Millaisia sääntöjä 6 luokan kahden päivän leirikouluun?
Auttakaa, mitä pitää ottaa huomioon.
Ainakin nukkumaan mennään klo 22, siis valot sammutetaan ja kaikki omiin huoneisiin.
Mitä muuta?
Kommentit (12)
Jos kaksi iltaa, niin ottaisin porkkanan käyttöön: jos eka ilta menee putkeen, porukka omissa huoneissaan suhteellisen hiljaa klo 22, niin tokana iltana luvassa "jotain kivaa" vähän pidempään. Käytännössä suosittelisin tylsähköä parituntista leffaa klo 21-23, hämärässä huoneessa omien tyynyjen kanssa katsottuna rauhallinen leffa alkaa unettaa ihan kiitettävästi, ainakin osa porukkaa on kiitollisia päästessään sänkyihinsä.
Millainen leirikoulukohteenne on, onko mahdollisuutta kaupassakäyntiin/karkkikioskiin? Vai otetaanko herkut jo kotoa mukaan? Laittaisin järkevän rajan sokerinsaannille, herkutella voi toki, mutta terveissä rajoissa. Ja ehdoton kielto energiajuomille.
Majoitus ja pesutilat: kuinka helppo on päästä jekkuilemaan vastakkaisen sukupuolen tiloihin? Oikeus vaihtaa vaatteet ilman pienintäkään jännitystä on tuossa iässä ensiarvoisen tärkeää.
Millainen porukka on, onko jakautunut pienempiin piireihin, jääkö joku ulkopuolelle? Onko ohjelma suunniteltu niin, että kaikki pääsevät mukaan ja joutuvat toimimaan kaikkien kanssa? entä väpaa-aika, onko tarjolla muita vaihtoehtoja kuin supattelua bestisten kanssa?
palkatulla ohjaalla 4 krt päivässä.
eli, ei energiajuomia.
Mä luulen, että mulla ei ole oikeutta viedä oppilaita kännyt. Pitää tarkistaa.
Vielä?
ap
Saavat harjoitella keskenään jotain mutta eihän tuon ikäiset vielä mitään tiedäkään niin huoletontahan se olis.
Ihanko aivottomana otat käyttöön kaikki säännöt mitä joku keksii ehdottaa?
Mä luulen, että mulla ei ole oikeutta viedä oppilaita kännyt. Pitää tarkistaa.
- television katsominen omissa huoneissa (hotellimainen majoitus, televisiot siis olivat huoneissa jo valmiina) => kysyin, sopiiko vanhemmille se, että lapset menevät koko urheiluopiston yhteiseen kahvioon katsomaan televisiota, ostavat siellä limsaa ja karkkia vai teljetäänkö lapset huoneisiinsa klo 17.00, kun ohjattu ohjelma loppuu => televisiot saivat jäädä
- kännykät => kysyin, miten lapset saavat yhteyden valvojaan, jos yöllä ei saa poistua huoneesta eikä kännykkää ole => saivat pitää puhelimensa
- karkit => kysyin, miten opettaja pystyy sitä valvomaan ja miksi ihmeessä ne pitää kieltää, koska ohjattua toimintaa vain 8.30 - 17.00, joten vapaa-aikana ei voi kaikelle sanoa ei => opettaja totesi, että ei hänellä ole mitään mahdollisuutta olla karkkipoliisi, eikä edes haluja siihen
- sipsit => sama kuin edellisessä
- tupakat ja alkoholi => kysyin, tietävätkö vanhemmat että nämä on joka tapauksessa kiellettyjä eli emme kai me ryhdy kieltämään kaikkea sitä, minkä laki jo kieltää
- pelikortit => kysyin, mikä pelottaa ja kuulemma rahapelissä häviäminen, joten tein jatkokysymyksen, että voisiko omalle lapselle opettaa, miten voitetaan
- yli 20 e rahaa (4 vrk reissu) => ilmoitin kysymättä, että eiköhän jokainen perhe anna lapselle rahaa juuri sen määrän, minkä olettaa lapselle riittävän ja jos joltain varastetaan, niin syyllinenhän on todennäköisesti lähellä.
Melkoinen osa vanhemmista haluaa, että lapselle leirikoulu on mahdollisimman tylsä ja tyly paikka eli halutaan kieltää kaikki!
Meidän lapsen leirikoulussa isoin ongelma olivat aikuiset miehet, jotka olivat samaan aikaan majoittuneina samaan paikkaan. Opettajalla oli melkoinen työ hätistellä heitä pois...
Kännykät äänettömällä päivällä kun on ohjelmaa. Sitten joku tietty kellonaika kännykät saa laittaa päälle esim. klo.18-19 ja vanhemmat voivat soittaa lapsilleen.
Kaikille sama rahasumma, jonka saavat ottaa mukaan (jos edes tarvitsee) ja tämä tiedoksi vanhemmille.
Käy läpi kaikki säännöt oppilaiden kanssa ennen leirikoulua ja toimita koteihin mustaa valkoisella. Sopikaa sanktioista jos sääntöjä ei noudateta.
Viime viikon Opettaja-lehden mukana tuli Retkiopas-lehti, onka sivulta 22 löytyy tosi hyvät pelisäännöt leirikoulua varten.
Mä keräsin kännykät pois, koska niillä näpräämisestä ei olisi tullut loppua koko yönä. Soittelevat ja viestittelevät toisilleen, ja pelaavat koko yön. Yksi perhe natisi, että heidän pitää saada tyttöönsä yhteys yölläkin. En silti antanut lupaa.
Vielä kun olisi joku konsti, millä ne lapset saisi nukkumaan yönsä...
Ope
Läpi maailmanhistorian lapset ovat valvoneet leireillä ja leirikouluissa. Siis jo kauan ennen kännykkäaikaa. Vai oletteko jo unohtaneet oman lapsuutenne? Kännyköistä on vaan muodikasta tehdä syntipukki kaikelle.
Muutenkin aikuisilla on kova tarve kieltää ja päsmäröidä miettimättä sen kummemmin syitä kielloille.
Mä keräsin kännykät pois, koska niillä näpräämisestä ei olisi tullut loppua koko yönä. Soittelevat ja viestittelevät toisilleen, ja pelaavat koko yön. Yksi perhe natisi, että heidän pitää saada tyttöönsä yhteys yölläkin. En silti antanut lupaa.
Vielä kun olisi joku konsti, millä ne lapset saisi nukkumaan yönsä...
Ope
Mulla esimerkiksi luokkaretkellä ihan hyvä syy on se, että se seuraavan päivän ohjelmakin pitää jaksaa. Ei ollut kiva viime vuonna, kun lapset nukahtelivat eduskuntatalossa vieraillessa, ja oksensivat väsymyksen takia bussissa.
Samoin leirikoulussa olisi syytä nukkua, kun koko päivä urheillaan ja liikutaan. Ja kännykällä saa häirittyä muita, sellaisiakin, jotka haluaisivat nukkua. Valvokoot kesäleireillä ja yökylässä, ei koulujutuissa, joissa olisi tarkoitus jotain oppia, pysyä porukan mukana ja käyttäytyä koulun sääntöjen mukaan. Koulun järkkäämistä jutuista on maksettukin paljon.Lisäksi meillä tänä vuonna reissut alkuviikosta, ja loppuviikko pitäis jaksaa vielä kouluakin käydä.
Ope
Mitä muuta?
ap