Saksalainen koulu
Kommentit (37)
Meillä on tytär koulussa 3 luokalla ja nyt tuli tieto, että nuorempi tytär ei päässyt 1 luokalle valintakokeen perusteella. Ihan kamala tilanne, emme asu Helsingissä, joten vaikeaksi menee. Ja kokeeko nuorempi vanhempana olevansa huonompi, kun käy 'tavallisen' koulun ? Outoa, että ei mitään apua siitä, että sisar on samassa koulussa.koe ei mennyt hyvin, vaikka hänellä on hyvä saksankielen taito. Jännitti varmasti liikaa !! Eikä vanhempaa lasta haluaisi pois koulusta ottaa, kun on hyvät kaverit siellä ! Mitä ihmettä teemme ??
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 21:08"]
Paljon hakee ja paljon pääsee?
[/quote]
Yli 90 haki suomalaiselle linjalle ja 20 pääsi.. kuuleman mukaan saksalaiselle linjalle haki n 80 lasta ja 40 pääsi.
Koulu on hyvä ja todella kansainvälinen ! Kerhotarjonta tosiaan aivan mahtava, kannattaa hakea kauempaakin !
Hyvä koulu, mutta todella vaikea päästä. Tänä vuonna hakijoita paljon ja vain pieni osa pääsi sisään.
Vierailija kirjoitti:
käyn kanssa saksalaista koulua, oon nyt 9. luokalla ja joudun kohta päättämään jäänkö saksalaiseen lukioon vai en. Omasta mielestäni koulu on vaativa, mutta ei liian vaikea. työtä on hyvä oppia tekemään niin ei tuu lukiossa niin isona shokkina että pitää vähän lukea ennen kuin saa kympin kokeesta. ruoka on parempaa kuin monissa muissa kouluissa ja opetus on todella tasokasta.
DSH ssa on suunnilleen sama kesäloma kuin muuallakin helsingissä (joskus voi heittää parilla päivällä), syysloma on koko viikon pituinen, minkä takia tehdään pari lauantaikoulupäivää ja muut lomat ovatkin ihan samat kuin muualla.
Tiedän kuka oot ;)
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn juuri kyseisen koulun kasiluokkaa saksankielisellä puolella. Koin ala-asteen (luokat 1-4) varsin ärsyttäväksi, koska opetus oli paikoin todella yksipuolista. Yläaste on sujunut paljon paremmin, vaikken edelleenkään voi sanoa olevani täysin tyytyväinen kouluuni. Vaativuus pitää paikkansa, opettajat vaativat paljon varsinkin matemaattis-luonnontieteellisissä aineissa ja jos todistukseen haluaa hyviä numeroita, pitää niiden eteen tehdä töitä. Liian vaativaksi en kyllä opetusta sanoisi, varmaan siksi että opetustapaan tottuu jo ala-asteella :) Kerhojen mahtavuutta en allekirjoita, koulussa on paljon porukoita ja mm. tanssiryhmästä ei ilmoitettu missään info-tauluilla, eikä sinne pääse jollei kuulu ryhmän kapteenin porukkaan. Saattaa toki johtua myös mun omista mieltymyksistä, mutta mielestäni kerholistoilta ei löydy mitään erityisen kiinnostavaa.
(kouluruoka on muuten todella hyvää, ainakin kasvisruokiin panostetaan)
Ootte samalla luokalla ton toisen kanssa, tiedän keitä te ootte :D Näkeehän sen kun välkillä aina tällä palstalla ootte. Busted
Mulla ei ole mitään tuoretta tietoa, mutta 20 vuotta sitten siellä ainakin opiskeltiin 9-luokalla lukion matikan kursseja. Se on myös ainakin ollut vähän sellainen hienostelupaikka. Että jos lapsi sinne menee niin on kovat paineet näyttää oikeanlaiselta.
Monet vaihtavat yläasteella kesken lukukauden muihin kouluihin, koulua ei pahemmin kiinnosta miten oppilaat voivat. Henkilökunnan ja esim. lähetystöjen lapsia suositaan - ei kovin kivaa muille.
Onko tästä koulusta lisää ajankohtaista kokemusta? Paluumuutto Saksasta suunnitteilla ja ajattelin meiän tokaluokkalaiselle ja eskarilaiselle automaattisesti saksalaista koulua. Mutta kun näitä juttuja lukee niin enpä ookaan niin varma... Myös muun Suomen saksankielisistä kouluista/luokista olisi kiva kuulla.
Minuakin paluumuuttajana kiinnostaisi tuoreemmat kokemukset koulusta, erityisesti tilanne saksankielisillä luokilla, sillä lapsillamme on saksalaista peruskoulua takana pari vuotta. Onko muilla paluumuuttajilla kokemusta hakemisesta ja koulusta?
Lapseni on tuossa koulussa 5.luokalla, tykkää kovasti. 5. Luokkalaisilla tulee saksasta vaihto-oppilaita Suomeen kahdeksi viikoksi, ja he menevät sitten samaisten lasten koteihin saksaan kahdeksi viikoksi. Ruoka parempaa kun kouluissa yleensä. Välitunti piha on iso. Jotkut opettajat kivoja, mutta kaikki suhteellisen ankaria. Uusi rehtori tosi tarkka siitä, kuinka paljon ylimääräistä vapaata oppilaille antaa. Kuulemma on yksi opettaja suosii selkeästi joitain oppilaita. Kaikki opettajat katsovat että onko läksyt tehty. Jos jättää läksyt useamman kerran tekemättä, saattaa joutua läksyparkkiin. Siellä ne läksyt ainakin tulee tehtyä. Oman asemansa opettajan silmissä huomaa kyllä siitä, että juuri niiltä joilta opettaja uskoo kuulevansa väärän vastauksen kysytään, vaikkei edes viittaisi. Tyttäreni kuitenkin viihtyy koulussa, ja haluaa käydä siellä vielä ylä-asteenkin.
Tää keskustelu ei ehkä oo enää mikään ajankohtanen, mutta mä aattelin nyt silti jakaa mun oman kokemuksen helsingin saksalaisesta koulusta.
Alotin heti 1. luokalla dsh saksalaisella linjalla,ja jatkoin koko peruskoulun läpi, just eilen sain ruusun käteen koululla, ja marssin sieltä ulos kattomatta taakse, en varmana sinne jää lukioon.Tiukka kuri, kamalat opettajat, ja masentava ilmapiiri, mutta silti itkin kun lähdin sieltä.
opetus dsh:ss on älyttömän hankalaa, jo 5.luokalta asti valitin äidille, etten pärjännyt siellä. jos saa 8 kokeesta, on opettajien mielestä ihan huono, kun taso siellä on niin korkea. vaikka opin paljon (varmaan enemmän kuin olisin oppinut suomalaisessa peruskoulussa), dsh ei sovi herkkähermoisille. kokeita ja projekteja tehään ihan älytön määrä, ja saksan kielen vaikeus vain hankaloittaa kaikkea. vielä kuukausi sitten mulla oli 4 viikkoa putkeen 3 koetta joka viikko, se on ihan liikaa 16-vuotiaalle teinille, joka yrittää päästä unelmalukioonsa, ilman että aivot räjähtävät päästä.
kouluruoka on ihan mahtavaa (kiitos keittiön janne), koulu on ihanalla paikalla keskellä keskustaa, pienet luokat tuovat hyvän luokkahengen, ja oppilaat tukevat toisiaan kaiken sen hankaluuden läpi. nää tulee varmaan olemaankin ne asiat jotka oikeesti jää mieleenki. kun saa sen peruskoulun todistuksen ja ruusun käteen, se kaikki urakka mitä teki hyvän keskiarvon eteen unohtuu. kaikki ne saksan runoanalyysit, äikän kirjprojektit ja ne ***** fyssantehtävät joiden takia ehti nukkua 3 tuntia unohtuu, koska nyt voi vihdoinki mennä siihen kouluun mihin ite haluu. dsh:ssa oppii niin paljon kaikkea, ja vaikka se oli 100 kertaa rankempaa kuin suomalaisissa kouluissa, en missään nimessä palaisi ajassa taaksepäin ja menisin eri kouluun. saksa on hyödyllinen kieli jota tulen aina tarvitsemaan, ja kavereita sieltä saa super monta.
elikkä jos mietit, että haluutko laittaa sun lapsen dsh:hon, vastaus on mun mielestä kyllä. viimeset 4 vuotta oon valittanu kuinka kauhee se koulu on, mutta nyt ku se on ohi, osaan arvostaa kuinka hyvä paikka se oikeesti on. jos sulla tai sun lapsella on se mahollisuus mennä tohon kouluun, tee se. koska se on elämys jota ei voi verrata mihinkään. se oli rankkaa ja tuskallista, mut mä en vaihtais sitä mihinkään muuhun.
-dsh 9.luokkalainen vuosimallia 2017
Hyvä koulu. Jos ei sopeudu, tuskin on sitä korkeakoulujen menestyjäainesta.
Tämähän nyt on aivan naurettava kommentti, että ei ole korkeakouluaineista, jos ei koulussa pärjää.
Täällä on oppilaiden näkökulmia (tosin pääas saksaksi). Not all fun and play.
https://keskustelu.suomi24.fi/ryhmat/international-forums/deutsches-for…
käyn kanssa saksalaista koulua, oon nyt 9. luokalla ja joudun kohta päättämään jäänkö saksalaiseen lukioon vai en. Omasta mielestäni koulu on vaativa, mutta ei liian vaikea. työtä on hyvä oppia tekemään niin ei tuu lukiossa niin isona shokkina että pitää vähän lukea ennen kuin saa kympin kokeesta. ruoka on parempaa kuin monissa muissa kouluissa ja opetus on todella tasokasta.
DSH ssa on suunnilleen sama kesäloma kuin muuallakin helsingissä (joskus voi heittää parilla päivällä), syysloma on koko viikon pituinen, minkä takia tehdään pari lauantaikoulupäivää ja muut lomat ovatkin ihan samat kuin muualla.