miten meni yö vauvan/taaperon kanssa?
itse valvoin melkeinpä koko yön 9kk vauvan kanssa.. Oppinut juuri ryömimään, hammas tullut ja korvatulehdus.. HUOH!
Kommentit (30)
Poika 1v meni nukkumaan klo 20 ja heräsi klo 6.30. Ei valittamista.
Hyvin meni; nukahti viereen klo 23, heräsi syömään klo 3 ja 6 ja edelleen nukkuu :) Pientä tuhinaa vaan välillä.
Taapero nukkuin yön läpi, vaippa oli fuskannut ja aamulla sänky oli märkä.
Vauva heräsi muutaman kerran ja jatkoi kitinää, lopulta otin sen vieereeni nukkumaan ja saatiin nukuttua aamuun asti. Ihana vauvan tuoksu ja valloittavaa herätä sen pehmeän lämpimän pötkylän vierestä.
Levännyt olo.
Ihan hyvin meni, vaikka vauva huutanut pari päivää ja ollut kuumeinen rokotusten takia. Nukahdettiin vauvan kanssa klo 22, taapero aikaisemmin, herättiin lopulta 8.30. Vauva heräsi kaksi kertaa syömään yöllä, isompi kerran itkemään jotain, mutta rauhottui takaisin nukkumaan halien jälkeen.
ei muistaakseni tehnyt yöllä muuta kuin nukkui ja söi. Montako kertaa? No sen vois rintakumeista laskea, mutta ne on tuolla yläkerrassa.
Viime aikoina on syönyt yöllä enemmän, koska hampoo, ja heräilee siksi itkemään. Ennen näiden hammasvaivojen alkua vauva söi kerran tai kaksi yössä, ja usein saattoi jäädä aamusyötönkin jälkeen nukkumaan. Viime yönä ei vaivaa ollut, koska annoimme hänelle särkylääkettä illalla, koska vauva oli rokotuksen takia itkuinen.
Yö meni tosi hyvin, tosiaan viime viikkoina vauva on herännyt itkemään ja piereskelemään, ja mieheni on sitten pierettänyt ja hyssytellyt vauvaa. Meillä on sellainen työnjako, että koska minä imetän, mies sitten vaihtaa tarvittaessa vaipan ja hyssyttää, jos on itkua.
Mua ei nuo normaalit yösyötöt haittaa tai väsytä. Siirrän vain vauvan toiselle puolelle sänkyä ja imetän. Jos olen hereillä syönnin loputtua, panen vauvan oman peittonsa alle ja vaihdan takaisin parempaan tyynyyn (mulla on semmoinen kova ergonominen tyyny, jonka kanssa ei voi imettää).
suurimman osan aikaa. 8,5kk poika heräilee tunnin-parin välein huutamaan millon mistäkin. hammas tulossa, nousee istumaan/seisomaan eikä pääse alas, ryömii ympäri sänkyä ja kolauttaa pään pinnoihin, kierii kätensä yli jotenkin huonosti.. perus.
taapero 2v 2kk heräsi vain kerran klo 03 aikaan. Tunnin verran kitisi ja itkeskeli ennenkuin jatkoi unia. Seitsemältä noustiin. Yleensä herää öisin 3 - 5 kertaa.
Tyttö pian 9kk meni nukkumaan ennen klo 21 ja heräsi syömään puoli seitsemältä. Nukahti vielä hetkeksi uudelleen, itse havahduin siihne kun kissa raapi ulko-ovea puoli yhdeksän aikaan. Ja kun kurkkasin vauvan huoneeseen niin hereillä oli jo hänkin.
Toissa yö olikin hieman heikompi unien suhteen ja päivälläkään ei juuri nukuttu.
oma pikkuiseni 2kk nukkui normaalisti, eli söi kolme-neljä kertaa yön aikana, 2,5v poika oksensi illalla muutaman kerran ja ite sit nukuin vähän heikonlaisesti, ku olin koko ajan "kuulolla". Mulla on pari yötä hoidossa siskon poika 1,5v ja hän on levoton nukkuja. 3 kertaa rauhoittelin.
Mietinkin, mistä voi johtua pikkuisen paniikki yöllä, sen on pakko päästä aivan naamaan kiinni ja saada kourat täyteen hiuksia ennen kuin nukahtaa.. Omistani kukaan ei ole tarvinnu sellaista hoitoa yöaikaan. Yleensä yöheräämisen yhteydessä peittely riittää..
1v8kk poika nukkui yhtä välihuutoa lukuunottamatta koko yön klo 20-6.15. On ollut mahatautia ja räkätautia peräkkäin...
Lapsella on ollut tapana 1v6kk asti heräille useita kertoja yössä, ei siis ole ollut "hyvä" nukkuja koskaan. Tämän jälkeen on helpottanut kummasti ja melkein aina nukutaan koko yö heräämättä.
Että toivoa on, koita jaksaa ap! Kyllä se joskus helpottaa (tiedän ettei auta muuten pätkääkään tämä kommentti, mutta käytännössä on havaittu). Meille tulee kohta vauva, joten ei näistä hyvistä yöunista turhan pitkään pääse nauttimaan...
miten vauva 1v ja etenkin taapero (vai jo leikki-ikäinen?) 3,5v valvottavat. Normiheräilyt on esikoisella 4-6x/yö ja vauvalla 2-4x/yö. Mutta nyt on pakko myöntää saaneeni viime yönä hyvin nukuttua :) Esikoinen heräsi vain kerran ja nukahti helposti uudelleen, vauva heräsi kaksi kertaa (ja mies hoiti vauvan heräilyt viime yönä). Minulle siis vain yksi ainoa herätys koko yönä! Eipä tarvitse kitata kahvia tänään.
Meidän vauva (6 kk) on nukkui 4-5 kk iässä täysiä öitä. Söi vellin klo 23 ja nukkui jopa klo 9-10 asti keskeytyksettä. Nyt opettelee ryömimään ja hammasta pukkaa. Alkaa aamuyöstä hillumaan, eli äheltää, nostaa pyllyään, raapii lakanaa, hihkuu, kolauttelee itseään pinnasängyn reunoihin, pudottelee tuttia jatkuvasti ja odottaa, että äiti noutaa..Huh! Yösyömisistä päästiin 5 kk iässä, mutta nyt ilmeisesti energiaa kuluu niin paljon, että olemme taas palanneet yhteen yösyöttöön. Eli pullo maitoa noin klo 6. Jos tuo nyt yötä enää on. Herää sitten noin klo 7.30, mutta antaa minun nukkua klo 9 asti, jos pääsee viereen sänkyyn. On tosin viimeisen tunnin ajan enemmän tai vähemmän hereillä.
1,5v:n kanssa viimeyö oli taas ihme heräilyä. Tosi kummallista et välillä menee korkeintaan yhellä heräämisellä, ja sit on näitä et tunnin välein kukutaan.
Pari kertaa yössä huutaa peittoa tai kainaloa (nukkuu vieressä). Ei varmaaan ite herää ollenkaan, unissaan vaan haluaa ihan viereen :) Ei haittaa mua, nukun korvatulpat korvissa ja äänet kuuluu vaimeampina enkä hätkähdä enää hereille niinkuin ennen joten saan nopeammin uudestaan unenpäästä kiinni.
Pari viime yötä ollut levottomampia ja halunnut kainaloon enemmän, mutta sit huomasin, että yläkulmahampaat ovat puhkeamaisillaan...
välein ja välillä oli tuttikin hukassa. 3v.tuli jo puolenyön aikaan viereen ja pyöri ja hyöri siinä sitten aamuun asti. Ei kyllä herännyt, mutta välillä meinasi pudota sängystä ja potki koko ajan-rasittavaaaaaa!
Nyt mahataudissa, ja heräilee tunnin välein parahtelemaan. Kaupan päälle myös isosisko alkoi oksentaa viime yönä, joten ei paljon nukuttu.
Keskimmäinen sai itkupotkuraivarikohtauksen ja pissasi mun päälle ja tuli sitten lopulta viereen nukkumaan (mies siirtyi tässä vaiheessa jalkopäähänkun vauvakin nukkuu meidän vieressä). Esikoinen heräsi 05 aikaan, itki hetken ja rauhoittui lopulta isänsä kainaloon. Eli aamulla herättiin kaikki samasta sängystä :)
on alkanut herättää minut joka yö siinä 4-5 aikoihin. Siinä sitten valvotaan, kun en jostain syystä saa enää unta tai menen oksentamaan. Ihan hyvää treeniä tämä raskausaika vauvaikää ajatellen, eipähän tule nukuttua turhia nytkään!
kolme syöttöä, muuten nukuttiin :). Vauva 4kk, jolla välillä tosi levottomia öitä.
Nukkumaan 1v poika meni vähän tavallista myöhemmin, 21.30 ja ekan kerran kiekaisi joskus 7 jälkeen, kun kuuli isän tekevän lähtöä töihin. Laitoin tutuin suuhun ja poika rauhottui ja sain nukkun 7.40 asti, jolloin oli herätys. Poika on nukkunutu aina käsittämättömän hyvin, yösyötöt loppuivat jo 5vkon ikäisenä eikä öisin tarvinnut edes tuttia laittaan. Ehkä 2-3 yötä hän on elämänsä aikana valvottanut...