Miten usein elarien perusteita kannattaa tarkistuttaa?
Meillä on takana kohta 2v vanha elatussopimus ja tiedän että exän tulotaso on noussut sen jälkeen. Määrää en tiedä, eikä mua se kiinnostakaan sen enempiä, mutta tässä lasten kanssa pienipalkkaisena kitkuttavana haluaisin hänen osallistuvan oikeasti enemmän lasten kuluihin.
Kannattaako mun tarkastuttaa elarien perusteet?
Kommentit (5)
Voit hakea tarkistusta elarien perusteille vain, jos lastesi menot ovat ratkaisevasti lisääntyneet. Vaikka sun eksä sais lottovoiton, sen ei tarvii maksaa lapsille euroakaan enempää kuin lasten menot edellyttävät, ei vaikka sä olisit kuinka pienituloinen hyvänsä.
Voit hakea tarkistusta elarien perusteille vain, jos lastesi menot ovat ratkaisevasti lisääntyneet. Vaikka sun eksä sais lottovoiton, sen ei tarvii maksaa lapsille euroakaan enempää kuin lasten menot edellyttävät, ei vaikka sä olisit kuinka pienituloinen hyvänsä.
takaavat lasten elatuksen. Eli paremmin tienaavan elatusvelvollisuus kasvaa tuloeron kasvun mukaan.
Jos toinen tienaa 5000 euroa ja toinen 1000 euroa käteen kuukaudessa, niin on loogista että paremmin tienaava myös kustantaa enemmän lasten elatuksesta. Kyse on tulojen suhteesta menoihin.
takaavat lasten elatuksen. Eli paremmin tienaavan elatusvelvollisuus kasvaa tuloeron kasvun mukaan.
Jos toinen tienaa 5000 euroa ja toinen 1000 euroa käteen kuukaudessa, niin on loogista että paremmin tienaava myös kustantaa enemmän lasten elatuksesta. Kyse on tulojen suhteesta menoihin.
Laki määrää vain vähimmäismäärän per lapsi ja yhtään enempää ei ole pakko maksaa. Ihan sama tosiaan vaikka olisi miljonääri.
Elatusmaksujen virallinen laskentakaava menee niin että paremmin tienaava osapuoli maksaa suhteessa enemmän elareita.
Tämä on yksi syy miksi elatusmaksuista kannattaa olla tarkkana, jos on lähivanhempi.
Esimerkiksi itse olen vaikean sairauden vuoksi eläkkeellä ja hoidan lastani. Tulotasoni on luonnollisesti pieni. Lapsen isä on täysipäiväisessä työssä ja tienaa ihan hyvin. Ei olisi halunnut maksaa elatusmaksuja ollenkaan. Vein asian oikeuteen ja aika iso elatusmaksu oli se virallinen maksu joka vahvistettiin, koska tuloeromme on niin suuri.
Meillä oli sama sopimus koko 18-vuotta.