Miks lapsille maistuu parhaiten teollisesti valmistettu?
Musta itse tehty pastakastike on ihanaa - mutta lapset rakastaa, kun se tulee tölkistä. Teen muusia mielelläni - lapset rakastaa pussista vatkattua.
Teen mielelläni kääretorttua, leivon pullaa, teen kakkuja (en nyt jatkuvasti, mutta silloin tällöin - lapset rakastaa kaupan valmista. Erityisesti niitä, jotka säilyy kuukausia lämpimässä tai pakkasessa.
Tehdään kotimehuja - lapset joisi fun lightia.
Teen kinuskikastiketta - lapset tykkää sundaen kinuskikastikkeesta.
Saarioisen versiot on parempia kuin äidin. Lihapullat ikeasta menevät paremmin kuin kotitekoiset.
Yms yms.
Kommentit (34)
lasten mielestä. Lapset syövät tyytyväisenä äidin ja isän laittamaa ruokaa aina siihen asti kun kysytään: vai mentäiskö tänään Mäkkäriin? :)
ja toisaalta siitä, mitä saavat "vain poikkeustapauksissa". Eli se kielletyn hedelmän himoitseminen. Jos antaisit lapsillesi vain teollisesti valmistettua valmisruokaa, olisivat he supertyytyväisiä vaikka mummon luona tarjoillusta lihakastikkeesta.
Nimim. kokemusta on
Alusta asti saaneet maistuvaa kotiruokaa, niin ei uppoo yhdelle ja samalle maistuvat teolliset ruoaksikin kutsutut mömmöt.
Kotimehu uppoo myös lapsiin paljon paremmin kuin tripit.
Mäkin lapsena valitsin äidin tekemät mehut ennemmin kuin keinomakuiset litkut.
Se on se mihin pienestä tottuu:)
ja sit oikeesti, jos se vekara juo sen tripin, syö sen pullan... niin sittenkö se selviää elämästä hengissä...? ovatko etelä-eurooppalaiset ja amerikkalaiset vehnää syövät lapset huonompia ihmisiä?
no arvovalinta; saako elämä olla mukavaa, vai otsasi hiessä leipäsi syömän.
Parempi alkaa pistää niitä mausteita sen verran, ettei mikään muu enää maistu millekään. Intialais-meksikolainen keittiö pystyyn.
äitini on kerrassaan surkea ruoanlaittaja. Olin alipainoinen ja huonostisyövä lapsi. Kunnes menin kouluun ja sain syödä hyvää ruokaa päivittäin. Samaten sitten kun osasin ilmaista itseäni paremmin, ruvettiin ostamaan valmispitsoja ym. valmiskamaa kotiin ja söin ihan hyvällä ruokahalulla. Äitini ruoat ovat edelleenkin mauttomia ja teknisesti huonosti valmistettuja. Olen oppinut laittamaan ruokaa aikuisena ja lapsemme syövät pääasiassa kokonaan itsevalmistettua ruokaa. Onneksi heille maistuu äidin tekemä ruoka. Jossain erityistilanteissa olen antanut eineksiä joista eivät pahemmin tykkää.
Kyse ei siis välttämättä ole tottumisesta vaan puhtaasti ruoan mausta. Olen aina arvostanut _hyvää_ itsetehtyä ruokaa vaikka söinkin vuosikaudet eineksiä.
ja koulussa tottuneet teolliseen laitosmössöön, jossa aromivahventeita, esansseja, aromeja yms "kivoja" lisäaineita.
sikiöstä saakka ovat saaneet kotitekoista.
Lukutaito-oppiin mars!
Alusta asti saaneet maistuvaa kotiruokaa, niin ei uppoo yhdelle ja samalle maistuvat teolliset ruoaksikin kutsutut mömmöt.
Kotimehu uppoo myös lapsiin paljon paremmin kuin tripit.
Mäkin lapsena valitsin äidin tekemät mehut ennemmin kuin keinomakuiset litkut.
Se on se mihin pienestä tottuu:)
Tuo aine jos on aineissa, niin ei ihme - se antaa avoille viestin maistuvuudesta.
Niissä on lisäaineita, suolaa, sokeria, rasvaa, joilla ne tehdään maistumaan lapsille (ja miksei aikuisillekin).
Toki ei kaikissa, joten tuote kerrallaan eri syistä maistuu.
Esim. kaupan mehu on makeampaa kuin kotimehu (oletus), joten siksi parempaa. Pussimuusi taas kenties sileämpää, kuin möykkyinen kotimuusi.
Minäkin lapsena rakastin niitä kaupan valmisteita, oli oikein juhlaa kun sai, koska minua kidutettiin kotitekoisella ruualla. Ai jai. Kiitos vanhempani, että tarjositte terveellistä kotiruokaa, jonka teossakin sai olla mukana joskus.
Voi olla ihan siitäkin syystä että kaupan versiota saa harvemmin, lisäksi ne maistuu enemmän, niissä on enemmän mausteita, rasvaa ja sokeria. Ja voihan joku addiktoitua ihan vaan makeutusaineisiinkin.
Pakastetut sämpylät on aina pahoja ellei oo hullunhyvä leipoja, kääretorttuun laitat vain vadelmahilloa, etkä kostuta sitä millään, lisäksi voi kreemi puuttuu.
Ikean lihapullissa on hullusti suolaa ja paljon rasvaa. -Varo ettet laita omiisi sipulimöykkyjä!! Hienonna vaikka sauvasekoittimella, kypsennä pannulla niin parempia tulee.
Pullakin on pahaa jos on liikaa jauhoja, tee raakapakasteita itse. -Älä kysy miten mutta kyllä se on mahdollista:) Vissiin siten että kohotetaan vasta sulatuksen jälkeen tms. Harva laittaa kotimehuihin niin paljoa sokeria kuin oikesti tarvisi että ne maistuu hyvältä, kokeile! Marjojen makukin pääsee paremmin esille.
Sundayn kinuskikastike maistuu hyvin teolliselle, fariinisokerille ja on maultaan kermaista. Koita tehdä itse pannukinuskia niin luulisi maistuvan:) -Ja jos kattilassa teet niin keität kunnolla, paksuksi asti ja lisäät kimpaleen aitoa voita sekaan.
niin sitä voi ostaa kotiinkin ja pistää ruoan sekaan. Ruoasta puuttuu ilman sitä umami makuaistimus.
"Vilkaise natriumglutamaatti
Tuo aine jos on aineissa, niin ei ihme - se antaa avoille viestin maistuvuudesta."
Juuri tämän takia meillä ei syödä lainkaan esim maitovalmisteita, lihaa, sieniä tai tomaatteja. Niissä on luonnostaan natriuglutamaattia.
Ja makeutusainetta. Kerran oltiin todella hyvässä ravintolassa, jossa oli itse paikan päällä tehtyä kinuskia. Aivan ihanaa. Lapset eivät syöneet. Se oli juuri sellaista aitoon voihin tehtyä.
kotitekoisiin ruokiin, niin johan maku parani lasten mielestä.