Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KETJU ensisynnyttäjille ja jo äideille. =)

Vierailija
10.02.2012 |

Ensisynnyttäjä: Mitä haluat tietää tai kysyä jo synnyttäneiltä äideiltä?

Äidit: Mitä sellaista tahdot kertoa ensisynnyttäjälle, mitä ajattelet, että hänen olisi hyvä tietää, muttei osaa kysyä? Mitä toivot, että joku olisi kertonut sinulle ennen äidiksi tulemistasi?

Voin aloittaa. Olisin toivonut jonkun kertoneen minulle, että imetys sattuu aluksi ja se on normaalia ja kuuluu asiaan. Ja että se kipu loppuu parissa viikossa jonka jälkeen imetys on mukavaa ja vaivatonta.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 päivää sairaalassa. tyttä oli ennenaikainen, ja keltaisuuden takia tyttö oli 3vrk sinivalon alla.

kotiin kannattaa varata vauvanvaatteita. voit ostaa muutaman koon 50 vaatteita, mutta sitten enemmän 56 ja 62 --> meillä oli tyttö 46cm, joten kaupan kautta tultiin kotiin, kun käytiin ostamassa muutamat pienemmät bodyt :)

muita tarvikkeita, joita on hyvä olla: vaippoja, tops-puikkoja, perusvoidetta, vanulappuja, itsellesi yösiteitä. ja kannattaa varata myös helppoa syömistä kaappeihin, varsinkin jos olet päivät yksin vauvan kanssa.

Vierailija
42/48 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menemään avoimin mielin synnyttämään, jos olet tehnyt suunnitelmia synnytykseen niin saattaa olla pitkään paha mieli kun kaikki meni ihan nurinpäin :(

itse söin heti synnytyksen jälkeen punaista viiliä ja vauvan luumusosetta seassa, helpotti jo raskausaikana ummetusta. kannattaa liikkua sen mitä jaksaa niin suoli toimii kans hyvin.

imetysliivit, liivinsuojat, omat sukat, lansinoh-rasva nänninpäihin ja jos haluat omia pikkareita käyttää laitoksella niin ota monet mukaan, älä pihistele niiden kanssa.

kotiin vaippoja niin että riittää (meillä oli kestoja mutta esim. ripulin varalta olin varannut myös kertiksiä), tuttipullo ja korviketta VAIKKA aikoisit imettää, niitä ei saa keskellä yötä mistään jos tulee tuskan hetki. topsipuikkoja, vauvan vanna, muutamillakin vaatteilla pärjää alkuviikot ja ehdit saada paljon vastasyntyneelle lahjaksikin, siis hanki vain välttämätön ennen kuin tiedät minkäkokoinen vauva sylissä sitten on.

suosittelen myös käyttämään ennen synnytystä aikaa siihen, että tekee ruokaa mahdollisimman paljon pakkaseen. varaa kuiva-aineita jne. joista saat nopeasti ruoan kun on nälkä. imettäessä pitää juoda paljon ja syödä kunnolla, ja vauvalle pitää antaa myös niitä d-vitamiineja sitten :)

onnea matkaan kaikille! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muu ei ole vielä sanonut seuraavaa:

Ensisynnyttäjille:

Itse yllätyin, että voi mennä lapsivedet ja sitten ei meinaa tapahtua mitään.

Mulle ainakin kerrottiin synnytysvalmennuksessa, että sairaalaan täytyy lähteä pian vesien menon jälkeen ja tästä olin sitten vetänyt johtopäätökset, että kun ne vedet menevät, niin kohta vauva syntyy.

Minun eskoiseni syntyi 2,5 vrk päästä vesien menosta kiireellisellä sektiolla.

Vierailija
44/48 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

korviketta ja pulloa kotiin varmuuden varalle, jos aikoo imettää. Eri asia, jos asuu todella syrjäseudulla, jossa kauppoihin kymmenien kilometrien matka. Juurikin yöllä kun on väsynyt ja vauva itkee, muttei ollenkaan välttämättä kuivumistaan, voi olla liian iso kiusaus tarttua korvikepulloon, kun sitä tuttelia on jo kotona. Jos lisämaitoa on pakko antaa, se kannattaa antaa pienenä määränä hörpyttämällä ENNEN imetystä. Näin vauva oppii, että rinnalta tullaan kylläiseksi. Kannattaa ETUKÄTEEN opetella rintamaidon riittävyyden turvamerkit. Tarvittaessa voi pyytää neuvolasta lisäkäyntejä punnitukseen.

Jos koskaan saan toisen lapsen, saattaisi sopia jonkun tutun pikkuvauvan äidin kanssa, että saisin häneltä hiukan pakastettua rintamaitoa, jonka ottaisin sairaalaan varoiksi mukaan. Kättärillä eivät anna luovutusmaitoa lisämaidoksi terveille täysiaikaisille,-ne saavat Almiron peptiä- kun sitä luovutusmaitoa riittää vain sairaille ja keskosille.

Vierailija
45/48 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mieleen ennen synnytystä, ja repeämien kanssa suihkuttelin joka ikisellä vessakäynnillä pitkän aikaa.

Vierailija
46/48 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

La: tulevana perjantaina ja kaikkea on jo kassiin pakattu, kiitos vinkeistä. Nuha hieman haittaa mutta yritän pärjätä, muuten olo ihan ok. Suppareita on vähän jo ollut, mutta laimeita vielä..

Tuolla mainittiin karvanpoisto ja kävin viime viikolla ottaas brassivahauksella koko sängistön (hihh!) pois. Totta jos tikkauksia tulee, niin ei karvat ole siellä välissä..

Miten se lantionpohja-jumppa kuuluis aloittaa? Kuulat minulla on ja pidin käytössä vielä 35 viikolle asti, mutta en enää.? Mikä se nännejä hoitava voide apteekista oli? Tälläisiä mietin ((:

Vierailija
47/48 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain lapsivuodeosastoilla sitä on tarjolla. Sitten kun sitä ei enää rintoihin tarvitse, on hyvää suunpielien halkeamiin.

Vierailija
48/48 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voide on lansinoh. toki voit myös käyttää esim. bepanthenia (itse tykkäsin siitä enemmän), mutta tuota lansinohia ei tarvitse ennen imetystä pyyhkiä pois. Kannattaa laittaa ihan kunnon kerros, ja sitten liivinsuojus rintsikoihin.

Lantiopohjanlihasten jumppaamisen voit aloittaa heti synnytyksen jälkeen "tunnustelemalla". Eli ihan vain yrität supistaa emätintä ja peräaukkoa. (eli ajattelen vaikka helmen aukon suulle, jota sitten "imaiset" ylöspäin). Jos synnytät HUS:in sairaalassa, saat mukaasi Opas synnyttäneelle-lehtisen, jossa on perusohjeet lihasten jumppaamiseen (aivan samat asiat opetettiin ennen myös fyssarin pitämässä ryhmässä, en tiiä, järjestetäänkö ryhmiä enää). Saman oppaan löydät PDF-muodossa HUS:in Vauvamatkalla sivuilta (siellä etusivun alaosassa linkki).

Olet käyttänyt kuulia, mutta olethan opetellut myös rentouttamaan lantionpohjanlihakset? On hyvä, jos pystyt ponnistusvaiheessa supistuksen jälkeen rentouttamaan lihakset, on sitten enemmän voimaa uuteen ponnistukseen :)

Tsemppiä synnytykseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi