Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haastavin/helpoin yliopistotutkinto?

Vierailija
15.02.2012 |

Entäs mikä yliopistotutkinto takaa parhaat työllistymismajdollisuudet?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teologia. Luetaan lähinnä suomenkielisiä kirjoja, joista suuri osa on oppikirjoiksi kirjoitettuja. Paljon yleistasoa, melko vähän syventävää. Pääaineeksi voi valita jotain vaivatonta (vaikeitakin vaihtoehtoja on).

Kävin aikoinaan muutamassa tentissä ja pääsin yleistiedoilla läpi. Luennoilla lähinnä jutusteltiin mukavia. Osa opettajista oli tosi heikkoja. Vaihdoin sitten toiseen tiedekuntaan enkä ole katunut.

Vierailija
2/5 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkiksestä ja melko hyvin oikiksestakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tutkinnon tekee, ja toisaalta se, mihin viittaat haastavuudella/helppoudella.

Esim. itse olen yhteiskuntatieteilijä, ja olen mielestäni päässyt kohtuullisella vaivalla, koska olen tenttinyt suuren osan opinnoista (toki tutkintoon kuuluu myös paljon pakollisia, istuttavia kursseja). Siinä mielessä ala on kuitenkin haastava, että kirjat eivät todellakaan ol helppoja tai yleistajuisia, vaan hyvin teoreettisia. Suurin osa englanniksi ainakin Helsigissä. Oon joskus näyttänyt tekstejä tekniikan alan koulutuksen hankkineelle miehelleni, ja hän ei ole ymmärtänyt niistä hölkäsen pöläystä, vaikka siis ihan fiksu ihminen onkin. Eli yleisisivistyksen varassa ei tätä tutkintoa tehdä,kuten joku väitti teologian kohdalla olevan (en tiedä teologiasta itse muuta kuin sen, että sisään pääseminen on esim. omaan alaani verrattuna hyvin helppoa).

Vierailija
4/5 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi eri ihmisille olla ihan eri asia. Esim. minä tuskin ikinä pääsisin sisään mihinkään teknistä tai matemaattista taitoa vaativaan koulutukseen. Ja jos jollain herran ihmeellä pääsisin, niin eipä taitaisi lahjat ja motivaatio pinnistellä valmiiksi. Eikä tehdä sen tyyppistä työtä. Jollekin matemaattisesti älykkäälle nuo koulutusohjelmat ovat jopa helppoja, motivaatio on korkea jne. Useille heistä mun valinnat kielellistä lahjakkuutta vaativilta aloilta taas olisivat tosi vaikeita.

Tutkinnoista opettajat (sekä luokan- että aineenopet) ovat aika varmoja, pomminvarmat työt löytyvät erityisopetuksen saralta. Samoin sosiaalityön tutkinnolla pääsee töihin. Em. alat ovat naisvaltaisia ja palkkataso ei huimaa, mutta työtä löytyy kyllä. Myös psykologi ja puheterapeutti työllistyvät oikein hyvin. Näistä tiedän itse, muut kertokoon muista. Näppituntumalla (=tuttavapiiri jne.) esim. kaupallinen ala ja DI-puoli ovat suhdannevetoisia: nousukaudella viedään kesken koulutuksen ja huonompana aikana tulee työttömyyskausiakin monelle (toki inssikoulutusta harkitsevan kannattaa miettiä, minkä puolen valitsee).

Vierailija
5/5 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokalakeskustelua kemian laitoksella. Kemiaan on helppo päästä sisään, mutta keskustelijat puhuivat perusopintojen kurssista, joka oli jaettu kahteen osaan ja jälkimmäisen osan pääsi läpi vain pieni prosentti kurssin aloittaneista. Monet joutuivat käymään kurssia useaan kertaan.

Itse arvelen, että kansatiede tai folkloristiikka olisi "helpoimpia" humanistisessa (saa siis korjata, jos olen väärässä). N. 30 prosenttia hakijoista pääsee sisään ja epäilen, ovatko kirjat hankalia (esim. paljon teoreettista kirjallisuutta englanniksi). Työllistyminen voikin sitten olla haastavampaa.

En muuten tiedä, työllistyvätkö kaikki aineenopet ja toisekseen eivät kaikki kielen- sun muun opiskelijat pääse opiskelemaan aineenopeksi eli ei asia noin yksinkertainen ole.:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä