Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän tuota miniää vaivaa

Vierailija
22.02.2012 |

Nuori äiti, 23v, sai esikoisensa poikani kanssa 5kk sitten. Aikaisemmin tyttö oli kovin mukava, mutta tuntuu että vauvan myötä hänen todellinen (?) luonne paljastui.

Todella tiukat linjat vauvan kanssa, esimerkkinä parin päivän takainen:

Olin heillä hoitamassa vauvaa muutaman tunnin kun miniä oli hammaslääkärissä. Vauvalle on aloitettu jo soseita ja vein mukanani pari purkkia, ajattelin että saan syöttää vauvan kun miniä on poissa. Miniä sitten totesikin että tekee yleensä soseet itse ja vauva nirsoilee nykyään kaupan soseita, ainoastaan jotkut luomusössöt menevät. Myös poikani oli miniälle sanonut että vauvan pitäisi oppia syömään myös purkkiruokaa. Mutta tuntuu että tässäkään asiassa ei kelpaa kuin miniän näkemys asiaan, muiden näkökannoilla ei ole mitään väliä. Vauvalle vain omatekoista tai luomua, eikä kuuntele perusteluita miksi kannattaisi myös tavallisia purkkeja opetella syömään.

Tuntuu että miniä jyrää joka asiassa vain oman näkökantansa asioihin, kuuntelematta muita ollenkaan. Liekö kyse hormoneista vielä vai tuollainenko hän nyt sitten todellisuudessa oli.. Toivottavasti kuuntelee myös poikaani edes joskus lapseen liittyvissä päätöksissä..

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötät sitä mitä vanhempansa määräävät etkä vie lapselle mitään omia eväitä.

Vierailija
2/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle vain omatekoista tai luomua, eikä kuuntele perusteluita miksi kannattaisi myös tavallisia purkkeja opetella syömään.

Nuo luomu- ja tavalliset kaupan soseet kun eivät maistu mitenkään erilaisilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kyllähän se kuitenkin äiti on, joka vauvansa parhaiten tuntee, ja ainakin ne päätökset tekee siitä mitä syötetään. Isän kanssa toivon mukaan yhteistyössä.

Tulee nyt hiukan se olo, ettet ollenkaan sallisi hänelle sitä luonnollista suojelevuutta ja tiettyä omistavuutta vauvaa kohtaan. Mieti itseksesi miksi et, meille ei tarvitse vastata.

Itse kukin tekee tiettyjä yliammuntoja ensimmäisen lapsen kanssa ja saattaa muiden silmin nähden käyttäytyä vähän hassusti. Saattaapa olla että olet ollut ihan samanlainen itse aikanasi. Osoita suurta sydäntä ja suhtaudu hänen säätöihinsä ymmärtävän hyväntahtoisesti. Se menee ohi.

Vierailija
4/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo ei päätä, mitä lapsi syö. Vanhemmat päättää. Ensikertalaisella on varmasti vielä äitiys hakusessa, joten on herkkä arvostelulle. Älä sekaannu. Tee kuten hän haluaa. Se on heidän lapsensa, ei sinun. Ja onhan nuo luomut ja itsetehdyt nyt parempilaatuista ravintoa kuin peruspurkkiruoka.

Vierailija
5/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole sun lapsi. Sä et päätä mitä se syö. On aivan miniäsi ja poikasi välinen asia miten he lastansa hoitavat ja keskustelevatko siitä keskenään vai eivät. Sä voit kyllä kysyä että saatko tuoda ruokaa, mutta älä ala ottaa kantaa heidän valintoihinsa. Sinusta tulee muuten pian ei-toivottu vieras, ja sitä tuskin haluat.

Vierailija
6/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen esikoista odottava miniä, ja pelkään jo etukäteen, miten hermoja raastavaa tulee olla vauvan syntymän jälkeen asioida vahvat ja aina oikeat mielipiteet omaavan anopin kanssa. Neuvoiksi puettuja kehotuksia tulee satamaan.

Tuli tästä aloituksesta mieleen.

Vierailija
7/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ekan kanssa hössätään aina ihan liikaa.Siperia opettaa kyllä tätäkin naista jos joskus toinenkin lapsi syntyy.

Muistan kun esikoinen oli reilu kk ikäinen ja piti ristiäisiä alkaa järjestelemään.Olin ihan paniikissa koko kauppa reissun ajan kun jätin lähes 2h vauvan mummulle hoitoon että sain rauhassa ostaa kaupungista kaiken tarvittavan.No,puolet jäi ostamatta kun en saanut ajatusta vauvasta pois ja automatkan itkin miehelleni että ajaisi kovempaa kotio :D

Toisen lapsen kohdalla ei enää ollut tälläisiä ongelmia ja kaikki sujui ilman stressiä.

Luulen että miniälläsi liikaa aikaa ja sitten kompensoi sen ns.täydellisyyteen. Kyllä se siitä ajan kanssa....

Vierailija
8/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen pitäisi syödä niitä "tavallisia" soseita? Oliko ihan kotimaista vai miksi sinun tuomasi ruoka oli parempaa mielestäsi?

Luehan niiden purkkien sisällöt vähän tarkemmin, ymmärrät ehkä miniääsi paremmin. Hän ajattelee vain lapsensa parasta ja haluaa tarjota lapselle oikeaa ruokaa, ei tärkkelyksellä saostettua vettä. Kasvava lapsi ei tarvitse sitä tärkkelysmössöä mihinkään, siitä ei saa mitään sellaista ainetta joka auttaisi kasvua ja kehitystä.

Vierailija
9/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

PITÄISI SYÖDÄ PURKKIRUOKAA?

NE OVAT:

1. SUURIMMAKSI OSAKSI MAUTONTA VETTÄ

2. KAATOPAIKKAA KUORMITTAVIA, NIILTÄ JOTKA EI KIERÄTÄ

3. SIKA KALLIITA VERTAA OMA TEKEMÄÄN

4. SULLA ON VIISAS MINIÄ

Meilläkään kukaan kolmesta lapsesta lapsesta ei ole syönyt purkki ruokaa eikä koskaan ole ollut tarvettakaan.

Vierailija
10/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman näkökantansa omaa lastaan koskevissa asioissa.

Kuulostat aivan äidiltäni.

Hän yrittää kovasti määrätä veljeni (45 v eronnut, yksin asuva) sisustuksesta. Minulle äiti usein moittii veljeäni. Sanoo tätä itsekkääksi ja jääräpäiseksi. Ei kuulemma osaa ottaa huomioon muiden mielipiteitä ja haluaa määrätä kaikesta yksin eikä kykene kompromisseihin. Joo, omasta kodistaan ja elämästä määrää, ei puutu muiden asioihin.

Muissa asioissa on hyvinkin kykenevä kompromisseihin, joskus joustaa liikaakin.

Vierailija
11/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä vauva syö kiinteisiin opetellessaan. Jos vauva on 5kk, ei hän luultavasti ole syönyt kiinteitä kuukautta kauempaa. Tällöin menee vasta muutama opeteltu ruoka, johon äiti ei halua sekoittaa mitään suunnitelmista poikkeavaa.

Meidän perheessä minä (äiti) määrään kyllä suurimmaksi osaksi sen millä mennään, sillä isä on pitkät päivät töissä ja minä vauvan kanssa kotona. Minä olen se joka yöt ja päivät hoitaa vauvan mahakivut ym. Tiedän parhaiten mikä vauvalle maistuu ja mitä haluan hänelle syöttää. Kuntelen toki miestä, mutta tälä hetkellä MINÄ teen päätökset, sillä minä hoidan vauvaa 95% ajasta.

Jos anoppi tulisi neuvomaan, vetäisin luultavasti herneet nenään. Onneksi anoppini ymmärtää!

Vierailija
12/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinänsä minulle toki on ihan sama mitä vauva syö, mutta tuntuu että miniän korvat ovat kasvaneet lapsen myötä umpeen. Juuri se että ei kuuntele järkiperusteluja asialle. (esim olisi hyvä että oppisi kaikkiruokaisesksi eikä nirsoilisi niitä purkkejakaan, kuulemma jotkut hedelmät menevät ja jotkut luomusoseet, mutta aina ei ole mahdollisuutta tehdä itse tai hakea sitä luomumössöä).

Lisäksi hirvittää kun antavat jo tuon ikäiselle sormiruokaa, popsinut mm jo sulatettuja mustaherukoita, päärynää, banaania, maissinaksuja jne jne. Ihmetyttää että jossain miniä tuntuu aivan ylihysteeriseltä, mutta sitten tälläisessä asiassa ei mieti tukehtumisriskiä, mikä on mielestäni paljon ilmeisempi kuin esim odottamaton kätkyt kuolema josta miniä varsinkin aluksi stressasi.

-ap

Vierailija
13/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo ei päätä, mitä lapsi syö. Vanhemmat päättää. Ensikertalaisella on varmasti vielä äitiys hakusessa, joten on herkkä arvostelulle. Älä sekaannu. Tee kuten hän haluaa. Se on heidän lapsensa, ei sinun. Ja onhan nuo luomut ja itsetehdyt nyt parempilaatuista ravintoa kuin peruspurkkiruoka.

Siis parempilaatuista.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen;

Eikö mummosen pitäisi olla tyytyväinen kun miniä haluaa tehdä ITSE ja samalla säästää, eikä ostaa kaikkea valmiina?

Vierailija
14/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla neljä lasta, joille kaikille olen tehnyt soseet itse. Ihan hyvin ollaan pärjätty, myös matkoilla.

Ei ole mummin asia päättää mitä lapsi syö. itsekin suuttuisin jos äitini tai anoppini toisi lapselleni kaupan purkkiruokaa, vaikka meiltä löytyy aina itsetehtyä. Vähän sama kuin anoppi juottaisi vauvalle korviketta, vaikka omaa lypsettyä maitoa riittäisi hyvin. Joten kerro miksi lapsen pitäisi oppia syömään niitä purkkiruokia? Siksikö kun omasikin on niitä syönyt?

Vierailija
15/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori äiti, 23v, sai esikoisensa poikani kanssa 5kk sitten. Aikaisemmin tyttö oli kovin mukava, mutta tuntuu että vauvan myötä hänen todellinen (?) luonne paljastui.

Todella tiukat linjat vauvan kanssa, esimerkkinä parin päivän takainen:

Olin heillä hoitamassa vauvaa muutaman tunnin kun miniä oli hammaslääkärissä. Vauvalle on aloitettu jo soseita ja vein mukanani pari purkkia, ajattelin että saan syöttää vauvan kun miniä on poissa. Miniä sitten totesikin että tekee yleensä soseet itse ja vauva nirsoilee nykyään kaupan soseita, ainoastaan jotkut luomusössöt menevät. Myös poikani oli miniälle sanonut että vauvan pitäisi oppia syömään myös purkkiruokaa. Mutta tuntuu että tässäkään asiassa ei kelpaa kuin miniän näkemys asiaan, muiden näkökannoilla ei ole mitään väliä. Vauvalle vain omatekoista tai luomua, eikä kuuntele perusteluita miksi kannattaisi myös tavallisia purkkeja opetella syömään.

Tuntuu että miniä jyrää joka asiassa vain oman näkökantansa asioihin, kuuntelematta muita ollenkaan. Liekö kyse hormoneista vielä vai tuollainenko hän nyt sitten todellisuudessa oli.. Toivottavasti kuuntelee myös poikaani edes joskus lapseen liittyvissä päätöksissä..

Vierailija
16/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinänsä minulle toki on ihan sama mitä vauva syö, mutta tuntuu että miniän korvat ovat kasvaneet lapsen myötä umpeen. Juuri se että ei kuuntele järkiperusteluja asialle. (esim olisi hyvä että oppisi kaikkiruokaisesksi eikä nirsoilisi niitä purkkejakaan, kuulemma jotkut hedelmät menevät ja jotkut luomusoseet, mutta aina ei ole mahdollisuutta tehdä itse tai hakea sitä luomumössöä).

Lisäksi hirvittää kun antavat jo tuon ikäiselle sormiruokaa, popsinut mm jo sulatettuja mustaherukoita, päärynää, banaania, maissinaksuja jne jne. Ihmetyttää että jossain miniä tuntuu aivan ylihysteeriseltä, mutta sitten tälläisessä asiassa ei mieti tukehtumisriskiä, mikä on mielestäni paljon ilmeisempi kuin esim odottamaton kätkyt kuolema josta miniä varsinkin aluksi stressasi.

-ap

Miniäsi toimii nykyisten suositusten mukaisesti ja järkevästi. Jos hän on noin tarkka äiti, niin uskoisin että paloittelee sormiruuan turvallisiksi paloiksi. Vauvan motoriikan kannalta on hyvä antaa sormiruokaa. Esim. maissinaksu sulaa suussa, ei siihen tukehdu. Samoin banaani on niin liukasta, että ei varmasti tukehdu siihen.

Sulla on vaan tarve tuputtaa omia "oikeita" neuvojasi. Peräänny. Vanhemmat huolehtii lapsestaan, sinä olet mummo eli et pääroolissa. Kyllä se ajan kanssa höllää, kun annat vähän tilaa ja vauva kasvaa. Pääset vielä hoitamaan ja syöttämään omia kokkauksiakin kun aika on kypsä.

Vierailija
17/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässä asiassa ainakin on niin, että sinun asiasi ei ole päättää mitä lapsi syö. ainakaan, kun olet hoitamassa lasta hänen kotonaan. jos lapsenlapsi tulee sinun luoksesi, eivätkä vanhemmat tuo ruokaa mukanaan, joudut vähän harkitsemaan asiaa uudelleen, mutta epäilen, että äiti, joka haluaa itse tehtyä lapselle tarjota, tuo niitä itse tehtyjä mukanaan sittenkin.

ja toisaalta, itse ainakin tykkään laitella lapsenlapselle soseita, kun hän on kylässä. siinähän ne menevät kun omatkin ruuat, jätetään vain paistamiset ja liiat mausteet pois ja hyvin kelpaa, eikä vie aikaa. meillä tosin olisi lupa syöttää niitä kaupankin soseita, mutta mitäpä sitä ei mummo lapsenlapsen eteen hössäisi. =D

Vierailija
18/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei ollut sinun kaltaista anoppia.

ja juu tein kaikki itse kaikkille kolmelle aina oli jotain valmiina tai pakkasessa.

Kaikki lapset söivät meillä esim. 6 kk ikäisenä jo näkkileipääkin. Lapset nimenomaan tottuvat helpommin pieniin paakkuihin, kun EI HUKUTA HEITÄ VESILITKUIHIN.

ANNA SEN MINIÄSI VAIN PÄÄTTÄÄ MITÄ LAPSELLEEN SYÖTTÄÄ! En edelleenkään ymmärrä miksi pitäsi purkki ruokaa syöttää???

Vierailija
19/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

Kuulostat sellaiselta.

Vauva kakoo ruuan pois, ennen kuin ehtii mennä henkeen. Vauvalla kakomisrefleksi laukeaa paljon aiemmin kuin aikuisella, ruoka ei ehdi mennä kurkkuun. Ja voihan sosettakin vetää henkeen.

5 kk vauva ei vielä kovin iso, ei hänestä voi oikein sanoa, että nirsoilee jotain.

Mikä sulla on luomuruokaa vastaan? Selvästi on, kun kutsut sitä esim. sössöksi ja mössöksi. Kerro vielä, että miten nuo luomuruuat eroavat maultaan tavallisista purkkiruuista.

Vierailija
20/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en mitään valmisruokia ole antanut enkä anna, ja jos anoppi alkaisi kovin vahvasti moisesta asiasta vänkäämään niin ei tarttisi kovin usein lapsia nähdä enää!

En kerta kaikkiaan ymmärrä syytä oppia jo pienenä syömään teollisia valmisruokia. Meillä niitä välttää niin lapset kuin aikuiset,ja varsinkin lapsille tosiaan vältän niitä samoin kuin esim. makeisia niin pitkälle kuin mahdollista. Esim. karkkia ovat saaneet vasta kouluiässä ensimmäistä kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme