rahaa 28e ja viikko pitäis elää..
6 henkinen perhe ja tietty sit viel ens viikol on hiihtoloma, et lapsetkaan ei saa koulussa ruokaa edes..
huoh.
oon niin väsynyt tähän ikuiseen rahanpuutteeseen :(
Kommentit (41)
en kirjoittanut tänne saadakseni täältä konkreettista apua. En kehtaa kertoa kellekkään kuka olen eli en voi ottaa täältä apua vastaan.
lähinnä kirjoitin tänne purkaakseni tuntojani, kun en kellekkään voi asiasta puhua.
olen tosi masentunut ja epäonnistunut tässä asiassa ja mua hävettää hirveästi. En siski kehtaa kysyä sukulaisiltakaan apua.
mutta kykenen siis kääntymään sossun puoleen, älkää huolehtiko.
ap
osamaksu sopimuksiako, osamaksullako vaatteita ym? Eikö ole hiukan tyhmää ostella ylipäätään velaksi?
Ja taloudenpito tarkoittaa muuten sitä, että menoja on vähemmän kuin tuloja, eli teidän tilanteessa menoja pitää karsia.
Ei tässä muuta voi sanoa kuin, että tarvitsette todellakin sitä taloudenpito kurssia.
että ollaan saatu/otettu liian iso asuntolaina, jota ei oikeasti pystytä hoitamaan. Mieheltä on työreissut loppuneet, jonka johdosta tulot pienentyneet jonkin verran.sitten hajosi pesukone.
ja ihan rehellisesti sanottuna ollaan eletty niinkuin meillä olisi rahaa.
asutaan ns rikkaiden alueella ja yritetään pitää lasten alintasoa samanlaisina kuin muilla. Ei siis olla tehty esim ulkomaanmatkoja tms vaan ostettu lapsille esim merrkivaatteita ja harrastukset maksaa ihan liikaa.
Hölmöä, tiedän.
Et varmasti kirjoitttanut siksi mutta mulla on oikeasti halu auttaa teitä ja mahdollisuus siihen että tunnetaan on häviävän pieni. Mä tulin 1,5 vuotta sitten uskoon ja ennen sitä olin samassa tilanteessa ja koen tosi vahvasti nyt että haluan antaa teille sen rahan joten ole kiltti ja anna s-posti osoite niin tulee molemmille hyvä mieli! :)
Ei elämä aina mene noin kuin kuvittelet. Ensinnäkin en voi ymmärtää miksi sossusta tai työtön saa enempi kuin äiti tai isä, joka kotona hoitaa maailman tärkeintä työtä.
Toiseksi, yhteiskunta kannustaa tekemään lapsia koska suomi niitä tarvitsee mutta pieni taloudellinen kannustus asiaan on unohtunut.
On totta, että on fiksua säästää ja säästää jne.ennen lapsia, mutta ajatteleppa omalle kohdallesi että tulisit raskaaksi vaikka söisit pillereitä (niinkin voi käydä) ja et ehtinytkään säästää jne. En itse ainakaan aborttia tekisi. On monia muita juttuja kuin edellinen esimerkki jolloin elämää ei olekaan suunniteltu tai se ei ole mennyt niinkuin on suunniteltu. Lapsiperheiden tuki vain sattuu olemaan huonompi kuin minkään muun ryhmän ja sitä en minä ymmärrä.
Ajatuksissasi oli järkeäkin mutta ei kannata olla noin suoraviivainen ennen kuin ajattelee vaihtoehtoja. Voi pyrkiä välillä ajattelemaan toistenkin näkökulmasta asiaa.
Että osa kuukaudesta kituutetaan ihan rahattomana, vai onko tämä vain poikkeustilanne? Jos kertaerä, niin tosiaan, hae ruokakassi tai pyydä apua seurakunnalta. Apua saa, mutta sitä pitää pyytää!!
Jatkossa, sun on vakavasti mietittävä mitä voisi tehdä toisin, että tuollaiset tilanteet voitaisiin estää. Onko liian suuret lyhennykset tai muut kulut, voiko tinkiä harrastuksista, matkoista, mistä vaan. Köyhän on vaan elettävä kuten köyhällä on varaa, vaikka lapsetkin joutuisi jostain tinkimään.
Tsemppiä nyt tähän, kyllä te jotenkin sitkutatte! Sitten kun rahaa tulee, ostat kaappiin ja pakkaseen peruselintarvikkeita joilla pärjäätte seuraavan hätätilanteen mahdollisesti tullessa.
