Tupakoivatko sinun vanhempasi ollessasi lapsi?
Miten tämä vaikutti sinuun? Tupakoitko itse nykyään?
Minun lapsuudessani molemmat vanhemmat polttivat askin päivässä. Ja usein myös sisällä. Olen myös kuullut, että olen pienenä syönyt tuhkakupista löytämääni tupakantumppia. Tästä olen edelleenkin katkera.
Olen ollut aina todella vihamielinen tupakkaa kohtaan ja tupakoivat vanhemmat saavat minut näkemään punaista. Muistan kun lapsena vanhemmat valittivat meidän olevan köyhiä, juustoa tai makkaraa ei ollut ikinä leivän päälle laittaa. Mutta tupakkaa paloi 2 askia päivässä. Uskomatonta tyhmyyttä.
Kommentit (30)
Ei silloin vissiin kellekään tullut edes mieleen mennä parvekkeelle tupakalle?
Myös minä tupakoin. Kolme siskoani eivät.
Lopetti, kun olin 10-vuotias. Itse en ole koskaan polttanut, mun kaikki veljet taas polttavat.
Sisällä polttivat molemmat. Isä tosin lopetti kun olin noin 12. Äitini kuoli 56-vuotiaana keuhkosyöpään. Itse en ole koskaan polttanut, mutta mieheni polttaa ja se ärsyttää.
olin silloin jo teini. Siitä jäi minulle ajatus, että sopii polttaa jonkin aikaa ja lopettaa sitten. Näin sitten teinkin, poltin pari vuotta aikuisena ja lopetin.
molemmat tupakoi ja meistä (4kpl) lapsista kukaan ei polta..tai tiiä tosta pikkusiskosta..murrosikä alkamassa vasta. Mulla ja mun siskolla se johtuu (just samanlainen viha tupakoivia kohtaa kun sulla) siitä että meidänki oli annettu mennä syömää tupakoita, ja vaa naureskeltu jälkee päin. Ei helvetti sanon oikeesti.. Isoveljella on kanssa omat syynsä olla tupakoimatta (urheilee)..kun ei tuo pikkusiskokaa aloittaisi (varoteltu kyllä on ja luvattu rahaa 18 v. lahjaks jos ei koske alkoholii ja tupakkaa enne sitä ikää)...mutta mutta..RUokaa kyllä oli, mut se ku aina hais se tupakka! Ite tykkään kun on raikasta ja tuoksuu hyvälle :)
Meillä ei tupakoi minä enkä ukko, en usko että pystyisin pitkää katsomaan miestä joka tupakoi...
ja lukiessani tekstiäni jonka just kirjoitin tajusin kuinka teiniltä(keskenkasvuselta) tekstini kuulosti...pahoittelen tätä :D
Edelleenkin, joskaan en enää asu heidän luonaan :) Itse en ole koskaan edes maistanut tupakkaa.
Vieläkin kun haistan piipun tuoksun, tulee hyviä muistoja.
ja rankasti. Vanhempani myös polttivat autossa ikkunat kiinni, lapset takapenkillä!! Käsittämätöntä. Kaikki sisarukseni polttavat. Itse lopetin vuosia sitten, onneksi. Isäni kuoli keuhkosyöpään 51-vuotiaana. Äitini polttaa edelleen, nykyään parvekkeella, ainakin silloin kun olemme paikalla. Hänellä on keuhkoahtaumatauti, sekä muita sairaúksia.
Mutta oikeesti aika pienestä oot katkera. Tuo oli silloin normaalia, anna olla.
Meistä lapsista ei polta kukaan.
sain tietää asiasta ehkä 20-vuotiaana.
Isosiskoni polttaa, pikkuveljeni polttaa, minä en ole koskaan polttanut (muuta kuin kännissä).
En kyllä muista, polttivatko sisällä. Autossa varmaan saattoivat polttaa, niin että ikkunat olivat auki ja savu muka meni ulos. Mulla ei ole mitään muistikuvia heidän tupakoinnistaan, lopettamisesta kyllä.
EN ole itse koskaan polttanut.
En myöskään ole mitenkään katkera vanhemmilleni tai vihainen, vaikka äitini varmasti poltti myös raskausaikana. EI silloin 70-luvulla vielä osattu sellaista niin pahana pitää. Ja hehän lopettivat kun tieto tupakan epäterveellisyydestä levisi.
Nykyään tupakointi ylipäänsä on jotenkin sivistymätöntä ja sisällä tupakointi kerrassaan kauhistuttavaa, mutta siihen aikaan asioita ajateltiin vielä ihan toisin.
Ja kukaan meistä lapsista (4) ei polta.
Meillä meni, myös niin että rahaa ei ollu mihinkään, paitsi tietty tupakkaan ja viikonloppuna kaljaan ja viinaan.
Itse juon todella harvoin, korkeintaan tölkillisen kaksi kertaa vuodessa.
asti 1-2 askia päivässä, äitini ei polttanut lasten nähden mutta muka salaa joskus. Sisällä polttivat ja isä poltti myös autossa, ja muistan kuinka huono olo siitä tuli jos oli lämmintä ja ikkunat kiinni. Muistan jonkun sukulointireissun jossa autossa oli 4 aikuisa ja 3 lasta, istuin takapenkillä isän sylissä ja isä poltti. Vasta kun aloin itkeä että tulee oksennus kohta, isä suostui raottamaan takaikkunaa. Olin ehkä 7-8 v.
Inhosimme siskon kanssa molemmat tupakanhajua yli kaiken, ja sanoimme siitä aina. Saimme isän siirtymään parveketupakointiin joskus 80-luvun puolivälissä, mutta silti poltti joskus keittiössä, mutta älysi sentään avata tuuletusikkunan. Isä kuoli aivoveritulppaan viisikymppisenä.
Emme siskoni kanssa polta kumpikaan, emmekä ole koskana polttaneet. En itse ole koskaan edes maistanut, sillä lapsuuden automatkoista mieleen jäänyt huono olo yhdistyy niin voimakkaasti savun hengittämiseen ja siihen kamalaan hajuun. Äitini alkoi 45-vuotiaana polttaa uudelleen yli 20 v tauon jälkeen, muka "unilääkkeeksi". Aivan älytöntä.
Ja saman muistan minäkin kuin mitä joku muu sanoi, eli että aina sanottiin että ei ole rahaa siihen ja siihen, mutta iskän tupakkaan kyllä riitti rahaa.
ja vanhempani polttivat. Lähes ainoastaan iltaisin, joskus harvoin jossain ulkona muutoin. Eivätkä koskaan sisällä. Enintään ulko-oven raossa, niin että väliovi oli auki ja sisäovi kiinni, joten savua ei käytännössä tullut sisälle.
Ei ole mielestäni vaikuttanut minuun mitenkään. Rahaa ei tuohon hirveitä mennyt. Meistä lapsista ei polta kukaan.
Itsellä aika välinpitämätön asenne tupakkaan. En pidä sitä hyvänä juttuna, mutta onhan se iso terveysriski ja haisee pahalle. Mutta jos kukaan läheinen ei polta, ei minua häiritse esim. tuttavien polttaminen mitenkään.
Isäni on kuulemma polttanut nuorena mutta lopetti kun tapasi äitini.
sisällä ja autossa. Tupakkaa kului yhteensä 4-5 askia/pvä. Ja sitten kun rahat oli vähissä, meidät lapset komennettiin pyörittelemään heille sätkiä. Isä poltti kuolemaansa asti ja äiti lopetti kun meinasi tukehtua limaan leikkauspöydällä. Minä en polta, sisarukseni alkoi polttamaan 12v.
eivät ole koskaan tupakoineet. Minä ja veljeni poltetaan, siskoni ei.
itse poltan, kaksi veljeäni eivät.