Olenko kauhea?
Eli meillä on yksi lapsi ja yrityksessä toinen. Olemme ostaneet kaikki vauvan tarvikkeet uutena omasta tahdostamme.
Meillä on muutamia ystävä perheitä, joilla on myös aikaisempia lapsia, mutta he ovat heti myyneet kaikki vauva tarvikkeensa, vaikka tiesivät lapsia vielä lisää tulevan. Itse halusin kaikki säilyttää niin kaikki on sitten valmiina.
Nyt kuitenkin mietin, että olenko ihan kauhea ystäviäni kohtaan kun ajattelenkin näin, mutta en haluaisi lainata tavaroitamme kun ne kuluu ja ne olivat suht kalliitakin (musiikkileikkimattoa, ensiaskeltuolia, kantoreppua, turvakaukaloa, vaatteita jne...) Kyllähän vaatteetkin pesussa kuluu..
Itse en ole lainannut ystäviltämme tavaroita, koska niitä ei ollut mitä lainata ja ostan itse mielummin omat. Nyt vaan moni kun meillä kyläilee ja näkee tavaroitamme niin varailee niitä jo etukäteen, että ton lainaan sit kun tää vauva syntyy ja ton haluun lainaan..
Yksikin ystävä haluaisi lainata meiltä turvakaukalosta lähtien kaiken.. Tuntuu itsestä vaan vähän tyhmältä kun itse olen niistä kalliin hinnan maksanut ja sitten joku käyttää ne "puhki" ja palauttaa. Kyllähän se tulevaan myyntiarvoon vaikuttaa. Tiedän, että tässäkään ystäväni perheessä ei tavaroita kovin hyvin kohdella. Jätetään pihalle homehtumaan jne.. Ja se että, itse olen niistä kalliin hinnan maksanut ja joku muu sitten käyttää niitä ilmatteksi.
Olenko ihan kauhea ystäviämme/ystävääni kohtaan kun ajattelen näin? En vain kehtaa edes kieltäytyä lainaamasta tai en tiedä miten sen nätisti sanoisin. Tulee jotenkin hyväksikäytetty olo. Heillähän on olleet ihan samat tavarat ja ovat ne myyneet pois kun meillä on paremmat ja hienommat mitä voi lainata.. ja kun meiltä ei edes kysytä voidaanko lainata vaan sanotaan vaan, että ton ja ton otan sit lainaan..
Kommentit (10)
Ihan voit sanoa suoraan, että en aio lainata, kun aiomme tehdä ainakin yhden lapsen lisää, ja siksi olen ne säästänyt.
En minäkään lainaillut mitään kenellekkään.
Jos jostain luovuin niin joko myin tai annoin pois.
Raivostuttavaa saada lainattu tavara huonokuntoisena takaisin tai sitten ei ollenkaan.
Aikoinaan lainasin kaikenlaista ihmisille, mutta en enää, eikä siinä ole mitään kamalaa ettei halua lainata...
pitää itsellä suurimman osan vauvatavaroista, kunnes sitten lahjoitan ja myyn ne pois, kun niitä ei enää tarvita. Joitain juttuja voisin lainata tietyille ihmisille, esim. pienimpiä vauvanvaatteita ja 50-senttisiä villahousuja, semmoisia siis, jotka eivät ole kovalla kulutuksella.
Sanot vaan reippaasti silmiin katsoen ja hymy huulilla, että säästät tavarat teidän seuraavalle lapselle ja voit myydä ne eteenpäin sitten kun teillä on lapsiluku täynnä. Jos alkavat inttämään, niin voit sanoa että tavarat kuluu etkä halua lainata. Se siitä. Kysy vaikka vastakysymys, missä heidän itse esikoisellilleen ostamat tavarat nyt on?
Tai jos uskot, että et jää valheesta kiinni etkä kehtaa sanoa totuutta suoraan, sano että olet luvannut kyseiset tavarat jo jollekin muulle.
Ymmärrän sinua täysin ja toimisin itsekin samoin.
jolle on ostettu lähes kaikki uutena. En kyllä todellakaan haluaisi lainata tavaroita kenellekään ennenkuin mahdollinen toinenkin lapsemme on niitä käyttänyt. Useampi tuhat euroa tavaroihin mennyt ja en halua, että joku muu niitä välissä kuluttaa. Sitten myyn/lahjoitan kun meille ei enää lapsia tule!
Tässä tulet näkemään ne, jotka oikeesti on sun ystävä.
Olen itse antanut lainaan eli käytännössä antanut pois vain sellaiset tavarat, joille ei ole ollut käyttöä ja joita en usko meidän tarvitsevan edes mahdollisten tulevien vauvojen kanssa. Eli sellaiset joita en jää kaipaamaan, vaikka eivät palautuisi ikinä. Muut voi sitten myydä, myös niille kavereille jos niistä niin kovin tykkäävät.
Tavarat on sun,jokainen hankkii omansa!Et sinä ole mikään sosiaaliapu,kyllä sulla on tyhmiä kavereita.Minä en lainaa mitään enkä keltään.Ostan kaikki ite joko uutena tai käytettynä ja annan sitte eteenpäin kun haluan päästä eroon.Lepo ap!
t.mamma 39
Itse lainasin ystäväperheelle vauvan turvakaukalon ja sitten se palautettiin LIKAISENA! Ne turvavyötkin oli ihan kuivassa yrjössä :( Tytön mekkoja lainasin myös kaverille ja en ole saanut niitä takaisin...
Kyllä mäkin haluan käyttää ensin tavarat omilla lapsilla ja vasta sitten lainaan, myyntiin ja lahjoitukseen. Sanot ihan suoraan miten asia on. Haluat vielä toisen lapsen ja säästät tavaroita hänelle. Tottakai kaikki kuluu ja jotkut ihmiset ovat sellaisia etteivät osaa huolehtia kunnolla edes omista tavaroista saati sitten toisten.