Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin kirjailijaksi

Vierailija
19.02.2012 |

Mistä aloittaa?

Mulla on erittäin vilkas mielikuvitus, moni sanoo et kirjailijaksi saattaisin sopia.

Ongelma on, että en keksi mistä aloittaa. Joku ihan perusjuttu. Joku tilanne, jonka ympärille rakentaa tarina ja sitä myöten kirja...

Alku on vaikein, sen jälkeen juttu luistaa mistä tahansa :F

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vilkas mielikuvitus riittäisi kirjailijaksi tulemiseen niin eiköhän meistä melkein jokainen olisi kirjailija.

Vierailija
2/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän hyvin vahvasti aiheen ja idean, mutta en tiedä miten rakentaisin sen ehyeksi tarinaksi.

Kirjan kirjoittaminen on yksi suuria haaveitani, ollut niin kauan, kuin olen osannut vähänkin kirjoittaa.

Mutta se on tosi pieni prosentti, mikä tässä maassa kirjoiksi teksteistä päätyy.

Mies tosin lupasi, että jos kirjoitan, hän maksaa omakustanteen:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaat naurut ...

t. kirjailija, joka ei koskaan haaveillut tulevansa kirjailijaksi. Nimittäin siihen tarvitaan taitoa.

Vierailija
4/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaat naurut ...

t. kirjailija, joka ei koskaan haaveillut tulevansa kirjailijaksi. Nimittäin siihen tarvitaan taitoa.

Tiedetään sitten sekin, kuka on näin ylimielisen oloinen. Yleensä kirjailijat, joita olen haastatellut ainakin esittävät kohteliasta.

Vierailija
5/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaat naurut ...

Mitään ei tässä elämässä saavuta jos ei yritä. Ei tarvitse heti lytätä vaan voi antaa neuvoja (luulisi sinullakin olevan niitä jos kerran olet kirjailija).

Minullakin on haave kirjan kirjoittamisesta. Tai itse asiassa kirjoitan sitä koko ajan. En edes ajattele, että sitä koskaan julkastaan, mutta en minä tässä mitään menetä. Päinvastoin =) Voin julkaista sen netissä (olen julkaissut siellä monia novelleja sun muita), joten jonkun luettavaksi se joka tapauksessa päätyy.

Vierailija
6/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri asia heittää kavereiden kanssa läppää kuin kirjoittaa 50 000- 200 000 sanaa siten, että mukana on mielenkiintoiset ja elävät henkilöhahmot, kiinnostava tarina ja mielellään jotain omakohtaista sanottavaakin, sekä taito kertoa nämä kaikki siten, ettei lukija lopeta lukemista ekaan sivuun. Mäkin haluaisin kirjailijaksi, enkä väitä ettei sinusta olisi siihen, mutta kyllä sun pitää keksiä edes aihe itse jos meinaat jaksaa tarinasi parissa kuukausitolkulla pakertaa. Se ei ole niin helppoa kuin luulisi.

Tässä kuitenkin aihe: Nainen huomaa, että kahvinporot on loppu. Hän kertoo miehelleen menevänsä ostamaan kaupasta lisää ja astuu ovesta ulos, muttei koskaan palaa takaisin. Miksi? Mitä tapahtui? Kuka nainen on? Millainen hän on? Millainen naisen ja miehen suhde on? Miten kerrot tämän kaiken muuten kuin kirjoittamalla, että "Nainen on ilkeä, mies mukava. Heillä on ihan hyvä suhde. Nainen ei palannut koskaan takaisin koska hän jäi auton alle ja kuoli. The end."

Vierailija
7/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja kirjoita omista kokemuksistasi.

Vierailija
8/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylimielinen, vaan realistinen. Olen elämässäni ollut tekemisissä satojen eri alojen taiteenharrastajien kanssa ja kirjailijan ammatista haaveilevat erottuvat joukosta porukkana, jolta valitettavasti puuttuu kokonaan todellinen käsitys kyvyistään ja lahjoistaan.

t. se kirjailija

Vierailija
9/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei riitä, että on hienot ajatukset, pitää jaksaa kirjoittaa myös niitä päivästä toiseen jotta se kirja syntyy. Eli tämä puurtaminen voi tulla myös jollekulle yllätyksenä.

Vierailija
10/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylimielinen, vaan realistinen. Olen elämässäni ollut tekemisissä satojen eri alojen taiteenharrastajien kanssa ja kirjailijan ammatista haaveilevat erottuvat joukosta porukkana, jolta valitettavasti puuttuu kokonaan todellinen käsitys kyvyistään ja lahjoistaan.

t. se kirjailija

niin uskomme.

Vierailija
11/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja kirjoita omista kokemuksistasi.

kokemuksista tarvitse kirjoittaa, mutta jos kirjoittaa vaikkapa lääkäristä, ja on itse sihteeri, niin pitää ottaa selvää siitä, millainen on lääkärin maailma. Tai jos kirjassa murhataan joku, pitää tietää, miten murha oikeasti suoritettaisi, mitä poliisit sen jälkeen oikeasti tekisi jne, kaikkea ei voi keksiä päästään tai kirjassa ei ole mitään järkeä.

Ihan mielenkiinnosta, jatka ap lausetta: "Tänä aamuna heräsin siihen, kun....". Mitä kirjoittaisit?

Vierailija
12/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjailijaksi ei mielestäni voi pyrkiä mitenkään ilman valmista tarinaa. Ettei tiedä edes aihetta siis. Voit toki harjoitella kirjoittamista niin, kokeilla mikä on sinun juttusi. Mutta hyvä mielikuvitus, eikä mitään mistä aloittaa?

