Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskeytynyt synnytys

Vierailija
15.02.2012 |

Hei. Haluaisin tiedustella onko tällainen tarina teille kuinka tuttu ja kuinka kauan teidän synnytykset ylipäätään kesti?

Eli maanantaina olin kokoarviossa. olen ensisynnyttäjä ja lääkäri aloittaessaan sisätutkimusta hönkäisi heti että "onpa epätavallista" (rv 36+5).. Ilmeni että olin 3 senttiä auki, kohdunkaula oli kokonaan hävinnyt ja kohdunsuu pehmeä. Kalvot olivat ehjät mutta vauvan pää oli niin syvällä lantiossa, ihan siis "ovella" joten kokoarviosta ei oikein meinannut tulla mitään, päätä kun ei saanut sitten kunnolla enää näkymään ultrassa.

Kyselivät että eikö mulla tosiaan ole ollut supistuksia ja vastasin että olihan mulla parissa päivässä tullut muutama "harjoitus" mutta ne olivat lyhyitä ja melko huomaamattomia. Pyysivät sitten tulemaan takaisin heti jos vedet menee tai supistuksia alkaa tulla.

No vauva taisi siyyen todella tutkimisesta hermostua ja heti lähdettyäni alkoikin kuukautismaisia kipuja alaselässä. Vauva hyöri kuin väkkärä ja maha alkoi pikkuhiljaa jännitellä. Lopulta iltapäivällä rupesin kellottamaan supistuksia koska tuntuivat säännöllisiltä. Kellotinkin sitten kaksi tuntia niin että minuutin kestoisia supistuksia tuli viiden minuutin välein. Soittelin siinä sitten synnärille ja kyselin että kannataisko tulla tarkistamaan vauvan vointi.

Mentiin sitten iltasella synnärille. Pistivät mut kiinni koneeseen ja totesivat vauvan pulssin hyväksi ja supistukset säännöllisiksi. Kohdunsuukin oli kuulemma auennut neljään senttiin. Jouduin siis jäämään osastolle.

Yöllä ja aamua kohti supistukset kovenivat kunnes aamulla yhtäkkiä lakkasivat. Kohdunsuu ei ollut auennut enenpää yön aikana vaan jumahtanut viiteen senttiin. Iltapäivällä alkoi uusi supistusten sarja mutta ne olivat heikompia kuin aikaisemmat eikä niilläkään ollut vaikutusta kohdun suuhun.

Minulle sanottiin että koska vauvan syke on hyvä saan valita jäänkö vielä vai menenkö kotiin odottelemaan. Valitsin mennä kotiin koska huonosti nukutun yön jälkeen oma peti ja kunnon ruoka houkutti :) sanoivat vaan että takaisin saa tulla koska vaan jos siltä tuntuu ja jos esim vauvan vointi huolestuttaa.

Tänään ei ole vieläkään supistellut mitenkään säännöllisesti. Tunnen vauvan todella alhaalla, maha on muuttanut muotoaan ja kävely hieman tuskaisaa. Muuten kaikki tuntuu olevan ok, vauva liikkuu paljon joten ei ole tarvinnut huolestua.

Onko sinulle sattunut samanlaista? Synnytys keskeytynyt ja jatkunut myöhemmin? Kuinka kauan kesti että sinun symmytyksesi alkoi taas edetä? Kertomuksia luettavaksi odottelijalle kiitos :) ja terkkuja tutuille ;)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten edennytkään, vaan sektiolla otettiin vauva pois.. tiedä nyt onko tästä sulle mitään apua.

Vierailija
2/14 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten edennytkään, vaan sektiolla otettiin vauva pois.. tiedä nyt onko tästä sulle mitään apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvailemasi tapahtuma tapahtui peräti 3 kertaa. Piti aina päivän taukoa ja taas alkoi pumpata vauvaa ulos. Aukes aina vähäsen lisää ja loppu kokonaan. Keskimmäinen "synnytys" oli niin että supistel säännöllisesti 4 minuutin välein 16 tuntia ja taas katosi.

Viimeisellä kerralla puhkaistiin kalvot kun supistukset loppuivat... Tulos oli 4 jättisupistusta ja vauva ulkona.

Vierailija
4/14 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähänastisista vastauksista :) Muualtakin olen kuullut että homma on yleensä edennyt joko oksitosiiniin tai kalvojen puhkaisuun. Joskus jouduttu sektioon.

Mulle sanottiin että eivät aio joudutella vauvaa kun on vielä hieman ennenaikainen ja kalvot ehjät niin ei toisella ole hätää.

Vierailija
5/14 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

37+3 nyt on kokeiltu saunat ja siivoukset, mutta muutamaa hassua supistusta enempää en saa aikaiseksi..

Ehkä on parempi ottaa nyt rennosti :P

Voisiko sairaalaassa käydä tarkistuttamassa tilanteen jos epäilyttää, viimeksihän oli avautunut melkein ilman sen kummempia suppareita.

Vierailija
6/14 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisesta 3 päivää ennen 4 cm

toisesta 4,5cm, syntyi viikon päästä vauhdilla

kolmas jo kaksi kuukautta aikaisemmin 1,5cm

kuudes 4cm kuusi viikkoa aikaisemmin, sitten ei vain supistellut vrk ennen synnytystä kävin tarkastuksessa ja oli 5cm, lä'hdin kotiin ja vrkn kuluttua syöksysynnytys

nuo menkkamaiset kivut on ihan normaaleja sisätutkimuksen (ja yhdynnän) jälkeen

Vierailija
7/14 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme kertaa.

Joka kerta on määrätty vuodelepoon kunnes viikot 37 tulevat täyteen.

Sitten on saanut odotella synnytyksen käynnistymistä. Lapset ovat syntyneet viikoilla 39, 38 ja 37.

Sulla on luultavasti heikko kohdunsuu, joten se pehmenee liian aikaisin. Myös streptokokki A voi aiheuttaa tuon ja silloin täytyisi saada ennen synnytyksen alkua antibioottitippa ettei vauva saa tulehdusta.

Vierailija
8/14 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että synnytät kohta, mutta hyvä olisi, jos vähän aikaa vielä pysyisi sisällä.

Itse synnytin esikoisen sektiolla 37+3, mun synnytys ei edistynyt ahtaan lantion takia. Sairaalassa oltiin viikko, kun syöminen oli vähän vaikeaa ja keltaisuutta.

Toivottavasti kaikki menee hyvin! Onnea matkaan!

Vierailija
9/14 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luehan ap:n aloitus, niin saat vastauksia...

jos olet uudelleensynnyttäjä luulisi että voisivat jo puhkaista kalvot tai laittaa tipallavähähn voimia supistuksiin, varsinkin jos olet synnyttänyt nopeasti. Onko palljon lapsivettä? Silloin voi myös olla syynä että kohtu ei jotenkin jaksa loppuun asti koska on niin venyttynyt ja tarvitaan kalvojen puhkaisua. Ei varmaankaan kauan enää mene. t kätilö

Vierailija
10/14 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustuksesta :) Todellakin antoivat mulle antibioottia suoraan suoneen neljän tunnin välein tuon ekan vuorokauden sairaalassa.

Raskaus on siis tänään 37+1 joten ennenaikaisestahan ei kai voi sitten enää puhua.

Toivottavasti synnytys jatkuisi pian, sen verran tukalat on oltavat ja halu saada vauva syliin on suuri :)

Vierailija
11/14 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko muuten hyviä vinkkejä millä supistuksia voisi vähän houkutella ja jouduttaa? :)

Vierailija
12/14 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

supistuksia parin min valein 2-4 tunnin ajan ja lahdettiin sitten sairaalaan. Kas, juuri kun olin saanut kaavun paalleni, ja olivat saaneet piuhat paikalleen, supistusten vali hidastui... ja lopulta lahes lakkasi. Jes. Ei kun takaisin kotiin.

Olin varma, etta vauva tulee samana paivana tai viimeistaan seuraavana yona...

... mutta sain odotella viela viikon. Sama oli toistua, mutta puhkaisivat sitten kalvot ja saatiin kaaro syliin.

Oli se pitka viikko odotella! kun oli jo ihan valmis saamaan vauvan.

Tsemppia sulle synnytykseen!

Vierailija
13/14 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannustuksesta. :) En kyllä ymmärrä miten tätä pitäisi oikein jaksaa, lapsi on todella alhaalla ja olen todella kankea ja kipuinen.

Ja kuten sinäkin jo sanoit, on todella pettynyt ja turhautunut olo kun oli jo asennoitunut että kotiin ei tulla enää ilman vauvaa..

Nyt on koko yö mennyt plörinäksi kun alaselkä särkee ja oksettaa kokoajan. Tulis jo pikkuinen, äiti ja isi odottaa innolla.

Ap

Vierailija
14/14 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet uudelleensynnyttäjä luulisi että voisivat jo puhkaista kalvot tai laittaa tipallavähähn voimia supistuksiin, varsinkin jos olet synnyttänyt nopeasti. Onko palljon lapsivettä? Silloin voi myös olla syynä että kohtu ei jotenkin jaksa loppuun asti koska on niin venyttynyt ja tarvitaan kalvojen puhkaisua. Ei varmaankaan kauan enää mene. t kätilö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä