Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet ulkomaalaiset inhoavat salmiakkia

Vierailija
15.02.2012 |

vaikka oikeasti se on älyttömän hyvää?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ihmetellyt minäkin. Salmiakkiahan on ihan parasta:)

Tiedän kyllä yhden amerikkalaisen joka tykkää salmiakkikossusta.

Vierailija
2/27 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syö pienestä lähtien erikoisia makuja, niistä voi alkaa tykätäkin. Oletko AP maistanut australialaista Vegemiteä? Eipä siitäkään moni suomalainen välitä, mutta aussit vetävät sitä innolla.

(P.S. Aussimieheni rakastaa muuten salmiakkia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina inhonnut salmiakkia, ja ymmärrän oikein hyvin miksei siitä kaikki tykkää.

Vierailija
4/27 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän mekään välttämättä tykätä snackseistä, jotka on tehty kuivatusta kalasta.;) (noita muistaakseni on Norjassa)

Vierailija
5/27 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 12-vuotiaani ei esimerkiksi siedä sitä ollenkaan.

Muualla maailmassa salmiakkia ei juurikaan syödä, sitä saa kaupoista lähinnä Pohjoismaissa.

Esim. amerikkalaisten mielestä salmiakki - siis ammoniumkloridi - on kemiallinen lisäaine, eikä ole mitään järkeä vapaaehtoisesti sitä SYÖDÄ.

Ps: minä itse rakastan salmiakkia

Vierailija
6/27 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa englanninkielisissä maissa salmiakin kauppanimi on "Dutch licorice".

Vierailija
7/27 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjalainen mieheni on oppinut tykkäämään pikku hiljaa. Kymmenen vuotta siihen meni, noin suurinpiirtein. Turkinpippurit suosikkeja.

Vierailija
8/27 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on tietysti tottumiskysymys. Salmiakin maku on aika voimakas ja outo suolaisen ja makean yhdistelmä.

Sitä paitsi ainakaan Ranskassa aikuiset eivät ylipäätään juuri syö karkkia, korkeintaan suklaata. Ne vähät karkit, mitä täällä on tarjolla, ovat yleensä jotain yliäiteliä ja muovisen makuisia Hariboja, jotka on suunnattu lapsille.

Vierailija
9/27 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

What's your point? Että olin väärässä ja salmiakkia myydäänkin kaikkialla?

NO EI MYYDÄ. Se on hyvin alueellisesti rajattu erikoisuus. Hollannissa ehkä myydään, ja olen Saksassakin ostanut "salted liquorice" nimellä nameja, joissa on selvä salmiakkimaku.

Mutta oikeasti se on muualla siis harvinaisuus ja sen takia keskimäärin "ulkomaalaiset" (siis melkein koko muu maapallollinen populaa) ei ole sitä koskaan maistanut ja pitää sitä pahanmakuisena.

-6-

Vierailija
10/27 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammoniumkloridin haju (maku) on aika lähellä ureaa. Jos siihen ei ole tottunut, niin voi tuntua todella vastenmieliseltä.

Vierailija
11/27 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka oikeasti se on älyttömän hyvää?

Niin, katsokaas sisäänpäinkääntyneet suomalaiset, ei meillä kaikilla ole samoja makutottumuksia. Esimerkkini oli ehkä hieman aihen vierestä, koska voihan suomalaisetkin siitä koirasta tykätä maullisesti, muut seikat estää sen syömisen. Mutta on monia ruokia, jotka ei vaan maistu monille suomalaisille, vaikka maistuu muunmaalaisille.

Salmiakilla on oma makunsa, johon pitää tottua. Moni suomalainen ei tykkää hollantilaisesta salmiakista, joka on meille liian tujua.

Vierailija
12/27 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

What's your point? Että olin väärässä ja salmiakkia myydäänkin kaikkialla?

NO EI MYYDÄ. Se on hyvin alueellisesti rajattu erikoisuus. Hollannissa ehkä myydään, ja olen Saksassakin ostanut "salted liquorice" nimellä nameja, joissa on selvä salmiakkimaku.

Mutta oikeasti se on muualla siis harvinaisuus ja sen takia keskimäärin "ulkomaalaiset" (siis melkein koko muu maapallollinen populaa) ei ole sitä koskaan maistanut ja pitää sitä pahanmakuisena.

-6-

on (tietääkseni) rajoittunut aikalailla pohjoismaihin ja Hollantiin. Hollannissa salmiakki kulkee nimellä "drop" tai "salmiakdrop" (käsittää sekä lakritsin sekä salmiakin).

Uskon kyllä että muissakin maissa myydään pieniä määriä salmiakkia, mutta määrät ja myynnit eivät ole lähelläkään sitä mitä Hollannissa ja pohjoismaissa.

Ja salmiakin maku on hieman erikoinen, jotkut tykkää kovasti ja toiset ei ollenkaan. Kai se on myöskin tottumuskysymys, ainakin osittain.

-ohis

Vierailija
13/27 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska on vaan KAMALA.

itse pidän vaan miedommat mihin mieto suolanen makua ja lakritsimaisempa...sellanen mihin voimakas salmiakin ja suola maku ja sellanen ruskea lakritsi pulveri en sietä..16v asunut suomessa en vaan ole oppinut tykkämään...turkish pebber muuten tykkään muttei se ole sellanen voimakas salmiakki.

Vierailija
14/27 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut salmiakkia mm. Kaliforniasta ja Australiasta. Ihmiset pitävät erilaisista asioista.

Pahalle haisevat pitävät oluesta.

Vierailija
15/27 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplasalmiakki intiassa tunnetaan nimellä neekerineekeri.

Vierailija
16/27 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän ja nolottaa (kasvoja kuumottaa) suomalaisten tapaa työntää väkisin salmiakit ja muut mössöt ulkomaalaisille. Jatkuva tyrkytys, kauheaa. Se on pahaa monien suomalaistenkin mielestä, ellei ole makuaistiton. Makunsa kullakin.

Vierailija
17/27 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusiin makuihin tottuminen vaatii lapsillakin noin 20 maistamiskertaa.

Vierailija
18/27 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi joi jos saisi vielä oikeaa, vanhan ajan Apteekin salmiakkijauhetta. Ja alkuperäisiä 70-luvun merkkareita.

Vierailija
19/27 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävän suolaista.

Vierailija
20/27 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomalainen ja vihaan monia suomalaisia tai "suomalaisia" juttuja.

Salmiakki

Mämmi

Alkoholi

Lanttulaatikko

Suomalainen kotiruoka

Suomalainen joulu

Suomalainen uusi vuosi

Suomalainen kirjallisuus

-nuori mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä