työkaverini keskeytti vauvan puoleavälissä raskautta sydänvian vuoksi
Aivan kauheaa :( lapsella oli TOF eli leikattavissa oleva sydänvika. Raskaus oli jo puolessavälissä ja perhe päätto keskyttää raskauden. He synnyttivät vauvan joka kuoli. Pitivät sylissä ja hyvästelivät.
Miten kukaan voi tehdä tuollaista omalle vauvalle? En voi tuomita tätä suoraa työkaverilleni, koska en halua heille enempää pahaa mieltä, mutta oikeasti en pysty ymmärtämään. Olen lukenut nyt netistä tuosta sydänviasta ja lapset ovat ihan normaaleja, jotuvat kymään muutamia leikkauksia läpi, mikä ei tietysti ole mukavaa, mutta eihän elämästä koskaan tiedä vaikka terveenäkin syntyneen lapsen kanssa joutuisi käymään läpi vaikka mitä.
Minua jotenkin puistattaa se ajatus, että ovat tappaneet lapsen ja pidelleet sitten sylissä ja itkevät suruaan ja ikäväänsä, jonka ovat IHAN ITSE aiheuttaneet itselleen. Ei vaan mene jakeluun ei. Ja itkettää sen pienen vauvan puolesta niin paljon, jonka omat vanhemmat ei halunneet sitä kun sillä oli vika :(
En vastusta aborttia, mikä tehdään ihan alussa kun kehittymässä on vasta solumöykky/alkio, mutta tuo kuulostaa niin raa´alta että en voi ymmärtää miten kukaan tekee lapselleen noin? Tai ehkä jos vauvalla olisi aivovamma, niin silloinhan se olisi eri juttu, kun lapsikaan ei koskaan elämästä nauttisi.
Kommentit (113)
olen sitten yhtä paha
kun voisin keskeyttää raskauden aivovamman takia. Sillä silloin ei mielestäni ihmsellä ole mitään iloa elää jos makaa sängtssä tajuttomana koko elämänsä. Ei aivovammaiset ole omia persooniaan, he ovat vain. Kyllä silloin abortoisin.
Työkaverisi on sulle tuosta kertonut, kun täällä sitten juoruilet siitä... :(
jos juoruisin, kertoisin tutuille, nyt puran pahaa mieltäni kertomalla tuntemattomille, jotka eivät työkaverini henkilöllisyyttä tiedä. Ja tiedän, että työkaverini ei käy täällä pastalla, joten en pahoita hänenkään mieltänsä.Eikö ole hyvä, että täällä voi anonyymisti mitään tai ketään paljastamatta purkaa tuntojaan asioista, että ei tarvi mennä siitä sitten lärpättelemään puolitutuille?
ap
Varmaan työkaverillasikin on netti. No mikäs siinä. Itseäni vaan vähän ottais päähän, jos joku ulkopuolinen juoruais mun asioista jossain palstalla. Vahvisti taas kantaani, että ei ikinä pidä töissä kellekään kertoa itsestään mitään.
mistä tiedät onko työkaveri, tai edes kaveri? Entä jos on kaverini ystävä? tai sukulainen? entä jos siskoni? Onko käynyt mielessä, että tänne voidaan myös kirjoittaa hämääviä nimikkeitä ihmisille...tai sitten ei..
ap
abortoidut elävät eikä mitään saa tehdä. En tiedä valehteliko tämä hoitoalan ihminen sitten.
jotka ovat tehneet myöhäisen keskeytyksen TOF:n takia, vai? No, itsepä tiedät mitä hölötät ja kenen asioista. Sullehan se noloa on.
tai muuten sairasta. Minkään leikattavissa olevan sydänvian takia ei Suomessa voi raskautta keskeyttää raskauden puolivälissä, joten vedä vittu päähäsi ja mene pimeään häpeämään sairas ap.
Ja me saimme tietää sen viikolla 22. Olisi ollut noin kaksi viikkoa aikaa hakea raskauden keskeytystä. Meille puhuttiin sairaudesta ja olimme jo tehneet päätöksen että lapsi pidetään. Hän syntyi keskosena viikolla 29 ja sairaus oli oletettua paljon vaikeampi. Se puoli vuotta elämästäni oli todella rankkaa. En saanut lastani koskaan kotiin. Jouduimme miettimään moneen kertaan miten on oikein vauvaa hoitaa sairaalassa jos tietyt hoidot ei riitä, mennäänkä massiivisempiin hoitoihin ja elääkö lapsi koko loppuikänsä koneiden varassa. Sitä emme hallunneet.
Et ap voi tietää miltä tuntuu hyvästellä jo kuollut lapsi. Kun olet itse sen päätöksen tehnyt ja toivot että se oli oikea. Ja kun et kuitenkaan tahtoisi antaa lastasi viimeiselle matkalle.
Ja kyllä sinä mielestäni juoruilet, jos sinulle on asiasta uskouduttu. Täällä voi olla aina joku joka tunnistaa tapauksen.
tai muuten sairasta. Minkään leikattavissa olevan sydänvian takia ei Suomessa voi raskautta keskeyttää raskauden puolivälissä, joten vedä vittu päähäsi ja mene pimeään häpeämään sairas ap.
näin keskellä yötä. Onko tämä se entinen sairaalan osastosihteeri tms. joka kirjoitteli joskus tarinoita muka halvaantuneena neurologiselta osastolta?
liittyy ap:n "työkaverin" lapseen, joka oli muuten täysin terve, mutta oli vain pikku sydänvika, jonka takia tuhma äiti päätti tappaa sikiön viikolla 20!
abortoidut elävät eikä mitään saa tehdä. En tiedä valehteliko tämä hoitoalan ihminen sitten.
Eikö sitä sikiötä saa edes lopettaa? Pitääkö jättää kärsimään ja kuolemaan omia aikojaan?
rv 18 ihan vaan sosiaalisten syiden perusteella. Eli en ihmettelisi tuota, jos suunnilleen samoilla viikoilla voi keskeyttää sydänvian vuoksi.
Koska ei minunkaan 40 lapsen pitänyt olla niin sairas. Hänen olisi kaiken järjen mukaan pitänyt saada elää lähes normaali elämä, mutta sairaana.
Toisin kävi. Eli jos me olisimme tehneet abortti päätöksen silloin olisimme aivan kamalia ihmisiä. Ja siitä huolimatta olisimme hyvästelleet lapsemme ja eläisimme sen asian kanssa. Miettisimme varmasti silti samoja asioita kuin nytkin, millaista elämämme hänen kanssaan olisi.
liittyy ap:n "työkaverin" lapseen, joka oli muuten täysin terve, mutta oli vain pikku sydänvika, jonka takia tuhma äiti päätti tappaa sikiön viikolla 20!
rv 18 ihan vaan sosiaalisten syiden perusteella. Eli en ihmettelisi tuota, jos suunnilleen samoilla viikoilla voi keskeyttää sydänvian vuoksi.
jos äidin elämäntilanne ja mielenterveys, mahdollinen päihteidenkäyttö ovat syynä abortin haluamiseen?
No tällainen syy kuitenkin.
liian pieni asunto, tuore suhde sikiön isään ja työttömyys. Ei siinä mitään päihteistä tai mielenterveydestä puhuttu. Ja minulla oli silloin viikkoja 15+4, joten Valviraan lähti anomus.
Ihan järkyttävää että nykypäivänä sallitaan abortti! Ollaan olevinaan niin sivistynyttä ja suvaitsevaista ja sitten kehdataan vielä puolustella vauvojen murhia!!! Otetaan omiin käsiin toisen elämästä päättäminen!!!!!
Ja tehdään olevinaan hyvää että että tapetaan sairaat että ei tarvitse syntyä ja kärsiä raukan koko elämäänsä.. Niin tekopyhää puhetta kun olla voi! Se on pelkkä itsekkyys ja suvaitsemattomuus ja rakastamattomuus ihmisillä mikä tossa asiassa määrää eikä mikään muu!!! Sano kuka mitä sano!
