Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt saatiin mekin todistukset...

Vierailija
18.02.2012 |

Tulimme toissapäivänä ulkomailta. Tyttö on mennyt 7-luokalle, ja luulin, että koulu menee ihan hyvin, ja niin kyllä joskus meneekin, mutta ei aina:

Äidinkieli: 6

Matematiikka: 5

Ruotsi: 7

Espanja: 7

Kotitalous: 8

Kuvataide: 10 (tästä sai suuret kehut, ja sen on ansainnut. Todella hyvä piirtämään)

Maantieto: 5

Kemia: 7

Liikunta: 8

Käytös: 6

Fysiikka: 7

Uskonto: 5

Historia: 8

Englanti: 7

Terveystieto: 6

Musiikki: 9 (tämäkin meni todella hyvin.)

Miten pitäisi toimia? Olen kyllä ylpeä tyttärestäni, olen aina ollut, mutta olen hieman hämmentynyt. Enimmäkseen käytösnumerosta ja maantiedon numerosta. Uskontokaan ei ollut paras mahdollinen, mutta se ei kauhean tärkeä aine olekaan. Olen todella iloinen, että suurin osa numeroista on kuitenkin 7 ja enemmän, mutta joissakin kohdissa on parantamisen varaa. En halua sanoa tytölle ikävästi, sillä hän ottaa helposti nokkiinsa. Lukihäiriötä ei ole, ja olemme puhuneet, että numeroon 7 pitäisi ainakin pyrkiä. 7 on tarpeeksi ja on myös ok jos joskus jostain tulee hieman huonompi. Eniten tässä olen huolissani siitä, että tytön ala-asteen todistuksen keskiarvo oli 7.9 ja nyt on mahtanut jonkin verran tippua...

Tyttö käy kuraattorilla kerran viikossa patologisen valehtelunsa takia. Olen jotenkin surullinen hänen puolestaan, kun kouluunkaan ei jaksa kauheasti panostaa. Nyt on tullut vaan lisää ja lisää valehtelua kuviin. Eilen valehteli kavereilleen omistavansa erittäin vakavan masennuksen, tyttö myös viiltelee. Olen hyvin huolestunut. Yritän jutella tästä, mutta silloin tyttö alkaa huutamaan kaikkea loukkaavaa. Esim. "Mene vittuun, huora!" Lisäksi on laittanut haavoistaan (ei ole kauhean syviä, levittänyt veret haavan ympärille, että näyttäisi rajummalta) kuvia Facebookiin, enkä enää tiedä, mitä pitäisi tehdä.

Anteeksi, jos kirjoitukseni on epäselvää, olen vaan niin maassa tytön takia. Kavereita hänellä on ja läksyjä ei tehdä. Illat notkutaan ulkona keskiyön yli, huudellaan eikä sääntöjä noudateta. Kotiaresti ei auta mitään. Kerran on yritetty, tyttö karkasi ikkunasta ja juoksi kaverilleen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ensimmäisenä huolissani lapsen numerosta vaan viiltelystä.

Viiltely on avunhuuto johon on otettava kantaa. Tilaa aika heti maanantaina nuorsiopsykiatrian klinikalle ja kerro viiltelystä. Lapsi on saatava terapiaaan.

Minä puhun kokemuksesta. Tyttäreni viilteli ollessaan 8.luokalla. Haimme apua ja viiltely on loppu. Käy säännöllisesti terapiassa.

Kun saatte lapsen ammattiauttajien ulottuville kerä lähtee purkautumaan. Uskon että numerotkin kohenee.

Eikö opettaja ole ollut yhteydessä kotiin kun tuo käyttäytyminen on 6, jotain ongelmaahan selvästi on. Ilmeisesti narahtanut tupakasta, kenties lintsaa koulusta jne.

Olisin yhteydessä luokanohjaajaan. Lapsen voi myös ohjata koulukuraattorille. Avoimuus kannattaa.

Tytöllä on normaali irtiottovaihe vanhemmistaan niin kuin murrosikäiselle kuuluu, joillain se on rajumpaa kuin toisilla. Huonoon käytökseen on toki puututtava ja siitä on annettava rangaistuksia.

Todistusnumeroista on luettavissa että lapsesi voi huonosti, ei jaksa panostaa kouluun. Toinen vaihtoehto on että hän on heikkolahjainen.

Mielestäni 7 ei ole koskaan tavoite, tavoitteet pitää olla 8 tai enemmän.

Vierailija
2/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huomaan että lapsi vie sinua 10-0.

Ei tuon ikäinen lapsi saa olla ulkona yli puolen yön.

Rajojen asettaminen on nyt hankalaa kun et ole sitä aiemmin tehnyt.

Tällaisissa tapauksissa jossa nuori tekee mitä tahtoo voi joskus tulla kysymykseen sijoitus muualle.

Tuollaisen todistuksen saa tekemättä mitään koulun eteen jos vähänkään kuuntelee tunneilla.

Vakava keskustelu kaikesta on paikallaan. Ensimmäiseksi tuohon viiltelyyn puuttuminen niin kuin edellisessä viestissäni totesin. Kyse voi olla itsetuhoisuudesta, hautoo itsemurhaa. Kenties nuori on masentunut.

Uudet säännöt, lapselle kotiintuloajat joita on noudatettava ja valvot että tekee läksynsä.

Puutu nyt vakavasti asiaan pian on myöhäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä ei ole oppimisvaikeuksia, hän vain pinnistelee aineissa, joista pitää, ja luultavimmin vain haistattelee niille opettajille, joista ei pidä.

Aika tyypillinen tarina ns. ongelmanuoresta. Tarinasta puuttuvat ne oleelliset (avioero, uusi puoliso, mahdolliset uudet sisarukset), jotka ovat saaneet tytön luisumaan ongelmien puolelle. Vanhemmat ovat ymmärtäväisiä ja lapsen tietä silottelevia, kun on huono omatunto siitä, että lapsen kärsimys on heidän syytään. Lapsi tietää, että tätä syyllisyyttä voi kasvattaa ja siten toimia miten huvittaa. Kuria ja rajoja ei ole tulossa, kun ei kantti riitä.

Soita kuraattorille ja pyydä palaveri. Palaveriin mukaan kuraattori, koulupsykologi, luokanvalvoja ja mahdollisesti muitakin esim. perhetyöntekijä, terveydenhoitaja,rehtori. Tärkeintä on osoittaa tytölle nyt ne rajat. Ihan sama, haistatteleeko tai yrittääkö karata. Lapsen on nyt viimeistään opittava, että on olemassa rajoja käytökselle ja että huonoa käytöstä seuraa rangaistus. Jatkon on oltava tytölle hyvin selvää eli palaverissa on kerrottava, mitä tapahtuu, jos tyttö ei noudata sääntöjä (kotiintuloaikoja, hyvää käytöstä jne). Saatte apua perhetyöntekijöiltä ensi alkuun. Veikkaan tosin, että tässä tapauksessa tytön pelastamiseksi on otettava rajummat toimet käyttöön.

Tässä on hyvä esimerkki siitä,miten pitkälle vanhemmat antavat tilanteen luisua, kun ei haluta olla jämäköitä vanhempia vaan enemmän niitä kivoja kavereita.

Vierailija
4/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenne on oikeasti sairas ja tarvitsee apua. Viiltely on vakava merkki siitä, että hän voi huonosti ja huutaa apua. Koittakaa saada lapsellenne apua.

Vierailija
5/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olit ulkomailla ja lapsi sai selvitä yksin kotimaassa.

Vierailija
6/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ne nimittäin laskevat nelosiksi, niin sittenhän voi jäädä luokalle.

Vierailija
7/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivulauseessa maininta viiltelystä joka on tässä suurin huoli.

Vierailija
8/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia arvosanoja väliltä 5-10. Yleensä ollaan joko tasaisesti heikkoja, keskitasoisia tai hyviä.

Vierailija
9/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen valehteli kavereilleen omistavansa erittäin vakavan masennuksen, tyttö myös viiltelee. Olen hyvin huolestunut.

Tuskin kukaan valehtelee olevansa masentunut. Hän varmasti kokee näin ihan oikeasti. Joskus on tietysti vaikea erottaa murrosiän alakuloa ja oikeaa masennusta. Mutta siitä voi ammattilaiset ottaa selvää. Hanki siis lapsellesi nopeasti apua ja osoita että välität. Tuossa voi olla huostaanottokin lähellä jos et itse tee asioille jotakin.

ps. Miten tuo ulkomailla olo liittyi tähän kaikkeen?

Vierailija
10/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli mukana ulkomailla ja mieheni myös. Koulusta lähetettiin tehtäviä ja palattuamme saimme todistukset. Olimme mieheni kotimaassa, kun tarvitsimme Visan. Suomessa pidämme kauppaa pystyssä (emme asu pk-alueella).

Olen samaa mieltä kanssanne. Viitely on sata kertaa vakavampi asia, kuin huonot koulunumerot.

Vierailija
11/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olimme mieheni kotimaassa, kun tarvitsimme Visan. "

Miten tuo mihinkään liittyy???????????

Miten kauan olitte ulkomailla? Oliko lapsella tentit kun tulitte Suomeen?

Miettikää nyt hieman, riistitte murrosikäisen kavereidensa luota ulkomaille ties miten pitkäksi aikaa. Kyllä se jo yksistään ottaa teiniä päähän.

Onkohan tämä aloittaja tosissaan vai provoaako? Ei tekstiensä ja tekemistensä valossa vaikuta itsekään kympin oppilaalta.

Kiusataanko lastasi kun hänellä on ulkomaalaista verta? Näkyykö etninen alkuperä ihonvärissä?

Lapseni oli mukana ulkomailla ja mieheni myös. Koulusta lähetettiin tehtäviä ja palattuamme saimme todistukset. Olimme mieheni kotimaassa, kun tarvitsimme Visan. Suomessa pidämme kauppaa pystyssä (emme asu pk-alueella).

Olen samaa mieltä kanssanne. Viitely on sata kertaa vakavampi asia, kuin huonot koulunumerot.

Vierailija
12/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olimme mieheni kotimaassa, kun tarvitsimme Visan.

Vierailija
13/13 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntanne nuorten avohoitomahdollisuudet (onko esim nuorisoasemia tai muuta). Nyt hakee huomiota sellaisilla keinoilla ettö kannattaa vähän pysahtyä...kyllä se koulu odottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä