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua. Opin sen itse, vaikka en ole mikään kielinero ja sama juttu lasteni kanssa ja ihan Savossa asutaan. Ruotsin kieli on ongelma pienelle äänekkäälle joukolle, ilmeisesti.

Vierailija
26/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa kirjoitettiin niin ruotsin asema on suomenruotsalaisille itsestäänselvä perusoikeus

Pakkoruotsiko on perusoikeus? Hah. Pakkoruotsi tuli vasta peruskouluun RKP:n kiristämänä. Kumma juttu, että maa oli jopa kaksikielisempi ennen tätä.

Vierailija
27/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen vaikeutta ja ongelmaa ruotsin kielen opiskelussa on?

Se vie paikan joltain tarpeellisemmalta kieleltä. Koulussa ei ole rajatonta määrä oppitunteja.

Ruotsin kieli on ongelma pienelle äänekkäälle joukolle, ilmeisesti.

Ei niin pienelle. Tutkimusten mukaan 2/3 suomalaisista vastustaa pakkoruotsia. Vaalikoneiden mukaan hieman yli puolet valituista kansanedustajista vastustaa pakkoruotsia. Myös Kokoomuksen puoluekokouksen enemmistö ilmoitti äänestyksessä vastustavansa pakkoruotsia.

Vierailija
28/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan tiedoksi, että ruotsin kieli on saameen verrattuna maahanmuuttajien kieli. Saamea on puhuttu täällä "aina". Ruotsia vain joitakin satoja vuosia.

Vierailija
29/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen suomenkielinen ja aina minua on suomeksi palveltu kaupoissa ja virastoissa ym. Siis ruotsinkieliset ovat täällä vähemmistö... suomenkielisiä on huomattavasti enemmän!

Ja meidän lapsilla 1.vieraskieli alakoulussa oli englanti. Ruotsin sai ottaa vapaaehtoisena 4- luokalla.

Olen sitä mieltä,että itäsuomessa pitäisi ehdottomasti saada lukea venäjää koska siellä sitä tarvitaan..ainakin enemmän kuin täällä.

Vierailija
30/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen suomenkielinen ja aina minua on suomeksi palveltu kaupoissa ja virastoissa ym. Siis ruotsinkieliset ovat täällä vähemmistö... suomenkielisiä on huomattavasti enemmän!

Ja meidän lapsilla 1.vieraskieli alakoulussa oli englanti. Ruotsin sai ottaa vapaaehtoisena 4- luokalla.

Olen sitä mieltä,että itäsuomessa pitäisi ehdottomasti saada lukea venäjää koska siellä sitä tarvitaan..ainakin enemmän kuin täällä.

verrattuna muihin samankokoisiin kaupunkeihin ja syynä on ruotsin kieli. Kaikki asiat (mm. koulut ja teatterit ja sairaanhoito) tehdään tuplasti kahdella kielellä. Kaksikielisyys aiheuttaa Vaasalaisille rankan verotaakan ja paljon kuluja.

Vierailija
31/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että opetussuunnitelmaa kuuluisi rukata ja laittaan ruotsinkieli valinnaiseksi. Itse aikoinaan opiskellut pakolliset kuviot myös pois mutta en siitä huolimatta osaa ruotsinkieltä lainkaan. Ruotsissakin liikkuessa pärjää hyvin englanninkielellä, jota nyt suurin osa maailmassa muutenkin puhuu.

Vierailija
32/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä niillä, jotka ruotsia ovat vapaaehtoisesti opiskelleet, on etulyöntiasema tietyillä työpaikoilla ja -aloilla niihin nähden, jotka sitä eivät ole oppineet. Joten antaa vaan niiden jotka eivät muutenkaan todennäköisesti kieliä helposti opi, olla pakko-oppimatta ruotsia. Meitä ruotsinkielentaitoisia kyllä piisaa ilman näitäkin.

Vierailija
33/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ortodoksinen uskonto kuuluu Suomeen, mutta silti jokaisen ei tarvitse opetella heidän menojaan. Saamen kieli kuuluu Suomeen, mutta kaikkien ei tarvitse opetella saamea.

Romanikieli kuuluu Suomeen, mutta kaikkien ei tarvitse opetella romano mirits.

Ei suomalaisten tehtävä ole olla ruotsalaisten palvelijoita, kyllä teillä itsellännekin on vastuu hyvinvoinnistanne. Siihen kuuluu suomen kielen opiskeleminen. Ei saa heittäytyä muiden palveltavaksi. Ette ole mitään vammaisia, joita terveiden pitää auttaa, vai oletteko ? Vammaisia minä olen valmis auttamaan, mutta en ruotsinkielisiä, maailman hemmotelluinta vähemmistöä!

Vierailija
34/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä niillä, jotka ruotsia ovat vapaaehtoisesti opiskelleet, on etulyöntiasema tietyillä työpaikoilla ja -aloilla niihin nähden, jotka sitä eivät ole oppineet. Joten antaa vaan niiden jotka eivät muutenkaan todennäköisesti kieliä helposti opi, olla pakko-oppimatta ruotsia. Meitä ruotsinkielentaitoisia kyllä piisaa ilman näitäkin.

Iloitse onnestasi ja kerro viestisi RKP:lle.

Teitä ruotsintaitoisia on jo yli tarpeen tässä maassa, lisää ei tarvita, reserviä on 30 vuodeksi eteenpäin.

Vierailija
35/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua. Opin sen itse, vaikka en ole mikään kielinero ja sama juttu lasteni kanssa ja ihan Savossa asutaan. Ruotsin kieli on ongelma pienelle äänekkäälle joukolle, ilmeisesti.

Mitä ihmeen vaikeutta ja ongelmaa ruotsin kielen opiskelussa on?

Motivaation puute!

Vierailija
36/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten ihmeessä suomenkielisten pakkoruotsi voisi olla ruotsinkielisille kuuluva oikeus????? Tuohan on ihan järjetön ajatus.

[/quote]

Ei olekaan kysymys mistään oikeudesta, vaan VALLASTA!

Pakkoruotsissa toteutuu ruotsinkielisen ikimuistoinen oikeus simputtaa enemmistöä, se on simputuksen ja alistamisen viimeinen linnake. Siksi siitä luopuminen on herrakansalle niin vaikeaa, sen jälkeen ei enää ole jatkoa vuosisataiselle alistamisperinteelle.

Olemme muilla elämänalueilla vapautuneet ruotsin kielen ylivallasta, hitaasti mutta varmasti. Pakkoruotsi on viimeinen vallankäytön osoitus vuosisataisessa alistamisen perinteessä. Kun se on poistettu, olemme vapaita.

Vierailija
37/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äidinkieleni on suomi.

Naistenklinikalla kuopusta saadessani makasin sektion jälkeen morfiinitokkurassa osastolla. Sängyn viereen tuli kierrolle kaksi portugalilaista opiskelijaa kysymään " Do you speak English?".Ja niin piti keskustella englanniksi mutta eipä se minua haitannut, kun kerran osasin ko. kieltä.

Ja huomatkaa: kysymys ei kuulunut TALAR DU SVENSKA vaan DO YOU SPEAK ENGLISH.

Kumpi siis olikaan tarpeellisempi kieli?

Vierailija
38/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallisia kieliä, niin mun mielestä ainakin pitäisi olla itsestään selvää, että kaikki suomalaiset lapset sitten oppivat kummankin kielen, eikö?

miksei sitä sitten tarvi opiskella. Sveitsissä virallisia kieliä on neljä eikä kenenkää pidä opetella muuta kuin oman äidikielensä, mikä se sitten onkaan.

Paras ratkaisu tähän on äänestä oikein tästä asiasta ensi kunnallisvaaleissa. Niin minä ainakin aion tehdä. Se on paras tapa vaikuttaa.

Vierailija
39/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallisia kieliä, niin mun mielestä ainakin pitäisi olla itsestään selvää, että kaikki suomalaiset lapset sitten oppivat kummankin kielen, eikö?

miksei sitä sitten tarvi opiskella. Sveitsissä virallisia kieliä on neljä eikä kenenkää pidä opetella muuta kuin oman äidikielensä, mikä se sitten onkaan.

Paras ratkaisu tähän on äänestä oikein tästä asiasta ensi kunnallisvaaleissa. Niin minä ainakin aion tehdä. Se on paras tapa vaikuttaa.

Ruotsin kieli voisi olla alueelisesti virallinen kuten saamekin.

Sveitsi muuten koostuu yksikielisistä kantooneista, eli siellä ei ole neli- tai kaksikielisiä alueita.

Vierailija
40/49 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan noin vaikea ymmärtää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä