Miten taapero kuriin???
Nyt alkaa olla niksit ja konstit loppu. Meillä 1v7kk ikäinen taapero saa harmaat kasvamaan. Tällä on jonkun sortin pakko mielle kaapeille. Olen tänäänkin kieltänyt tomerasti 58kertaa lasta avaamasta keittiön kaappeja joita niin mielellään pemottaa laittialle. Kiellon yhteydessa vain nauraa jos korotan ääntäni alkaa itkemään ja entistä tarmokkaamin yrittää saada ovia auki. Olen vienyt toiseen huoneeseen ja yrittänyt saada lapsen huomion muualle. Hetken leikkii muuta ja sitten matka käy taas keittiöön. Keitiössä ei ole ovea ja kiipeää lapsportin yli. Kertokaa miten saan tuon ymmärtämään että olen tosissani enkä hyväksy hänen touhuaan?? Neuvolassa ei osata neuvoa sanotaan vain että menee ohi iän myötä. Ja ennen kuin joku kysyy niin käymme päivittäin ulkons purkamassa energiaa n, 2h ajan. Asumme lapsen isän kanssa yhdessä eikä lapsi tottee häntäkään.
Kommentit (24)
En tiedä muuta kuin että kantsii siirtää alakaapeista rikkoutuvat tavarat ylemmäs ja antaa lapselle lupa kaivella sieltä niitä muovikippoja ja kauhoja. Eihän ne siitä miksikään mene.
Muuten ei kai siinä oikeastikaan auta kuin se että viet sen kersan pois vaikka sata kertaa. Eikä se kyllä silläkään opi ;)
Mut helpottaa omaakin elämää kun kieltää lapselta vain ne mitkä on oikeasti vaarallisia juttuja.
järjestää yhtä kaappia jossa olisi vaikka muovikippoja tai jotain sellaista mikä ei haittaa että penkoo ne sieltä ulos? Tai antaa sieltä kaapeista jotain leikkeihin mikä voisi kiinnostaa esim muovikippo, puulasta? Tai sitten omaan huoneeseen jotain mitä voi purkaa laatikosta/hyllystä pois? Mut joo, kyllä jossain vaiheessa lopettaa tuon :)
oli sama juttu. Osaan kaapeista laitoin lapsilukot ja sit oli pari kaappia, mistä sai tyhjennellä kipot lattialle. Ajastaan menee kyllä ohi tuo vaihe.
Kaikki lasiset on poissa ja olen tehnyt oman kaapin mikä kiinnosti sen 2 päivää. ärsyttää vain niin suunnattomasti siivota samoja tavaroita lattialta kymmeniä kertoja päivässä. Noihin kaappeihin ei saa kuin ulkopuolelle sellaset lukko jutut mitkä yllätys yllätys toi pikku herra saa auki. Sama juttu istuimes. Saa senkin lukon auki. Siks täytyyki joka matkan ajaks pistää ylisuuret hanskat käsii ja naru niistä hanskoista selän takaa toiseen hanskaan ettei saa pois.
Lopettakaa lapsi, niin tottelemattomille koirillekkin tehdään.
Kannatan. Ihmisiä on muutenkin liikaa
oli sama juttu. Osaan kaapeista laitoin lapsilukot ja sit oli pari kaappia, mistä sai tyhjennellä kipot lattialle. Ajastaan menee kyllä ohi tuo vaihe.
Näin meilläkin.
En ole joutunut yhtään koiraa lopettaa siksi ettei tottele. Enkä ole yhdenkään koiran lopetusta vaatinut vaikka mua on purtu niin et verta tulin ja muutama tikki. Ei se ole koskaan koiran vika aina syy löytyy muualta. On taas eri juttu jos koira on oikeasti todella kipeä ja siksi käyttäytyy arvaamattomasti.
Lukot ei tepsi eikä mitkään. Lisäksi käy jääkaapilla ja sotkee maidot ja muut lattioille eikä tottele kieltoja vaan juoksee karkuun. Meillä oli jääkaapin ovessa sellainen salpalukko, mutta mahti muksuna nykäs uhmakohtauksessaan senkin hajalle.
Me laitettiin ruokaväline laatikoihin naru. Ylälaatikosta alalaatikkoon solmittiin kahvoista kiinni niin lopetti laatikoihin kiipeilyn ja ruokavälineiden varastamisen.Tosin sitä on tympeää avata ees taas ja narua saa olla varalla aika paljon kaapissa kun joutuu umpisolmut tekemään.
Meillä taapero aukoi myös vöiden lukkoa ja isokokoisen lapsen takia uutta istuinta ostaessa antoivat jo turvavyöistuimen kainaloon (laps 93cm pitkä ja reippaan 15kg neuvolassa) Tehtiin sitten niin että käännettiin se turvavyön "lukkopesä" Toisin päin ettei löydä sitä nappia ja toimii. Eikä enää rimpuile irti vöistä niinkuin ennen.
Kaikki lasiset on poissa ja olen tehnyt oman kaapin mikä kiinnosti sen 2 päivää. ärsyttää vain niin suunnattomasti siivota samoja tavaroita lattialta kymmeniä kertoja päivässä.
Mutta lapsesta on sitäkin hauskempaa, että järjestät hänelle tavarat kymmeniä kertoja päivässä valmiiksi, että hän pääsee taas levittelemään niitä. Jos et halua tähän leikkiin osallistua, niin jätä tavarat lattialle ja siivoa vasta vieraiden tulessa. Kyllä se kiinnostus aikanaan loppuu.
Tuon ikäinen ei vielä oikein osaa tunnistaa tunteita ja kokee saavansa äidistä kivan reaktion, kun äiti suuttuu.
Lapsen kanssa kannattaa valita ne taistelut, joita käy. Jos teillä on ehdoton kielto, että keittiön alakaappeihin ei saa koskea, niin sitten sitä pitää vaan kieltää tai järjestää sellaiset lukot, että niihin ei käsiksi pääse.
Monille taas muovikippojen järjestely on sallittu leikki, joten sallimalla sen, innostus yleensä häviää parissa kuukaudessa.
Tuon ikäistä joutuu kieltämään paljon ja jos on kovin kovapäinen lapsi, niin kannattaa miettiä kuinka montaa jaksaa asiaa ehdottomasti kieltää. Sellaisia ei kannata kieltää mihin joskus heikkona hetkenä myöntyy. Niistä vain lapsi oppii, että äiti antaa periksi lopulta.
viet hänet 58 kertaa päivässä pois kaapeilta, on avain siihen, että hän ehkä kuukausien päästä on oppinut ja muistanut kiellon.
Vaihtoehtona on lapsilukko kaappeihin.
tehnyt tuota samaa. Kestää aikansa. Meillä yksi lapsista käytti vuoden vanhana keittiön laatikostoa tikapuina ja tanssi sit keittiön tasoilla. Ja sekin on ihan normaalia.
jos annat lapsen availla kaappeja? Otat vaan vaaralliset esineet pois ettei satuta itseään. Kun kaapit on vanha juttu niin unohtuu nopeesti. Kielletyt kiinnostaa loputtomiin.
Nyt alkaa olla niksit ja konstit loppu. Meillä 1v7kk ikäinen taapero saa harmaat kasvamaan. Tällä on jonkun sortin pakko mielle kaapeille. Olen tänäänkin kieltänyt tomerasti 58kertaa lasta avaamasta keittiön kaappeja joita niin mielellään pemottaa laittialle. Kiellon yhteydessa vain nauraa jos korotan ääntäni alkaa itkemään ja entistä tarmokkaamin yrittää saada ovia auki. Olen vienyt toiseen huoneeseen ja yrittänyt saada lapsen huomion muualle. Hetken leikkii muuta ja sitten matka käy taas keittiöön. Keitiössä ei ole ovea ja kiipeää lapsportin yli. Kertokaa miten saan tuon ymmärtämään että olen tosissani enkä hyväksy hänen touhuaan?? Neuvolassa ei osata neuvoa sanotaan vain että menee ohi iän myötä. Ja ennen kuin joku kysyy niin käymme päivittäin ulkons purkamassa energiaa n, 2h ajan. Asumme lapsen isän kanssa yhdessä eikä lapsi tottee häntäkään.
Yksinomaan kieltäminen ei auta. Yritä aina tarjota tilalle jotain muuta tekemistä, erityisesti sellaista jota taaperosi voi tehdä sinun kanssasi ja tuntea näin että tärkeä juttu on mtä tekee. Taaperolla on niin paljon opittavaa ja samalla haluaisi kaiken tehdä eikä niitä rajoja ole vielä missään. Taaperot tykkää tehdö asioita kuten tiskata tai viedä pyykkiä laatikkoon tai siivota.Ei tietenkään äidin työtä paljokaan kevennä mutta taapero ainakin silloin tekee jotain äidin ja omasta mielestään HIENOA ja näitä kokemuksia taapero kipeästi tarvitsee! Kun vaan kaikki kielletään niin turhautuminen kasvaa eikä energia suuntaudu muuhun kun tappeluun äidin kanssa.
Ja keksi hänelle jotain korvaavaa tekemistä. Anna hänen auttaa tiskikoneen tyhjentämisessä, ateriemien laitossa lokerikkoon jne. Meilläkin oli tuota joskus. Muut kaapit oli kiellettyjä, mut yhdestä annoin tyhjentää muovipurkit yms.
Tuo että viet hänet 58 kertaa päivässä pois kaapeilta, on avain siihen, että hän ehkä kuukausien päästä on oppinut ja muistanut kiellon.
Meillä esikoista kaappien tyhjentämäinen kiinnosti joitakin kuukausia. Sitten se loppui, vaikken juurikaan edes kielellyt, vaan järjestin vain alakaappeihin sellaista tavaraa jota saa penkoa.
Kuopusta kiinnostivat enemmän esikoisen lelulaatikot kuin äidin kaapit ja niitä hän tyhjentelee edelleen. Esikoinen on jo useamman vuoden yrittänyt kieltää, vaan ei kuopus tottele.
Mitä tästä opimme? Kieltely on ihan turhaa. ;)
Hän on vielä niin pieni, että on aika turhaa yrittää ihan mahdottomia opettaa. Tuo kaappien purkaminen on ihan hittijuttu ja meillä vain jätin tavarat lattialle ja tyhjensin särkyvät toisista kaapeista. Osan yritin laittaa kiinni siten, ettei lapsi saanut auki.
Voi yrittää ohjata huomiota muualle yms. Saattaa toimia vähän aikaa, joillakin taaperoilla paremmin joillakin huonommin. Heistä on kiva leikki mennä kaapille ja saada äiti sitten perään.
Minä antaisin lapsen kaivella kaappia kunnes siihen hommaan kyllästyy. Kohta taaperosi on koulussa ja ihmettet missä hän menee. Kohta on murkku ja toivoisit, että kaivelisi kotona kaappeja:)) Nauti uteliaasta taaperosta. Se on mun kolmen lapsen neuvo
ja muutama kaappi sellaiseksi että sitä saa kaivella mielin määrin. Lopeta turha kieltely ja anna lapsen elää kodissaan.
Lopettakaa lapsi, niin tottelemattomille koirillekkin tehdään.