Millainen narsisti on "ystävänä"?
Toteuttaako samaa koukutussysteemiä kuin parisuhteessa? Missä vaiheesssa aloittaa piiloivailun tai muun vehkeilyn? Kertokaapa, kiitos.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Mun narsistiystäväni huumasivat minua porukalla. Yksi heistä on lääkiksessä ja hänellä on pari lastakin. Ei ikinä uskoisi nistiksi ja rikolliseksi. Syyt olivat taloudellisia. Pakottivat tapaamaan heitä säännöllisesti, mutta yksi ei edes kutsunut häihin. Aloin irroittautua ja kieltäydyin olemasta tekemisissä. Sitten aloin muistaa, mitä he olivat tehneet ja he löivät välit poikki. Tapaamiset olivat väkinäisiä ja puuduttavia.
Soittivat perheelleni, että minut pitäisi viedä pakkohoitoon. Yrittivät saada diagnoosin, että omat tekonsa menisivät hulluuteni piikkiin. Valitettavasti läheiseni ottivat osaa heidän hoviinsa, mutta en mennyt lääkäriin.
Minulla oli( katkaisi välit minuun kun en suostunut myötäilemään hänen vainoharhaisia kuvitelmiaan muista ihmisistä) pitkäaikainen ystävä nuoruusajoilta asti, joka ei koskaan näe itsessään ja omissa tekemisissään mitään kritisoitavaa, arvostelee muita kokoajan, haukkuu omat perheenjäsenensä, sukulaisensa ja surimman osan ystävistään. Hänen mielestään kaikki ihmiset, kenen kanssa HÄN ei tule toimeen ovat narsisteja. Kulki ja kulkee varmaan vieläkin narsistien tukiryhmässä, jossa saa tukea ja vahvistusta omalle narsismilleen. Hänen ex miehensä oli hänen mukaan narsisti.
Mutta kun vuosia seurasi sitä hulabaloota heidän suhteesta, niin ei voinut olla näkemättä että kumpikin oli aivan yhtä kujalla. Kaksi samanlaista olivat löytäneet toisensa, surullista jälkeähän siitä tuli.
Sittemmin hän on katkaissut välit kaikkiin niihin henkilöihin, jotka eivät niele hänen näkemyksiään ja toimintatapojaan kyseenalaistamatta.
Tämän ihmisen kohdalla en usko "parantumiseen", ainoa vaihtoehto on ettei ole missään tekemisissä hänen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoitusmerkkejä on ainakin:
-Ei yhtään läheistä pitkäaikaista ystävää
-Välirikkoja entisten ystävien kanssa tai entiset ystävät ottaneet etäisyyttä
-Huonot välit perheeseen/kollegoihin/ex-kumppaneihinJoskus uhri on eristetty kaikista.
Tässä meinattiin nyt ihmisiä joiden koko elämänhistoriassa ja kaikissa toisistaan täysin erillisissä ihmissuhteissa toistuu samat ongelmat, joiden vuoksi ihmissuhteet päättyy tai ajautuu umpikujaan. Tunnen yli 40v henkilön jolla on ollut jo kouluaikoina jatkuvasti riitoja, teini-iässä vielä enemmän, opiskeluaikoina uudella paikkakunnalla sama juttu, kaikki parisuhteet päättyneey siihen että tullut jätetyksi riitaisuuden/väkivaltaisuuden vuoksi, työpaikoilla tullut sanomista, kaverit kiertää kaukaa... Ja aina syyllinen on joku muu kuin hän itse.
Olen itse pitkään miettinyt onko eräs ystäväni narsisti, ainakin narsistisia piirteitä on runsaasti:
- jatkuva puhe omasta työstä, palkasta, rahasta, materiasta ja täydellinen välinpitämättömyys minun asioitani kohtaan (en ole yhtä hienossa työssä kuin hän ja hän tuntuu vihjailevan epäsuorasti että se on jotenkin häpeällistä)
- paskan puhuminen kaikista ihmisistä ja katkeruus jopa todella vanhoista ja mitättömistä asioista joista on joskus loukkaantunut
- ilkeys
- epäempaattisuus ja tietynlainen mustavalkoisuus, esim jos olen joskus valittanut jonkun ihmisen käytöksestä niin haukkuu tätä ihmistä julmasti aina kun tulee puheeksi, vaikka itse näen usein ihmisissä ja asioissa paljon eri puolia ja sävyjä
- omistushaluisuus, mustasukkaisuus muista kavereista ja jopa todella törkeä käytös näitä kohtaan
- uusien tuttujen ja coolien ihmisten mielistely, ja tällaisessa ns paremmassa seurassa huonompien esim. minun unohtaminen ja syrjään jättäminen
- tarve päättää kaikesta, esim. aina ollut tapana että hän voi tuoda tapaamisiin muita kavereitaan mutta itse en voisi kuvitellakaan tekeväni niin koska siitä seuraisi todennäköisesti kilahdus
- vaihtuvat puolisot vaikuttavat olevan pahasti tossun alla
- energiasyöppö, olen alkanut vältellä tapaamisia koska huomaan niistä seuraavan ahdistuneen ja uupuneen olon (vaikka kyseinen ihminen osaa toki olla myös hyvää seuraa toisinaan, enhän muuten olisi jatkanut suhdetta tähän asti)
Oma narsistimies oli todellinen löytö. Ei koskaan enää. Olen itsekin mies ja rakastuin.
Hän oli muutamaa vuotta minua vanhempi, itse 30 nyt.
- Ensitreffeillä hän äkkirakastui ja hurmasi minut täysin. Luulin löytäneeni minunlaisen!
- Hän sai netistä selvää, että Facebookissa erosimme edellisen epävakaan persoonallisuuden kanssa. Hän alkoikin puhua kuinka ne pitäisi unohtaa ja hän voisi olla seuraava mieheni ilomielin. Oikeasti.
- Hän alkoi kopioimaan minua täysin: kuunteli samaa edm-musiikkia kuin minäkin kuuntelin. Yritti olla yhtä kuin minä kaikessa, hän halusi kopioida minut ja muita, juotta he ihastuisivat häneet mitä nopeammin. Myöhemmin, noin 6 kk suhteesta, hän haukkui sitä samaa musiikkia jota kuuntelimme ja kuunteli itse iskelmää.
- Seksikerta jo viikkoja suhteesta, suihkuun ja saunaan ALASTI ensinäkemältä, jossa tuijotteli mm. sukupuolielintäni ja takapuoltani kiivaasti, sen jälkeen ostatti minulla olutta ja kondomeja, joita emme koskaan käyttäneet, koska hän ei ehkäisyä tunne/tarvitse. Myöhemmin paljastui, että hän ei olekaan homo kuten sanoi vaan hän halusi avoimen suhteen: naisia, miehiä mitä vain mihin voisi kalun työntää.
- Paljastui heti hänen negatiivisuus ajan kanssa, haukkui kaikkia lyttyyn, aina oli uhri. Terveydenhuollon uhri, asuinpaikkansa uhri, vanhempien uhri, kaikki tekivät hänelle jotain pahaa sijaisperheestä alkaen.
- Itsemurhakertomuksia ja tarinoita jo ensitreffeillä. Dramaattisia muita tarinoita kuinka oli lähellä kuolla.
- Kun muutti asuntolasta omaan vuokrakotiin, löysi asunnosta ainakin 50 vikaa ja vaati huoltomiestä laittamaan nimi oveen samana muuttopäivänä. Haukkui huoltomiehen lyttyyn jos ei vaihtanut niin kuin käskettiin. Soitteli kaiken maailman huoltomiehen numerot, isännöinnit ja huollon päälliköt asiasta.
- Sai esim. uuden hellan, vanhan tilalle, valitti heti kun tulikin Rosenlew eikä hänen toivomaa merkkiä.
- Paljastui muuton jälkeen hänen velat ja tavaramäärä, koti oli täynnä roinaa!! Velat 25 000 +. Vaati maksamaan velkoja, etteivät menisi perintään, tai uhkasi lopettaa suhteen. Suhdetta ei ollut, kun kertoi siinä vaiheessa että haluaakin avointa suhdetta eli pettäjäluonne. Itse en saanut etsiä muita, vain hän!
- Seksiä ei enää ollut 6 kk jälkeen suhteesta. Jos oli, maksulappu tuli sen jälkeen, maksa se lasku se lasku se.
- Kauheat raivot, jos sanoin jotakin väärin tai tein jotakin väärin. Hänen mielestä en osannut edes pyykkiä pestä, mutta itse ei jaksanut mitään tehdä, aina oli masennusta, ahdistusta. Jos tilasin ammattisiivojaan, valitti yhdestä pölykasasta nurkasta ja vaati siivousrahoja takaisin tai alennusta. Valitti kaikesta.
- Repi vuokra-asunnossa pimennysverhot irti seinästä kun niihin tuli reikä suutuksissaan kun ei saanut unta.
- Ei vastannut viesteihin tai puheluihin. Esti puhelimessa, mutta hänelle piti vastata vaikka kello 02 yöllä, kun oli itsellä työherääminen 06 aamulla. Asioiden sopiminen oli hankalaa, kun ei saanut mistään kiinni. Turhaa stressiä. Saattoi puhua muille, kuten äidille, kun olit vieressä tai pelasi konsolipelejä. Täysin ulkopuolella.
- Osti itselleen velalla uuden sohvan, niin ei antanut istua siellä. Antoi vaan ruhjuisen tuolin! Asunnollaan Wifi oli vain hänen käytettävissä, Jos antoikin salasanan, muutti pois etten vain pääsisi nettiin. Omassa asunnossa Wifi-verkkoon oli päästävä tai tuli raivarit. Ei antanut lainata kirjojaan. Ei muita tavaroita. Kehitys kuin lapsen tasoa, en anna sulle lelua, en anna mee pois! Odotti, että itse lainaan omiani. Omassa kodissani nukkui mun sängyllä, ei vieraspatjalla. Vaati ylellistä palvelua, kävellytti kalleimmat ravintolat ja söi piikkiini. Ulkomailla kävi piikkiini, tuhansien menot puolivuosittain! Onneksi en ole enää yhdessä. Ei sen muna nyt niin tärkeä ole, että kannattaisi tähän sitoutua. Kolme vuotta+ nyt ilman häntä, yhtä näkemistä lukuun ottamatta.
- Kun halasit häntä, mikä aiemmin oli ok, ja johti parhaimmillaan seksiin niin raivosi ja kävi päälle. Ennen lähtöä uhkasi tappaa tai pilata työurani, jos jätän hänet. Jätin silti, 3v kuuluttakin laittaa viestejä! Ei pääse millään eroon. Ja ei pahoittele, Kerran nähtiin tässä viime viikolla, MIKÄÄN ei ole muuttunut. Onneksi tajusin lopettaa enkä pidä yhteyttä siihen nyt. Halusi vaan rahaa, ja kun selkeästi asetin kaverisuhteelle rajat, niin ei laittanut enää viestiä eli täysin hyötykäyttäjä. Kun laittaa, niin varmaan yrittää uusiksi.
- Ruokaillessa hän varmisti vaa'alla että ruoat on jaettu tasan. Jos hänen mielestä minun lautasella oli YKSIKIN makaroni tai spagetti enemmän, hän haarukoi sieltä ruokaa omaansa pois. Valitti, jos otin kaksi limsalasia, ja hän vasta vetelee ensimmäistä loppuun. Kaiken oli oltava tasan.
- Ei kiitä mistään, jos kiittää niin sillä on tarkoitus. Mukava oli kun tarvitsi jotakin, muuten esitti kiireistä. Seksihalut vei hygieniallaan, saattoi olla viikkoja mällisissä boksereissa ja alusvaatteissa. Haju oli sellainen, että edes sen halutessa ei tehnyt mieli saada seksiä. Suihkuun ei mennyt vaikka miten patisteli, kun masensi.
-Strippibaareissa/baareissa iski naisia, miehiä vuorotellen oman miehen nähden. Olisi mennyt päiväprivaattiinkin jos olisi yhtään rahaa pettämään kumppaniaan. Ei koskaan enää tuota miestä!
- Mihinkään ei ollut elämässä tyytyväinen, tehtaili ihmisistä rikosilmoituksia, osin perusteettomia. Ilmoitti yrityksien huonosta kohtelusta kuluttajaviranomaisille, lähetti kelaan turhia hakemuksia kostona kun on itse sössinyt rahatilanteet, vaikka tiesi ettei sossu kaikkea maksa kuitenkaan. Kun pyysi minua ostamaan imurin, niin ei kelvannut 99 euron imuri, vaan piti olla 149. Sossun 49 euron imuria ei ottanut, liian halpana.
- Pukeutui kuin koditon, kaikki vaatteet ja jalkineet 90-luvulta, reikiä täynnä. Uusiin ei ollut rahaa. Jos ehdotin ostamaan uudempaa, sovitteli hiljaa ja koskaan ei muka löytänyt sopivaa. Itse kun sovittelin vaatetta, niin huuteli mikä kestää, jolloin saatoin tehdä pikaisia ja väärän koon ostoksia. Häntä piti odottaa hiirenhiljaa, mutta hän ei maltannut odottaa muita.
-Siskot eivät pidä häneen yhteyttä, haukkuu siskoja välinpitämättöminä. Ei koskaan näe itsessään vikaa. Nyt ymmärrän miksi itse en pidä ytheyttä, eihän se edes vastaa ikinä viesteihin. Jos tuli riitaa, niin otti yhteyttä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Juo paljon viinaa ja valittaa että laskuihin ei ole, prioriteetit hukassa.
-Lähetteli viestejä kännissä, ja kun kysyi olitko taas juonut syytti milloin itsestään tekstaavaa kännykkää milloin naapureita jotka murtautuivat kännykkään. Täysin päästä keksittyä tarinoita monet itsemurhatarinatkin.
Narsistit eivät muutu, he muuttavat muita. Päivääkään en kadu ilman häntä.
Toistelen muiden esiin nostamia asioita:
On itsekeskeinen. Kaikki pyörii hänen tarpeidensa ympärillä, tyydyttävätkö muut ne täydellisesti.
Elää siitä että tuottaa jatkuvasti uutta ihmissuhdedraamaa.
Pelaa ihmisiä toinen toisiaan vastaan kulisseissa. Nauttii kun saa henkilön 1 lyttäämään henkilön 2 itse likaamatta käsiään.
Kalastelee sympatiaa ihmissuhdesotkuillaan tai sairauksillaan.
Arvioi kaiken arvoasteikolla minua parempi-minua huonompi. Kokee tarvetta olla kaunein, rikkain, älykkäin, paras asioissa, jotka hänelle ovat tärkeitä. Varo, ettet uhkaa tätä, silloin hän sivaltaa rumuudestasi, varattomuudestasi tai suorituksesi heikkoudesta. Jos on työkaveri, voi kiertoteitse yrittää udella työtehtävistäsi, ettet vain olisi ylenemässä.
Peruu tapaamisia.
Ei iloitse toisten onnistumisista, yrittää ehkä tuhota ne. Pilaa esimerkiksi toisen tärkeät tilanteet murjottamalla, jättämällä osallistumatta, piilottamalla tavaroita niin että lähtö viivästyy, ym.
Suuttuu jos toista kehutaan, koska on niin kateellinen.
Itselle tulee olo, että on oltava varovainen, "käveltävä munankuorilla", koska on niin herkkänahkainen että suuttuu asioista joiden et ymmärtänyt loukkavan tai suututtavan.
Aluksi tapaamisista jää epämääräinen paha mieli, jota ei aluksi ole helppo edes havaita (taustalla hienovarainen mitätöinti tai kevyesti heitetyt tai verhotut pikku ilkeydet).
Myöhemmin on niin ilkeä ettei kukaan ole koskaan ollut sinulle sellainen.
Haluaa olla se, jolla on valta ja kontrolli. Voi saada sadistista tyydytystä siitä, että pystyi aiheuttamaan pahan mielen.
On aina oikeassa eikä tunne syyllisyyttä. Ongelmien rakentava selvittäminen on mahdottomuus, koska ne ovat aina sinun syytäsi. Ei yleensä pyydä anteeksi paitsi joskus jos suhde uhkaa päättyä.
Ihminen, joka yritti olla tällaisen ihmisen kanssa, havahtuu jossain vaiheessa itsetunto pirstaleina. Epäilee että itse kuvitteli kaiken ja on sekaisin, koska tämä ihminen on monien vähemmän läheisten mielestä ihastuttava, suorastaan fantastinen. (On "karismaattinen" tai voi esiintyä suurena hyväntekijänä.) Siksi voi jäädä ilman tukea, mutta onneksi muut, saman kokeneet ymmärtävät.
Ne kerää ympärilleen aivottomia mielistelijöitä. Jotka luulevat saaneensa oikean ystävän. Sitten välillä tippa linssissä narkun oikkuja toteuttavat. Jos mielistely ei kelpaa. Heitetään kuin märkä rätti menemään. Tuol yhel tapauksella on näkyy aika kova vaihtuvuus hovissa. Juoksuttaa minkä kerkeää. Ja tappelee omiensa kanssa. Aina kun löytää uuden hän kertoo saman salaisuuden kuin kaikille 20 muulle muka ystävälleen. Pue nämä vaatteet päälle niin koko maailma luulee sinua minuksi. Vaikka rintasi ovat kokoa F. Ja edelliselle A:kin oli vain tyhjät pussit luun päällä...... oikeesti. Narsisti on ihminen kuten kaikki muutkin. Vaikka kertomani narsisti tekee noin. Ei ne kaikki mitään tyhjäpäitä halaja ympärilleen Ihmisen käytökseen vaikuttaa moni asia. Jos kaikki ympärillä on hyvin. Tyhjät tynnyrit ei kolise ympärillä. On narskukin balanssissa. Olipa millainen ihminen sen sanan takana tahansa. Ei ne ohjelmoituja robotteja ole.
Itsellä tavallaan kuvauksiin sopiva entinen kaveri, oli myös töissä samassa paikassa.
Alkuun jopa ensimmäiset vuodet mitä häntä tunsin tuntui olevan ihan normaali. Kokoajan oli kuitenkin jollain tavalla tämän seurassa vaivaantunut tunnelma. Kaikkiin vanhoihin kavereihin oli syystä tai toisesta välit laittanut poikki. Kunnon syytä en ikinä saanut selville, kun ei puhunut juurikaan syvällisesti itsestään. Tällä tyypillä pitkä parisuhde, mutta jälkeen päin päätellyt että taitavat vaan olla niin samanlaisia tai sitten tuo kumppani täysin manipuloitu.
Vuosien varrella alkoi "piilov**uilu" siitä miten minä en onnistu elämässäni ja hehkutus miten täydellistä hänellä on, hehkutti myös sitä miten löytänyt uusia heidän laisia kavereita. Aina joka paikkaan piti ottaa tuo kumppani myös mukaan, vaikka etukäteen oli sovittu että mennään kavereiden kesken.
Useaan kertaan otin etäisyyttä, ahdisti hänen/heidän seura. Moneen kertaan tämä tyyppi alkoi taas laittaa viestiä että mikä nyt on ym.
Viimeinen niitti tuli kun taas kettuili minulle miten en onnistu missään ym. Tällöin sanoin suoraan että nyt otan omaa aikaa enkä enää kuuntele moista. Suuttui tietty tästä, vaikka itse pysyin ihan asiallisella linjalla. Koitti kääntää asian toisin. Tavallaan "puhui itsensä pussiin" viesteillään, kun ensin esitti että kaverin asiat häntä kiinnostaa ym, mutta seuraavaksi sanoi että hän _joutunut_minun asioita kuuntelemaan ym ja sanoi että toiset saavuttaa pysyviä asioilta ja toiset eivät. Tässä vaiheessa päätin että nyt tosiaan loppu tämä ja en ole enää ikinä tämän kanssa tekemisissä.
Ja lopulta se yhtäkkiä olinkin minä joka oli häntä loukannut.
Monen ystäväni, ja kuka tämän tyypin tuntee, olen asiasta puhunut ja ovat yhtä järkyttyneitä tuon käytöksestä kuin itse.
Ehkä sitä vihdoin itse oppi vetämään rajat.
Tunnistan itseni monista näistä kertomuksista, joissa kirjoittajat kertovat kumppaneistaan. En ajattele olleeni narsisti, vaan minulla vain oli aivan järkyttävän huono itsetunto ja uskoin kaikkien vain haluavan itselleni pahaa ja vehkeilevän selkäni takana. Käyttäydyin sitten sen mukaisesti, vastasin vihamielisyydellä ja röyhkeällä hyväksikäytöllä kuviteltuun vihamielisyyteen ja hyväksikäyttöön.
Kun sanotaan, että se hirviö on kodin ulkopuolella kaikille aivan ihana ja huomaavainen, niin senkin tunnistan itsessäni. Se oli nimenomaan se läheisin mahdollisin suhde, parisuhde, jossa kaikki epävarmuudet purkautuivat toiseen ihmiseen. Ei kukaan kavereista tai työkavereista olisi koskaan uskonut, millainen "oikeasti" olin.
Terapialla muutuin, aloin nähdä maailman aivan eri tavalla ja luottaa ihmisiin. Ohjeena kaikille "narsistien" ystäville ja kumppaneille: lähtekää menemään ja antakaa sen ihmisen vaipua yksin pohjalle. Hän hakee sitten itse apua, jos hakee. Kenenkään, yhtään kenenkään ei tarvitse eikä pidä häntä jäädä tukemaan. Niin kauan kuin joku on rinnalla, hänellä ei ole avun hakemiseen ja muuttumiseen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Mun on vähän vaikea uskoa näitä ”tunnistin heti työkaverin narsistiksi” -juttuja ja muutenkin täältä joistain viesteistä tulee sellainen kuva, että narsistin käytös on niin yksiselitteisen räikeää, että sen luulisi olevan sitten aika helppoa huomata. Silloinhan ei olisi vaaraa joutua narsistin uhriksi, jos se olisi jotenkin selvää, kuka sellainen on. Nuo räikeät ja yksiselitteiset tapaukset lienevät vain kuspäitä ja muuten vaan törkeitä ihmisiä. Enemmänkin uskon, että narsistia on äärimmäisen vaikea tunnistaa, koska käytös ei suinkaan ole yksiselitteisen mulkvistia. Sitten kun epäilykset alkavat herätä, on jo vahinkoa ehtinyt tapahtua. Alan hiljalleen ymmärtää, että hämmennykseni siitä, onko ystäväni narsisti vai ei on enemmänkin sääntö kuin poikkeus narsistista irtautumisen prosessissa.
Ihmettelen näitä kommentteja missä sanotaan että joku on "vain kusipää" eikä narsisti. Anteeksi mitä. Ei kukaan normaali ihminen ole "vain kusipää". Kyllä ne kusipäät nimenomaan on niitä persoonallisuushäiriöisiä. Ei toki välttämättä aina narsisteja, onhan sitä antisosiaalisia ja epävakaitakin yms. Klusteri B tyyppejä kuitenkin. Ei heitä välttämättä ole diagnosoitu virallisesti, harvaa on. Ei ole sellaista mahdollisuuttakaan että ihan normaali terve ihminen olisi vain kusipää. Sehän on paradoksi.
"Ystäväni" kanssa sovittiin,että mennään mustikkaan. Niin mentiinkin,mutta virhe oli,että sain enemmän marjoja kuin hän. Sovittiin,että mennään huomenna vielä uudestaan. No,kun tulin ämpärini kanssa metsästä,löysin hänet makoilemasta auton takapenkillä. Ei pystynyt ottamaan riskiä,että ei löydä enempää marjoja kuin minä. Niin lapsellista aikuiselta ihmiseltä,että oli viimeinen metsäretki hänen kanssaan. Käytös kuin kolmivuotiaalla.
Pitää tiedostaa että olet hänelle vain hyöty ja väline, jos pystyt itse suhtautumaan häneen samoin niin voitte löytää oikein tasapainoisen kauppasuhteen, sinä annat jotain mitä hän tarvitsee ja saat häneltä hyödyn mitä itse tarvitsen
Hän tarkkailee silmä kovana reaktioitasi, jotta saa selville mikä juuri sinulle on tärkeää. Tällä tavalla hän voi myöhemmin kontrolloida sinua. Selvittämällä sinulle tärkeät asiat pystyy tekemään täsmäiskuja suoraan vyön alle suuttuessaan. Tai vain nauttia kun evää sinulta jotain mitä tietää sinun tarvitsevan.
Vähän riippuu tyypistä ja siitä millainen kaverisuhde on, mutta yleisesti vastavuoroinen ihmissuhde ei onnistu, ja saattaa painostaa tai hyväksikäyttää kavereitaan.
Perhevaras. Koska kukaan ei perusta hänen kanssaan sellaista- toivottavasti-, hän vie kateuksissaan toisesta, valmiista perheestä itselleen jäsenen.
Tämän hän kuvittelee pelastaneensa, ja olevansa siksi pyhimysmäinen hyväntekijä ja Paras, Ainoa Ystävä. Kukaan entisestä elämästä ei saa olla uhrin kanssa tekemisissä, ettei narsku suutu.
Vierailija kirjoitti:
Perhevaras. Koska kukaan ei perusta hänen kanssaan sellaista- toivottavasti-, hän vie kateuksissaan toisesta, valmiista perheestä itselleen jäsenen.
Tämän hän kuvittelee pelastaneensa, ja olevansa siksi pyhimysmäinen hyväntekijä ja Paras, Ainoa Ystävä. Kukaan entisestä elämästä ei saa olla uhrin kanssa tekemisissä, ettei narsku suutu.
Eikä lopulta erota uhrin persoonaa omastaan.
muutaman kerran kun karjaisee niin eiköhän pysy miehen perästä poissa, fiksumpi nainen kykenee sentään kommunikointiin ja dialogiin ilman näkyviä luuloharhojaan. kun et kykene kommunikoimaan vaikka typerän ylpyytesi (ja kateellisuutesi) takia, luulet enemmän.
mutta kun joku toinen (nainen) kommunikoi vaikkapa asiallisesti, tulee paniikki, pelkäät menettäväsi päiväuni(pumpuli)kohteesi. siitten vaan kortteliin kiljukaulana miehen perään ongelmiaan huutamaan.
Ystävyys ei kestä lainausmerkkeihin joutumista.
Joskus uhri on eristetty kaikista.