Vauva syntyi aamuyöstä ja nyt jo kotiin sairaalasta???
Nopeaa toimintaa ja paranemista tuolla ruåttin puolella. Kotona varmaan odottaa kaikki mahdollinen, mut silti. Miten se Vikkan pystyy nyt jo matkaustamaan autossa??
Kommentit (45)
Vickanin tarvii varmaan heti alkaa kokkailemaan, peseen pyykkiä ja siivoaan kotiaan. Ai niin ja kaupassakin sen tarvii käydä. Ja just nyt on rahat tiukalla niin joutuu hyppään kaupungin bussiin ja sillä ajamaan lähimpään Ica-Markettiin. Mahtaa olla kyllä tosi tuskaista, jos on paikat vielä hellänä, mut minkäs teet, kyllä kunnon äiti alkaa heti hommiin. Vauva menee varmaan kainalossa.
ja kyselee millon lapsilisät ekasta maksetaan, että saa Prixistä vaippoja. Ja jos rahat riittää, niin Ikeasta saa hoitopöydän. Onneksi mummi ja vaari osti rattaat ja sängyn, ja sai vielä linnan vintiltä jotain pölyisiä ja kosteita vaatteita lainaksi =) Hyvä juttu, etä D osaa kokata ja pyykätä, niin pääsee vähän vähemmällä noitten soseiden ja kestovaippojen kanssa...
minun tuttavapiirissäni ollaan oltu aika hyvävoimaisia synnytyksen jälkeen pääsääntöisesti. Itse olin ekasta yön sairaalasta kun en tajunnut, että olisin voinut kotiinkin lähteä mutta 2 seuraavaa ovat syntyneet haikaranpesässä polikliinisesti. Ei repeämiä eikä kummempia vuotoja tai mitään kipulääkityksiä taikka tippoja -- itse kävelin joka kerta suihkuun ja lapsivuodeosastolle ja ekalla kerralla kotiinkin sen kilometrin matkan. 2 myöhempää kertaa tultiin autolla kun muutettiin noin 3 km päähän kättäristä. Toista tosin kävelin synnyttämään :)
Kaikki eivät kärsi kamalasti tai voi kovin huonosti synnytyksen jälkeen, vaikka myönnän, että minun synnytyskokemukseni lienevät kuitenkin verrattain helppoja. Vickanilla näyttää menneen samaan tapaan :)
lasta, yhtään tikkiä ei ommeltu kummallakaan kerralla ja olisin voinut kummallakin kerralla lähteä kotiin vaikka heti. Esikoisen kanssa lähinnä harjottelin imettämistä sairaalassa 2 vrk, kuopuksen synnyttyä la iltana lähdin sairaalasta seur aamuna.
että eipä siellä autossa tarvitse istua kuin joku 5 min. Näin kertoi iltapäivälehti ennen synnytystä.
oikeasti on aika harvinaista, että ensisynnytyksestä äiti pystyy lähtemään omin jaloin noin pian kotiin. Teillä on sitten kovin helpot synnytykset olleet, jos tuo olisi teille ollut piece of cake.
Ymmärrän kyllä, että Vickanilla on kotisairaala linnassa mutta mä en siitä huolimatta olis päässyt noin äkkiä normaalisti kävelemään. Hyvä että sain seuraavana päivänä vessaan käveltyä. Auts, ajatuksin sattuu...
Esikoisen synnytys kesti 10 tuntia, oli epiduraalipuudutus ja episiotomia, johon sain 8 tikkiä...silti olin tosi pirteä ja hyvävointinen, paraneminen alkoi samantien, samoin kohdun palautuminen normimittoihin. Aivan varmasti olisin voinut kotiin lähteä heti jos vain olisivat päästäneet...mutta kun eivät ensisynnyttäjää päästä polikliinisesti lähtemään täällä Suomessa. Mutta mitään esteitä ei oman tai vauvani kunnolla siihen olisi ollut.
sairaalan "naapurissa". Ja eiköhän sairaanhoito ole järjestettävissä kotiinkin, jos vain on tarvis. Hänellehän on huomiselle jo buukattuna vaikka mitä. Mm. pääministeri tulee vierailulle.
No kyllä se nyt vain oikeasti on aika harvinaista, että ensisynnytyksestä äiti pystyy lähtemään omin jaloin noin pian kotiin. Teillä on sitten kovin helpot synnytykset olleet, jos tuo olisi teille ollut piece of cake.
Ymmärrän kyllä, että Vickanilla on kotisairaala linnassa mutta mä en siitä huolimatta olis päässyt noin äkkiä normaalisti kävelemään. Hyvä että sain seuraavana päivänä vessaan käveltyä. Auts, ajatuksin sattuu...
Jos sinä et ole pystynyt synnytyksen jälkeen kävelemään, niin kyllä todellisuudessa odotetaan, että 6h synnytyksestä kaikki normaalisti synnyttäneet kävelevät itse mm. vessaan. Ja polikliinisten synnytysten määrä on lisääntynyt ihan tavistenkin keskuudessa.
Vickan saa varmasti sairaalatasoista hoitoa kotona jos tarvitsee.
klö
Muistaakos vanhemmat mamma prinsessa Dianan synnytyksiä?
Sama juttu, muutama tunti synnytyksestä kun lähdettiin. Asiaa selitettiin "prinsessatikeillä", eli erityisellä ompeluksella alapään haavaan. Suomessa sellaisia käytettiin jossain Kemijärvellä, Tammisaaressa tai jossain muussa pienessä sairaalassa, yleisessä käytössä oli joku "halvempi" malli.
oikeasti on aika harvinaista, että ensisynnytyksestä äiti pystyy lähtemään omin jaloin noin pian kotiin. Teillä on sitten kovin helpot synnytykset olleet, jos tuo olisi teille ollut piece of cake.
mä olisin voinut lähteä vaikka fillarilla synnytyssalista, joka kerta!
Muistaakos vanhemmat mamma prinsessa Dianan synnytyksiä?
Sama juttu, muutama tunti synnytyksestä kun lähdettiin. Asiaa selitettiin "prinsessatikeillä", eli erityisellä ompeluksella alapään haavaan. Suomessa sellaisia käytettiin jossain Kemijärvellä, Tammisaaressa tai jossain muussa pienessä sairaalassa, yleisessä käytössä oli joku "halvempi" malli.
En oo ikinä kuullu, nyt alko kiinnostaa?? Siis jotenki paremmat ku normitikit?
Mentiin siis vauvan kanssa kahdestaan kotiin ja siellä oltiin myös kahdestaan.
jos synnytys sujuu hyvin niin ei siitä erikseen tarvitse sairaalassa toipua.
on varmasti omat lääkärit jne. Itse en kyllä' uskaltais lähteä noin aikasin sairaalasta. Mulla on lapset kellastuneet ja sokeriarvot heitelleet. en usko, että olisin hoksannut kotona, miten alhaiset/korkeat arvot ovat.
No, kuitenkin meitäkin on jotka ollaan voitu kävellä synnytyksen jälkeen ja istuakin ollaan voitu ihan normaalisti. Kun lapsi oli syntynyt ja minä sain syötyä, menin suihkuun ja voi että se tuntui jumalaiselta _seisoa_ siellä suihkun alla.
Jos hoitajat eivät olisi vammailleet imettämisen kanssa, olisin lähtenyt samana päivänä pois, mutta kun "ei sulla tuota maitoa tule niin et sä voi lähteä, määmäämää". Lopulta tokaisin että eiköhän tuo kotona nouse, ihan ilman teidän kyttäämistännekin, kun vanhempi hoitaja tuli taas siihen määkimään.
Kuitenkin, itseasiassa ainoa kenen tiedän voineen huonosti niin huonosti, ettei ole voinut kävellä tai istua kunnolla, on sektioitu. Joukkoon mahtuu yksi pahasti revennytkin ja hän sanoi ettei istuminen tai kävely tuottanut siltikään ongelmia, kipulääkkeet kun on keksitty.
Ja sitäpaitsi, eiköhän tuo kotiinmeno ole ihan hovin käskyjä. Että siis ovat paremmassa turvassa jne.
synnytys meni loistavasti, vauva voi hyvin ja mieli halaji kotiin. jos olisin lähtenyt, olisin kuollut. sain suuren verenvuodon kun kohtu ei ollutkaan supistunut ja istukan haava mennyt umpeen. huomattiin kun rupesin yks kaks vuotamaan osastolla, kotoa en olis ambulanssilla kerinny.
Kaikkien kolmen synnytyksen jälkeen. Ekan jälkeen pitivät opettelemassa imetystä mutta kahden jälkeen olen kotiutunut 6t päästä synnytyksestä. Ei synnytyksessä välttämättä käy yhtään mitään saati ettei pystyisi kävelemään/istumaan. Itse olen voinut oikein hyvin.
kävelemään ym. synnytyksen jälkeen. Kolme kertaa olen synnyttämässä käynyt ja vain yksi huonekaveri on joutunut sängyssä makaamaan, muut käveli ja hoiteli vauvojaan ihan normaalisti. Jos synnytys menee normaalisti eikä tule pahoja repeämiä niin kävely ja istuminen kyllä onnistuu kohtuu normaalisti.
Mä esikoisen jälkeen kävelin salista osastolle ihan omin jaloin pari-kolme tuntia synnytyksen jälkeen, vaikka mulle oli tehty episiotomia, tuli myös pieni repeämä ja tikkejä. Enkä tunne olevani mikään supersynnyttäjä vaan ihan tavallinen tallaaja. Näin ne mutkin äidit teki.
lähtenyt heti seuraavana päivänä vaikka sektiolla tyttö tuli,sairaala ei oo mun paikka.Ei mua päästetty kotiin kun vasta 3 vuorokauden päästä.
Me kaikki ei olla samanlaisia,toiset paranee nopeempaa kuin toiset.
kotona... Suomessakin voi synnyttää polikliinisesti, eli kotiin ja pian. Mitä paranemista? En mä sairastunut synnytyksessä.
Vaan kyllä mulla oli paikat kipeinä synnytyksen jälkeen ja olin todella väsynyt. Tikkejäkin tuli aika monta. En olis voinut kuvitellakaan lähteväni kotiin samana päivänä.AP
Toki alapääkin oli ihan mäsänä, vauvakin tosi pal isompi kyllä, mut vatsalihakset oli niin seis etttn tosiaan ekana iltana pystynyt kävelee suorassa ...
Mitä hoitoa niihin sitten annettiin? Kokovartalopuudutus? Nuijanukutus? Kipulääkettä nyt voi nappailla kotonakin.