Itse olen kuullut monia tapauksia missä on jopa painostettu lopettamaan raskaus kun kaikkitietävien lääkärien mukaan vauva tulee olemaan sairas eikä elä montaa päivää ym ym . Äiti antanut raskauden jatkua ja täysin terve vauva syntynyt!!! Ja sitten sydänviat ym on ollut paljon vähäisempiä vaurioita kun mitä peloteltu. mitäs siihen sanotte? Lääkärikö on kaikkitietävä?
Anteeksi kamala keuhkoaminen mutta pistää ihan vihaksi tää asia kun kukaan ei ajattele omalla terveellä järjellään asiaa vaan yhtyy massamielipiteisiin ja tukeutuu toisiin kun kerran kaikki muutkin ajattelee näin niin ei tässä voi olla pahaa..
Ihan järkyttävää että nykypäivänä sallitaan abortti! Ollaan olevinaan niin sivistynyttä ja suvaitsevaista ja sitten kehdataan vielä puolustella vauvojen murhia!!! Otetaan omiin käsiin toisen elämästä päättäminen!!!!!
Ja tehdään olevinaan hyvää että että tapetaan sairaat että ei tarvitse syntyä ja kärsiä raukan koko elämäänsä.. Niin tekopyhää puhetta kun olla voi! Se on pelkkä itsekkyys ja suvaitsemattomuus ja rakastamattomuus ihmisillä mikä tossa asiassa määrää eikä mikään muu!!! Sano kuka mitä sano!
Itse olen kuullut monia tapauksia missä on jopa painostettu lopettamaan raskaus kun kaikkitietävien lääkärien mukaan vauva tulee olemaan sairas eikä elä montaa päivää ym ym . Äiti antanut raskauden jatkua ja täysin terve vauva syntynyt!!! Ja sitten sydänviat ym on ollut paljon vähäisempiä vaurioita kun mitä peloteltu. mitäs siihen sanotte? Lääkärikö on kaikkitietävä?
Anteeksi kamala keuhkoaminen mutta pistää ihan vihaksi tää asia kun kukaan ei ajattele omalla terveellä järjellään asiaa vaan yhtyy massamielipiteisiin ja tukeutuu toisiin kun kerran kaikki muutkin ajattelee näin niin ei tässä voi olla pahaa..
Olet joko todella paha jeesustelija tai sitten muuten vain sekaisin.. Sinä et tiedä ihmisten elämäntilanteesta ja valintojen perimmäisistä syistä yhtikäs mitään, joten kannattaisi pitää suu supussa! Se on hyvä jos oma elämäsi on ollut niin auvoisaa ja hattaraista ettet ole ikinä joutunut vaikeiden valintojen eteen, mutta kaikille ei näin hyvin ole käynyt.
Minä ymmärrän abortit aivan täysin tietyissä tilanteissa, sillä joskus näin ohjelman jossa äiti joutui hoitamaan erittäin vaikeasti vammaista lastaan. Äiti pesi, puki, syötti, ulkoilutti ja riisui lapsensa päivästä toiseen, ja poika vain kuola poskella örisi jotain tajuamatta maailmasta paljon mitään. Haluaisitko sellaista edes pahimmalle vihamiehellesi? Olet todella julma ihminen jos vastaat kyllä..
En tiedä missä utopiassa sinä elelet, mutta kaikki ei aina mene kuten suunnitellaan, ja todellakin niitä eläviä vauvoja syntyy aborteissa. Tiedän, kun olen alalla töissä.
Mutta noin yleisesti ottaen, mitä väliä sillä abortoijalle tai kenellekään on, elääkö se vauva syntyessään ja kuolee sitten, vai tapetaan kohtuun?
Tietänet senkin, että suomessakin vanhemmat saavat tehdä hoitamattajättämispäätöksen ihan ajallaan syntyneen vauvan kohdalla, ja jättää esim. korjaamatta sellaisen vian, joka johtaa kuolemaan. Ja joka olisi siis helposti korjattavissa. Näitäkin aina joskus tapahtuu.