Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talouselämän kansi: Nokian potkujutun kuvassa lihavia työntekijöitä

Vierailija
17.02.2012 |

Tätä ei ole tarkoitettu miksikään syyllistämiseksi. Pohdiskelen vain tuntemuksiani nyky-Suomesta.

Nokia antaa potkut viidelle ja puolelle tuhannelle työntekijälle, joista osa suomalaisia. Tätä uutisoidaan jonkinlaisena maailmanloppuna. Mutta tosiasiassa niin paljon huonomminkin asiamme voisivat olla! Muistammeko sitä tämän laman keskellä?

Yhä useampi suomalainen kärsii lihavuudesta, myös ja etenkin pienituloiset. Jos asiamme olisivat oikeasti todella huonosti, uutiskuvissamme ihmiset näyttäisivät samalta kuin keskitysleirikuvissa tai Afrikan nälkäänäkevistä kertovissa jutuissa. Meillä ei kukaan kuole nälkään eikä jää kodittomaksi, jos vain hallitsee taloutensa eikä esim. laita vähiä rahojaan viinaan.

Olen itse pienituloinen pätkä- ja silpputyöläinen ja osa-aikayrittäjä. Minulla ei ole turvanani ammattiliittoa, vaan jokaisen työtehtäväni ehdot ja palkkion neuvottelen itse. Töitä saadakseni palkkiopyyntöni tulee olla sellainen, että on yritykselle kannattavaa ostaa työtuntejani. Minulla ei ole varaa syödä itseäni lihavaksi, eikä kukaan maksa minulle lomarahoja tai palkallisia sairauslomia tmv.

Kun katson noita Talouselämä-lehden kanteen kuvattuja Nokialaisia, mietin minkälaisia summia he ovat mahdollisesti käyttäneet pelkästään ruokaostoksiin, ja eivätkö he tulisi toimeen pienemmälläkin palkalla? Silloin firmalla olisi varaa pitää suurempi osa heistä edelleen työssä. Eikö se olisi kaikkien kannalta parempi ratkaisu?

Meillä Suomessa olisi mielestäni vielä hurjan paljon varaa kiristää vyötä. Köyhissä maissa ihmiset joutuvat uhraamaan työlle terveytensä ja jopa henkensä, ja palkka on silti reilusti alle kaikkien länsimaisten minimien. Meillä ollaan hyvin, hyvin kaukana siitä! Itselläni ei ole mitään ammattiliittojen neuvottelemia etuja, ja elämäni on mielestäni onnellista ja hyvää. Ihmettelen, miksi monet muut suomalaiset jäävät mieluummin työttömiksi kuin suostuvat tinkimään työsuhde-eduistaan.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten nokialaisilla on varmaan ollut tosi pienet palkat.

Vierailija
2/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo ei meillä normaaliälyinen, päihdeongelmaton ihmienn tosiaan kuole viluun eikä nälkään, eli on tottakai asiat paremmin kuin jossain Afrikan sarven nälänhätäalueilla.

Mutta ei useimmiten ihmiset sellaista elämää halua eivätkä jaksa pitkään että koko ajan pelkkää vyönkiristämistä ja ankeutta. Sinä ehkä viihdyt sellaisessakin elämässä, minä ja moni muu emme viihtyisi. Täällä länsimaissa on totuttu erilaiseen elämään, siihen että voi tavoitella muutakin kuin pelkkää kattoa pään päälle ja päivittäistä niukkaa leipää. Ja hyvä niin, se on kehitystä! Sinne suuntaan ne kehitysmaatkin koko ajan pyrkivät!

Mitä tulee taas järkeilyysi siitä että Nokia voisi pitää suuremman osan henkilöistä töissä jos heillä olisi pienempi palkka,niin tänään juuri Taloussanomien verkkosivuilla oli juttua että irtisanomiset EIVÄT JOHDU Suomen työvoimakustannuksista, sillä älypuhelinten valmistuksessa työvoimakustannusten osuus on erittäin pieni. Emmekä me halua lähte kilpailemaan muutenkaan kehitysmaiden kanssa palkoilla vaan suhteutamme palkkamme muihin vastaaviin maihin Euroopassa. Tässä linkki siihen Taloussanomien juttuun http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2012/02/17/nokia-pomo-tessa-salon…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhmän palkkaukseen niin koulutetut ja taloudellisesti hyvin pärjäävät hoikimpia. Köyhät ovat lihavia koska syövät mitä tahansa halpaa ja epäterveellistä.

Nokialle tulee taatusti halvemmaksi nämä Suomen irtisanomiset kuin muutamia vuosia sitten Saksassa jotka saivat kunnon edut. Mutta suomalainen kadehtii aina suomalaisia... Ilmeisesti myös Meksikossa ja Unkarissa? nokialaiset olivat sairaan ahneita ihrakasoja koska saavat sielläkin kenkää.

Vierailija
4/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhä yksinkertaisuus ja kateus.

Enkä ole itse edes Nokialla töissä. Niin kaikki it-alan ammattilaiset polkuhinnoin töihin, ou jee mikä älynväläys

Vierailija
5/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee taas järkeilyysi siitä että Nokia voisi pitää suuremman osan henkilöistä töissä jos heillä olisi pienempi palkka,niin tänään juuri Taloussanomien verkkosivuilla oli juttua että irtisanomiset EIVÄT JOHDU Suomen työvoimakustannuksista, sillä älypuhelinten valmistuksessa työvoimakustannusten osuus on erittäin pieni.

Riippuu miten asian muotoilee.

"...siirron peruste on Nokian ja komponenttitoimittajien välisen suhteen tehokkuus."

Ts. jos näitä komponenttitoimittajia olisi Suomessa, Salonkin toiminta olisi voinut jatkua. Mutta työvoiman hinnasta johtuen nuo ovat halpamaissa. Ongelma ei koske ainoastaan Nokiaa: kaikki varmasti muistavat useampiakin viime vuosina tehtyjä jätti-irtisanomisia. On itsepetosta selittää, etteikö tämä muka pohjimmiltaan johtuisi maamme korkeista työvoimakustannuksista (siis jos ja kun puhutaan suorittavasta työstä).

Ei siitä pääse yli eikä ympäri, että meillä olisi enemmän suorittavaa työtä, jos palkkamme ja työehtomme eivät olisi niin huippuluokkaa. Toinen vaihtoehto olisi korkeatasoisten asiantuntijatöiden lisääntyminen, mutta niitä eivät aivan kaikki ihmiset kykene tekemään.

Tähän vielä:

Mutta ei useimmiten ihmiset sellaista elämää halua eivätkä jaksa pitkään että koko ajan pelkkää vyönkiristämistä ja ankeutta. Sinä ehkä viihdyt sellaisessakin elämässä, minä ja moni muu emme viihtyisi. Täällä länsimaissa on totuttu erilaiseen elämään, siihen että voi tavoitella muutakin kuin pelkkää kattoa pään päälle ja päivittäistä niukkaa leipää.

Kuten sanot, se on tottumiskysymys. Olen itsekin ollut aiemmin tottunut parempaan, enkä voinut kuvitellakaan tyytyväni vähempään. Mutta, yllätys yllätys, nykyään olen aiempaa onnellisempi! Se ylimääräinen luksus on ihan oikeasti ylimääräistä, siis tarpeetonta.

Minusta on sulaa typeryyttä takertua sellaiseen, mitä ei oikeasti tarvitse, kun se johtaa lopulta suurien ihmismäärien jäämiseen työttömiksi ja koko maan talouden romahtamiseen, jolloin asiamme tulevat olemaan kollektiivisesti vielä huonommin.

ap

Vierailija
6/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUPO-neuvotteluissakin pitäisi ottaa lähtökohdaksi työntekijöiden keskipaino! Lihavimmasta päästä leikataan eniten palkkoja, sehän on selvä!

Päivän nerokkain aloitus :D :D

Vierailija
7/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ovat lihavia koska syövät mitä tahansa halpaa ja epäterveellistä.