Karu totuus on ettei Suomessa pääse kunnon kirjailijaksi ilman suhteita/todella mahtavaa taitoa. Omakustanne on yksi vaihtoehto. Ja se on rankkaa puuhaa, kirjoittaminen. Ammatikseen siis, eikä sillä miljoonia tienaile. Kannattaa ehkä enemmän kirjoitella sitten omaksi ilokseen, helposti intohimosta tuleekin pakkopullaa kun realiteetit iskee kasvoihin.

Tällä hetkellä en muista mistä oma tarinani lähti, mutta se on ollut päässäni enemmän tai vähemmän valmiina kauan aikaa. Raakaversiohan se ensimmäinen versio on, mitä sitten lähdetään jalostamaan ja kirjoittamaan puhtaaksi.

Mutta, harjoitusta ja lisää harjoitusta! Katsele arkielämän ihmisiä, keksi heille tarina. Se on mielestäni hauskaa.

Vierailija
13/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri kirjailijaksi? Luetko itse paljon kirjoja? Hyvää mielikuvitusta voi käyttää muuallakin, sillä jos kirja ylipäätään julkaistaan niin keskimäärin sillä tienaa kai muutaman tonnin, joten rikastumista varten ei ainakaan kirjailijaksi kannata ryhtyä. Voihan sitä toki huvikseen kokeilla, että saako kirjan aikaiseksi, jos on valmis uhraamaan muutaman tunnin päivistään n. vuoden ajan, vaikkei konkreettisesta hyödystä ole takeita (siis rahallisesta).

Vierailija
14/38 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kirjaani työstän. Tähän sanamäärään mahtuu niin paljon juonenkäänteitä, että pohdin, josko alkaisin vain rakentamaan "lisää lihaa luiden ympärille"? Juonen jatko voisi jäädä seuraavaan kirjaani.

Uskon kirjaani, mutta eipä tästä tämän ennempää... En ole wanna be kirjailija. Minulla on vain mitä kirjoittaa ja siksi kirjoitan.

T. Kirjailijan alku

Vierailija
15/38 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. se kirjailija

olet kirjailija, kömpelöä kieltä ainakin.

Vierailija
16/38 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

pitää pystyä kirjoittamaan monenlaista tekstiä, kömpelöäkin.

Vierailija
17/38 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää pystyä kirjoittamaan monenlaista tekstiä, kömpelöäkin.

Minä kirjoitan työkseni, en nyt sano tarkemmin, ja huomaan kyllä lauseesta ammattimaisuuden. Omakustannekirjailija saatat olla.

Vierailija
18/38 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin kirjailijaksi. Osin siksi, että silloin voisin työskennellä siihen aikaan vuorokaudesta mikä minulle sopii parhaiten, en todellakaan pidä 8-4 tai 9-5 tyylisistä töistä, en vain sovellu niihin.

Lisäksi pidän kielestä ja kielenkäytöstä, luen paljon ja kehittelen omia juonia päässäni. Kunhan vain saisin ne paperille yhtä kiinnostavina kuin mitä ne omassa mielikuvituksessani ovat. En toivo rikastumista, mutta jos edes toimeen tulisin niin olisin tyytyväinen.

Peruskoulussa ja lukiossa kirjoituksiani aina kehuttiin ja minua pidettiin luovana, en vain sitten osannut sen jälkeen lähteä enää itsenäisesti kehittämään sitä taitoa.

Vierailija
19/38 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. pöytälaatikossa, vuosien varrella olen joko kehitellyt yhtä tiettyä ideaa tai keksinyt uusia tarinoita. En vain ikinä ole niitä kenelläkään arvioittanut, eiväthän ne kaikki edes olisi arvioimiskelpoisia. Toisaalta siinä en mitään menettäisi, mutta silti olen antanut taitojeni valua hukkaan vuosien varrella.

Rakentavaa kritiikkiä olisi hyvä saada, siitä tietäisi omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Ei siis niin, että kustantaja lähettäisi vain postikortin, johon olisi glitter-kynällä kirjoitettu yksinkertaisesti: " EI!" :D

Vierailija
20/38 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haaveilen siitä että saisin joskus tarinani paperille asti valmiiksi. Ihan sama vaikka tuotos jäisi pöytälaatikkoon pölyttymään, kunhan saisi sen vain kirjoitettua, ja niin että sitä viitsisi edes itse lukea.

On kyllä varsin naiivia oikeasti haaveilla kirjailijan urasta Suomessa, siis niin että sillä elättäisi itsensä täysipäiväisesti. Vain pikku pikku hippunen kaikista kirjailijoista tähän pääsee. Suurimmalla osalla on jokin muu duuni, jolla kustantavat tämän kirjoitusharrastuksensa.

Itse en siis haaveile kirjailijan ammatista, en edes omakustanteesta. Minulle on ihan sama vaikka kukaan muu kuin minä itse ei tarinaani lukisi koskaan. Itsellenihän minä nimittäin kirjoitan. Jotta oikeasti pystyy kirjoittamaan, on siihen oltava palo, joka ei riipu siitä saako tuotoksellaan miljoonia euroja tai lukijoita. Tärkeintä on halu saada tarinansa paperille.

Ap: Aika heikolta näyttää sun kirjoitusharrastus, jos sulla ei ole edes ideanpoikasta vielä valmiina. Eikä se mielikuvitus/fantasiointi tarkoita että osaisit oikeasti kirjoittaa. (Itsekin olen omasta mielestäni aika kökkö kirjoittajana, vaikka halua on, ja ideoita.)

Mutta tsemppiä kirjoittamiseen silti ap! Kirjoittaminen on hauska ja kehittävä harrastus, vaikka se pelkäksi harrastukseksi jäisikin. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi