Auttakaa! Mitä voin tehdä kun 1v valvottaa yöt, ollaan ihan puhki:((
Poika täytti just vuoden ja on koko ikänsä ollut huono nukkuja, vain pari yötä on ¨nukkunut yhdellä tutin laitolla. Normaali yö meillä: riippuen siitä onko poika nukkunut yhdet vai kahdet päikkärit, yöunille se on valmis 22-23 aikaan. On hankala saada nukahtamaan sänkyynsä ja usein se onkin sitterissä olkkarin lattialla ja nukahtaa siihen samalla kun katotaan telkkaria. Siitä sitten kannetaan sänkyynsä.
Ekat 3 tuntia nukkuu hyvin, sitten alkaa tutin laitto ja levoton uni. Vaippa on tässä vaiheessa jo ihan märkä..viimeistään neljän aikaan lapsi nousee seisomaan ja itkee..PITÄISIKÖ TÄSSÄ VAIHEESSA OLLA VAAN HUOMIOIMATTA JA ANTAA SEN HUUTAA? Miten sitä unikoulua voisi hyödyntää yöunien kanssa??
On vaan perhanan rankkaa kun poika menee jo muutenkin niin myöhään yöunille ja silti alkaa jo muutaman tunnin päästä vinkumaan maitoa?vaippaa?seuraa???? Mä sekoan kohta:/ Ja mies myös:/
Kommentit (37)
Älä anna lapsen nukahtaa sitteriin, ihmettee ja itkee kun herää eri paikassa (ja pimeässä). Anna maitopullo sängyssä ja olkaa makkarissa rauhakseen. Meillä on välillä käytössä myös yövalo, että kun lapsi herää näkee heti missä olen. Nukutaan perhepedissä ja kömpii sitten usein viereen ja nukahtaa siihen.
Ja kiitos sulle 17 kivasta tekstistä, tuli kyynelee silmiin kohtalotoveri..! t:ap
Maha täyteen puuroa ja maito ryyppy lasista iltapalan yhteydessä, niin ei tarvitse enää sitä maitoa rillitellä sängyssä. Vaippa on märkänä vasta aamulla. Niin ja yhet unet riittää varmaan kun nukkumaan meno on yksivuotiailla mielestäni n. klo 20 ja omaan sänkyyn eikä sitteriin/syliin.
Meillä ainakaan iltapuuro ei pidä nälkää 1v4kk ikäisellä lapsella aamuun asti, vaan pitää antaa iltapalaksi ihan oikeaa ruokaa kunnon satsi eli jotain liha/kalaruokaa, vastaavaa siis mitä syö päivällä ja lounaalla.
Ja ennen nukkumaan menoa imetän vielä.
Iltapala meillä on klo 19-20 ja nukkumaan käy n. 21:30.
Tällä viestillä halusin vaan sanoa, että kaikilla se iltapuuro ei pidä kovin kauaa nälkää pois sanoo virallisterveellinen ravintosuositus mitä vaan. Eli kannattaa kokeilla tuhdinpaakin evästä yötä vasten, jos siitä olisi apuja.
Ja samaa mieltä olen siinä jonkun edellisen kanssa, että lapsen paikka ei ole nukahtaa sitteriin tv:n ääressä tai ilman vaan omaan sänkyyn/ perhepetiin, niin että on saanut läheisyyttä tarpeeksi päivän mittaan. Voi nimittäin ihan läheisyyden kaipuutakin olla nuo yölliset jutut. Tai ikään kuuluvaa, eihän noista aina ota selvää. :)
Itse en oikein haluaisi lapsen oppivan nukkumaan meidän sänkyyn ja siksi en mielelläni ota häntä omasta sängystään pois vaikka huutaa. Tuntuu, että annan periksi jos hän huutamalla saa palkinnon ja pääsee meidän sänkyyn. t:ap
kai vaihdat sen märän vaipan? Meillä ei ainakaan lapsi nukahda märässä vaipassa. Meillä pottaillaan jo hyvää vauhtia ja lapsi osaakin olla välillä yön pissaamatta, mikä edesauttaa parempaa yöunta.
YÖLLÄ EI VAIHDETA VAIPPAA ellei siellä ole kakka!!!!
Ja kuka sinua on näin käskenyt? Ihan naurettavaa, meillä ainakin vaihdetaan sillä en halua antaa lapseni nukkua kusisessa vaipassa. Nukahtaa hyvin uudelleen kuivassa vaipassa. Ja meillä vaippa vaihdetaan hämärässä sängyssä niin ettei kukaan poistu sängystä. Varavaippa on sängyn vieressä. Usein kyllä yön jäljitä kuiva vaippa.
17
kannattaa myöhäistää niitä päiväunia! Laita unille vasta lounaan jälkeen!
Meillä ainakin ulkoilu illalla auttaa lasta nukahtamaan. Tosin meilläkin kaksivuotiaalle hyvä saavutus oli, jos hän nukahti yhteentoista mennessä illalla... Se silloin, kun oli ulkoiltu perusteellisesti, koko ilta sisällä leikkien oli nukahtaminen vielä vaikeampaa.
Uni rauhoittui vähän, kun luovuttiin iltamaidosta ja annettiin vain vettä pulloon. Tosin pari viikkoa ei tainnut riittää siirtymävaiheeseen, vaan lapsi raivosi sen maidon perään...
Nukkukaa ihmeessä eri huoneissa, vaikka itku kuuluisikin. Ainakin minä saan aavistuksen paremmin nukuttua, kun itkevä lapsi on toisessa huoneessa ja toisen aikuisen vastuulla.
Neljän lapsen kokemuksella siitä ei ole noin pienillä ainakaan hyötyä. Tapoja on niin monta kuin on ihmistä. Rytmi on tärkeää, mutta tärkeintä on että löydätte teille sopivan tavan. Nousee karvat pystyyn kun luen näitä "tuon ikäisen pitäisi"-juttuja. Meidän 1v:n ei Luojan kiitos vielä pidä yhtään mitään. Saa yöllä vielä maitoa ja nukkuu päiväunet vaunuissa ja toimimmme juuri kuten meille sopii =) Taawpero nukkuu vieressä poski minun poskessani kiinni, isommat jo omissaan. Ei ole meillä kiire mihinkään, saa olla vauva.
Ja kiitos sulle 17 kivasta tekstistä, tuli kyynelee silmiin kohtalotoveri..! t:ap
Kohtalotovereita on enemmän kun uskotkaan. Toisten lapset alkavanut nukkua parivuotiaina, toisilla menee pidempään. Itse olen lapsena ollut aikamoinen kukkuja ja unissakävelijäkin, joten kaippa nuo osittain ovat periytyviä. Ja kyllähän tuo heräily vaan kliseisesti kuuluu pienten elämään. Meillä on taas miehen kanssa riita päällä kun eilen oltiin todella väsyneitä ja tuli sanottua tyhmiä asioita. Koittakaa tekin yhdessä jaksaa ja nauttikaa niistä kivoista hetkistä lapsen kanssa. Välillä se on kovaa kisaa miehen kanssa kuka on väsynein kun minä valvon lapsen kanssa ja mies käy töissä. Huoh, no näitä sitten muistellaan vuosien päästä ja kaivataankin tuota aikaa. ;)
Halauksia teille, olet hieno äiti kun olet jaksanut valvovan lapsen kanssa!
Samantapaista oli mutta apu tuli sitten ruokavaliosta kun huomattiin lapsen ollessa 10kk ikäinen että olikin allerginen maidolle, porkkanalle jne.
Jos lapsi kerta nukahtaa pystyasennossa paremmin niin laita sängyn jalkojen alle jotain koroketta pääpuolelle (jos nukkuu yleensä pää tiettyyn suuntaan sängyssä). Jos lapsella on refluksia niin tämä voi auttaa hieman.
Kannattaa myös varoa sitä että lapsi tankataan liika täyteen juuri ennen nukahtamista. Ainakin meillä se tekee lapselle refluksia joka herättelee lasta.
Kannattaa hieman seurata nukkuuko lapsi paremmin / huonommin riippuen siitä mitä syö päivänmittaan (maitomääriä, kalaa jne).
Tsemppiä. Toivoittavasti teillä ruvetaan nukkumaan pian paremmin.
sisällä ei suostu nukkumaan päikkäreitä.. välillä käydään pulkkailemassa ja tietty kaupoilla yms. Lapsi on tosiaan vasta juuri 1v täyttänyt, eikä kävele vielä joten ei sen kanssa ulkona voisi vielä mitään tehdä. Ja se saa raitista ilmaa tuntikausien päikkäreillä. t:ap
tekisin niin, että
- nukutus ilman pulloa omassa sängyssä
- yöllä vain tutti, jos herää
- päiväunet on tuossa vaiheessa 1-2, riippuu päiväohjelmasta
Neljäs lapsemme oli kaikkein huonoiten nukkuja. Oli sitä 3-v asti. Sitten alkoi yhtäkkiä nukkua yöt putkeen. Hoidin lapsia samalla kaavalla ja silti lapset voi olla näin erilaisia.
Elä päivä kerrallaan ja ota täältä hyvät ja teille sopivat ohjeet arkeen. Kyllä se siitä. Voi olla, ettei unijutut helpota sittenkään, mutta ainakin yritit:)
Voimia.
En ymmärrä, miksi lasta ei voisi ottaa viereen, jos siinä nukkuisi paremmin? Itse ainakin ollaan lapset otettu aina viereen nukkumaan, jos ovat sitä halunneet. Ehkä sen takia he eivät ikinä ole öisin huutaneet ja itkeneet kamalasti, kun ovat päässeet aina halutessaan viereen nukkumaan. 1-vuotiaana tekivät sitä vielä usein, mutta eivät enää nykyään. Nuorin on vasta 1,5-vuotias ja nukkuu yöt tosi hyvin omassa sängyssään.
Iltapullon koittaisin lopettaa. Vatsa iltaruualla täyteen puuroa ja maitoa tai mitä ikinä syöttekin. Ei taida hampaiden pesukaan onnistua illalla viimeiseksi, jos lapsi nukahtaa pullon kanssa. Päiväksi selkeät rutiinit, paljon ulkoilua ym. Meillä kuopus tarvitsi vielä 1-vuotiaana ihan selvästi kahdet unet, joten en yhtään ihmettele, jos teilläkin olisi sama juttu.
En sitäkään osaa pitää huonona, vaikka 1-vuotias ei vielä osaisi nukahtaa omaan sänkyynsä. Ei tuo meidän kuopuskaan sitä vielä tuon ikäisenä tehnyt. Hänkin nukahti olohuoneessa syliini, kun me vanhemmat katsoimme tv:tä. Pikku hiljaa totuteltiin omaan sänkyyn nukahtamista ja muistaakseni 1v 2 kk ikäisenä se ihan yhtäkkiä alkoikin onnistua.
Huudattamista en itse ymmärrä yhtään. Itselle on vieras ajatus, että lapselle aiheutetaan pahaa oloa ja ahdistusta omassa sängyssään. Luulisi tämän jos minkä vaikeuttavan nukkumistilanteita.
Suosittelen sinulle kirjaa: Unihiekkaa etsimässä.on todella hyvä ja on monia unikouluohjeita ja kokemuksiin pohjautuvia kommentteja.itse tilasin netistä ja apua olen saanut.on suomenkielinen.neuvolastani suositeltiin ja suosittelen sinullekkin lämpimästi.
kai vaihdat sen märän vaipan? Meillä ei ainakaan lapsi nukahda märässä vaipassa. Meillä pottaillaan jo hyvää vauhtia ja lapsi osaakin olla välillä yön pissaamatta, mikä edesauttaa parempaa yöunta.