Lihava ihminen ei ole köyhä. Köyhiä ovat ne, joilla ei ole varaa ostaa ruokaa.

ap

Vierailija
8/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lehden kannessa on vaikka joku kaunis ja hyvinvoivan näköinen nainen, yritysjohtaja joka tienaa miljoonan vuodessa.

Tuleeko siitäkin paha mieli?

AINA on niitä jolla on asiat paremmin - ja myös huonommin. Jos itseään vertailee koko ajan muihin niin siitä ei tule loppua ikinä...

Vierailija
9/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUPO-neuvotteluissakin pitäisi ottaa lähtökohdaksi työntekijöiden keskipaino! Lihavimmasta päästä leikataan eniten palkkoja, sehän on selvä!

Päivän nerokkain aloitus :D :D

Tiedän toki, että Suomessa varakkaat ja koulutetut ovat useammin hoikkia kuin pienituloiset ja matalasti koulutetut. En siis allekirjoittaisi tuota ehdotustasi.

Mutta nämä lihavat "köyhät" eivät minun kirjoissani ole mitään oikeita köyhiä. Sellaisia löytyy mm. Afrikasta ja Itä-Euroopan köyhistä maista, ja heillä ei ole luiden ympärillä juuri muuta kuin nahkaa, koulutustasosta riippumatta.

ap

Vierailija
10/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla leivoksia ja hyvää vehnäleipää. Siitä on nokialaiset tehty.

Työttömänä tuo vatsa kuihtuu pois.

Totta että elintaso on liian korkea. Läskiä sakkia ovat. Vähemmälläkin pärjää. No kiinlaaiset joutuvat pärjäämään vähemmällä ja se kartuttaa Nokian johtajien tilipussia.

Järkyttävää katsella työttömänä millaisia ostoksia työssäkäyvät tekevät. On juustoja on maitoa on hienoja kahveja on kermaa on lihaa.

Itse saa syödä puuroa ja soijaa. Pari perunaa ja vessapaperit haetaan kirjastosta ilmaiseksi.

Läskejä ovat ja se on vääryyttä. No oppivatpa säästämään nyt.

Vierailija
11/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa!!!

Vierailija
12/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ainakin joka toisella lapsellakin maha kuin pallo joten on vedetty läskiä kunnolla.

Vierailija
13/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lehden kannessa on vaikka joku kaunis ja hyvinvoivan näköinen nainen, yritysjohtaja joka tienaa miljoonan vuodessa.

Tuleeko siitäkin paha mieli?

AINA on niitä jolla on asiat paremmin - ja myös huonommin. Jos itseään vertailee koko ajan muihin niin siitä ei tule loppua ikinä...

Mietin vain, miten nämä irtisanotut / sen uhan alla olevat voisivat omalla kohdallaan välttää pahaa mieltä: tyytymällä vähempään. Heillä kun olisi oikeasti paljonkin varaa totutella vähäisempiin etuihin.

Oikeasti vakava tilanne olisi sellaisilla ihmisillä, joita irtisanominen uhkaisi vaikka heidän työehtonsa ovat jo tasolla, josta ei voi mitenkään tinkiä. Silloin ei olisi mitään tehtävissä! Mutta näillä nokialaisilla ja muilla olisi varaa tinkiä vaikka kuinka paljon, jos haluaisivat työnsä säilyttää. Siksi ihmettelen sitä valituksen määrää, mikä näissä tilanteissa aina alkaa. Käyttäydytään kuin olisi maailmanloppu tulossa.

Minulle ei tule ollenkaan paha mieli esim. siitä ajatuksesta, että joku on huiman suurituloinen. Hänhän maksaa veroina mm. minun terveydenhoitoani, kirjastopalveluitani ja joukkoliikennekulujani (kiitos hänelle siitä!).

Vierailija
14/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten asian muotoilee. "...siirron peruste on Nokian ja komponenttitoimittajien välisen suhteen tehokkuus." Ts. jos näitä komponenttitoimittajia olisi Suomessa, Salonkin toiminta olisi voinut jatkua. Mutta työvoiman hinnasta johtuen nuo ovat halpamaissa.

Ei muuten todellakaan ole ainoa tai suurin syy edes työvoimakustannukset. Ensinnäkin, useimpien Nokian alihankkijoiden työ ei ole työvoimaintensiivistä. Esim. piirilevyjen ja elektroniikkakomponenttien samoin kuin esim. muovivaluna tehtävien kuorien tms. valmistus on erittäin koneistunutta, eikä työvoimaintensiivistä. Ihmiset käytännössä lähinnä tarkistaa koneiden jälkeä tai tekee jotain pieniä osia prosessista nykyaikana. Ei työvoimakustannukset toki täysin merkityksettömät ole mutta ei niin tärkeät kuin tunnut ajattelevan. Verotus ja muut yhteiskunnan yritykselle määräämät maksut, ympäristöehdot tms voivat merkitä tehtaalle enemmän kuin työvoimakulut.

Mutta tosiaan on muitakin asioita, esim. se että tuotteita yleensä pyritään valmistamaan lähellä loppumarkkinoita, jotka elektroniikalle yhä useammin ovat Aasiassa. Samoin valmiina ostettavien komponenttien monet valmistajat ovat (ja ovat aina olleet) siellä (Nokiahan ei tosiaan valmista kaikkea konkista ja transistoreista alkaen itse) joten niistä puhelinten kokoaminenkin on järkevää olla siellä.

Ongelma ei koske ainoastaan Nokiaa: kaikki varmasti muistavat useampiakin viime vuosina tehtyjä jätti-irtisanomisia. On itsepetosta selittää, etteikö tämä muka pohjimmiltaan johtuisi maamme korkeista työvoimakustannuksista (siis jos ja kun puhutaan suorittavasta työstä). Ei siitä pääse yli eikä ympäri, että meillä olisi enemmän suorittavaa työtä, jos palkkamme ja työehtomme eivät olisi niin huippuluokkaa.

Liioittelet rankasti nimenomaan työvoimakustannusten merkitystä. Oletko miettinyt että tosiaan asiaan liittyy paljon muitakin veroja, maksuja ja yritystoimintaa ja esim. ympäristöasioita koskevia säädöksiä,jotka eroavat maiden välillä. Pitäisikö palkkojen laskemisen kehitysmaiden tasolle lisäksi nämäkin muuttaa kehitysmaatasolle?

Toinen vaihtoehto olisi korkeatasoisten asiantuntijatöiden lisääntyminen, mutta niitä eivät aivan kaikki ihmiset kykene tekemään.

Kyllä siinä niin käy että asiantuntijatehtävät länsimaissa lisääntyvät. Sen lisäksi tottakai on esim. palvelualoja ja muuta mitä voivat tehdä ne jotka ei pysty tekemään asiantuntijatehtäviä. Sairaat on edelleen hoidettava, lapsia opetettava, on oltava kampaamoita ja LVI-firmoja ja autokorjaamoja ja...

Toinen puoli asiaa on sitten se että ne kehitysmaat ovat nousemassa koko ajan ja sielläkin nousee jatkuvasti niin elintaso kuin palkatkin. Nyt on jo yrityksiä palannut Kiinasta Suomeen tämän ilmiön takia, ja esim. IT-työn teettäminen Intiassa ei sen vuoksi ole enää yhtä edullista kuin oli aluksi kun siellä palkat olivat todella olemattomat. Nyt asiantuntevat pyytävät jo aika lähelle Suomen palkkoja.

Kuten sanot, se on tottumiskysymys. Olen itsekin ollut aiemmin tottunut parempaan, enkä voinut kuvitellakaan tyytyväni vähempään. Mutta, yllätys yllätys, nykyään olen aiempaa onnellisempi! Se ylimääräinen luksus on ihan oikeasti ylimääräistä, siis tarpeetonta. Minusta on sulaa typeryyttä takertua sellaiseen, mitä ei oikeasti tarvitse, kun se johtaa lopulta suurien ihmismäärien jäämiseen työttömiksi ja koko maan talouden romahtamiseen, jolloin asiamme tulevat olemaan kollektiivisesti vielä huonommin. ap

Niin, sitten niitä ihmisiä jää jossain muualla työttömiksi, jos me tinkimällä palkoistamme, ympäristösäädöksistämme, veroistamme, ehkä vielä työaikalainsäädännöstä ja ihmisoikeuksistakin, viemme heiltä työt kun olemme ylivoimaisia kilpailemaan. Onko se sitten muka paljon parempi? Minusta ei todellakaan.

Vierailija
15/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo sun ehdotuksesi tinkimisestä johtaisi maailmanlaajuisesti sovellettuna yhä pahenevaan köyhyyden ja kurjuuden kierteeseen? Globaaleilla markkinoilla kaikki kilpailevat keskenään, eikä se voi olla tavoite että kaikki vaan yrittävät helppoheikkimäisesti tarjota homman vähimmällä rahalla, tai muuten mennään siihen että urakat/tuotteet on tehtävä niin pienellä rahalla että ne menee kaupaksi että tosiaan koko maailmassa pian ON elintaso jossa kukaan suorittavan tehdastyön tekijä ei saa missään muuta kuin juuri ja juuri asunnon ja ruokaa. Tätä eivät onneksi useimmat halua sinun tapaasi joten vaaraa tuollaisesta kehityksestä tuskin on.

Vierailija
16/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo sun ehdotuksesi tinkimisestä johtaisi maailmanlaajuisesti sovellettuna yhä pahenevaan köyhyyden ja kurjuuden kierteeseen? Globaaleilla markkinoilla kaikki kilpailevat keskenään, eikä se voi olla tavoite että kaikki vaan yrittävät helppoheikkimäisesti tarjota homman vähimmällä rahalla, tai muuten mennään siihen että urakat/tuotteet on tehtävä niin pienellä rahalla että ne menee kaupaksi että tosiaan koko maailmassa pian ON elintaso jossa kukaan suorittavan tehdastyön tekijä ei saa missään muuta kuin juuri ja juuri asunnon ja ruokaa. Tätä eivät onneksi useimmat halua sinun tapaasi jotRen vaaraa tuollaisesta kehityksestä tuskin on.

Kuka niitä älypuhelimia sitten ostaisi kun kenelläkään ei ole varaa muuhun kuin perusasioihin?

Vierailija
17/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevan toimittajalta, joka kertoo Pohjois-Korean vierailustaan suurinpiirtein näin. 'Ihmiset näyttivät tyytyväisiltä, ylipainoisia ei näkynyt katukuvassa ollenkaan.'

Joo, ei varmaan näkynyt ylipainoisia maassa, jossa ihmisiä kuolee nälkään.

Vähän meni aiheen ohi, mutta minua henkilökohtaisesti ällöttää se, että ihmisten paino nostetaan tärkeimmäiksi asiaksi, ja sen perusteella tehdään aivan käsittämättömiä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.

Vierailija
18/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä älypuhelimia sitten ostaisi kun kenelläkään ei ole varaa muuhun kuin perusasioihin?

koulutetut asiantuntijat... Ap:han näyttää olevan närkästynyt nimenomaan tehdastyön kovista palkkakuluista Suomessa. Joten ehkäpä hän kannattaa sellaista mallia jossa maailmanlaajuisesti tehdas- ja muu suorittava työ vähitellen muutetaan käytännössä orjantyöksi, mutta koulutetummat porskuttaa ja rikastuu entisestään.

Vierailija
19/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten se on ollut niin stressaava työpaikka, että ovat syöneet suruunsa jatkuvasti.

Tiedä heitä.

Mutta jotenkaan en pysty enää tuntemaan kovin suurta myötätuntoa kun olen ollut itse niin kauan työttömänä.

Vierailija
20/33 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen työpaikka josta saadaan vientieuroja. Se jälkeen meillä menee paljon paremmin. Eikä tarvitse ylipalkkaisia läskejä kenenkään kadehtia.