Kuinka kivuliaista synnytyssupistukset on?
Nyt on tullut puolen tunnin sisään 6 kivuliasta supistusta, mutta ei nämä mitään sietämättömiä ole. Ja miten ihmeessä yksi supistus kestää varmaan 2 minuuttia. Ensin on kivulias ja sitten vaan normaali supistus jatkuu sinne kahteen minuuttiin asti. Vähän tekee mieli nousta kävelemään, mutta ei tää nyt mitenkään silleen pahaa ole.
Kommentit (19)
on helvettiä. Pahempaa kipua ei ole olemassakaan.
Oon aina miettinyt tätä!
sen hammaslääkärin hermoporan saa lakkaamaan kun vaan huutaa. Supistuksia ei...
Mulla supistukset oli niin hirvittävää tuskaa etten pysty edes kuvailemaan. Oli ihan pakko saada epiduraali. Se laitettiin muistaakseni kun olin noin 6cm auki enkä enää yksinkertaisesti kestänyt sitä tuntitolkulla kestänyttä tauotonta tuskaa. Ihan järkyttävää.
Olen aina ollut sellainen kovan kipukynnyksen ihminen, mutta tuo tuli kyllä ihan puskista :D
Sairaalasta saa kivunlievitystä, jos ei halua kokea luomua.
t.kolme lasta
Minullakin on korkea kipukynnys. Hammaslääkärissä on porattu ilman puudutusta, mutta synnytyksissäni olen ottanut epiduraalin/spinaalin.
vastasivat lähinnä kuukautiskipuja. Jotka minulla ekana vuotopäivänä tosin ovat hyvin kovat, alavatsaa vääntää niin että vesi välillä valuu silmistä ja oksettaa kivun takia. Mutta yllätyin siitä ettei synnytyksessäkään ne supistukset olleet sitten sen ihmeellisempiä, ja silloin niillä sentään oli kunnon tarkoitus - menkkavuodon kun saisi varmaan keho ulos vähemmälläkin kouristelulla.
sehän on tosiaan yksilöllistä, ja myös eri synnytyksissä erilaista. Minulla ollut aina niin, että vesien menoon asti ne on jotenkin päin pyörien ja kiemurrellen ja huohottaen kestänyt, vaikka tosi tukalia olleetkin. Vesien menon jälkeen on helvetti irti, se on siis todellakin sitä että laatta lentää, et pysty itse edes liikuttamaan jalkoja, etkä tajua mitään muuta kuin sen tajunnan räjäyttävän kivun ja ilokaasumaskin jonne ulvot ja ponnistat.
Silti siinä on jotakin hienoa, silloin on niin irrallaan koko ympäröivästä maailmasta ja kaikki sinussa ponnistelee vain yhden asian eteen.
muuan kaveri lähteny synnärille, ku jonkun verran kivistelly, ja vauva syntyny heti..
se riippuu varmaan nii ihmisestä!
ja siitä, missä vaiheessa synnytys on. Esim. alkumetreillä ei sattunut mua ainakaan niin kovaa, kuin lopussa.
Alkuun siedettäviä, lopussa sitten jo varsin sietämättömiä:) Jos nyt kivuliaita tulee tohon tahtiin, niin lähtisin kyllä kälppiin synnärille päin, kun kelikin on mitä on. Riippuu tietysti, kuinka kaukana sairaalasta oleilet.
ei ollut kivuliaita supistuksia lainkaan, ennen kuin synnytys käynnistyi. Supistusten kivuliaisuus riippuu ihmisestä. Esim. mulla ei ollut kovia kipuja (avautumisvaiheessa), sain kyllä kipulääkettä, jotta pystyin nukkua. Olin siis osastolla, kun synnytys alkoi.
Mulla on molemmat synnytykset menneet niin, että ensin on jotain kymmenen tuntia suhteellisen kivuttomia supistuksia tai ainakin semmoisia, ettei niistä tiedä onko vaiko eikö (varsinkaan ekan kohdalla en tiennyt). Sitten yhtäkkiä on supistukset muuttuneet aivan sietämättömiksi, ja viiden minuutin päästä onkin kohdunsuu ollut täysin auki ja ponnistuttanut, ja eiku vauvaa ulos pakertamaan. Molempien kohdalla olin sairaalassa jo valmiiksi, joten paniikkia tämän suhteen ei juuri päässyt tulemaan.
Mulla oli vuorokauden verran jopa kymmenen minuutin välein kipeitä supistuksia. Mutta hyödyttömiä, eivät siis avanneet. Lopulta meni lapsivesi, ja siitä pari tuntia ja lapsi oli syntynyt.
Mietin minäkin sitä, että kun alussa tosiaan oli poltot hyvin siedettäviä, että onks nää nyt vai ei. No ei olleet. Mutta toisaalta en ne siitä juuri kipeytyneet lapsivesien menon jälkeen, vaan loppuun asti siedettäviä.
Itselläni niin kauan kuin uskoa riitti, kävely auttoi ja fiilis oli hyvä (mm. tiskasin) ei ollut kiirettä laitokselle.
Ja kun vielä käynnistetään, on ne niin helvetin luonnottomat että järki on lähellä lähteä.
Ja kun vielä käynnistetään, on ne niin helvetin luonnottomat että järki on lähellä lähteä.
Itselläni käynnistetiin ja en nyt sanoisi niitä sietämättömiksi. Kipeitähän ne toki olivat, mutta ihan hyvin pystyi itse tepastelemaan saliin :)Varsinaiset supistukset minulla alkoivat vesien menon jälkeen.
synnytyksessä tullut kipeitä supistuksia. Supistukset oli kuin vatsanväänteitä mahataudin aikaan.
ohjeiden mukaisesti olin kotona niin pitkään kun pystyin.
Kivut yltyivät sellaisiksi ettei pystynyt puhumaan, liikkumaan tai kunnolla hengittämään kivun aikana. Koko vatsa ja selkä tulessa. Tuska jopa kovempaa selkäpuolella. Siitä kipu yltyi sellaiseksi että oli pakko oksentaa..
Mutta sairaalaan kun menin niin vauva syntyi alle tunnissa, olin jo melkein kokonaan auki..
mulla tuntuu siltä että joku iskee puukkoa selkään ja supistuksen keston vääntää sitä siellä. Menen kipushokkiin jos en saa lääkitystä. Ilman epiduraalia olisi varmaan kolme lasta jäänyt syntymättä ja yksi äiti kuollut. Tai no, auki olisi varmaan leikattu.
Oon aina miettinyt tätä!