Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No niin, nyt sitten meilipiteitä...Kumpi on kohtuuton...

Vierailija
16.02.2012 |

Eli kerron ensin vähän taustoja..

Perheessä lapsia kohta kolme. Yks teini, toinen 3v ja kolmannen laskettuaika on 5.5.

Mies joka tykkää pelata totoa ja minä äiti.

Ruotsissa järjestetään joka vuosi toukokuussa isot ravit. Tänä vuonna ne järjestetään 25.-28.5.

Mies tahtoisi mennä, minun mielestäni ne pitäisi jättää väliin.

Ai miksi?

No perusteluni.. Mielestäni mies joutaisi jättää kolmen päivän ravi ja kaljoittelureissun väliin siksi että meille on juuri syntynyt lapsi. Kaksi edellistä raskautta on mennyt kehdella viikolla yli, joka ei tietty tarkoita sitä että tämäkin automaattisesti menee, mutta mahdollisuus on olemassa.

Tilanne on kokonaisuudessaan uusi minulle, samoin kuin toiselle, 3v lapselle.

Oman jaksamiseni takia en tahtoisi jäädä heti kotiin yksin neljäksi vuorokaudeksi kahden pienen lapsen kanssa. Ei voi tietää meneekö synnytys hyvin vai olenko kovinkin toipilas viel tuossa vaiheessa. Jos raskaus menee 2vkoa yli niin vauvahan on vasta noin viikon. Toki voihan se syntyä myös etuajassa, jolloin vauva olisi jo muutaman viikon vanhempi ja ehkä minä toipuneempi ja kotonakin systeemit ja asettuneemmat.

Ei voi tietää.

Sitten on vielä tietty tuo 3v. jonka suhtautumisesta uuteen tulokkaaseen ei voi tietää mitään..

Entäpä jos tulokas onkin koliikki vauva?

Isä ei aio pitää isyyslomaa heti vauvan synnyttyä vaan vasta kesällä jotta saa pidemmän loman sinne.

Joudunhan toki pärjäämään lasten kanssa normaalit työpäivätkin isän ollessa töissä, mutta onko mun oikeasti oltava valmis jaksamaan usean vuorokauden pätkä heti alkuun, jotta mies pääsee reissulleen???

On maailmassa toki yksinhuoltajia ja muitakin pakottavia tilanteitä joissa äiti on yksin lasten kanssa, mutta meidän perheessä niitä vanhempia on kuitenkin kaksi.

Mies perusteli omaa kantaansa sillä että tämä on se yksi iso homma vuodessa missä hän tahtoo käydä ja että minä olen kohtuuton kun estän hänen harrastuksensa näin. Kuulemma oman jaksamisensa takia hän tahtoo mennä. Ja onhan meillä sitten se seisemän viikon yhteinen loma kesällä. (kesäloma 4vkoa+ isyysloma)

Eli kumpi on kohtuuton?

Pitäisikö isän jättää reissu väliin ja olla kotona apuna vai onko äidin vaan jaksettava että isä pääsee reissuunsa???

Nyt niitä mielipiteitä...

Olen valmis ottamaan tuomionne vastaan... ;)

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on lähdössä reissuun heti vauvan syntymän jälkeen, olisi tuomio selvä. Tuoreet isät näköjään saavat tehdä mitä vain. Mun mies ei todellakaan lähtisi mihinkään reissuun heti lapsen syntymän jälkeen, koska en minäkään lähtisi!

Vierailija
22/67 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies menisi reissuun oman jaksamisensa takia. Mitä hänen pitää jaksaa, mitä sellaista, johon pitää kerätä voimia lähtemällä pois kotoa ja perheen luota? No sitä kotia, vaimoa ja lapsia. Aika synkkä tilanne, jos mies on niin väsynyt ja kyllästynyt perheeseensä, että hänen pitää käydä keräämässä voimia, että jaksaa elää isänä ja puolisona.

Ap:na sanoisin, että en keksustele aiheesta, koska perusoletus on se, että mies hoitaa isän ja puolison tehtäväänsä kotona, kun oerheessä on vastasyntynyt vauva. Jos hän lähtee, hän tekee sen harkitusti ja jättää perheen siinä tilanteessa yksin. Ap tekee siitä sitten omat päätelmänsä. On väärin vaatia puolisolta lupaa ja luistella siten omasta vastuusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kohtuuton, molempien toiveet ja halut ovat aika kohtuullisia, mutta kyllä kallistuisin siihen, että miehen paikka tuossa tilanteessa on perheen luona. Vastasyntynyt on vastasyntynyt vain kerran, elitloppet ravataan joka ikinen vuosi.

4 päivää nyt oikeesti jaksaa vaikka päällään seisten, siitä ei tietenkään ole kysymys ja pitkässä juoksussa 4 päivää ei ole mitään, kuten joku sanoi. MUTTA: pitkässäkin juoksussa merkkaa asenne ja arvostus, mitkä asiat elämässä priorisoi... haluaako olla oman vastasyntyneensä luona vai ryyppäämässä ja katsomassa hevosia? pienistä asioista kasvaa suuri puro. 4 päivää yksin lasten kanssa, joista yksi on vastasyntynyt, on sillä nimenomaisella hetkellä pitkä, tuntikin vauvan itkua on joskus ikuisuus, synnytyksen jälkeen on hormonit sekaisin ja haluaa, että mies osoittaa välittävänsä ja suojelevansa.

Mielitekoja on monenlaisia meillä kaikilla, on tyttöjen iltaa ja poikien iltaa ja uraa ja uutta autoa, viikonloppuja Pariisissa ... ne on kaikki tosi kivoja ja tavallaan kohtuullisia toiveita. MUTTA: kun lapsia tehdään, ja halutaan että elämä ja yhteiskunta ja perhe ja suku jatkuu, niin aina, ihan aina, joka sekunti jonkun on otettava se vastuu, jonkun on annettava itsensä lapsille, äidin, isän, mummon tai pienipalkkaisen työntekijän sillä aikaa kun joku muu toteuttaa mielitekojaan... ei kenenkään suurin mieliteko tietenkään ole hyssytellä 24/365 pieniä lapsia, mutta jonkun on se vastuu otettava ja joku muu voi sitten lähteä rentoutumaan tai toteuttamaan itseään.

Vierailija
24/67 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat tuttujen mukaan tosi ryyppy- ja pettämisreissuja. Laivalla maataan pitkin poikin.

Semmoistahan se on aina siellä missä vaan raviporukka kokoontuu. Onhan se sitä samaa jo talleillakin, saati kun muualle päästään...

Vierailija
25/67 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli itsellä tilanne, että saman päivänä kun kotiuduin sairaalasta, mies lähti työmatkalle. Olin saanut kaksoset (sektiolla) ja meillä oli 3-vuotias esikoinen. Mies sentään hankki äitinsä minulle avuksi, mutta ei minulla mikään juhlatunnelma ollut anopin kanssa, kun leikkaushaavaa särki, kaksi vauvaa huusi ja esikoinen nyhjäsi koko ajan kyljessä. Tästä tapahtumasta on jo kauan aikaa, mutta kyllä se miehen valinta edelleen nostaa pahan mielen pintaan.

Vierailija
26/67 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin! Veit sanat suustani!

Vierailija
27/67 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kohtuuton, molempien toiveet ja halut ovat aika kohtuullisia, mutta kyllä kallistuisin siihen, että miehen paikka tuossa tilanteessa on perheen luona. Vastasyntynyt on vastasyntynyt vain kerran, elitloppet ravataan joka ikinen vuosi.

4 päivää nyt oikeesti jaksaa vaikka päällään seisten, siitä ei tietenkään ole kysymys ja pitkässä juoksussa 4 päivää ei ole mitään, kuten joku sanoi. MUTTA: pitkässäkin juoksussa merkkaa asenne ja arvostus, mitkä asiat elämässä priorisoi... haluaako olla oman vastasyntyneensä luona vai ryyppäämässä ja katsomassa hevosia? pienistä asioista kasvaa suuri puro. 4 päivää yksin lasten kanssa, joista yksi on vastasyntynyt, on sillä nimenomaisella hetkellä pitkä, tuntikin vauvan itkua on joskus ikuisuus, synnytyksen jälkeen on hormonit sekaisin ja haluaa, että mies osoittaa välittävänsä ja suojelevansa.

Mielitekoja on monenlaisia meillä kaikilla, on tyttöjen iltaa ja poikien iltaa ja uraa ja uutta autoa, viikonloppuja Pariisissa ... ne on kaikki tosi kivoja ja tavallaan kohtuullisia toiveita. MUTTA: kun lapsia tehdään, ja halutaan että elämä ja yhteiskunta ja perhe ja suku jatkuu, niin aina, ihan aina, joka sekunti jonkun on otettava se vastuu, jonkun on annettava itsensä lapsille, äidin, isän, mummon tai pienipalkkaisen työntekijän sillä aikaa kun joku muu toteuttaa mielitekojaan... ei kenenkään suurin mieliteko tietenkään ole hyssytellä 24/365 pieniä lapsia, mutta jonkun on se vastuu otettava ja joku muu voi sitten lähteä rentoutumaan tai toteuttamaan itseään.

Juuri näin. Veit sanat suustani.

Vierailija
28/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin ehdottomasti, että isä on kohtuuton ja täysin törkeä.

Mutta toisaalta sitten itse nauttisin ehkä vielä enemmän tuosta, että perheellä olisi sitten kesällä ihanat 7 viikkoa yhteistä aikaa. Ei kai siinä sitten se 3 päivää tunnu juuri missään.

Jos saisitte yhdessä neuvoteltua jonkun muun esim. anopin tms. avuksi synnytyksen jälkeen noiksi kolmeksi päiväksi?

Vierailija
29/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiellät miestä menemästä (ja tämä on tosiaan miehen ainoa "oma juttu" vuodessa), mies ihan varmasti katkeroituu asiasta ja pahimmassa tapauksessa katkeruus kohdistuu vauvaan.

Ikävä tilanne, mutta antaisin miehen mennä. Teini voi auttaa 3-vuotiaan ja vauvan hoidossa, jos oma kunto on vielä heikko. Mies voi maksaa siitä teinille rahaa.

Tarkoitus ja toive on, että mies palaa reissultaan virkistyneenä ja huomioonottavana. Eikä miehellä ole sitten mitään saumaa urputtaa omista menoista loppuvuonna...

Vierailija
30/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaa, että tässä tietysti olisi oletuksena se, että mies varmasti sitten kesällä viettää ne 7 viikkoa kanssanne? Eikä keksi sinne taas jotain omia harrastuksiaan...

Vierailija
31/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestätte niin, että saat apua kotiin siksi ajaksi, kun miehesi on poissa. Jos se maksaa, mies kustantaa. Kaikki saavat mitä haluavat ja ovat onnellisia - sillä eihän tärkeintä ole olla oikeassa, eihän?

Vierailija
32/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä minullakin on yksi tapahtuma kerran vuodessa, enkä millään haluaisi sitä missata. MUTTA koskaan ei voi tietää miten synnytys menee, eli saatat vaikka joutua hätäsektioon, etkä saa nostella vauvaa moneen viikkoon. Kuka silloin ottaisi vastuuta lapsista? Yksinhuoltajillakin on tuollaisessa tilanteessa oltava joku apuna.

Suostuisin varmaan siihen, että reissuun voi lähteä JOS synnytys sujuu ok JA kotona on hoitoapua (ei kuitenkaan mitään vittumaista sukulaista, vaan joku hyvä apuri). Eli pitää varautua siihen, että buukattu matka jääkin väliin, jos edellisenä päivänä on sektiosynnytys. Jos näitä asioita ei saataisi sovittua ja järjestettyä, niin sitten saisi jäädä reissu suosiolla väliin.

Vierailija
33/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni olisi normaalia, että mies itse jättäisi menemättä eikä alkaisi vänkäämään asiasta.

Vierailija
34/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mies on aikuinen eikä tuossa tilanteessa edes ehdottaisi menoa raveihin, vaan peruuttaisi sen automaattisesti.

Toisaalta mitä jos miehesi on tosiaan väsynyt ja se on hänen ainoa vapaahetkensä, niin silloinhan se on ihan ymmärrettävää. Jos mies kuitenkin käy saunailloissa, baareissa, istuu iltaa kavereiden kanssa jne. niin silloin se ei ole todellakaan hänen ainoa vapaahetkensä ja mun mielestä sen voisi jättää väliin. Olette kuitenkin ydessä hankkineet lapsenne ja niistä yhdessä pitää myös huolehtia. Voihan siinä käydä niin, että sun synnytys sujuu superhyvin, sisarukset hyväksyvät hangon kekseinä uuden vauvan ja vauvakin posottaa kaikki yöt putkeen ja sä vain loistat äitiyttä, mutta tuskin kuitenkaan.

Et ole mun mielestä ollenkaan kohtuuton.

Vierailija
35/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehtaisi ehdottaa moista. Ei todellakaan ole reilua muuta perhettä kohtaan lähteä. Tulee noita reissuja.

Vierailija
36/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon ajankohtaan.

Kesäloman jatkeena isyysloma olisi minusta ihan ok.

Ja sellainen lisäys vielä että mun mieheni kyllä auttoi yövalvomisissa vaikka kävi itse töissä. Hän kun nukahti aina takaisin hyvin, kun taas minä jäin usein nousemisen jälkeen hereille tuntikausiksi. Mieheni HALUSI usein nousta, ihan vain sen vuoksi etten olisi väsymyksestä töttöröö.

Vierailija
37/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täysin käsittämätöntä että olet siinä tilanteessa että joudut miettimään ratkaisua tällaiseen

onko sillä äijällä minkäänlaista holttia, aivoa, järkeä päässä kun edes tulee mieleen moinen suunnitelma???

Vierailija
38/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska voihan sitä kattoa vasta kun tulee ajankohtaisemmaksi tuo reissu.

Vierailija
39/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen voi päästää, mutta sillä edellytyksellä, että hommaa jotain apua. Esim.maksaa teinille(jos teini sellainen, että hänestä oikeasti apua) tai sopii appivanhempien tai omien vanhempiensa kanssa, että nämä tulevat auttamaan tai joku muu. Koska jos vauva syntyisi laskettuna päivänä tai aikaisemmin niin isyysloma olisi jo ohi tuossa vaiheessa ja saisit tosiaan pärjätä päivät yksin joka tapauksessa. Silloin mikä vain ylimääräinen apu olisi plussaa.

Vierailija
40/67 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on että koska olet raskaana, ei kanssasi kannata asiata väitellä. Kenenkään.

Synnytä ensin se lapsi ja päästä sitten miehesi menemään tai ole päästämättä jos olet yhä sitä mieltä ettet pärjää kolmea päivää omien lastesi kanssa.

Älä ota asiaa esille uudestaan ennen sitä. Ja sydämestäni toivon ettei miehesikään ota.