Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YH-äiti ja rahat tiukilla

Vierailija
20.02.2012 |

Saan käteen kuussa n. 2900 euroa, mutta tiukkaa tekee kahden lapsen kanssa Helsingissä vuokralla. Mistä ihmeestä enää säästäisin? En harrasta mitään eikä lapsetkaan. Töistä saan sentään liikuntalippuja, joilla käydään uimassa, siinä meidän harrastukset.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta, että kehtaatkin.

2900 käteen on monen yh:n mielestä mieletön summa.

Tolla summalla pitäis pystyä syödä vaikka joka päivä pihviä, eikä mitään makaroneja.

Mihin sun rahat oikeesti menee?

Elätän itse kahta teiniä Helsingissä, vuokra 900, käteen reilu puolet sun summasta. Tiukkaa on, mutta makaronimössäjä ei tarvitse syödä. Ja autokin on. Mieti sitä.

Vierailija
22/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla suuret velat? Vai mihin sun rahat menee jos käteen noin paljon ja makaroneja syötte.

Olisin iki onnellinen jos noin paljon saisi käteen. Varmasti jäisi monta sataa kuussa säästöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden lapsen yh. Kaikki tulot käteen 1950€ ja tällä hetkellä asumiseen menee 1200€/kk. Nyt ajattelin nostaa asuntolainan lyhennystä 50-100€/kk kun tuntuu että sen verran enemmän viellä voisi maksaa. Sinulla on yksi lapsi enemmän, mutta tulotkin 1000€ enemmän.

Laita paperille ylös kaikki mitä ostat ja mieti mitä olisi voinut jättää ostamatta.

Vierailija
24/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noin huonoa taloushallintaa ole olemassakaan. Mene jonnekin työväenopiston "Raha-asioita idiooteille" -kurssille tai hakeudu Takuu-Säätiöön juttelemaan. Taidan olla "vähän" hidas.

Vierailija
25/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit kuule miettinyt tätäkin asiaa ennenkuin erosit.

Vierailija
26/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säälittää kaltaisesi urpot jotka antavat miehen elää omaa elämäänsä ilman taloudellisia rasitteita.

Olen naimisissa, kaksi lasta. Asumme myöskin Helsingissä ja vuokralla. Minun tuloni on äitiyspäiväraha, joka on 1200 e kk ja lapsilisä 200 e. Tästä maksan puolet vuokrastamme ja kaikista laskuista eli n. 800 e/kk. Lisäksi ostan lähes kaikki perheemme ruuat ja lapsille ihan kaiken mitä he tarvitsevat. Miehen palkka on tosi hyvä, mutta hän käyttää rahansa omiin menoihinsa ja lainoihinsa.

Jos mulla tulis tilille 2900 e niin minä ja lapset eläisimme tosi mukavasti. Vaikka joutuisinkin yh:ksi ja maksaisin sitten yksin yli tonnin vuokramme ym.

Vierailija
27/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin ihmeeseen ne ap:n rahat sitten menee??

Minä saan kaikki mukaan laskettuna 1900€/kk, asumiseen menee n.900€. Kolme lasta ja minä. Auto on. Pärjätään hyvin, ei tietysti kovin leveästi eletä mutta ei nyt kauheasti kituutetakaan. Niin siihen verrattuna vähän vaikea nyt ymmärtää, jos ap ei avaa asiaa enempää?

Vierailija
28/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen, että mihin ap:n rahat katoavat. Kyllä tuolla palkalla jos oikein taloutta osaa hoitaa, pystyy harrastamaan ja syömään muutakin kuin makaronimössöä.

T. yh, jolla puolta pienemmät tulot ja hyvin pärjätään.

Vierailija
29/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvinhän saat fyffee käteen. Tiedän paljon esim. yksihuoltajia, jotka pärjää stadissa tonnin vähemmällä. Avaa nyt vähän enemmän.

Vierailija
30/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on paljon osaomistusasuntoja, joissa vuokra kolmiosta on alle 900 euroa. Vakuus on n 15 tuhatta, mutta rahathan saa takaisin jos muutatte pois joskus. Jos sulla on raha-asiat kunnossa, saat helposti täysvakuutuksen koko summasta.

En tiedä minkälaisessa vuokra-asunnossa asut, mutta meidän taloyhtiössä asuu vain tosi mukavia ihmisiä. Omistusasunnoissa monta krt on ongelma kun omistajat eivät asu vaan ovat vuokranneet asunnot eteenpäin ja tarkoittaa käytännössä sitä että elämä on samanlaista kuin vuokra-asunnossakin.

Kolmion Helsingistä saa tosi helpolla ja kohteissa on tosi hyvät kulkuyhteydet.

Jos sulla ei ole numeroa, se kannattaa ainakin hakea, se kun ei maksa mitään.

Vierailija
31/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt ap mihin ihmeeseen saat hassattua noin paljon rahaa. Aika monet elävät Helsingissäkin huomattavasti pienemmällä summalla ja vieläpä ihan hyvinkin.

Vierailija
32/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita paperille tarkasti kaikki tulot ja menot, huomaat ehkä jo heti siitä mistä voisit säästää. Kerää myös päivittäistavaraostokset kuukauden ajan vihkoon, siis ruuat ja muut markettikamat, ja ehkäpä siitäkin löytyy jotain turhuuksia joihin uppoaa yllättävästi rahaa.

Vierailija
33/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulot käteen 1600 eur/kk, siitä asumiseen puolet ja lopulla pärjätään ihan hyvin...autokin on, eikä tarvitse luopua. Ainoa ero ap:hen on ettei lapset sairasta mitään, joten säännöllisiä lääkekuluja ei ole.

Mihin ihmeeseen ap.n rahat menevät...

Vierailija
34/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa, kaksi lasta. Asumme myöskin Helsingissä ja vuokralla. Minun tuloni on äitiyspäiväraha, joka on 1200 e kk ja lapsilisä 200 e. Tästä maksan puolet vuokrastamme ja kaikista laskuista eli n. 800 e/kk. Lisäksi ostan lähes kaikki perheemme ruuat ja lapsille ihan kaiken mitä he tarvitsevat. Miehen palkka on tosi hyvä, mutta hän käyttää rahansa omiin menoihinsa ja lainoihinsa.

Jos mulla tulis tilille 2900 e niin minä ja lapset eläisimme tosi mukavasti. Vaikka joutuisinkin yh:ksi ja maksaisin sitten yksin yli tonnin vuokramme ym.

Vierailija
35/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit sanoa tv-maksua, työttömyyskassamaksua ja lasten lääkärikuluja (vakituisia) yllättäviksi? Kuulostaa siltä, että sinun pitäisi suunnitella elämääsi vähän paremmin. 1100e on muuten aika kova vuokra, itse maksoin kolmiosta Lauttasaaressa (yksinäni) 800e eikä sillä sijainnilla tarvitse autoakaan.

On mulla toki auto, joka syö bensaa ja vakuutusmaksuja ja muuta, kai myyn senkin pois. Koko aika tulee jotain yllättäviä menoeriä, tv-maksuja, työttömyyskassamaksuja, lasten lääkärikuluja (vakituisesti sairas lapsi, eli kulut on vähintään 150 euroa kuussa + bensakulut) ja koneet hajoilee ja pitää ostaa uusia pesukoneita, astianpesukonetta, tv:tä, ja sellaista. Töistä en saa vapaata koululaisen lomaajoiksi, ja pitää keksiä lastenhoitajaa ja maksullisia kerhoja, ja näillä tuloilla pitää maksaa pk-maksua ja muutakin. Jos heittäytyisin työttömäksi, laskin, että saisin sossuista ja kelasta samat rahat, typerää olla töissä. Yks vaihtoehto olisi ottaa toinen työ. Lapsen isä ei ole Suomessa, joten ei ole edes sitä YH-äidin kuuluisaa vapaata koskaan, joudun maksaa lastenhoitajasta jos tarvitsen vapaata. AP

Yksiöstäkin pyydetään 800. Itse neliössä aravatalossa ja maksan siitä 1000e.

Vierailija
36/46 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 3 lapsen yh, erona ap:een se, että lapset ovat isällään 8 yötä/kk.

Tuloni ovat 2700 e/kk netto. Asumiseen menee 1200 e/ kk, säästöön 200 euroa. Jäljelle jäävästä säästän erilliselle tilille yllättäviä isoja menoja varten parisataa kuussa, juuri autonhuoltoa ja hajoavia laitteita ja renkaita muuta varten. Jäljelle jäävä 900 e riittää mainiosti pk-maksuihin, harrastuksiin, vaatteisiin, ruokaan, pieniin reissuihin, puhelinlaskuihin, bensaan ja muuhun. Joinakin kuukausina kaikki menee ja höylätään korttia, toisinaan saan säästöön ylimääräistä.

Ulkomaan matkoja ei olla tehty, mutta tietokoneita, kännyköitä ja konsoleita meiltä löytyy kohtuudella.

Vierailija
37/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska itsellä tulot käeen 2600€, vuokra 550€ eli jää n. 2000€ itselleni ja kolmelle lapselleni. Tuolla summalla luulisi pärjäävän, mutta meillä on silti tiukkaa.

Mulla tosin pitkä työmatka (asutaan maaseudulla), joten bensoihin menee n. 350€ kuussa, mutta silti.

Minunkin pitäisi ostaa itseäni niskasta kiinni ja yrittää saada talous kuntoon. Tällä hetkellä maksan jos jonkinlaista osamaksua yht. ehkä 250€ kuussa, autolainaa 100€ ja yllättäviä menoja varten joudun höyläämään luottokorttia, joten sitäkin pitää sitten lyhentää kuukausittain.

Lomillakaan ei käydä, mutta minä maksan puolet lasten matkoista isänsä luo ja ne maksavat yhteensä n. 1000e vuodessa (isä asuu ulkomailla).

Kyllä niitä menoja vaan kertyy...

Vierailija
38/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulosi ovat käteen 2900, sillä voit hyvin lyhentää omistusaunnon lainaa tonnilla ja pärjäätte mainiosti.

Tai tervetuloa tänne Vantaalle. Täältä saa kolmioita 700-850e hintaan.

Vierailija
39/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumismenot noin 1300€/kk.

Tuntuu ettei rahaa oo koskaan mihinkään.

Vierailija
40/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla toki auto, joka syö bensaa ja vakuutusmaksuja ja muuta, kai myyn senkin pois.

Koko aika tulee jotain yllättäviä menoeriä, tv-maksuja, työttömyyskassamaksuja, lasten lääkärikuluja (vakituisesti sairas lapsi, eli kulut on vähintään 150 euroa kuussa + bensakulut)

ja koneet hajoilee ja pitää ostaa uusia pesukoneita, astianpesukonetta, tv:tä, ja sellaista. Töistä en saa vapaata koululaisen lomaajoiksi, ja pitää keksiä lastenhoitajaa ja maksullisia kerhoja, ja näillä tuloilla pitää maksaa pk-maksua ja muutakin. Jos heittäytyisin työttömäksi, laskin, että saisin sossuista ja kelasta samat rahat, typerää olla töissä.

Yks vaihtoehto olisi ottaa toinen työ.

Lapsen isä ei ole Suomessa, joten ei ole edes sitä YH-äidin kuuluisaa vapaata koskaan, joudun maksaa lastenhoitajasta jos tarvitsen vapaata.

AP

Ansiosidonnaista päivärahaa toki voisit saada yhdistettynä ehkä asumistukeen. Et välttämättä saa asumistukea noin kalliiseen asuntoon kolmelle lainkaan.

Mitä tulee toimeentulotukeen, niin älä unta näe.

Minä olin opiskelijana kahden lapsen yh:na vielä viime vuonna. Käteen sain n. 700 euroa vuokran jälkeen. Siinä siis kaikki tuet. Ja minä tulin toimeen, syötiin hyvin, lapsilla harrastuksia, uudet vaatteet. Olinkin tosi taitava taloudenpidossa. Sinä et ole.

En tarkoita pahoittaa mieltäsi. Perspektiiviä antaa vain vähän siihen, että sulla on pielessä taloudenpidon raamit. Ne kymmenet vinkit, joiden avulla rakentuvat valinnat, joilla ruokaan menee sulla vaikka 300 euroa kuussa ja syötte ravitsevaa ja monipuolita ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä