Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työkaverini keskeytti vauvan puoleavälissä raskautta sydänvian vuoksi

Vierailija
11.02.2012 |

Aivan kauheaa :( lapsella oli TOF eli leikattavissa oleva sydänvika. Raskaus oli jo puolessavälissä ja perhe päätto keskyttää raskauden. He synnyttivät vauvan joka kuoli. Pitivät sylissä ja hyvästelivät.

Miten kukaan voi tehdä tuollaista omalle vauvalle? En voi tuomita tätä suoraa työkaverilleni, koska en halua heille enempää pahaa mieltä, mutta oikeasti en pysty ymmärtämään. Olen lukenut nyt netistä tuosta sydänviasta ja lapset ovat ihan normaaleja, jotuvat kymään muutamia leikkauksia läpi, mikä ei tietysti ole mukavaa, mutta eihän elämästä koskaan tiedä vaikka terveenäkin syntyneen lapsen kanssa joutuisi käymään läpi vaikka mitä.

Minua jotenkin puistattaa se ajatus, että ovat tappaneet lapsen ja pidelleet sitten sylissä ja itkevät suruaan ja ikäväänsä, jonka ovat IHAN ITSE aiheuttaneet itselleen. Ei vaan mene jakeluun ei. Ja itkettää sen pienen vauvan puolesta niin paljon, jonka omat vanhemmat ei halunneet sitä kun sillä oli vika :(

En vastusta aborttia, mikä tehdään ihan alussa kun kehittymässä on vasta solumöykky/alkio, mutta tuo kuulostaa niin raa´alta että en voi ymmärtää miten kukaan tekee lapselleen noin? Tai ehkä jos vauvalla olisi aivovamma, niin silloinhan se olisi eri juttu, kun lapsikaan ei koskaan elämästä nauttisi.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi HLHS-vauvojen kohdalla raskaudenkeskeytyksiä tehdään myöhäisillä viikoilla varsin paljon, vaikka HLHS on nykyään korjattavissa oleva vika.

Fallotin tetralogia on toki lievepi sydänvika (kuin HLHS), mutta en ihmettelisi jos senkin perusteella saa raskauden keskeyttää.

tai muuten sairasta. Minkään leikattavissa olevan sydänvian takia ei Suomessa voi raskautta keskeyttää raskauden puolivälissä, joten vedä vittu päähäsi ja mene pimeään häpeämään sairas ap.

Vierailija
82/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkkeet johon kuoli, ei siis siihen synnytykseen. Ja sanoiko työkaverisi sinulle, että vaiva olisi leikattavissa, vai oliko sun oman nettietsimisesi tulosta?

että henkiin olisi jäänyt. Muutama leikkas ennen yhden vuoden ikää. ap

on kylla sydanvika vakavemmasta paasta, itse asiassa 4 vakavaa sydanvikaa yhdessa. Kukaan ei voi sanoa varmaksi mika TOF-lapsen elinianodote on eika "muutama leikkaus ennen yhden vuoden ikaa" valitettavasti ainakaan kaikissa tapauksissa pida paikkaansa, vaan niita voidaan joutua tekemaan viela myohemminkin ja useampia, ja kaikissa niissa on tietysti ison avosydanleikkauksen riskit. Itse asiaan en puutu sen enempaa (vaikka taytyy sanoa olen kylla kiitollinen ettei ap kuulu minun tuttavapiiriini...).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinainen korjausleikkauskin tehdään yleensä vasta myöhemmin vauvaiässä eikä heti vastasyntyneenä. Myöhemmin saatetaan keuhkovaltimon läppä vaihtamaan jos korjausleikkauksessa laitettiin tekoläppä.

Vierailija
84/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikattu viidesti ja on nyt 7 v. Odotettavissa oleva elinikä hänellä on ihan sama kuin kenellä tahansa ja ei enää tarvitse edes lääkitystä. Lapsi on tosi reipas ja terve, mitä nyt vähän kalpea. Harrastaa urheilua ja touhuaa ihan kuten kuka tahansa ikäisensä. Hänenkin vanhemmillaan oli mahdollisuus aborttiin, mutta eivät sitä tehneet. Lääketiede on Suomessa niin pitkälle kehittynyttä ja hoito loistavaa, että vaikeatkaan sydänviat eivät ole todellakaan mikään kuolemantuomio.

Vierailija
85/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes tiedetä. Kyllä abortointivaiheessa on jo ihan selkeästi ihminen olemassa. Ihan yhtä kamalaa on esim downin abortoiminen myöhäisillä viikoilla. Ihmiset ovat pedoista pahimpia.

esimerkiksi ihan alussa 4-5 viikolla, niin kuin siskoni, niin sillä ei ole vielä sykettä ei mitään, ei muuta kun pavun muotoinen möykky. Sellaisen jotankin ymmärrän

ap

Se on silti ihmisen alku, vain pienoiskoossa, jos et sitä tiennyt. Kaikki tarvittava on tuossa pienessä ja siitä se sitten kasvaa.

Ei se ole mikä tahansa möykky, kuten joku eloton lihanpala.

Joka tapauksessa olen täsmälleen samaa mieltä

kuin mitä aloituksessasi on.

Järkyttävää että joku voi tappaa lapsensa.

Sydänvikahan on korjattavissa ja lääketiede nykypäivänä hyvin edistynyttä.

Vierailija
86/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian pieni asunto, tuore suhde sikiön isään ja työttömyys. Ei siinä mitään päihteistä tai mielenterveydestä puhuttu. Ja minulla oli silloin viikkoja 15+4, joten Valviraan lähti anomus.

Liian pieni asunto ja lapsi saa luvan kuolla?

Mihinkähän oloihin maailmassa koko ajan syntyy lapsia, esim. kehitysmaissa?

Vierailija
87/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin down-vihamieliseksi mennyt yhteiskunta, että tällaista voidaan tehdä ja pitää ihan normaalina.

Mun Downille annettiin kyllä pari päivää ennen jo

lääkkeet johon kuoli, ei siis siihen synnytykseen.

Vierailija
88/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kauheaa :( lapsella oli TOF eli leikattavissa oleva sydänvika. Raskaus oli jo puolessavälissä ja perhe päätto keskyttää raskauden. He synnyttivät vauvan joka kuoli. Pitivät sylissä ja hyvästelivät.

Miten kukaan voi tehdä tuollaista omalle vauvalle? En voi tuomita tätä suoraa työkaverilleni, koska en halua heille enempää pahaa mieltä, mutta oikeasti en pysty ymmärtämään. Olen lukenut nyt netistä tuosta sydänviasta ja lapset ovat ihan normaaleja, jotuvat kymään muutamia leikkauksia läpi, mikä ei tietysti ole mukavaa, mutta eihän elämästä koskaan tiedä vaikka terveenäkin syntyneen lapsen kanssa joutuisi käymään läpi vaikka mitä.

Minua jotenkin puistattaa se ajatus, että ovat tappaneet lapsen ja pidelleet sitten sylissä ja itkevät suruaan ja ikäväänsä, jonka ovat IHAN ITSE aiheuttaneet itselleen. Ei vaan mene jakeluun ei. Ja itkettää sen pienen vauvan puolesta niin paljon, jonka omat vanhemmat ei halunneet sitä kun sillä oli vika :(

En vastusta aborttia, mikä tehdään ihan alussa kun kehittymässä on vasta solumöykky/alkio, mutta tuo kuulostaa niin raa´alta että en voi ymmärtää miten kukaan tekee lapselleen noin? Tai ehkä jos vauvalla olisi aivovamma, niin silloinhan se olisi eri juttu, kun lapsikaan ei koskaan elämästä nauttisi.

Lapsellani on sydänvikainen kaveri joka elää ihan täyttä elämää,on normaali,muistaa vaan lääkkensä ottaa.On ollut meilläkin yötä eikä huolta.

SE joka kommentoi että elävät asian kanssa ilman kauhistelujakin niin oikeesti??? Haloo!!!

Itsehän he lapsen tappoi!!!

Turhaa teeskentelevät surua!

En ikinä ois tehnyt noin!

Vierailija
89/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Siskollani poika jolla TAPVD ja TOF, reikiä ja lukuisia muita vikoja.

Saatiin korjattua, rakkaamme nyt 4.5v mahtava pikkumies josta ei IKINÄ uskoisi miten sairas on ollut. :)

Vierailija
90/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhdellä leikkauksella selvittiin, vaikka huomatttavasti vakavammasta tilasta kuin pelkkä TOF kyse..

Vierailija
91/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän ketjuun edes vastaa ihmiset jotka eivät tiedä mikä TOF???

Ei tasan ole moraalisesti hyväksyttävä syy keskeytykseen. Jos suomessa tehdään, niin ihmettelen. Mutta tietty tehdään varmaan sitten juu, kun kyllä ihan nuori odottajakin voi saada abortin puolessa välissä, sosiaalisten syiden perusteella.. kuvottavaa

Vierailija
92/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä on näköjään kaikenlaista tietämättömyyttä.

Raskauden keskeytys voidaan tehdä vasta sitten, kun kohdussa näkyy elävä sikiö, eli ultratessa sikiö löytyy kohdusta ja sillä on sydämen syke. Tämä tarkoittaa yleensä raskausviikkoa 6 ja siitä eteenpäin. Jos ap:n siskolle on tehty keskeytys ilman todettua sykettä, niin sitten on toimittu ohjeustuksia vastaan.

Abortin saa melkein millä syyllä vain raskausviikolle 12 asti, mutta joku syy pitää olla. Viikoilla 12-20 tarvitaan Valviran lupa, mutta käytännössä luvan saa aina, kunhan täyttää lapun jossa kysellään äidin elämäntilanteesta, sosiaalisista oloista ym. ja on edes jonkinlainen suu aborttiin. Eli sosiaalisin syin voi abortoida ihan hyvin raskauden puolivälissä, vaikka viikoilla 19+5. Esim. tuo aiemmassa viestissä mainittu työttömyys ja pieni asunto riittää syyksi.

Viikoilla 20-24 aborttiin tarvitaan jo se, että sikiöllä on todettu vakava rakennepoikkeama/muu vika. Lain mukaan tämän poikkeaman pitäisi olla siis erittäin vakava, mutta käytännössä myös esim. Turnerin syndroomaa sairastavia abortoidaan viikoilla 20-24. Turnerin syndrooma ei yleensä ole tappava eikä yleensä aiheuta myöskään älyllistä kehitysvammaa.

Useimmiten abortoitavat sikiöt syntyvät kuolleina, mutta joskus ne saattavat vielä olla elossa syntyessään myöhäisillä viikoilla. Nämä ovat toki harvinaisia tapauksia. Vertailun vuoksi mainittakoon, että nykyään toivotun lapsen syntyessä ennenaikaisesti esim. viikoilla 23-24 sen on mahdollista jäädä eloon - keskoshoito on kehittynyt niin paljon. Toki suurin osa menehtyy.

Vierailija
93/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äsken lukemassa kyseisestä sydänviasta. 4 vikaa sydämessä, mutta ei sillä ole merkitystä, kun on täysin leikattavissa.

Ei kyllä ole syy abortille!

Onko työkaverisi pinnallinen ihminen?

Mä en kyllä lohtua antaisi tuollaiselle ihmiselle.

Ilmeisesti hänen lapsensa täytyy olla täysin terve.

Muuten suurin osa kehitysvammaisista ja autisteista syntyy täysin terveinä.

Omani oli 9 pisteen lapsi ja hänellä on kehitysvamma.

Olen ihminen joka hyväksyy abortin, mutta tämä on ensi kerta, kun sanon etten hyväksy.

Vierailija
94/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietänet senkin, että suomessakin vanhemmat saavat tehdä hoitamattajättämispäätöksen ihan ajallaan syntyneen vauvan kohdalla, ja jättää esim. korjaamatta sellaisen vian, joka johtaa kuolemaan. Ja joka olisi siis helposti korjattavissa. Näitäkin aina joskus tapahtuu.

Tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä kiireellinen huostaanottopäätös ja hoitaa lapsi. Lisäksi laittaa lapsi adoptoitavaksi. Yksinkertaisesti ottaa lapsi vanhemmilta pois ja nopeasti. Miten voi olla tuollainen mahdollista? "Sivistysvaltiossa"?

Vierailija
95/113 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverisi on sulle tuosta kertonut, kun täällä sitten juoruilet siitä... :(

Tapaushan on asianomaisille ihan tunnistettavissa!

Siksi toiseksi, oletko ap ihan varma, että tiedät asiasta koko totuuden? Raskauden edenneenä puoleen väliin, ei keskeytyksiä tehdä ihan kevein perustein.

Vierailija
96/113 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta pahaa tekee lukea tämmöistä.

t, sydänvikana TOF, kerran leikattu ja nykyisin ihan normaali 20v nuori nainen

Vierailija
97/113 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin mäkin tekisin, parempaakin tekemistä kuin kuormittaa terveydenhuoltoa turhaan sairaalla lapsella. En voisi ikinä elää itseni kanssa jos pitäisin sairaan lapsen ja aiheuttaisin lisää tuskaa tähän maailmaan, hyi sentään.

Vierailija
98/113 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein tekivät, turha on sairaita tänne synnyttää.

Vierailija
99/113 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä rv6+ abortoidaan..

Vierailija
100/113 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2012 klo 09:32"]Leikattu viidesti ja on nyt 7 v. Odotettavissa oleva elinikä hänellä on ihan sama kuin kenellä tahansa ja ei enää tarvitse edes lääkitystä. Lapsi on tosi reipas ja terve, mitä nyt vähän kalpea. Harrastaa urheilua ja touhuaa ihan kuten kuka tahansa ikäisensä. Hänenkin vanhemmillaan oli mahdollisuus aborttiin, mutta eivät sitä tehneet. Lääketiede on Suomessa niin pitkälle kehittynyttä ja hoito loistavaa, että vaikeatkaan sydänviat eivät ole todellakaan mikään kuolemantuomio.
[/quote]
Minun tuttavani puolestaan kuoli sydänvikaansa ollessamme suunnilleen tuon ikäisiä. Sitä ennen oli toki käynyt läpi rajuja leikkauksia. Ei koskaan kokenut normaalia lapsuutta. Vanhemmille aivan hirvittävä tragedia. En tuomitse keskeytyspäätöksen tekeviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi