Touhuatteko te koko ajan lapsen kanssa
vai lapsen hereillä ollessa se vaan pyörii jaloissa kun teette ruokaa tai pyykkäätte, siivootte?
Makaatteko sohvalla kun lapsi juoksee ympäriinsä ja leikkii itsekseen?
Vai istutko lattialla lapsen kanssa ja samalla itse katsot telkkaria vai keskitytkö täysin leikkiin lapsen kanssa?
Tätä mietiskelen siksi, koska itsellä tulee kauhen paha mieli jos lapsi joutuu yksin leikkimään tai olemaan esim sen ruuanlaiton ajan.
Kommentit (12)
keskityn lapsen leikkiin tai tehdään jotain yhdessä. Välillä muksu pomppii vaan sylissä kun haluaa huomiota ja sitä annan. Joskus haluan olla rauhassa koneella ja laitan lapsen katsoon lastenohjelmia.
Tänään 3v auttoi tiskikoneen tyhjentämisessä ja pöydän kattamisessa eli oli mukana. Annoin myös kaataa maitoa kaikkien lasiin ja puolet siitä oli pöydällä, mutta rättejähän meillä riittää.
Nyt muksu kattoo telkkaria ja mä olen täällä
pienten kanssa kannattaa leikkiä ja kun leikkii niin olla mukana ihan oikeasti : )
lapsi oppii leikin avulla.
mutta toki tärkeää on oppia olemaan myös itsekseen, muuten olet ns pulassa myöhemmin...
eli sopivasti leikkiä ikätason mukaan lapsen kanssa.
lapsi mukaan kotiaskareisiin ikätason mukaan.
eli itse olen aina leikkinyt lapseni kanssa paljon, mutta opettanut itsenäistäkin toimintaa, kavereiden kanssa oloa, ja kotihommiakin.. melkoisen pienikin voi ns auttaa : )
lapseni on 7v ja kyllä ulkoillaan yhdessä, pelataan lautapelejä, wii peliä, musisoidaan, luetaan kirjoja, askarrellaan, piirretään, tehdään harjoituksia, käydään leffassa, musikaaleissa, hop lopissa, museoissa, jne jne
eli paljon ollaan yhdessä ja mennään eri paikkoihin, kaikkialla lapsi oppii ja kehittyy
mulla on siis 1v4kk poika. hyvin viihtyy itekseen jos ite esim lepään ja katon sohvalta telkkaria. jotenkin vaan säälittää, kun toinen on "yksin" vaikka yksin siis ei ole, olenhan vieressä, katselen häntä, juttelen jne.
mulla on siis 1v4kk poika. hyvin viihtyy itekseen jos ite esim lepään ja katon sohvalta telkkaria. jotenkin vaan säälittää, kun toinen on "yksin" vaikka yksin siis ei ole, olenhan vieressä, katselen häntä, juttelen jne.
teet lapsen kanssa jotain, keräät palikoita, luet kirjaa, heiitelet palloa tms ???
leikin tietenkin. ja mielellään. ja poika nauttii. mietin vaan että ei kai koko ajan pidä olla vieressä ja pitää sylissä kun tekee ruokaa. mut kun säälittää vaan, kun toinen on niin sulonen leikkiessään yksin ja tulee olo että onko se onnellinen just nyt kun äiti ei oo vieressä.
hormoonit hyrrää. rv 24 menossa xD
Teen usein ruokaa.
Ei ole paha mieli. Minusta lapsi asuu meillä, eikä ole viihdytettävänä meillä. Tottakai myös juttelen hänelle samalla.
Teen usein ruokaa.
Ei ole paha mieli. Minusta lapsi asuu meillä, eikä ole viihdytettävänä meillä. Tottakai myös juttelen hänelle samalla.
Luulen, että sun kannattaa tutkailla tuota ajatusta enemmän. Sillä ei välttämättä lapsen kanssa ole tekemistä.
Luulen, että sun kannattaa tutkailla tuota ajatusta enemmän. Sillä ei välttämättä lapsen kanssa ole tekemistä.
mitä tarkoitat?
tulee tosi vaikeat ajat, kun vauva syntyy. Lapselle täytyy antaa omaakin tilaa eikä tunkea koko ajan viereen.
kuuntelen ja seuraan katseella koko ajan. Juttelen samalla kun teen kotitöitä ja otan heitä mukaan kaikkeen mitä teen. Tyhjentävät tiskikonetta, pyykkikonetta, auttavat ripustamaan pyykkejä, pyörivät jaloissa kun teen ruokaa. Annan heidän maistella välillä tai annan keittiötarvikkeita leikkikaluiksi.
Saatan pötkähtää sohvalle hetkeksi ja sanoa, että nyt on äidin vuoro levähtää vähän, katsokaa telkkaria tai penkokaa leluja. Tuon heille lelulaatikon keskelle olohuonetta. Saatan auttaa leikkejä alkuun, mutta leikin aika harvoin mukana oikein pitkiä juttuja. Pelleilen ja möyrin painileikkejä kyllä mielellään. Ulkoleikeissä juoksen mukana, keinun ja lasken mäkeä, kaivan hiekkaa. Voin kyllä leikata nurmikkoa samalla kun lapset leikkivät hiekkalaatikossa keskenään.
Näin on ollut oikeastaan aina. Isompien lasten kanssa olin kauan yksinhuoltajana ja pienemmät tarvitsevat hellittämätöntä tarkkailua erityipiirteidensä takia.
6v, 4v ja 1v lapset leikkivät keskenään ja minä teen mitä milloinkin. Toki joskus puuhastellaan yhdessäkin ja pelaillaan, mutta yleensä ovat itsekseen ja näyttävät viihtyvän! Joku viisaampi jossain sanoi että vanhempien ei tarvitse olla kokoajan läsnä, riittää että on tarvittaessa.