Miksi ihmeesssä lastentarhanopettajia tätitellään?
Tuo tätiksi kutsuminen sorahtaa aina kyllä tosi pahasti korvaan. Kutsuttako te esim. lääkäreitä sairaalantäteiksi, luokanopettajia kouluntäteiksi ja insinöörejä it-sediksi?
Samoin kun edellämainitut ammatit, myös lastentarhanopettajat opiskelevat yliopistossa, ja ovat varhaiskasvatuksen rautaisia ammattilaisia - ei mitään "tätejä". Kutsukaa heitä mielummin heidän omilla nimillään, tai sitten vaan opettajiksi. Kiitos!
Kommentit (55)
Pitäiskö alkaa sanoa: NAINEN. Opettaa lapsellekin, et puhuttele kaikkia hoitajia naisiksi. Se päiväkodin nainen.. Vai olisko rouva tai neiti hyvä kutsu, jos ei nimeä muista.
En oikeesti ole edes kiinnostunu päiväkodin henkilökunnasta. Kunhan hommansa hoitavat. Mulle sama mitä Pirkkoja ja Mirjoja siellä on. Kaikki ne on samaa massaa.
kun itse tarhassa olin, ehkä siksi käytän sitä ilmaisua vieläkin, myös kaupantätiä käytän, muissa yhteyksissä en.
En tiedä/muista vielä kuka on hoitaja ja kuka ope ja kuka mikäkin päiväkodissa. Täti on myös mielestäni ihan nätti ja neutraali sana. Minullekin on ok, jos joku käyttää sanaa täti minusta lapselleen ellei tiedä nimeäni.
Minä olen lapsena oppinut, että täti on kunnioittava nimitys, jota lapsi käyttää naisesta, setä taas miehestä. Beatles-sukupolvi ei näistä nimityksistä perustanut, mutta eivätkös sen ikäiset ole jo eläkkeellä?
Päiväkodissa on hankala puhua opettajista ja hoitajista, koska työntekijät pyrkivät, joskus ihan naurettavuuksiin asti, olemaan lapsille samanlaisia aikuisia. Itselläni sorahtaa aina, jos joku vanhempi sanoo lastentarhanopettajaa hoitajaksi. Kyseessä on kuitenkin yliopistossa koulutettu opettaja, eikä parivuotisen hoitoalan koulutuksen käynyt lähihoitaja. Tämä siis mitenkään hoitajia väheksymättä.
Mutta mutta mutta, minä en näe mitään ristiriitaa siinä, etteikö täti olisi voinut käydä yliopistoa. Elättekö jollain viime vuosiuhannella, jolloin nainen yliopistossa oli jotain kummallista? Ja sitä sitten pitää kaikkien feministien rinta rinnan puolustaa ja nostaa jalustalle.
Tätejä on kaikki naiset ja setiä on kaikki miehet. (Myös insinöörit, lakimiehet ja lääkärit)
Minusta täti nyt vain on hyvä ja neutraali nimitys jollekin naiselle. Siis kun puhutaan lapsille. En koe sitä sanaa mitenkään loukkaavana enkä halventavana. Minua saa ihan rauhassa täditellä myös. Helpompi minusta on täditellä kuin keksi joka tilanteessa joku oma termi kun ei kerta nimeä tiedä.
Minusta täti nyt vain on hyvä ja neutraali nimitys jollekin naiselle. Siis kun puhutaan lapsille. En koe sitä sanaa mitenkään loukkaavana enkä halventavana. Minua saa ihan rauhassa täditellä myös. Helpompi minusta on täditellä kuin keksi joka tilanteessa joku oma termi kun ei kerta nimeä tiedä.
jos tädistä luovuttaisiin, ainoat kohteliaat ilmaisut olisivat sitten neiti tai rouva. Joita vastaan tulisi varmasti yhtä paljon argumentteja (koska teitittely on joidenkin mielestä epäluontevaa ja sitten pitäisi tietää, kuka on neiti, kuka rouva, jne.).
Ja toisekseen olen kanssasi samaa mieltä. En tädittele ketään. Meillä ihmisiä puhutaan nimillä tai sitten ihan tyttöinä, poikina, naisina ja miehinä. Josksu rouvina ja herroinakin. Esim. avaapa rouvalle ovi.
Ai niinkuin tarhassa: "Avaapa naiselle ovi"? "Annappa rukkaset naiselle". Sehän se kivasti on sanottu.
Kumpi parempi, neiti vai täti?
Alun alkaen perinne on varmaan alkanut siitä, että lastentarhojen tyäntekijät itse tädittelivät itseään lapsille. Päiväkotiaikaan maailma on jo muuttunut ja nimitystenkin pitäisi. Meidän lasten päiväkodissa kaikkia on aina puhuteltu etunimeltä, niin tätejä kuin setiä;)
Kumpi parempi, neiti vai täti?
Alun alkaen perinne on varmaan alkanut siitä, että lastentarhojen tyäntekijät itse tädittelivät itseään lapsille. Päiväkotiaikaan maailma on jo muuttunut ja nimitystenkin pitäisi. Meidän lasten päiväkodissa kaikkia on aina puhuteltu etunimeltä, niin tätejä kuin setiä;)
Kuten aikaisemmin mainitsinkin, mikesei päiväkodin henkilökuntaa voi kutsua ihmisten omilla nimillä? Tai jos ei muista/tiedä nimiä, niin kutsuu vaikka mielummin sitten vaikka työntekijäksi kuin tädiksi. Enkä usko, että kukaan lastentarhanopettajista loukkaantuisi, jos joku vanhempi kutsuisi vahingossa lastenhoitajaa opettajaksi, kun ei vielä tiedä mihin ammattiryhmään kukin kuuluu.
Täti ei edelleenkään ole mikään ammattinimike.
lto:n koulutus ole kuin korkeakoulututkinto. Siellä missä mä oon töissä, puhutaan että "aikuinen" auttaa tms. Ei todellakaan että "lastentarhanope auttaa" tai "lähihoitajapa laittaa".
mutta mielummin sanon sitte täti ko ope. koska en minä voi tietää kuka on ope ja kuka ei. toisaalta sillä ei kyllä ole mitään väliäkään, koska ne "opet" ovat usein sosionomeja, eivätkä mitään opeja.
Mutta etunimillä puhuttelu on minusta siis paras. ja koulun opettajista puhun lasten kansas myös etunimillä. Niillä on ekasta asti niin monta opea, että on helpompi ko puhuu nimellä niin tietää kenestä puhutaan.
Lto on kandi, oikea opettaja on maisteriksi asti opiskellut ja suorittanut pedagogiset opinnot. Jos haluaa tulla kutsutuksi opettajaksi, pitää varmaan opiskella opettajaksi.
Entä sitten yliopisto-opettajat? Heillä on (ainakin ollut) pedagogisia opintoja vähemmän kuin lastentarhanopettajilla, mutta vähintään lisensiaatin, yleensä tohtorin tutkinto opetettavasta aineesta?
Ovatko he oikeita opettajia? Kaikki opettajat lastentarhanopettajista yliopisto-opettajiin ovat OAJ:n jäseniä, jos johonkin liittoon kuuluvat. Hoitajat ovat Tehy:ssä tai Superissa.
ole opettajia, ehkä siksi "täti" on helpoin.
Toisekseen "nainen" tai "myyjä" ei ole kohtelias ilmaisu.