Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kiusaavalle rehtorille?

Vierailija
11.02.2012 |

Olen opettaja.

Ja tämä ei valitettavasti ole mikään vitsi, vaan meidän työpaikalla on kamala työilmapiiri ja siihen kuuluu monenlaista rehtorin tiettyihin opettajiin kohdistamaa kiusaamisen tunnusmerkit täyttävää toimintaa.

Itse olen päässyt jostakin syystä hänen silmätikukseen (syyt muualla kuin varsinaisessa työssä). Kiusaamisen muotoja mm. tervehtimättä jättäminen, jostain asiasta negatiivisen palauteen antaminen keskellä opehuonetta ja palkiottomiin lisätehtäviin määrääminen. Työskentelen lukiossa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pohtinut sitä, miten se kiusaava rehtori saadan takaisin rooliinsa, kun kiusattu on alakouluikäinen lapsi eikä rehtori ymmärrrä vastuutaan :/

Nimim. opetusviraston kanssa kirjeenvaihdossa

Vierailija
2/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolle voisi jättää ilmoituksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pakenin tilanetta.

Pelottaa aloittaa mitään prosessia, kun siinä on vaarana, että saan vain pahemmat vihat niskaani. Työkavereissa on onneksi ihania tyyppejä, jotka ovat tukenani. Eikä kenenkään kollegan kanssa mitään hankaluuksia. Samoin hyvin menee niin oppilaiden kuin vanhempienkin kanssa. (Rehtori sen sijaan itse ei ole todellakaan pidetty oppilaiden keskuudessa.)

Talosta on lähtenyt viime vuosina (uuden pomon myötä) paljon pätevää nuorta väkeä muualle. Itse en tahtoisi lähteä, kun toista vakkaripaikkaa ei täältä pienemmältä paikkakunnalta ole mitenkään helppo löytää. Kai tässä pitää vaan odottaa pomon eläköitymistä. On kyllä jo yli 60-vuotias.

Vierailija
4/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voisiko joskus kokouksessa sanoa jos asiattomuuksia sinuun kohdistuu että pidät sitä asiaa kiusaamisena ja pyydät lopettamaan ja tuot saman esille työsuojeluvaltuutetulle.

Vierailija
5/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te luulette elävänne. jos toiselle piilovittuillaan ja muut kunnioittaa sitä piilovittuilijaa niin ei sille kukaan ala mitään vastaan aukomaan, kerrassaan tyhmä ajatuksenakn tuo, niin sinisilmöistä ja pilvenhattaroilla leijailua että ei uskois teidän olevan aikuisia.

Vierailija
6/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jää hän hyvin todennäköisesti eläkkeelle parin vuoden sisällä. Jos olet vielä jäämässä äitiyslomalle, niin ei ehkä kannata nostaa juttua asiasta, ellei teitä ole sitten monta kärsijää, jolloin voisitte kääntyä yhdessä työsuojeluvaltuutetun puoleen.

Joka tapauksessa kannattaa dokumentoida tarkasti kaikki reksin ilkeydet. Siis ihan tyyliin

5.2. klo 8:00 Tervehdin rehtori X:ää, mutta hän käänsi päänsä pois eikä ollut huomaavinaankaan

7.2. klo 11:15 Rehtori X sanoi minulle kovaan ääneen opettajanhuoneessa kaikkien muiden kuulleen: "Hoidit tämän homman tosi älyttömästi."

Jos asian vie eteenpäin, niin tällaisella tarkalla dokumentilla on paljon enemmän arvoa kuin selvästi epämääräisimmillä kertomuksilla siitä, että reksi kiusaa. Erityisesti silloin, jos saat muita opettajia todistamaan epäasiallisen käytöksen.

Vierailija
7/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olemitään arvoa missään, äänitä ne puheet niillä olisi arvoa. Nyt ei eletä missään mielikuvituksellisessa Hercule Poirotin maailmassa.

Vierailija
8/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todella heikoilla, jos rehtori alkaa kiusaamaan. Tunnen muutamia opettajia, jotka ovat joutuneet rehtorin hampaisiin ja rehtorin eläke tai oma ainoa tapa pelastautua. Ovat valittaneet, vedonneet työsuojeluvaltuutettuun, toimittaneet ammattiliittoon kirjallisia todisteita jne. Ihan turhaa. Pidetään palaveria ja ihmetellään, mutta mitään ei tapahdu.

Näissä tapauksissa kiusaamista: oppilaille opettajan haukkuminen (karsein mahdollinen teko rehtorilta), tunneilla leikittely, julkinen solvaus jne. Tunneilla leikittely tarkoitti esimerkiksi sitä, että lukion kokeneelta ja erittäin hyvänä tunnetulta lehtorilta otettiin pois lukion tunteja ja annettiin epäpätevälle tuntiopettajalle. Tilalle laitettiin yläasteelle opettamaan "tarkkista". Tämän totesi julkisesti, että "taidanpa ottaa sulta pari ryhmää pois ja antaa tolle Annelle..." Sitten Anne opetti lukiossa ja tuo lehtori yläkoulussa. Ihan vaan henkilökohtaista painostusta. Kuten kirjoitin, niin tuon opettajan tulokset oli kirjoituksissa ollut aina erinomaiset.

Vierailija
9/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kannattaa kirjoittaa, mitä tapahtui ja milloin, ja myös todistusarvon lisäämiseksi se, ketä muita oli paikalla.

Työsuojeluviranomainen olisi oikea kohde.

Vierailija
10/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet 3v. pois työelämästä ja sitten menet töihin.

Ehkä reksi jo vaihtunut.

Yleensä noissa eteenpäin viemisissä häviää vain itse.