Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini mielestä tyttö 9v pesee hiuksensa liian harvoin.

Vierailija
15.02.2012 |

Niin, se on hänen mielipiteensä, eikä kaada maailmaani, mutta ärsyttää silti.

Tytöllä on todella paksu laineileva tukka takapuoleen asti. Tyttö pesee sen hienoisella avustuksellani (saunareissulla autan hoitoaineen levityksessä) kerran viikossa. Tyttö harrastaa kyllä liikuntaa ja on muutenkin aktiivinen tyttölapsi, mutta ikinä ei haise tukka pahalle. Viikon lopulla on hieman rasvaisen näköinen. Selvästi siis kaipaa pesua. En näe tarvetta tiheämpään pesuun. Tukka on loistavassa kunnossa.

Äitini mielestä se pitäisi pestä joka toinen päivä. Ensinnäkin, tukan kuivuminen kestää tunteja jos sitä ei föönata. Föönaamiseenkin menisi piitkä aika. Tytöllä on tukka useimmiten leteillä. On mielestäni aina siisti.

Onko tämä nyt kamalaa?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkäri sanoi että kahdesti viikossa on hyvä.

Vierailija
42/57 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitisi on oikeassa. Kuulostaa aika ikävältä, että lapsen päänahka on viikon pesemättä. Jos lapsi kerran vielä hikoilee niin joka hikikerran tulisi pestä myös see päänähka.

Jos lapsen hiukset ovat este normaalihygienista huolehtimiselle niin niille hiuksille tulisi tehdä jotain. Vanhempien tehtävä on opettaa lapsille omasta perushygienista huolehtiminen, sinä et tällä hetkellä hoida tehtävääsi :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös 9v tyttö ja juuri keskustelimme tukan pesusta. Hän shampuoi tukkansa ehkä kerran kuukaudessa. Tukka ei rasvoitu vielä, joten vesipesu joka/joka toinen päivä on toistaiseksi kyllä riittänyt, mutta minusta voisi alkaa ottaa enemmän vastuuta hygieniapuolesta ja siksi patistan häntä jatkossa pesemään tukkansa kerran viikossa.

Dödöä ei vielä myöskään käytä, eikä sille vielä tarvettakaan ole. Sitä lykkäämme kunnes hiki alkaa haista.

Vierailija
44/57 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 20:03"]

äitisi on oikeassa. Kuulostaa aika ikävältä, että lapsen päänahka on viikon pesemättä. Jos lapsi kerran vielä hikoilee niin joka hikikerran tulisi pestä myös see päänähka.

Jos lapsen hiukset ovat este normaalihygienista huolehtimiselle niin niille hiuksille tulisi tehdä jotain. Vanhempien tehtävä on opettaa lapsille omasta perushygienista huolehtiminen, sinä et tällä hetkellä hoida tehtävääsi :(

[/quote]

tarkennan vielä: pesulla en tarkoita välttämättä shampoopesua vaan ihan vesipesua, se on meillä riittänyt loistavasti aina murrosiän kynnykselle asti.

Kamala ajatus, että lapsi olisi hiet päänahassa monta päivää :(

Vierailija
45/57 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No poo.

Pelkkä vesipesu riittää tuon ikäiselle. Aikuinenkaan ei tarvitse sampoita tai hoitoaineita, vaan hiukset voi puhdistaa ilman niitäkin. Ja huom! Hiusten rasvoittuminen johtuu sampoon käytöstä :) Kun lopettaa sampoon käytön, hiukset eivät enää rasvoitu.

Vierailija
46/57 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni ei tiedä että mitään shampoota ei tarvitse käyttää ennen teini-ikää, eikä oikeastaan saippuaakaan. Nämä ovat teollisuuden teille myymiä juttuja.

Vierailija
47/57 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 20:14"]

Yllättävän moni ei tiedä että mitään shampoota ei tarvitse käyttää ennen teini-ikää, eikä oikeastaan saippuaakaan. Nämä ovat teollisuuden teille myymiä juttuja.

[/quote]

Totta. Sampoo keksittiin 30-luvulla. Miten ihmeessä ihmiset pärjäsivät sitä ennen? Niinpä, vedellä.

Vierailija
48/57 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tytön hiukset pestään HETI kun ne näyttävät likaisilta. Ei tyttö siis kulje rasvaisilla hiuksilla missään. Suihkussa käy joka päivä ja pesee itsensä kyllä muuuten ja hygienista huolehditaan.

Tyttö osaa kyllä pestä itse hiuksensa, lähinnä se on sellainen yhteinen "tyttöjen juttu", että autan häntä hoitoaineen laitossa. HÄn vastaavasti pesee selkäni. Kyllä hän pesee hiuksensa oikein sujuvasti ilman avustustanikin.

Murrosiässä tietysti tilanne on eri. Oman kokemukseni mukaan (meillä siis kaksi teini-iän ylittänyttä lasta myös) murrosiässä täytyy ennemmin patistaa pois sieltä suihkusta kun toisinpäin. :)

Vierailija
49/57 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-iässä ehkä se kaksi kertaa viikossa, mutta ei missään tapauksessa kannata totuttaa hiuksia joka toinen päivä pesuun, sillä toistuvat föönaaminen pilaa tyttösi kauniit pitkät hiukset.

Vierailija
50/57 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvainen päänahka ei ole hyväksi hiuksille eikä päänahalle, joten miksi ei pesisi useammin?

Ei tunnu ihan loogiselta, että elimistön tuottama rasva olisi elimistön ulkopinnalla ei-hyväksi. Siihen tarttuvat epäpuhtaudet ja toisaalta sen koostumukseen kiinnittyvt epäpuhtaudet, joita saamme ympäristöstä ja elintarvikkeista yms. voivat sitten olla ongema, mutta se puhdas rasva on ihan suojaksi ja hyväksi.

Kyllä elimistön oma rasva voi olla vahingollista. Mieti mustapäitä, finnejä jne.

Mutta mustapäät ei johdu liasta tai rasvasta vaan siitä ettei se pääse kulkemaan, esim. pintakuiva iho, liiallinen talineritys tms.

Vierailija
51/57 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille harvahapsisille mammoille tiedoksi: pitkä tukka ei pysy kauniina, jos sitä pesee liikaa. Jos tukka / päänahka ei haise, ei tarvitse pestä useammin kuin kerran viikossa. Esim. taitelija Johanna Oras kertoi muutama vuosi eräässä lehdessä pesevänsä muhkeat hiuksensa vain kerran viikossa.

Itselleni on useampikin kampaaja sanonut, että myös aikuisilla on ihan ok liikunnan jälkeen vain huuhtoa päänahka pelkällä vedellä, jos hiukset eivät ole muuten likaiset. Hiki lähtee vedellä. Liiat pesut vain johtavat rasvoittumiskierteeseen.

Onneksi olkoon ap sinulle kaunishiuksisesta tyttärestä! Pitkää tukkaa kannattaa vaalia, se on Suomessa niin harvinainen.

Vierailija
52/57 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on melko karkeat taipuisat paksut hiukset. Pesen hiukseni max kaksi kertaa viikossa, ja olen tehnyt näin koko ikäni. Käyn myös usein kampaamossa, pesu ja föönaus, jolloin tukkani pysyy kauniina ja puhtaan näköisenä lähes koko viikon. Ymmärrän kyllä että jos on himo urheilija, tai ohuet hiukset, niin niitä joutuu pesemään useammin.

Vierailija
53/57 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lasten tukkia pestä shampoolla ollenkaan. Vesi pesu joka toinen päivä tai hikoilun jälkeen. Koskaan ei ole tukat koluluaisilla likaisen näköiset. Ja kun päänahankin hankaa kunnolla lämpimällä vedellä, niin eivät haisekkaan. Teini-iässä varmaan aletaan käyttämään shapoota jos on tarvis.

Vierailija
54/57 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin ala asteella ja mulle yksi tyttö sanoi ettei halua leikkiä mun kanssa kun mulla on aina likaset hiukset. Mä olin ihan tyrmistynyt, en mä voi tajuta sitä et mulla likaset hiukset , kerran viikossa käytiin saunassa ja siellä tukka pestiin, ejkä se oli sitten loppuviikosta jo likainen. Mun mielestä vanhempien tehtävä on opettaa ja huolehtia nämä asiat. Ihan niinkuon murrosikäsenlle opettaa suihku,dödön käyttö yms.

Meillä leikki ikäset lapset niiden tukka pestää kerran viikossa, nuoremman 3 v harvemminkin koska sillä on sellai ihme karheen kihara tukka joka ei likaannut vaik ei pesis kuukauteen.

Vierailija
55/57 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hiukset pestään kerran viikossa (pv 1) ja viikon lopussa (päivät 5-7?) hiukset näyttävät jo likaisille.

Siis tytön hiukset pestään HETI kun ne näyttävät likaisilta. Ei tyttö siis kulje rasvaisilla hiuksilla missään.

Nyt hiukset pestäänkin siis HETI kun näyttävät likaisilta. Tarina muuttuu, jännä...

Vierailija
56/57 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanonut "viikonlopulla" vaan "viikon lopulla".

Tarinani ei muuttunut millään tavalla :). Tytöt hiukset pestään aina sunnuntaisin, mikä tarkoittaa sitä, että sunnuntaina (=viikon lopulla) hiukset ovat hieman likaisen näköiset. Tämä tarkoittaa myös sitä, että perjantaina kun tyttö on koulussa ne eivät ole vielä lainkaan likaiset. Eivätkä kyllä yleensä silloin sunnuntaisinkaan näytä mitenkään erityisen likaisille. Eikä tämä tietenkään mikään kiveen hakattu sääntö ole. Jos tyttö sairastaa ja hikoilee kuumeisena,tottakai hiukset pestään ennen sitä sunnuntaita. Tai kesällä jos on oikein paahdettu koko päivä rannalla ja hiukset hiekassa, aurinkorasvassa ja hiessä.

Mutta näin talvisin tässä iässä ja tässä tilanteessa, suurinpiirtein näin.

ap

Vierailija
57/57 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko elämänsä aikana shampoota ja tukka on puhdas.

Itse en käytä myöskään shampoota, vaan käytän vain ja ainoastaan hoitoainetta.