Teinien vanhempana olo on välillä niin raskasta:(
Miten ne omat fiksut lapset voi ailloin tällöin töpeksiä, välillä pahemminkin ja nolommin. Kun on juuri jostain asiasta varoittanut, niin eikös niin käy suurinpiirtein viikon sisällä. Mulla on kaksi niin järkevän oloista teiniä, joilla on hyvät arvot ja ovat reiluja kavereita. Koulunsa hoitaa hyvin, MUTTA kun pitää sitä alkoa mennä kokeilemaan ja sitten mokataan ja kunnolla...Mitään laitonta ei olla tehty vaan itseään nolattu...No olen saarnannut ja sen jälkeen tukenut kaikin keinoin, kuunnellut ja yrittänyt tsempata, että perhe tukee tällaisissa tilanteissa. Kurjalta silti tuntuu. Nuoret elää omaa elämäänsä eikä niitä kotiinkaan voi sulkea, toki rajat on. JOtenkin on vaan yritettävä kasvaa siihen, että vaikka kuinka heitä varjelisi, niin omat oppirahat näemmä pitää maksaa enkä voi heidän puolestaan elää, vaikka niiiiin haluaisinkin. Pahalta tuntuu silti, itsen ja nuoren puolesta. No viikon päästä on jo asioihin tullut etäisyyttä pikkusen enemmän ja ihmisillä uudet jutut puhuttavana, toki asia aina sisimmässä on nolo muisto...En halua kertoa tarkemmin mitä on tehty, mutta henkilökohtaisesti itsensä on nolannut, josta ei muille ole vahinkoa...Oli vain pakko asiaa kirjoittaa mielestään...Niin ja olen todella vietttänyt löastenin kanssa aikaa ja ovat saaneet huomiota. Ehkä sen vuoksi saankin tavallaan tämän ikävän kunnian, että kertovat minulle itse mokansa. En ainakaan vielä ole asiasta muualta kuullut. Ihana asiahan tuo on, että uskaltavat äidille paljastaa, vaikka nyt melkein tuntuisi paremmalta, kun en tietäisi. Tosin en silloin voisi tukea rakasta lastani ja sitä hän nyt kaipaa ja mäkin kaipaisin, kai siksi tänne kirjoitin)
Kommentit (41)
Pitäisiköhän ap:n hieman laskea kierroksia? Tehty mikä tehty. Mietipä mitä se tyttärellesi tekee, jos vanhemmat hylkii ja häpeää lastaan. Totta kai seksiä voi harrastaa muidenkin kanssa kuin odottaa valkearatsuista prinssiä. Ehkä ei ollut fiksua tehdä niin bileissä, mutta sitä sattuu ja se unohtuu. Olet nuhtelusi nuhdellut ja anna tytön jatkaa elämää hieman viisaampana! Minusta on teit väärin, kun kerroit tyttären yksityisasioista hänen isälleen. Hieman keksityn kuuloinen selitys tuo harrastusryhmä juttu. Ei kukaan tervejärkinen aikuinen mene sanomaan: "Kuulin, että tyttäreisi paneskelee juhlissa", vaikka mitä juttuja kuulisikin. Eikä teinit kerro mitä juhlissa tapahtuu. Eihän niitä sitten saisi enää järjestää...
Hän on alkujärkytyksen jälkeen ollut tosi hyvä tuki! Pisteet hänelle. Jos jotain hyvää on tapahtunut, niin perhe on yhdistynyt tässä.
Itsensä nolaaminen nyt kuuluu jokaisen elämään sattuu vanhemmillekin kuin teineille.
kuin koko elämänkin. Turha surra asioita mille ei mitään voi. Ja sit kun ovat aikuisia, ni saattaa tulla ja tuleekin vielä rankempia juttuja. Mutta oikeesti, päivä kerrallaan. Iltasin kaikki näyttää synkemmältä, aamulla kaikki on valoisanpaa. Voimia sulle ja voimahalikin!
oli aivan kännissä (muisti pätkii) ja sekstaili bileissä niin että jotkut ovat voineet nähdä ja SIIS tämän teki fiksu nuori, joka ei ole vielä aiemmin seurustelusuhteissakaan harrastanut sitä. Poika on käyttänyt tilaisuuden hyväkseen, mutta ei raiskannut...:/ Poika ei ollut tuntematon vaan tyttö on hänen kanssaan myös joskus seurustellut, mutta ei harrastanut seksiä. Eikä siis ole käyttänyt alkoakaan...;(
Vieläkin kaipaisin tukea itselleni. En ole saanut öisin nukuttua ja olen ahdistunut. Miten tämä voikaan otttaa näin koville;(
käytät tilaisuutta hyväksesi ja juttelet niistä tapahtumista hänen kanssaan. Kysy käyttikö ehkäisyä? Jos ei käyttänyt, niin selitä mitä kaikkea on voinut käydä. Tyttö voi olla raskaana, hän itse on voinut saada jonkun taudin jne. Ja kysy, että tjuaahan hän tulevaisuudessa käyttää ehkäisyä?
Sama alkoholin kanssa. Kysy oliko se nyt sit niin kivaa kun ei muista mitä on tehnyt? Ja jos ei ollut, niin olisiko nyt oppinut ottamaan vähän vähemmän ensikerralla?
Teinien kanssa pitää olla onnelline jos pääsee edes erehdyksen kautta vaikuttamaan tulevaan...
Olemme puhuneet asiasta paljon. Ovat käyttäneet ehkäisyä. Poika ei varsinaisesti tyttöä ole pakottanut mihinkään vaan sinnikäs yritys tuotti tuloksen. Alkoholin käytöstä sai aikamoisen opetuksen tästä, liiankin suuren:( Ja kun nimenomaan siitäkin oli varotettu ja tiesi asian varsin hyvin. Ei mitenkään itsekään voi käsittää miten näin pääsi käymään:( Mutta se nyt on tapahtunut ja elämä jatkuu
Teinien kanssa pitää olla onnelline jos pääsee edes erehdyksen kautta vaikuttamaan tulevaan... Tämä on niin lohduttavaa. Ihanaa saada kuulla lohduttavia sanoja, kiitos paljon:)Olen itse ollut lohduttaja muutaman päivän ja olen ihan kuiviin imetty ja en saa nukuttua...Olen nuorelle jutellessani ollut vahva kyllä, mutta voimia on vaatinut. Varsinkin, kun toinen on niin katuva ja häpeissään. Sääliksi käy. Vielä kun on sellainen, joka on arvostanut neitsyyttään...
Sanoitko napakasti, että pojan käytös valtavan typerää ja ala-arvoista! Häpeä! Viinassako haluat siittää lapsen? Vain luuserit toimii niin.
Tämä siksi että menee perille ennen seuraavia bileitä, sillä tuskin poikasi on mikään luuseri mutta tulee sellaiseksi ellet ole tiukka.
Kun omat lapseni olivat vielä pieniä meillä oli viinipullo/olutta joskus sunnuntaisin ruokailun yht. tarjolla. Näin halusimme opettaa lapsiamme ns. normaalia juomista. Nyt aikuisina jatkavat tätä tyyliä:) eivät ole örveltäneet missään.
keino välttää nämä, on olla tekemättä lapsia. Mutta eihän sitä ymmärretä ja jaksetaan valittaa palstoilla, hoh hoijaa.....
kanssa on PAAALJON raskaampaa kuin pikkulasten kanssa. Imevät energiaa erilailla, et tiedä missä ovat ja rajat jotka sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle, pitää olla sitä antamista, luottamusta, saamista koko ajan. Jos liikaa kieltää jotain mitä muut saa tulee vain isommat protestit. Rahaa menee, alkoholia pitää kokeilla (ja senhän TIEDÄN että tekevät jossain vaiheessa) jne jne. Pikkulapsi aikaa oli helppoa tähän verrattuna. Nyt alkaa vähän helpottaa täällä mutta kyllä on ollut rankkaa välillä. Nyt mun lapset 20, 18, kohta 17 ja 8v, miehen 20v ja 17v. Eli kokemusta on voin sanoa.
on olemassa Kriisipuhelimia ja esim. MLL:n vanhempainpuhelin, jonne voi soittaa ja asiasta puhua nimettömänä.
Asian käsittely ja siitä puhuminen yleensä helpottaa oloa.
etta koko juttu on provo. Siis ap on tassa monessa viestissa puhunut luottamuksesta, ja monet muutkin sanoneet kuinka hyva on etta tytto luotti sinuun niin paljon etta kertoi. Ja sina taman luottamuksen sitten palkitset kertomalla tyton isalle?? Turha varmaan kysyakaan antoiko tytto tahan luvan/pyysiko etta kerrot? Varsinkin jos tiedat etta mies on taysi idiootti-sovinisti jonka mielesta miehet saa tehda mita haluaa mutta naisen arvo mitataan neitsyydella. Ei tama kerta kaikkiaan voi olla totta.
kertoisi äidilleen kenen varmaan tajuaa kertovan miehelleen kaiken. Tuntee isänsä, tuntee äitinsä. Tietää toisen olevan hermoheikko juorukello ja toisen aataminaikuisensovinistin mielipiteineen.
Se oli varmasti vikatikki! Mutta mielestäni mun oli siinä mielessä pakko kertoa, koska uskon että mieheni olisi kuullut sen muutenkin. On harrastuksen parissa, jossa on porukassa mukana olleiden lapsia. Varmaan jotkut puhuvat kotonaan, joten uskon että olisi ikävämpi olla kuulla heiltä kuin olisi valmiiksi tietänyt. Itseasiassa tiedän yhdesn miehelle läheisen äidin tietävän, joka ihan varmaan kertoisi miehelleni. Mutta muuten en olisi kertonut miehelleni eikä olisi kannattanut. Mies tuli yöllä työmatkalta kotiin ja aamulla oli tosi vihainen. Ei suostu puhumaan asiasta kanssasi eikä ole tyttöä nähnyt. Kun yritin puhua, niin sanoi, etei halua ja anna hänen olla. JAnkutin vaan, niin lähti töihin. HAluaa päässään pähkiä näitä juttuja. EIhän niin asiat selviä? Ei suostunut edes tätä ketjua lukemaan, vaikka printtasin...Ehkä on parempkin, ettei näe tyttöä ettei pahenna hänen oloaan. Hänellä on vain niin tiukka arvomaailma ja vaikea ymmärtää eri näkökulmia. Tosi inhottava tilanne! Eihän ne asiat helpotu, kun ei saa muita näkökulmia asiaan;(
Toivonkin, etä olisi provo tämä juttu, mutta ikävä kyllä on vaan totta:( t. ap
Maalailen nyt varmaan asian mielessäni pahimmalla mahdollisella tavalla. Ajattelen jo melkein, että koko loppuelämä on pilalla...;(ahdistaa...