haluan kotiimme remontin, mutten tiedä mistä aloitan!
help!! mulla on idea, miten asuntomme voisi remontoida, mutten tiedä mistä aloittaisin. remontin alle tulisi kaikki muu paitsi katto :)
olemme suunnitelleet myös myymistä, kannattaako tehdä remontti ennen kuin päätös on tehty? mielipiteitä ja perustelut kehiin, kiitos!?
Kommentit (9)
jaa-a, haluaisimme kyllä asua kivemmin ennenkuin 20 vuotta on kulunut..
eli mulla on ihan selkeä suunnitelma, miten haluaisin remontin tapahtuvan, mutten tiedä mistä voisin aloitaa. pitääkö kysyä joltain arkkitehdiltä? tai sisustussuunnittelijalta? auttaisko joku alkuun?
Aloita saunasta ja kylpyhuoneesta. Sitten seinät ja viimeiseksi lattia. Jos keittiön remppaatte niin se siinä välissä.
Joku firma ilmeisesti? Kyllä ne tietää missä järjestyksessä kannattaa.
kaiken: kylppärin, keittiön ja lattiat?
vitsit, miten tyhmä olenkaan!
- Ensimmäisenä kannattaa kirjata ylös mitä kaikkea haluat tehtävän ja erotella mihin tarvitaan ammattilainen ja mitä teette itse. (Itse purin kaiken vanhan alta pois ja maalasin seinät ja ovet. Urakoitsijani teki keittiön, kylpyhuoneen ja koko asunnon lattia.)
- Haluatteko teettää kaiken ammattilaisella vai löytyykö itseltä/tuttavilta/sukulaisilta halua ja taitoa esim. tapetoimiseen, lattian asennukseen, jne? Kannattaa myös muistaa, että joihinkin asioihin on parempi hankkia ammattilainen, jos ei ole täydellisen varma osaamisesta. (Kuten vesieristykset ja putki- sekä sähköhommat.)
- Jos käytätte ammattilaisia, niin pyytäkää tulemaan teille kotiin tekemään arvio työstä. Näin saat tietää miten paljon aikaa ja rahaa suunnilleen kuluu. Urakoitsija luultavasti myös tietää juuri näistä vesieristyksistä ja muista erikoishommista.
- Suunnittele budjetti. Miten paljon haluatte käyttää mihinkin ja käykää vertailemassa hintoja. Tarvitseeko teidän hakea lainaa remonttiin? Jos, niin suunnitelma remontista ja kuluista kannattaa olla mukana pankissa jo heti kättelyssä, niitä kuitenkin tarvitaan.
- Budjettiin ja aikatauluun kannattaa huomioida yllättävät löydöt. Oma remonttini pitkittyi yli kuukaudella, kun kylpyhuoneesta löytyi kosteusvaurioita.
- Remontoijia löytyy netistä, lehdistä ja tuttavien kautta, itsekin voi laittaa ilmoituksen. Itse olen käyttänyt sukulaisia ammatilaisten löytymiseen.
- Lisäksi tekisin remontin nyt, enkä odottaisia 20 vuotta. Kuten sanoit, haluat elää mukavasti nyt :D Ja remontti lisää asunnon arvoa, saatte toivottavasti jopa voittoa myydessä.
myyntiä varten remontointi vai ihan itseänne varten.
Jos myyntiä varten niin silloin etsitte ne ongelma kohdat ja remppaatte sen mukaan. Mitään isoa ei kannata tehdä, kun sitten se rajaa ostajakuntaa.
Me maalattiin yksi seinä keittiöstä ja eteinen kokonaan. Saunaan vaihdettiin ovi lasiseksi ja uusittiin lauteet. Maksoi pari sataa, kun maalit oli ilmaiset ylijäämä maalit yhdestä hotellista.
Nopeutti myyntiä tosi paljon.
Meillä tehtii juuri laaja, rakennuslupaa vaativa remontti, ja aloitimme sen firman kanssa joka löytyi rakennusmessuilta. Tekivät purun hyvin ja kustannustehokkaasti, mutta rakennusvaiheessa alkoi vedätys: urakkatarjous oli hävyttömän korkea, ja kun emme hyväksyneet sitä, ehdottivat tuntitöitä. Tyhminä suostuimme tähän, mutta pian selvisi että työt etenivät aivan järkyttävän hitaasti. Urakoitsija siis halusi sen ylimitoitetun loppusummansa laskuun keinolla millä hyvänsä.
Tässä vaiheessa keskeytimme työt ja etsimme uuden porukan tuttujen kautta. Nämä tekivät hommat loppuun neljäsosalla edellisen porukan hinnoista.
Varo tuntemattomia tekijöitä, etenkin jos et ole hintatietoinen rakennus- ja remonttihommissa! Itse olen tehnyt niin paljon remonttia, että pystyin helposti havaitsemaan ensimmäisen porukan hidastelun ja ylihinnoittelun.
Pääsääntöhän on, että teetä hommat aina urakkana, ei tuntityönä. Mutta näillä näytti olevan taktiikkana laittaa urakkahintaan reippaasti ilmaa, eikä sekään tietysti ole asiakkaan kannalta hyvä.
sijoita tuottavasti ja tee kunnon remontti 20 v kuluttua