Miksi joku haluaa sektion ilman pakottavaa syytä? En voi ymmärtää.
Kommentit (46)
Mutta tämä navetassa synnyttävä lehmä :D:D lähtee nyt nukkumaan, jääkää te miettimään omia tekojanne ja sektioikaa kuten huvittaa. Käyttäkää tähän helvetisti yhteiskunnnan varoja, me muut maksamme ja te otatte riskejä. :D
Onnea jatkoon.
Öitä.
Googleta anoksinen, sä et sitä taida tietää... ;)
Tämä oli MINUN henkilökohtainen kokemukseni alatiesynnytyksestä ja sektiosta. Eikö sellaista saa olla jos se poikkeaa sinun käsityksestäsi mikä on oikea tapa synnyttää? Ja jos lukisit vähän omaa napaasi pidemmälle tietäisit sen, että sektio on turvallinen ja hyvä tapa synnyttää tässä maassa. Alatiesynnytys on ehkä tilastollisesti äidille turvallisempaa kuin sektiossa. Sektiossa ei sen sijaan tule vauvalle esim. hapetushäiriöitä, pahimmassa tapaksessa anoksista aivovauriota. Eli anna mun ihan itse päättää kumman synnytystavan valitse äläkä tuu tänne jeesustelemaan. Me sinne navettaas synnyttämään ja pysy siellä lehmä.
Ensimmäistä lasta puskin 32 tuntia, koko sen ajan oli joku kätilö tai opiskelija ronklaamassa pillua, ponnistusvaihe kesti ikuisuuden, repesin, vuosin verta ja lopuksi vielä imukuppisynnytys. Hyi helvetti mitkä muistot synnytyksestä. Tokalla kerralla menin aamulla suihkun raikkaana suunnitelluun sektioon. Joku kokeili kohdun suuta yhden (!) kerran ennen leikkausta, puudutus onnistui kivutta ja hyvin, sektio oli nopea ja vauva terve. Leikkaushaava ei ollut kovinkaan kipeä verrattuna alapääni kipuun synnytyksen jälkeen. Eli vastedes AINA sektio, todellakin. Ja aion suositella sitä myös ystävilleni.
Eli vain koska sinulla oli yksi huono kokemus aiot edesauttaa naisia menemään turhiin leikkauksiin oiekin suosittelemalla. Huh huh. Yleensä se alatiesynnytys on kyllä lasten leikkiä verrattuna sektioon, sulla nyt sattui sektiossa sitten tuuri, onnea. Älä kuitenkaan laita muita kärsimään typeryyksissään.
Leikkas sulta vissiin aivotkin. Vauvalle sektio aiheuttaa myös riskejä, voit itse googlettaa, niitä on vaikka mitä kun silmäilin niitä surullisena sektioni jälkeen, onneksi mitään ei käynyt tai ei ainakaan vielä ole merkkejä. Allergioista ei vielä tiedetä, kun lapsi ei saanut syntyä oikeaa kautta. Tiedät varmaan jo vastustuskykyasiat jotka alatiesynnytyks....no googlaa itse.
Tämä oli MINUN henkilökohtainen kokemukseni alatiesynnytyksestä ja sektiosta. Eikö sellaista saa olla jos se poikkeaa sinun käsityksestäsi mikä on oikea tapa synnyttää? Ja jos lukisit vähän omaa napaasi pidemmälle tietäisit sen, että sektio on turvallinen ja hyvä tapa synnyttää tässä maassa. Alatiesynnytys on ehkä tilastollisesti äidille turvallisempaa kuin sektiossa. Sektiossa ei sen sijaan tule vauvalle esim. hapetushäiriöitä, pahimmassa tapaksessa anoksista aivovauriota. Eli anna mun ihan itse päättää kumman synnytystavan valitse äläkä tuu tänne jeesustelemaan. Me sinne navettaas synnyttämään ja pysy siellä lehmä.
Ensimmäistä lasta puskin 32 tuntia, koko sen ajan oli joku kätilö tai opiskelija ronklaamassa pillua, ponnistusvaihe kesti ikuisuuden, repesin, vuosin verta ja lopuksi vielä imukuppisynnytys. Hyi helvetti mitkä muistot synnytyksestä. Tokalla kerralla menin aamulla suihkun raikkaana suunnitelluun sektioon. Joku kokeili kohdun suuta yhden (!) kerran ennen leikkausta, puudutus onnistui kivutta ja hyvin, sektio oli nopea ja vauva terve. Leikkaushaava ei ollut kovinkaan kipeä verrattuna alapääni kipuun synnytyksen jälkeen. Eli vastedes AINA sektio, todellakin. Ja aion suositella sitä myös ystävilleni.
Eli vain koska sinulla oli yksi huono kokemus aiot edesauttaa naisia menemään turhiin leikkauksiin oiekin suosittelemalla. Huh huh. Yleensä se alatiesynnytys on kyllä lasten leikkiä verrattuna sektioon, sulla nyt sattui sektiossa sitten tuuri, onnea. Älä kuitenkaan laita muita kärsimään typeryyksissään.
Leikkas sulta vissiin aivotkin. Vauvalle sektio aiheuttaa myös riskejä, voit itse googlettaa, niitä on vaikka mitä kun silmäilin niitä surullisena sektioni jälkeen, onneksi mitään ei käynyt tai ei ainakaan vielä ole merkkejä. Allergioista ei vielä tiedetä, kun lapsi ei saanut syntyä oikeaa kautta. Tiedät varmaan jo vastustuskykyasiat jotka alatiesynnytyks....no googlaa itse.
Niin se vaan kuuluu ja on luonnollisinta. Ihme tyyppejä jos joku haluaa siks sektion et pelkää synnytystä. Tarviiko sit edes hankkia lapsia!?
Saanko käyttää tätä puolustusta, kun seuraavan kerran penätään miksi minulla ei ole lapsia. Olen kuullut monta argumenttia sen puolesta, että olisi luonnollista hankkia lapsia ja että on ihan luonnotonta olla lapseton. Lupaatko, että nämä utelut loppuvat, jos kerron pelkääväni synnytystä?
T: Vela av-palstalla
Itselläni hyvä kokemus alakautta synnyttämisestä ja mulle on aivan sama miten muut on lapsensa ulos saattaneet oli syy mikä tahansa. Minä myös synnyttäisin mieluummin kuin olisin raskaana, musta raskaana oleminen on kamalaa. Joskus pitää tehdä asioita, joista ei pidä. Se on elämää.
Mulla ei käynyt mielessä edes muu vaihtoehto kuin sektiosynnytys. Olen siitä onnellinen ja olen onnellinen lapsistani. Eivätpähän repineet pimppaa ihan hajalle.
enkä kyllä olisi halunnut sektiota, vaikka pelkäsin kaksosten synnyttämistä, ei ollut helppo se alatiesynnytyskään vaikka olin silloin nuori ja hoikempi... Nyt oli pakko tehdä kiireellinen sektio, ja oli se aika helvettiä se toipuminen, onneksi lapset oli kuukauden sairaalassa. Sit vajaan parin vuoden päästä alkoi kiinnikkeistä johtuvat kivut, niistä kärsin nyt lopun elämääni, tosi kiva. Eipä kukaan siitäkään kertonut etukäteen, olisin tietty pelännyt sektiota vielä enemmän. Eikä tuo arpikaan kovin kivan näkönen tos ole. No, eipä sillä että raskausarvetkaan olis, eipä tässä muutenkaan mennä itseään rannalle näyttelemään.
Minä en halua enää ikinä sektiota.
Kerran sen olen kokenut. Ei enää koskaan.
ja valinnanvapaudesta. Miten te jaksatte arvostella toisen ihmisen päätöksiä. Itse olen omilla rahoillani maksanut sektion, ja se oli erittäin myönteinen kokemus, päätös, jota en kadu. Ja harkitsen, että myös seuraava lapsi tulee maailmaan sektiolla. Valinnan mahdollisuus pitäisi olla meillä kaikilla naisilla.
Ja ymmärrän kyl sektion jos on hyvä syy siihen mut muuten ei voi vaan tajuta!
No eiköhän kaikilla ole hyvä syy, ketkä sektiota vaativat? Muista, että on eri asia ketä sen sitten saa. Kyllä siinä aina pitää olla joku konkreettinen syy, ei sitä anneta siksi että "haluan sen".
Aika moni nainen - itseni ja pari ystävääni mukaanlukien- olisi delannut alatiesynnytykseen jollei olisi sektiomahdollisuutta.
Voisi myös kysyä, miksi niin moni nainen päättää ettei anna lainkaan rintamaitoa, vaan pelkästään korviketta, kun ei halua että tissit alkaa roikkua?
Ja by the way, sektio on VAUVALLE turvallisempi kuin äidille. Joskushan äidit miettivät jopa lastensa hyvinvointia....
Tässä edellisen vastaajan viestissä huokuu jo tärkein asia: jos ei tosiaan ole mitään muuta asiaa millä elämässä päteä, voi aina päteä alatiesynnytyksellä kun luoja ei sitä kauneutta tai älyn lahjoja tuonut ;) Vastaan omasta puolesta molemmat synnytykset kokeneena: sektio AINA! Harmittaa, miksi menin ensimmäisen alakautta synnyttämään. Kamala naista alentava kokemus, joka joskus vielä palautuu muistiin. Vieläkin tulee vilunväreet. Yhdyn samaan kuin joku aiempi vastaaja. Miksi synnyttää alakautta kun sen voi tehdä myös sektiolla?
seuraavatkin lapset hengissä ja terveinä ulos?
Mutta yleensä nämä sektiomammat on niitä, jotka ei tosiaan lotkauta korviaan todellisille vauvaan kohdistuville riskeille sektion jälkeen. Kunhan ei itse vaan tarvitse tehdä mitään vähän kurjaa ja ikävää, vaan voi vaan maata kuin lahna teurastettavana pöydällä. VIis vauvasta.
Mä en taas tajua että miksi pitää väkisin synnyttää alakautta,kun nykylääketiede mahdollistaa sektion?
Ei ole lapsia,mutta jos niitä joskus teen niin en todellakaan aio synnyttää niitä alakautta.
Ja ymmärrän kyl sektion jos on hyvä syy siihen mut muuten ei voi vaan tajuta!
No eiköhän kaikilla ole hyvä syy, ketkä sektiota vaativat? Muista, että on eri asia ketä sen sitten saa. Kyllä siinä aina pitää olla joku konkreettinen syy, ei sitä anneta siksi että "haluan sen".
Aika moni nainen - itseni ja pari ystävääni mukaanlukien- olisi delannut alatiesynnytykseen jollei olisi sektiomahdollisuutta.
Voisi myös kysyä, miksi niin moni nainen päättää ettei anna lainkaan rintamaitoa, vaan pelkästään korviketta, kun ei halua että tissit alkaa roikkua?
Ja by the way, sektio on VAUVALLE turvallisempi kuin äidille. Joskushan äidit miettivät jopa lastensa hyvinvointia....
turvallisuus on kyllä vaarantunut heti ekan sektion jälkeen. Ei se toka sektio itsessään enää olekaan vauvalle vaarallinen, vaan se koko raskausaika, jossa on jo ihan huomattavasti pahempia riskejä, kuin jos olisit synnyttänyt alakautta.
Mutta ei kai sillä väliä, ainahan niitä vauvoja voi tehdä lisää? Niin paitsi sektiomamma, jonka kohtu ei välttämättä kestäkään edes kolmatta raskautta, kun kohtua ei ole tarkoitettu useampaan kertaan silvottavaksi.
Esikoinen jouduttiin kiireellisesti leikkaamaan tarjontavirheen takia. Aivan painajainen koko juttu ja jälkikäteen olin todella kipeä.
Toinen lapsi taas syntyi alakautta ja käytettiin imukuppia. Tikkejä tuli ja eppari tehtiin. Silti kävelin synnytyssalista osastolle, vaikka vähän vaivalloisesti, mutta kävelin kuitenkin. Sektion jälkeen makasin ekan yön katetrissa ja kipupumpussa. Alatiesynnytyksen jälkeen oli viikon vaikea istua, mutta kolme viikkoa synnytyksestä olin aivan priimassa kunnossa. Sektion jälkeen meni viisi viikkoa ennen kuin alkoi olla helpompaa, mutta lievää vihlontaa oli kuukausia. Edelleen alamahalla on tunnottoman kihelmöivä alue ja sektiosta on pian 8 vuotta...
Juu, ei ikinä sektiota, ellei pakko. Mikä helppo se niin järeä leikkaus on???
Valitettavasti lapsen saamiseen ei ole "mukavaa" tapaa. Aina sattuu ja on ikävää. Sektio on paljon pahempi kuin alatiesynnytys. Ensinnäkin mahasi on sen jälkeen rikottu ja arpinen. Toiseksi toipuminen ottaa aikaa ja olet jälkikäteen todella kipeä pitkään. Helpommalla pääset pökäämällä muksun vaan alakautta.
Mä en taas tajua että miksi pitää väkisin synnyttää alakautta,kun nykylääketiede mahdollistaa sektion?
Ei ole lapsia,mutta jos niitä joskus teen niin en todellakaan aio synnyttää niitä alakautta.
sektion jälkeiset riskit seuraavassa raskaudessa, niin sieltä niitä löytyy. Istukan irtoamisen riski, istukan arpeen kasvamisen riskit ( huono toiminta = hapenpuutetta ja aivovaurio vauvalle), istukan kudoksiin kiinni kasvamisen riksi ( = kohdunpoisto äidille), kohdun repeämisen riski jne jne. Nuo kaikki on sellaisia, että siinä on jo todella kiire kun ne huomataan, ja aika moni vauva saa just niitä sun pelkäämiäsi aivovaurioita, ja syynä ihan just se sektio.
Mutta vaikeaahan sitä on tajuta, jos ei halua tajuta.
sektion jälkeen, ja kasvaa jokaisen jälkeen.
Mutta ei kai sillä niin väliä? Tärkeintähän on se pillu... jonka nykyään voi kyllä korjata leikkauksella, jos kokee sellaista tarvitsevansa.
niin ilman muuta sektio. Oli todella vaikea synnytys- kolmannenasteen repeämät: 2 episiotomiaa,koko emättimen pohja repesi, väliliha repesi +peräaukon ulompi sulkijalihas repesi. Ja kaikki ilman kivunlievitystä.Yöllä sain yhden kerran 2ml petidiiniä kipuihin, muihin ei suostuttu ettei kuulemma imetys kärsi. Näin vuonna 1990 OYSISSA.Ja miksi kaikki tämä? No siksi että synnytyksessä avustanut lääkäri ei tajunnut että lapsella oli 3,5kertaa napanuora kaulan ympärillä eikä päässyt laskeutumaan kanavaan vaan väkisin työnsi imukupin sinne ylös ja sillä repi paikat.Lisäksi oli tappaa lapsen kun lapsi hirttyi siihen napanuoraan.Onneksi kätilö hoksasi mistä oli kysymys ja siirsi lääkärin syrjään ja katkaisi napanuoran sinne kohtuun.Lapsi pääsi syntymään. Ikää mulla oli silloin 23 vuotta.
Tuosta alapään venymisestä sen verran että käykääpä lukemassa ketjua voi vittu mikä vittu. Siinä tulee suorasanaista puhetta miehiltä siitä mitä alatie synnytys tekee naisen alapäälle. No kukkahattuneidit nyt täällä sanovat että oikea mies ei välitä vaikka vittu venyykin ja jos haittaa niin vaihtoon vaan ja lässyn lässyn.Saattaapa joku huomauttaa että ei sitä pillua olekaan miehiä varten tehty vaan lapsentekoa varten.Niin eihän tisssitkään ole miestä varten vaan lasta. Joten ihan sama minkä näköisiä ja kokoisia ovat. Ja onhan se naisellekin kova paikka kun seksuaalisesti tärkeä paikka muuttuu tosi rajusti. Kannattaa synnyttämättömien katsoa omaa toosaa peilistä, ottaa vaikka kuva ja sitten kuva synnytyksen jälkeen. Käykääpä tosiaan katsomassa niitä pillujen kuvia, ei siell montakaan siistiä ole. Taitaa olla yksi netistä imutettu kuva, mutta muut aitoja. Älkääkä unohtako niitä peräpukamia joita mahdollisesti tulee loppuiän vaivaksi. Mulla ainakin tuo peräaukon repeämä aiheutti ikuisen ongelman pidättämiskyvyssä; kurataudissa kannattaa katsoa aina että vessa on tosi lähellä, ja pierujen pidättäminen on vaikeaa.
Kyllä asia on NIIN että alapää -toisilla enemmän ja toisilla vähemmän- venyy ja lurpsahtaa ja muuttuu synnytyksessä ja yleensä miehet on sitä mieltä että että huonompaan suuntaan menee.Varsinkin jos niitä repeämiä tulee. Kyllä pitäisi olla naisella oikeus valita haluaako alatien vain sektion.Väitän että monta parisuhdetta säästyisi sillä että tehtäisiin sektio.
ja sen mukaisesti sektioiden määrää. Kyllä tuo mikä sinulle tapahtui on todellakin poikkeus!