Ja se on aina yhtä mahtavaa, kun saapuu tuommoinen "Äiti, joka" teki kaiken oikein ja asiat ovat nyt hyvin, se varmaan lohduttaa kaikkia muita oikein kovasti...
tilanne on ollut tälläinen n 6kk. Ensi kuussa saadaan ylimääräisiä tuloja ja talous taas johonkin jamaan.
tavallaan osasyy talouden kuralle menoon on se, että tiedetään tietyin väliajoin tulevaan enemmän rahaa ja sitten eletään koko ajan sen mukaan.
aiotaan myydä asunto syksyllä ja silloin sitten helpottaa velkataakka ja tilanne saadaan hallintaan ja toivottavasti pysyykin niin.
osamaksu sopimuksiako, osamaksullako vaatteita ym? Eikö ole hiukan tyhmää ostella ylipäätään velaksi?
Ja taloudenpito tarkoittaa muuten sitä, että menoja on vähemmän kuin tuloja, eli teidän tilanteessa menoja pitää karsia.
Ei tässä muuta voi sanoa kuin, että tarvitsette todellakin sitä taloudenpito kurssia.
että ollaan saatu/otettu liian iso asuntolaina, jota ei oikeasti pystytä hoitamaan. Mieheltä on työreissut loppuneet, jonka johdosta tulot pienentyneet jonkin verran.sitten hajosi pesukone.
ja ihan rehellisesti sanottuna ollaan eletty niinkuin meillä olisi rahaa.asutaan ns rikkaiden alueella ja yritetään pitää lasten alintasoa samanlaisina kuin muilla. Ei siis olla tehty esim ulkomaanmatkoja tms vaan ostettu lapsille esim merrkivaatteita ja harrastukset maksaa ihan liikaa.
Hölmöä, tiedän.
voi jeesus, nyt sitten mennään sossun vinkumaan, kun fyrkat on menneet lasten merkkivaatteisiin, vaikkei olisi ollut rahaa!!!
vaan ap ja mies eivät osaa käyttää rahaansa oikein.
Miksi silloin sossun pitäisi auttaa?
Ostatte Gantin kuteita koko perheelle, että näyttäisitte rikkailta ja sitten muut veronmaksajat maksavat teidän maidon ja leivän, kun ruokaan ei riittänyt raha? Ei todellakaan!
Siksi sossu onneksi huomioi kumulatiiviset tulot tukia myöntäessään.
Ihan pari vinkkiä taloutenne kunttonsaattamiseen:
- vaihtakaa halvempaan asuntoon
- vaihtakaa halvempaan autoon
- vähentäkää lasten harrastuksia (esim. 1 harrastus jää per lapsi)
- vaatteet hankitaan alennuksesta ruotsalaisista kaupoista (H&M, Lindex...) ja kirpparilta
- kierrättäkää vaatteet ja urheiluvälineet lasten kesken
- kaikki mikä jää kuopukselle pieneksi ja on ehjää myydään Huutiksessa tai kirpparilla eteenpäin
- Joka kuukausi pitää laittaa vähintään 100 E säästään jemmatilille, joka on hätätilanteita varten
- Ei koskaan enää pikavippejä/kulutusluottoja! Ostetaan vasta kun raha on säästetty hankintaa varten.
Näillä pääsee hyvään alkuun.
tuolta yhdeltä hölmöltä lypsettyä rahaa.... ja toinen uskova menee halpaan ja nielee nyyhkytarinan ja sysää seteleitä ap:n tilille :DD
merkkivaatteita ja elätte liian leveästi ja me muut veronmaksajat sitten joudumme maksamaan teille ruuan pöytään? Kun teillä kului rahat rätteihin ja siihen Ah niin hienoon taloon. Älytöntä!
Ajattelepa jos kaikki tekisivät noin? Ja toivon todella, ettet saa sossusta latin lanttia! Myykää ne merkkirätit ja ostakaa niillä ruokaa!
Meille vähävaraisuus on suorastaan elämäntapa. Oman kokemuksen perusteella tässä vähän neuvoja hiihtolomalle.
Tarkista sekä kaappisi että pakastimesi. Hanki joko sossusta tai seurakunnalta jotain, jotta pääsette leipomaan. Hanki sellaisia tarvikkeita, että lapset itsekin voivat valmistaa jotain.
Kerroitko asuinpaikkasi ja lastesi iät?
Pienten lasten ja koululaistenkin kanssa on helppo keksiä tekemistä. Jonakin päivänä lähdette porukalla kirjastoon, lainaatte sieltä musiikkia ja elokuvia kotona katsottavaksi. Pussillinen katilassa valmistettavia popcorneja maksaa noin euron, ja siitä tulee useampi kattilallinen elokuvan kyytipojaksi. Lainaaminen ilmaista, kunhan palautatte ne ajoissa. Elokuviin voi pyytää vielä pari kaveriakin, eikä kulut siitä lisäänny.
Voitte leipoa ja laittaa ruokaa yhdessä halvoista perustarpeista. Aamupuuroksi keitetään niin reilu annos että lopusta voi tehdä sämpylöitä. Lisäksi juustoa tai halvinta lauantaimakkaraa ja teetä.
Jonakin päivänä voisitte lähteä ulos retkelle. Jos löytyisi sellainen paikka, jossa voi paistaa makkaraa, varatkaa muutamalla eurolla makkaraa ja muuta "metsäevästä". Näkkileipäkin maistuu ulkona paremmalle kuin kotona.
Lidlissä saa rahat riittämään paremmin perusruokiin, jos sellainen on lähellä.
ja ihan rehellisesti sanottuna ollaan eletty niinkuin meillä olisi rahaa.asutaan ns rikkaiden alueella ja yritetään pitää lasten alintasoa samanlaisina kuin muilla. Ei siis olla tehty esim ulkomaanmatkoja tms vaan ostettu lapsille esim merrkivaatteita ja harrastukset maksaa ihan liikaa.
Hölmöä, tiedän.voi jeesus, nyt sitten mennään sossun vinkumaan, kun fyrkat on menneet lasten merkkivaatteisiin, vaikkei olisi ollut rahaa!!!
olen kuullut että valtaosa "rikkaista" on just näitä wanna be rikkaita jotka antaa kaikille niin täydellisen kuvan mutta rahaa ei olekaan ja aina on johonkin rästejä. Surullista sanoisin.
me olemme hyvätuloisia ja asumme ns. hyvätuloisten alueella. Me käytämme toisinaan merkkivaatteita mutta ne hankitaan pääsääntöisesti kirpparilta, ellei sitten outelteista hintaan -70%. Muuten meillekin käy HM.
miten aikuiset ihmiset saavat taloutensa tuohon kuntoon, kun on lapsiakin huolettavana. Miksi niitä lapsia tehdään niin paljon, jos ei sitten ole vara elättää ja ruokkia niitä?
Joo ja tiedän, että perheessä voi olla äkillinen sairastuminen ym. että talous menee kuralle, mutta kyllä senkin voi ennakoida, säästämällä. Säästämällä ennen lapsien tekoa, rakentamalla itselleen tukevan säästötilin, jolla pystyy elämään puolisen vuotta ilman tuloja.
Mutta joo, eihän 28e viikkoa pärjää, varsinkin loma aikana, kun lapsille pitää tarjota se 2 lämmintä ruokaa + aamu-,ilta- ja välipala. Sehän on ihan fakta! Eli kannattaisi varmaan käyttää visaa tai anella lainaa sukulaisilta, tai kerätä pulloja.
Älä viitti liioitella.Ei kukaan syö noin usein,paitsi niissä perheissä joissa lapset pakkosyötetään lihaviksi.
Mikä helvetin välipala????Ei tossa jää päivästä aikaa muuhun kuin syömiseen.
T. Äiti, joka ENNÈN lapsen hankintaa säästi ja säästi, nyt tilillä reilun puolen vuoden palkka, pahan päivän varalle. :)
ap:n perheen. Periaatteessa hyvät tulot, viime vuonna vuositulot bruttona n. 50 000. Mutta kuukausitulot vaihtelevat paljonkin, menojaan ei kuitenkaan millään saa sopeutettua tähän vaihteluun. Ja kun tietää, että seuraavassa kuussa palkkaa on tulossa normaalia enemmän, elää jo etukäteen sen mukaan. Säästämään ei vain pysty, raha polttaa näpeissä ja shoppailu rentouttaa.
Meillä onneksi minulla on säännöllisesti samanlaiset tulot ja säästän. Mutta kyllähän tämä rasittaa liittoa.
Mieheni rahankäyttö on samanlaista kuin ap:n perheen. Periaatteessa hyvät tulot, viime vuonna vuositulot bruttona n. 50 000. Mutta kuukausitulot vaihtelevat paljonkin, menojaan ei kuitenkaan millään saa sopeutettua tähän vaihteluun. Ja kun tietää, että seuraavassa kuussa palkkaa on tulossa normaalia enemmän, elää jo etukäteen sen mukaan. Säästämään ei vain pysty, raha polttaa näpeissä ja shoppailu rentouttaa.
Meillä onneksi minulla on säännöllisesti samanlaiset tulot ja säästän. Mutta kyllähän tämä rasittaa liittoa.
Meillä tämä on juuri toisinpäin. Minulla on säännölliset tulot, ja vaimollani vaihtelee. Hänellä raha polttaa näpeissä kaikista eniten. Edellisestä palkastakin laitoin 500 euroa säästöön omalle säästötililleni, enkä yhteiselle säästötilillemme. Jotenkin pelkään että se raha katoaisi taas jonnekin.
Vaimoni ei siis ns. turhuuksia ostele, mutta minä olen meistä kahdesta se ns. järkevämmin pihi. Että onko järkevää mennä taksilla näitä matkoja, että jos otetaan vain oma auto, tai tarvitseeko nyt sitä uutta vaatetta kun kaappi täynnä, jne. Hän käy kylläkin H&M:llä ja muissa halvoissa paikoissa, eli puhun tässä nyt satasista, en tuhansista.
Noh, kivahan se että rahaa on sitten jemmassa. Omiin juttuihin tuskin sitä rahaa käytän, mutta hyvä sitä olla jossain oikeasti turvassa jos jotain äkillistä käy. Ja tosiaan tuo raha ei ole pois mistään, nytkin keikkuu viisisataa vielä ns. ylimääräistä tilillä jotka voisin nyt laittaa jemmaan, mutta katsoo sitten ensi palkassa jos laittaisi kerralla sen tonnin.
tuolta yhdeltä hölmöltä lypsettyä rahaa.... ja toinen uskova menee halpaan ja nielee nyyhkytarinan ja sysää seteleitä ap:n tilille :DD
palstalle esim. työpostinsa tyyliin liisa.virtanen@dna.fi
palstalle esim. työpostinsa tyyliin liisa.virtanen@dna.fi
vaan että ylipäätään ap huijaa rahaa hyväuskoiselta hölmöltä. tokkopa on edes lapsia. tämä palsta on vain tullut tunnetuksi siitä, että voi lypsää tekaistuilla nyyhkytarinoilla tuntemattomilta ilmaista rahaa.
Mies melko hyvätuloinen, minä osapäiväyrittäjä ja ansaitsen suunnilleen 80% siitä mitä ansaitsisin täysipäiväisessä työssä. Molemmat korkeakoulutettuja. Neljä alle kouluikäistä lasta.
Joka ikinen kuukausi rahat on tapissa, vaikka ei ylläpidetä mitään elintasoa. Eli ei matkustella, ravintolassa syödään kaksin kerran 3kk:ssa, huvitukset rajattu tyyliin kerran vuodessa huvipuistossa ja toisen kerran elokuvissa. Ruoat tehdään itse, eineksinä ostetaan vain pinaattilättyjä joista lapset tykkää. Puuroja, kiisseleitä, ihan perusruokaa kaikin puolin. Vaatteet ostetaan kirpparilta käytännössä aina, tai sit teen itse, jonkin verran myös alelaatikosta. Paljon vaatetta on saatu myös tutuilta. Leluja ei osteta IKINÄ (silti niitä on hitsisti jouluilta ja synttäreiltä).
Mihin rahat sitten menee? Asuntolainaan, autolainaan, sähkölaskuun, vakuutuksiin, bensaan, ruokaan. Ainoa "luksus" on lasten kalliinpuoleinen harrastus, mutta sitä ei millään haluta pyytää heitä lopettamaan. Vie n. 200eur/kk. Asuntolaina on iso muttei mahdoton, talokin iso mutta vanha, eli ei missään nimessä mikään hulppea. Autokin on iso, piti just vaihtaa tuon perheenlisäyksen takia 7-paikkaiseen.
Ensi kuun budjetti on 300 euroa miinuksella jo lähtökohtaisesti. Tv-maksukin tuli yllättäen. Tässä kuussa on maksettu vain puolet tulleista laskuista, kun rahat on loppu.
Että tällasta. Tsemppiä kaikille rahavaikeuksissa painiville.
Ap, 28 euroa ei ole paljon jos kaapit on tyhjät, toivottavasti saat sen venymään!