Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi paino nousee raskaudessa?

Vierailija
15.02.2012 |

Olen siis synnyttämätön nainen, uteliaana tässä vaan kyselen.

Ymmärrän että vauvanpaino+istukka+lapsivesi painaa, mutta mistä ne muut kilot tulee, ihanko syömällä vain liikaa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet myös syövät liikaa jolloin se lisäpaino on ihan läskiä

Vierailija
2/12 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi elimistö alkaa keräämään rasvaa varastoon tulevaa imetystä varten. Rasvan kertyminen on sitten yksilöllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljoakaan lisäänny, 300 kcal, raskaana ollessa mutta useilla syöminen repsahtaa totaalisesti. Toiset pystyvät olemaan tiukkoja eivätkä anna kaiken maailman mieliteoille valtaa.

Normaali painonlisäys on 10-12 kg.

Vierailija
4/12 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten se valmistautuu jo raskausaikana keräämällä varastoa.

Toinen on sitten joillakin naisilla esiintyvä veden keräntyminen elimistöön.

Rinnatkin kasvaa ja painaa.

Vierailija
5/12 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paino kohosi 14 kiloa, mutta alle 2 kk kuluttua synnytystä painoin -2 kiloa lähtöpainosta. Se myös häiåyi tosi nopsaan.

Vierailija
6/12 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minulla kertyi nestettä paljon. Loppuvaiheessa todettiinkin raskausmyrkytys. Oli outoa, kun turvotus oli sellaista, että sormella painamalla tuli kuoppa ihoon, joka vasta n. 5 minuutin päästä tasaantui pois.

Kiloja tuli jopa 20. Osa tuota nestettä, osa vauvaa, lapsivettä, istukkaa yms. Osa myös rasvaa, joka imettäessä on "sulanut" pois.

Arkena söin normaalisti, salaattipainoitteisesti. Kahvikesteillä yms. tuli kyllä herkkuja syötyä aika paljon.

Vierailija
7/12 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi elimistö myös valmistautuu imetykseen. Imettäessä annat kehostasi ruokaa pienelle ihmiselle ja jostainhan sen vauvan tarvitseman ravinnon on tultava. Itselleni ainakin oli vain hyvä että oli hiukan vararavintoa hankkinut raskauden aikana. Laihduin todella nopeasti imetyksen alkuvaiheessa kun vauva asui rinnalla ja oma ruokahalu oli todella huono. Jostain sen lapsenkin ravinnon on tultava...

Vierailija
8/12 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minulla kertyi nestettä paljon. Loppuvaiheessa todettiinkin raskausmyrkytys. Oli outoa, kun turvotus oli sellaista, että sormella painamalla tuli kuoppa ihoon, joka vasta n. 5 minuutin päästä tasaantui pois.

Kiloja tuli jopa 20. Osa tuota nestettä, osa vauvaa, lapsivettä, istukkaa yms. Osa myös rasvaa, joka imettäessä on "sulanut" pois.

Arkena söin normaalisti, salaattipainoitteisesti. Kahvikesteillä yms. tuli kyllä herkkuja syötyä aika paljon.

Niin ja hedelmiä aloin syödä päivittäin. Ne ehkä sitten "lihottivat".

Vierailija
9/12 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljoakaan lisäänny, 300 kcal, raskaana ollessa mutta useilla syöminen repsahtaa totaalisesti. Toiset pystyvät olemaan tiukkoja eivätkä anna kaiken maailman mieliteoille valtaa.

Normaali painonlisäys on 10-12 kg.

Itselläni on jonkinasteinen syömishäiriö (vahtaan painoani, etten lihoisi, ja paino normaalisti noin 50 kg (pituus 163 cm))

Silti olen lihonut molemmissa raskauksissa n 15 kiloa. Ja varmasti en mässännyt vaan olin ekstratarkka ravinnostani. Osa oli turvotusta, mutta kyllä lisärasvaakin kertyi. Ja normaalipainooni palasin vasta imetysten loputtua kokonaan - eli noin vuosi synnytyksistä. Elimistö vaan päätti varastoida kaiken saamansa ravinnon. Eli oli viisas minunkin puolestani. :)

Vierailija
10/12 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tulee ihan syömällä ja lisäksi osalla on todella paljon turvotusta. Ruoka voi myös alkaa tarttua erilailla, kun keho valmistautuu synnytykseen ja imetykseen.

Itselle tuli raskauden aikana painoa 17kg, silloin stressasin siitä jonkin verran. Loppuajasta jalatkin oli niin turvoksissa ettei jalkaan mahtunut kunnolla edes reinot.. Tämä siitä huolimatta että join paljon vettä ja lenkkeilin päivittäin.

No, itsellä se 17kg lähti kahdessa kuukaudessa ja nyt vauva 3kk ja painan pari kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Vaikka syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä, välipaloja + suklaata päivittäin. Minulta imetys vie todella paljon energiaa, kaikilla ei vaikuta samalla lailla kyllä.

Vierailija
11/12 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimim. kokemusta on

Vierailija
12/12 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ennen raskautumistani laihduin 25 kiloa, ihan vaan jotta kroppa alkais toimimaan ja oikeesti tulisin raskaaksi. Raskaaksi tulinkin heti.

Painoa alkoi nousemaan. Se nousi ja nousi raskauden edetessä (tosin olin onnekkaasti ekat 3 kk vain 2 kg plussalla), vaikka edelleen ruokavalio pysyi samana kuin painoa pudotessani. Ainut minkä otin ruokavaliooni takaisin oli ruisleipä jotta maha toimisi rautalääkityksestä huolimatta. Paino nousi n. 1kg/viikkotahtia. Siinä vaiheessa kun neuvolakäyntejä alkoi olla kahden viikon välein, kokeilin huvikseni että en söisi juuri mitään, yhden lämpimän aterian päivässä ja joitain hedelmiä aamuisin ja iltaisin. Paino oli silti noussut edelleen kilon viikkotahtia.

Rv 36 oli kaikki 25 kiloa tulleet takaisin, ja kuin ihmeen kaupalla, PAINONNOUSU pysähtyi kuin seinään. Eikä tullut enää grammaakaan lisää. Kroppa siis muisti entisen painoni. Voi jos joku olisi tuon minulle kertonut, niin monet itkut ja ahdistuskohtaukset ennen neuvolakäyntejä ois jääneet pois. Kun mua ei edes turvottanut! Toki hieman, mutta ei mitään megalomaanisia niinkuin joillain muilla :(

Paino putosi synnytyksen jälkeen neljässä kuukaudessa takaisin entiseen, tosin aika tarkalla ruokavaliolla..