Asettaako kukaan muu teinille kotiintuloaikaa?
Me asetetaan ja muutenkin vaaditaan, että ilmoittaa olemisestaan välillä.
Teinin mielestä me ollaan ainoita, jotka tekee näin. On kuulema kiusallista.
Toisille vanhemmille kuulema riittää, että teini löytyy aamulla omasta sängystä.... Tottako?
Kommentit (56)
joutuu olemaan klo 20.00 kotona. Ihan oikein, teini-iässä unta tarvitsee eniten vauva-ajan jälkeen.
Ja useampi tuttu teini pelaa jääkiekkoa, pelit ja reissut alkavat jo aikaisin aamusta, joten ajoissa on kotona oltava.
Omalleni (joka on tulossa teini-ikään) juuri sanoin, että kovin isoista kotiintuloaikojen pidennyksistä ei tarvitse haaveilla.
Aina pitää ilmoittaa missä on ja mihin menee. Itsestäänselvyyksiä niissä perheissä, joissa vanhemmat rakastaa lapsiaan!
On hyvä, että teineille on kotiintuloajat. Muuten ne lörvivät yömyöhään abc:llä tai mäkkärissä. Itse kun olin nuori, kotiintuloajat oli todella tiukkoja, vielä 18 vuotiaana piti olla jo kotona kello 23.00.
Mutta oman kokemuksen kautta, voin sanoa että kun ikää tulee enemmän niin voisi aikaa aina pidentää. Se oli välillä aika noloa sanoa 18 v. että pitää mennä jo klo. 23 kotia.
mutta teet kyllä aivan oikein. Mielestäni kotiintuloajat voisivat viikolla olla tiukemmatkin. Teini-ikäisethän käy töissä eli käyvät koulua. Tottakai viikolla pitää mennä nukkumaan hyvissä ajoin ja kotiin pitää tulla rauhoittumaan minusta viimeistään jo klo 21. Sekin tuntuu myöhäiseltä ajalta arkena. Kumman lepsuja vanhempia täällä av:lla. Itselläni ei ollut varsinaisia kotiintuloaikoja, koska minulle itselleni oli selvää, että velvollisuudet pitää hoitaa ja aamulla nousta ylös ja lähteä toimeen ja työhön. Tajuatteko vanhemmat ollenkaan mitä ongelmia siitä nuorille seuraa, jos heidän menemisiään ei yhtään valvo?
mutta teet kyllä aivan oikein. Mielestäni kotiintuloajat voisivat viikolla olla tiukemmatkin. Teini-ikäisethän käy töissä eli käyvät koulua. Tottakai viikolla pitää mennä nukkumaan hyvissä ajoin ja kotiin pitää tulla rauhoittumaan minusta viimeistään jo klo 21. Sekin tuntuu myöhäiseltä ajalta arkena. Kumman lepsuja vanhempia täällä av:lla. Itselläni ei ollut varsinaisia kotiintuloaikoja, koska minulle itselleni oli selvää, että velvollisuudet pitää hoitaa ja aamulla nousta ylös ja lähteä toimeen ja työhön. Tajuatteko vanhemmat ollenkaan mitä ongelmia siitä nuorille seuraa, jos heidän menemisiään ei yhtään valvo?
ja asemaa lastensa elämässä. Jos lapsella on kotiintuloaika klo 22 tai 23, niin voiko hän joka ilta tosiaan viettää aikaa tuohon asti jossain muualla. Satunnaisesti ymmärrän, että viivytään noin myöhään tai jos on vaikka myöhäiset treenit jossain harrastukssa, mutta että lapselta vaaditaan ainostaan kotiintuloa tiettyyn aikaan. Lapsella ei voi mennä kovin hyvin, jos hän tulee säännöllisesti kotiin myöhään illalla. Jotain on todella pahasti pielessä. Kyllä teineiltä pitää alkaa jo vaatimaan myös kunnollista otetta elämään. Nykyajan vanhemmat tuntuvat olevan jotenkin hukassa. Mielestäni ei myöskään teinille tarvitse sallia joka viikonloppu myöhäisiä yöjuoksuja, ihan kun aikuistenkaan ei pitäisi vetää lärvejä joka viikonloppu. Jos nuorilla ei tosiaan ole muuta tekemistä, niin järjestäkää nyt hyvä ihme jotain tekemistä niille nuorille, että niitten ei tarvitse aina paeta sinne essolle tai muualle ryyppäämään.
Kannattaa kuitenkin tajuta, että sääntöjä on muuallakin. Esimerkiksi HOAS:n opiskelija-asunnoissa on ehdoton hiljaisuus viikolla klo 22 ja viikonloppusin klo 23 jälkeen.
Ei se sitä tarkoita, etteikö asunnossa saisi tuon kellonajan jälkeen liikkua, laskea vettä, käydä vessassa, tms. Asun itse HOASilla, ja kyllä naapureilla joskus jotain bileitä on öisin - seinien äänieristys on ihan ok, joten lähinnä kuuluu vaimeana kylpyhuoneeseen. Porata tai remontoida ei tietenkään saa yöllä ;)
En ymmärrä kuka tarvitsee iltapalaa yöllä? jos jossain luuhaa myöhään kannattaa tehdä eväät tai syödä muualla. kyllä ihmisellä pitää olla säännöllisest ruoka-ajat kotonaan joita noudattaa. itse kun asuin aikuisena kotona ja sain mennä vapaammin oli esim arkena iltamyöhään kestävät treenit. itse otin eväitä mukaan joita söin ettei tarvinu mennä 23.00 yöllä keittiöön kolistelemaan. joskus äiti oli laittanut syötävää huoneeseeni minua varten vaikka en edes pyytänyt.
Miten herkkäunista porukkaa ihmiset oikein ovat, jos ei perheenjäsen saa käydä edes jääkaapilla? Kesken unien ei varmaan tarvitakaan ruokaa, mutta jos teini valvoo myöhään, voi hyvinkin olla, että haluaa syödä vielä jotain, ennen kuin menee nukkumaan. Ihme juttu, että saatte ongelman tehtyä tällaisestakin asiasta.
Olen 30-vuotias ja vanhempani olivat periaatteessa tiukkoja: ei poikia, ei alkoholia jne. Mutta äiti aina sanoi, että "sinuun saattoi jotenkin luottaa", joten kotiintuloaikani olivat aika väljät. Kesäisin ja esim. uutena vuotena todella väljät.
Arkikotituloaikojan en edes muista, mutta kai ysin aikoihin tulin kotiin, koska nukkumassa piti olla kymmenen jälkeen. Esim. kolmosen kaikkia hyviä klo 22.30 alkavia sarjoja (kuten Rooman sheriffi) sai katsoa HYVIN harvoin ja se oli kauhean kinuamisen lopputulos.
Kasin jälkeisenä kesänä kotiintuloaikani oli klo 3 ja ysin jälkeisenä kesänä 4 ja sen jälkeen minulla ei ole ollut kotiintuloaikoja.
Alkoholia käytin ja poikia tapailin tietenkin. Jos kunnolla haluttiin juoda, niin sanoin meneväni ystävän luokse "katsomaan videoita" koko yöksi. Vanhempani eivät koskaan soittaneet ja tarkistaneet kaverin vanhemmilta, itse asiassa he eivät olleet missään tekemisissä ystävieni vanhempien kanssa, lukuun ottamatta vanhempainiltoja.
Joskus kesäisin yövyttiin ystävän kanssa pihalla teltassa, jotta päästiin koko yöksi kaupungille.
Teininä valehtelin todella paljon vanhemmilleni ja hyväksikäytin heidän luottamustaan. Toisaalta kaikki ystäväni käyttivät alkoholia ja maleksivat kaupungilla ja bileissä ja meillä oli valtavan hauska teini-ikä. Samaan aikaan menestyimme hyvin koulussa ja suurin osa meistä kirjoitti hyvät paperit ja jatkoi yliopistoon opiskelemaan.
Lapseni tullessa teini-ikään tiedän siis kaikenlaiset konstit, miten vanhempia huijataan. Valitettavasti lasteni turvallisuuden takia tulen tarkastamaan heidän liikkeensä eivätkä he siis pääse humputtelemaan samalla tavoin kuin minä itse. Harmi sinänsä, mikään ei voita nuoruuden innossa tehtyjä seikkailuja :D
Olen 30-vuotias ja vanhempani olivat periaatteessa tiukkoja: ei poikia, ei alkoholia jne.
Äitini oli aivan ehdoton siitä, että söimme joka päivä päivällisen koko perhe yhdessä. Muistan, kuinka se kiukutti, mutta näin jälkeen päin ajatellen, se kyllä yhdisti perhettämme paljon.
Yhteisaterialta luistamiseen piti olla aina ERITTÄIN hyvä syy.
Arjessa siis vanhempani olivat tiukkoja, mutta toisaalta festareilla aloin käymään jo 15-vuotiaana ja 16-vuotiaana olin jo yli yön festareilla.
Vaan esimerkiksi kokkailusta yömyöhällä, jos koko perhe asuu samaa, ei kovin isoa asuntoa. Toki vessassa saa käydä - ihmetyttää, miten huono sisälukutaito monilla on tällä palstalla, tulkitaan toisten kirjoituksia ihan miten sattuu.
Tässä muuten ote HOAS:n järjestyssäännöstä: "Huoneistoissa on vältettävä naapureiden häiritsemistä. Arkisin
kello 22.00-06.00 sekä viikonloppuisin ja pyhinä kello 23.00-08.00
välisenä aikana on naapureille annettava ehdoton yörauha.
Ilmeisen häiritsevä soittaminen ja laulaminen ja muu sellainen
toiminta on muulloinkin kielletty. Tästä voi poiketa vain naapureiden
suostumuksella."
Tietysti siinäkin pitää osata käyttää järkeä, millainen melu on häiritsevää samassa asunnossa asuvia kohtaan, mikä taas ylittää melukynnyksen naapureiden suuntaan. Solussa ja itsenäisessä asunnossa on varmaan vähän erilaiset tilanteet.
... ei tarkoita sitä, etteikö öistä bilettämistä voisi olla kielletty järjestyssääännöissä.
Todennäköisesti se kuitenkin tarkoittaa sitä, että joku rikkoo niitä järjestyssääntöjä ja voi saada sanktioita, jos joku valittaa. Tuo kommentti oli tyyliä "ei se voi olla väärin, kun muutkin tekevät niin".
Teinillä on kotiintuloaika. Jos ilmoittaa menevänsä "Jennan" luo jota emme tunne, vaadin saada jennan vanhempien tai edes toisen puhelinnumeron ja yleensä soitan että onko ok, että tyttömme tulee. Yökyläilyissä teen tämän aina.
Ainahan ne teinit yrittää ettei muillakaan koskaan, mutta siitä ei kannata välittää.
Lapsi 16,5 vuotias
Arkena klo 21.30. Viikonloppuisin kaupungilta kotiin klo 21.30 jos tulee bussilla. Jos autokyyti joltain vanhemmilta, saa olla klo 22.30-23.00. Tietyissä tilanteissa voidaan neuvotella esim. konsertti ym. Tällöin aina joka meistä vanhemmista hakee.
Olen jo valmiiksi kertonut, että vaikka ikää olisi 18v mutta asuu talossamme on tietyt säännöt. Meillä tehdään vuorotyötä ja käymme nukkumaan ajoissa viikonloppuisin. En halua jonkun kolistelevan keittiössä ja käyvän suihkussa puolilta öin. Juopottelua emme salli alle 18-vuotiaana.
Nyt sujunut hyvin, 8lk:lla oli paljon rajojen koettelua. Kaunis tyttö, suosittu ja kavereita löytyy. Ei ainakaan "tiukkis rajamme" ole kaverisuhteisiin vaikuttanut.
14-vuotta on ikää ja puoli kahdeksalta pitää olla kotona, koska muuten ei jaksa aamulla kouluun lähteä. Nukkua pitää ainakin 8-9 tuntia. Olen järkyttynyt, koska monet asettavat liian myöhäisiä kotiintuloaikoja. Kyllähän se teini joskus kiukuttelee niinkin paljon, että minulle tulee ihan paha mieli, mutta kun jonkin verran kasvaa, niin oppii takuu varmasti kunnioittamaan äitiään.
Ja kuulkaa kaikki! Jos pakotatte lapsenne tulemaan kotiin klo 20:30-24:00 niin huonoja äitejä ja isiä olette! Lapsi ei saa silloin nukkua tarpeeksi. Klo 20:30-21:00 pitää panna nukkumaan ja ulos ei saa mennä, ennen kuin on tehnyt läksynsä. Kyllä minä vielä jotenkin ymmärrän sen, että kotiintuloaika on 20:00 (meillä on puoli tuntia aikaisemmin, kuten jo sanoin), mutta en todellakaan sitä, että jotkut antavat teinilapsiensa notkua kavereiden luona tai kaupungilla niin pitkään. Ja mikä pahinta, jos lapsellasi onkin seurustelukumppani! Minä kyllä tiedän, mihin ne pojat vievät tytöt autoissaan.
Toivottavasti moni ihminen tajusi tekstini luettuaan, että heidän pitää muuttaa omien teiniensä kotiintuloaikoja. Näin se on. Se on yksinkertaisesti käsittämätöntä, kuinka huonoja vanhempia maapallolta oikein löytyy. Minä toivon, että tulevaisuudessa vanhemmat alkavat pikkuhiljaa tajuamaan, miten nuoria pitää kasvattaa. Tiukat otteet ja kurittaminenkin on oikein. Niin harmi, että se kiellettiin. Silti käytän sitä omiinkin lapsiini. Se on sitä rakastamista ja kunnollista kasvattamista. Piste.
ja silloin tulevat luontaisesti ajoissa kotiin (viim. klo 21)
vapaa-aika menee tasan urheilun parissa,viime pe piipahti kaverilla ja oli kotona jo 21.20.
14v touhuaa tässä oman pihan muksujen kanssa,ei hengaile missään,kotona ollaan klo 20
14-vuotta on ikää ja puoli kahdeksalta pitää olla kotona, koska muuten ei jaksa aamulla kouluun lähteä. Nukkua pitää ainakin 8-9 tuntia. Olen järkyttynyt, koska monet asettavat liian myöhäisiä kotiintuloaikoja. Kyllähän se teini joskus kiukuttelee niinkin paljon, että minulle tulee ihan paha mieli, mutta kun jonkin verran kasvaa, niin oppii takuu varmasti kunnioittamaan äitiään.
Ja kuulkaa kaikki! Jos pakotatte lapsenne tulemaan kotiin klo 20:30-24:00 niin huonoja äitejä ja isiä olette! Lapsi ei saa silloin nukkua tarpeeksi. Klo 20:30-21:00 pitää panna nukkumaan ja ulos ei saa mennä, ennen kuin on tehnyt läksynsä. Kyllä minä vielä jotenkin ymmärrän sen, että kotiintuloaika on 20:00 (meillä on puoli tuntia aikaisemmin, kuten jo sanoin), mutta en todellakaan sitä, että jotkut antavat teinilapsiensa notkua kavereiden luona tai kaupungilla niin pitkään. Ja mikä pahinta, jos lapsellasi onkin seurustelukumppani! Minä kyllä tiedän, mihin ne pojat vievät tytöt autoissaan.
Toivottavasti moni ihminen tajusi tekstini luettuaan, että heidän pitää muuttaa omien teiniensä kotiintuloaikoja. Näin se on. Se on yksinkertaisesti käsittämätöntä, kuinka huonoja vanhempia maapallolta oikein löytyy. Minä toivon, että tulevaisuudessa vanhemmat alkavat pikkuhiljaa tajuamaan, miten nuoria pitää kasvattaa. Tiukat otteet ja kurittaminenkin on oikein. Niin harmi, että se kiellettiin. Silti käytän sitä omiinkin lapsiini. Se on sitä rakastamista ja kunnollista kasvattamista. Piste.
Meidän 16 v pitää olla kotona klo 23 ja tuntuu olevan ainoa lajiaan. Ja kiukkuinen tietysti! Kaverit saa olla jopa öitä yksin kotona. Ja kun tulevat meille yökylään, kukaan ei soita ja varmista, että onhan näin. Kurjaa olla ainoa tiukkis!