lapsen sokerihimo ja lihavuus
eli meillä 10v syö salaa makeaa ja lihottaa itseään. aamuisin on yksin kotona lähdössä kouluun ja aamupala on vain kuppi kaakaota. tästä on puhuttu mutta mitään vaikutusta ei ole.
iltapäivisin jos en ehdi töistä soittaa ja tarkistaa että on mennyt kotiin, lähtee kavereiden kanssa ostarille ja juo niiden ostamia limuja ja syö niiden tarjoamia karkkeja. meillä kotona rahat on minun takana juuri tuon salasyönnin vuoksi.
jos kotona on jotain makeaa, hän löytää ne kyllä ja varmasti etsii kun tulee hiljainen hetki. on pienestä saakka ollut liikaakin sokerin perään mutten tiedä miten saada tuon salasyömisen pois, puhuttu on moneen otteeseen.
nyt paino 37kg ja pituutta 147cm. ihan liikaa siis ja kärsii painostaan mutta kun makeaa on saatavilla, ei läskit merkkaa mitään.
Kommentit (18)
Kuulosta tutulta. Omasta elämästäni siis. Itse olin 8-vuotiaasta samanlainen ja jatkunut tähän päivään. Makeanhimo on yhtä helvettiä.
Mulla sitten diagnosoitiin pco muutama vuosi sitten, joka aiheuttaa kuollettavaa makeanhimoa. Lääkityksen ansiosta pystyin luopumaan makeasta kokonaan (se on joko tai, kultaista keskitietä en ole makean syömisessä ikinä tuntenut, huomasin sen raskausaikana kun lääkitys piti siksi aikaa lopettaa). Onko lapsi tyttö vai poika??
ja jos nuo antamasi mitat on oikeita, on lapsesi bmi 20.9 ja hän on todellakin normaali painoinen. Ylipainonraja tuolla pituudella on 44.5.kg.
kiitos, luen tuosta pcosta ja mietin voisiko olla, en ole aiemmin kuullut
Tietenkin on fiksua katsoa hieman mitä lapsi syö ettei tuosta nouse, mutta mitä enempi vauhkoat makeansyönnistä sen isommaksi himo kasvaa. Vikkinä ÄLÄ OSTA KOTIIN MAKEAA! ja toinen vinkki ÄLÄ ARVOSTELE LASTASI ÄÄNEEN!
ja yritämme nätisti puhua asiasta, kuitenkin koulussa on jo ehditty haukkua läskiksi johon on oikaistu ettet missään nimessä ole! sokerinsyönti on huonoksi myös hampaiden vuoksi ja erityisesti siksi että pojalla myös adhd joten meillä ei muroja ja vanukkaita ole tarjolla kuin äärimmäisen harvoin.
nyt on nopeasti noussut paino ja koen kuitenkin olevani vastuussa vielä tuonikäisen lapsen painosta ja liikkumisesta sekä syömisestä. näin olen sitten ohjannut päivittäin ulos leikkimään ja nyt luistelemaan ja pulkkamäkeen jotta pysyisi tasapaino syömisissä. en vaan voi olla vahtimassa koko ajan enää noin isoa lasta.
joskus hän syö lusikasta suoraan sokeria, kun ei muutakaan ole.
eli meillä 10v syö salaa makeaa ja lihottaa itseään. aamuisin on yksin kotona lähdössä kouluun ja aamupala on vain kuppi kaakaota. tästä on puhuttu mutta mitään vaikutusta ei ole.
iltapäivisin jos en ehdi töistä soittaa ja tarkistaa että on mennyt kotiin, lähtee kavereiden kanssa ostarille ja juo niiden ostamia limuja ja syö niiden tarjoamia karkkeja. meillä kotona rahat on minun takana juuri tuon salasyönnin vuoksi.
jos kotona on jotain makeaa, hän löytää ne kyllä ja varmasti etsii kun tulee hiljainen hetki. on pienestä saakka ollut liikaakin sokerin perään mutten tiedä miten saada tuon salasyömisen pois, puhuttu on moneen otteeseen.
nyt paino 37kg ja pituutta 147cm. ihan liikaa siis ja kärsii painostaan mutta kun makeaa on saatavilla, ei läskit merkkaa mitään.
mutta voi olla tosi pahoin noususuuntainen. Meillä vähn paksumpi ja käyrät näytti todella pahalla!!
Onko lasten kanssa pakko odottaa, että ovat oikeasti lihavia, ennenko saa reagoida??
ja nythän oli kyse jo selvästä sokerin syönnin ongelmasta. Ikävä kyllä kuulostaa samalle!! Nyt meillä on rauhoittunut, koska olen itse AINA kotona. Eli ei pääse livahtaan mihinkään. En kyllä tiedä onko painoon tullut muutosta. pitäs käyttää puntarilla ja mitata.
Onnistuisko karkkilakko, jollain tosi hyvällä palkinnolla (joka ei ole makeaa...)
Olen samaa mieltä, että riskirajoilla tulla ylipainoiseksi. Vartalon malli muuttunut pyöreämmäksi. Juuri ruokavalio meillä laitettu uusiksi.
Kotiruokaa saa syödä rajoituksetta. Hampurilaisia ym ei isteta, edes niitämikroon laitettavia. Vanukkaita, keksejä, limua,mehua, ym ei kaapeissa ole, koska söisi ne hetkessä. Karkkipäivää ei ole joka viikko.
Karkkien tilalle tarjoamme viinirypäleitä, appelsiinia, omenaa. Ovat maistuneet hyvin. On tietysti helpompi iältään muokata ruokavaliota kuin ap lapsi.
Nyt täysi sokerista vierottaminen, ja heti!!!
Älä osta kotiin mitään herkkuja. Anna rahaa vain tarvittaessa ja ole yhteydessä kavereiden huoltajiin ja keskustelkaa asioista.
Lähdetään nyt siitä: mikä on lapsena aiheuttanut sen että on sokerihimo. Onko syötetty silloin jo liikaa makeaa, että on jo siihen niin tottunut , vai mikä aiheuttaa sokerihimon...
Saako riittävästi vitamiineja? Syökö D-vitamiinilisää?
Mulla oli jatkuva tarve (himo) sokerille, kun raudat (ferritiini) alhaalla. Aivot vaati sitä. Sama, jos d-vit liian vähän.
Lapsuudessa jo tämä.
Lopeta tuo vouhkaaminen! Olet typerä