Tupakoivatko sinun vanhempasi ollessasi lapsi?
Miten tämä vaikutti sinuun? Tupakoitko itse nykyään?
Minun lapsuudessani molemmat vanhemmat polttivat askin päivässä. Ja usein myös sisällä. Olen myös kuullut, että olen pienenä syönyt tuhkakupista löytämääni tupakantumppia. Tästä olen edelleenkin katkera.
Olen ollut aina todella vihamielinen tupakkaa kohtaan ja tupakoivat vanhemmat saavat minut näkemään punaista. Muistan kun lapsena vanhemmat valittivat meidän olevan köyhiä, juustoa tai makkaraa ei ollut ikinä leivän päälle laittaa. Mutta tupakkaa paloi 2 askia päivässä. Uskomatonta tyhmyyttä.
Kommentit (30)
Muistan, kun ilma oli joskus sankkana savusta ja oli inhottavaa hengittää. Vaatteet haisivat. Kukaan meistä seitsemästä lapsesta ei polta.
ja äitini lopetti tullessaan raskaaksi. Poltti kyllä joskus harvoin yhden tupakoivan ystävänsä seuraksi.
Minä poltin useamman vuoden mutta lopetin tullessani raskaaksi. Siskoni poltti nuorempana mutta on lopettanut.
asti 1-2 askia päivässä, äitini ei polttanut lasten nähden mutta muka salaa joskus. Sisällä polttivat ja isä poltti myös autossa, ja muistan kuinka huono olo siitä tuli jos oli lämmintä ja ikkunat kiinni. Muistan jonkun sukulointireissun jossa autossa oli 4 aikuisa ja 3 lasta, istuin takapenkillä isän sylissä ja isä poltti. Vasta kun aloin itkeä että tulee oksennus kohta, isä suostui raottamaan takaikkunaa. Olin ehkä 7-8 v. Inhosimme siskon kanssa molemmat tupakanhajua yli kaiken, ja sanoimme siitä aina. Saimme isän siirtymään parveketupakointiin joskus 80-luvun puolivälissä, mutta silti poltti joskus keittiössä, mutta älysi sentään avata tuuletusikkunan. Isä kuoli aivoveritulppaan viisikymppisenä. Emme siskoni kanssa polta kumpikaan, emmekä ole koskana polttaneet. En itse ole koskaan edes maistanut, sillä lapsuuden automatkoista mieleen jäänyt huono olo yhdistyy niin voimakkaasti savun hengittämiseen ja siihen kamalaan hajuun. Äitini alkoi 45-vuotiaana polttaa uudelleen yli 20 v tauon jälkeen, muka "unilääkkeeksi". Aivan älytöntä. Ja saman muistan minäkin kuin mitä joku muu sanoi, eli että aina sanottiin että ei ole rahaa siihen ja siihen, mutta iskän tupakkaan kyllä riitti rahaa.
Vanhemmat polttivat sisällä, ja minua syrjittiin koulussa kun haisin pahalle (tupakalle). En todellakaan polta itse. Vanhempani tupakoivat edelleen talvisin sisällä, kesällä sentään menevät pihalle. En koskaan käy heillä kylässä talvisin (asuvat 500 km päässä), kun kuvottaa se haju.
Ihan missä vain poltettiin - siis sisällä - veskiinkin mentiin tupakka kädessä.
Olemme jääneet pienikasvuisiksi, johtuukohan osittain tästä - ja silmien ärsyntyyminen.
Sortteja en enää muista, mutta ainakin KENT, Malboro - muita en muista. Oliko joku North ja joku mentooli? Sit tais olla Colt, mutta koska tuli LM?
Muistatteko te? Täältä tulee listaan sellaisia kuin Camel, Club77 ja light-versiot.
Muistatteko jotain purutupakoista? Eka joillekin on ollut joku Aroma.
Entäs piipputupakat? Aroma piipputupakkana?
Entäs sikarit? Hoffnar?
lähes ketjussa meni tupakkaa. Sisällä ja autossa tietysti myös. Itse en polta ja kovasti olin sitä mieltä että polttavaa miestä en kyllä ota, mutta kuinkas sitten kävikään.
Mies kylläkin poltti todella vähän eikä koskaan minun nähteni. Saattoi esimerkiksi olla koko viikonlopun polttamatta kun vietti kokoajan mun seurassani. Musta se oli oikeastaan todella huvittavaa (en siis todellakaan sitä vaatinut) mutta mies oli sitä mieltä että ei halua polttaa kun tietää että en siitä pidä. Mies lupasi lopettaa tupakoinnin kokonaan jos/kun saamme lapsia, mutta ei se ihan toteutunut. Esikoinen oli puolivuotias kun mies lopetti polttamisen.
Isäni poltti kun olin lapsi, mutta en oikeastaan edes muista sitä koska olin aika pieni kun sitten lopetti polttamisen. Itse on vaan kertonut että poltti silloin ja kuvista olen nähnyt. Äitini ei ole koskaan polttanut. Meitä on neljä lasta, minä ja toinen siskoni poltetaan, toinen sisko ja veljeni polttavat tosi tosi satunnaisesti esim. juhlimassa ollessaan. Muistan myös hämärästi että pappani olisi poltellut aina piippua sisällä talossa mutta en ole varma. Vaikka sitähän tässä ei kysyttykään.
tutulta :D Meillä vanhemmat polttivat (molemmat) 1-2 askia päivässä, sisällä. Keittiön nurkassa jossain kuppasen ja toimimattoman tuulettimen äärellä. Meilläkään rahaa ei ollut juuri koskaan mihinkään (tämän lisäksi vedettiin viinaa joka viikonloppu, mentiin baariin ja tultiin sieltä aamupuolella naama verillä kontaten). Itse aloitin tupakanpolton 13 vuotiaana ja poltin yläasteelle saakka. SItten lopetin ja sen jälkeen olen polttanut pari-kolme kertaa juodessani. Nyt olen kolmikymppinen. Vihaan ihmisiä jotka polttavat lasten lähellä, saatikka auton sisällä kun lapsia on autossa. Ihan käsittämätöntä typeryyttä!! olen myös muutamalle ihmiselle huomauttanut, kun tulivat kurkkimaan vauvanvaunuihin samalla puhallellen tupakansavua vaunujen sisälle, uskomatonta!! Eikö näillä ihmisillä liiku mitään korvien välissä?
äiti polttaa mutta ulkona ja se on ihan hyvä ite en polta muuta kun humalassa ja poika kaverin kaa isä ei polta enää poltti ehkä 15 mutta lopetti 19 vuotiaana ja mitä pahaa tupakassa on oon syönyt kokonaisen tupakan vauuvana ps:en muista tarkkaan
Äiti poltti tupakkaa kun olin pieni, mutta lopetti moneksi vuodeksi kun pikkusisko syntyi. Aloitti uudelleen kun olin teini-ikäinen, olin niin pettynyt häneen kun huomasin hänen taas polttavan. Onneksi sentään poltti aina ulkona eikä koskaan sisällä.
Isä poltti joskus piippua kesäisin mökillä, mutta astman takia hänestä ei ole ikinä ollut tupakkamieheksi. Onneksi.
Itse en ole koskaan maistanutkaan tupakkaa, enkä aio. Älytöntä hommaa.
Isäni poltti myös sisällä, eikä siitä jäänyt minulle minkäänlaisia sairaalloisia traumoja tupakkaa tai tupakoitsijoita kohtaan. Ja kyllä poltan itsekkin nykyään. :)