No niin, nyt sitten meilipiteitä...Kumpi on kohtuuton...
Eli kerron ensin vähän taustoja..
Perheessä lapsia kohta kolme. Yks teini, toinen 3v ja kolmannen laskettuaika on 5.5.
Mies joka tykkää pelata totoa ja minä äiti.
Ruotsissa järjestetään joka vuosi toukokuussa isot ravit. Tänä vuonna ne järjestetään 25.-28.5.
Mies tahtoisi mennä, minun mielestäni ne pitäisi jättää väliin.
Ai miksi?
No perusteluni.. Mielestäni mies joutaisi jättää kolmen päivän ravi ja kaljoittelureissun väliin siksi että meille on juuri syntynyt lapsi. Kaksi edellistä raskautta on mennyt kehdella viikolla yli, joka ei tietty tarkoita sitä että tämäkin automaattisesti menee, mutta mahdollisuus on olemassa.
Tilanne on kokonaisuudessaan uusi minulle, samoin kuin toiselle, 3v lapselle.
Oman jaksamiseni takia en tahtoisi jäädä heti kotiin yksin neljäksi vuorokaudeksi kahden pienen lapsen kanssa. Ei voi tietää meneekö synnytys hyvin vai olenko kovinkin toipilas viel tuossa vaiheessa. Jos raskaus menee 2vkoa yli niin vauvahan on vasta noin viikon. Toki voihan se syntyä myös etuajassa, jolloin vauva olisi jo muutaman viikon vanhempi ja ehkä minä toipuneempi ja kotonakin systeemit ja asettuneemmat.
Ei voi tietää.
Sitten on vielä tietty tuo 3v. jonka suhtautumisesta uuteen tulokkaaseen ei voi tietää mitään..
Entäpä jos tulokas onkin koliikki vauva?
Isä ei aio pitää isyyslomaa heti vauvan synnyttyä vaan vasta kesällä jotta saa pidemmän loman sinne.
Joudunhan toki pärjäämään lasten kanssa normaalit työpäivätkin isän ollessa töissä, mutta onko mun oikeasti oltava valmis jaksamaan usean vuorokauden pätkä heti alkuun, jotta mies pääsee reissulleen???
On maailmassa toki yksinhuoltajia ja muitakin pakottavia tilanteitä joissa äiti on yksin lasten kanssa, mutta meidän perheessä niitä vanhempia on kuitenkin kaksi.
Mies perusteli omaa kantaansa sillä että tämä on se yksi iso homma vuodessa missä hän tahtoo käydä ja että minä olen kohtuuton kun estän hänen harrastuksensa näin. Kuulemma oman jaksamisensa takia hän tahtoo mennä. Ja onhan meillä sitten se seisemän viikon yhteinen loma kesällä. (kesäloma 4vkoa+ isyysloma)
Eli kumpi on kohtuuton?
Pitäisikö isän jättää reissu väliin ja olla kotona apuna vai onko äidin vaan jaksettava että isä pääsee reissuunsa???
Nyt niitä mielipiteitä...
Olen valmis ottamaan tuomionne vastaan... ;)
Kommentit (67)
mutta ne 7 viikkoa hän hoitaisi ihan yksin vauvaa ja 3v ikäistä, kun minä olisin tekemässä asioita, jotka auttavat jaksamaan.
Kiitos kaikille kommenteista.
Sen verran haluan tähän lisätä näiden kaikkien mielepiteiden jälkeen että..
Kyllä, luotan omaan poikaani ja pärjää kyllä tarvittaessa 3v. kanssa, ja auttaa kyllä ihan ilman rahaa jos pyydän mutta..
Haluanko velvoittaa hänet tarvittaessa päivystämään kotona ja ottamaan ns. "hoitavastuun" pienemmästä sisaruksesta.(Huom! tarvittaessa)
Eihan se lapsi ole hänen!!!
Joku kysyi mikä oli isän kanta lapsen hankintaan.. juu ihan itse tahtoi. Ei ole huijattu tai kusetettu mitenkään tähän tilanteeseen.
Mielestäni tilanne olisikin ihan eri jos synnytyksestä olisi jo kulunut esim pari kuukautta tms jotta tilanne kotona olisi mahdollisesti saatu ns. haltuun, mutta kun se osuu heti synnytyksen jälkeen niin ajankohta on huono.
Avun saamisesta sen verran että vuorotöitä tekevät iso vanhemmat joista osa asuu satojen kilometrien päässä, ei ole apua.
Ja nimenomaan olen sitä mieltä että ne alkupäivät/viikot on ne raskaimmat johon sitä apua tarvitsisin. puhumattakaan siitä 3v. lapsesta joka saattaa tuntea itsensä syrjäytetyksi ja unohdetuksi äidin ollessa "tissillä" ym vähän väliä...
Sitten vielä oli se varaus homma niin joo kyllä ne yöpymiset ja matkat on suht ajoissa varattava. Hotellinhan voi kyllä perua ilman maksua mutta matkat (lentokoneella tai laivalla) on kyllä maksettava käytti niitä tai ei eli ei kylla voi sinne synnytykseen asti niita jättää...
onko hänellä ylilyöntejä ? Onko hyvä isä ?
Mun ystäväni kielsi mieheltään Tavastian keikan, koska lapsi oli silloin 2 vkoa vanha. Ystäväni vanhemmat asuvat lähellä, käy joka viikko kylässä.
Pääsi lopulta, kun minä aloitin suostuttelun.
Mä olen sitä mieltä jos aikuinen ihminen haluaa jonnekin kerran vuodessa mennä, ei se voi olla maailmanloppu.
Olet joka tapauksessa synnyttänyt jo tuolloin. Sopikaa teinin kanssa että on vastuussa 3 vuotiaasta, saa vaikka vkonlopusta 50 euroa rahaa.
En ymmärrä miksi aikuiset ihmiset kieltävät puolisoitaan, kun on kysymys arkisista asioista.
ole yhtään kohtuuton, mielestäni isän pitäisi ihan oma-aloitteisesti haluta jäädä kotiin reissultansa. Mutta minkäs teet, jos se on miehelle niiiiiin tärkeä reissu... Eli antaisin mennä, mitä sillä kärttysellä ukolla kotona tekee, ihan varmasti vaan kiukuttelee ja mököttää ja osoittaa mieltään, koska ei päässyt.
Saisitko apua sisaruksilta/ystäviltä/vanhemmiltasi jos tarve vaatii?
neuvolassa ja terveydenhoitaja sano, että yks synnytyksen jälkeisen masennuksen riskiä merkittävästi lisäävä asia on, jos äiti jää heti yksin pyörittämään arkea ja vaan selviämään kaikesta.
Mun mies jättäis väliin reissun. Neuvottelematta.
Kylläpä ajoititte vauvanteon hankalaan aikaan. Olisi pitänyt miehenkin hetki harkita noin muutama kuukausi sitten.
Kerro miehellesi nämä hyvä uutiset siltä varalta, ettei muka tiedä. Kotona ihan omalla koneella voi pelata totoa, ja pientä maksua vastaan näkee koko ravit paremmin kuin raviradalla.
Jos isä lähtee raveihin, ei se teini ole lainkaan vastuussa isän osuudesta perheessä eli ei ole velvollinen hoitamaan 3v ikäistä, pesemään pyykkejä, vahtimaan vauvaa tms.
Jos mies ei näitä tee niin miksi lapsen pitäisi tehdä?
Sanoisin miehelle, että lähdetään sinne koko perhe. Juu, hankalaa ja vaikeaa, kun vauva on ihan pieni, mutta sinä voit olla hotellissa vauvan kanssa kun mies ja muut lapset ovat raveissa. Mies tulee sanomaan, että ei käy, jolloin voit ihmetellä, miksi ei kompromissi sovi. SInä yrität parhaasi mukaan joustaa, mutta se ei miehelle käy.