Millainen on se sakki jos lapsilla hampaat mätänee suussa?
Ihmettelen tätä, kun pienillä lapsilla samassa perheessä toinen toisensa perään hampaita revitään ja paikataan. Korvissa putket ja viikkoja yskitään ja räkää ryystetään. Niin mikä se on tällaisen taustalla?
Kommentit (35)
Omasta mielestäni hampaiden reikiintyminen ja "hampaiden mätäneminen suuhun" ovat täysin eri asioita. Hampaista voi ihan hyvin muutama reikä löytyä, mutta silti hampaat voivat olla muuten aivan hyväkuntoiset. Minulta paikattiin kerran pari reikää hampaista, mutta hammaslääkäri sanoi siinä paikkauksen yhteydessä, että hampaani ovat silti hyväkuntoiset. Ei tullut hammaslääkäriltä parista paikatusta hampaasta huolimatta mitään saarnaakaan oikeaoppisesta hampaidenhoidosta, sanoi ja neuvoi ihan ystävällisesti, että miten hampaita voisi hoitaa vielä paremmin.
Jos sieltä suusta ja hammasväleistä löytyy mätää, niin se kertoo jostakin isommasta bakteeriperäisestä tulehduksesta suun alueella. Minusta tuollainen tulehdus on vakavampaa kuin hampaiden reikiintyminen, koska se voi pahimmassa tapauksessa levitä muualle elimistöön ja pahimmillaan tappaa. Siksi se tulehdus on tärkeää hoitaa suusta pois ja suu kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2012 klo 15:19"]Hyvin on harjattu ja ei milloinkaan oltu epähygieenisiä ruokkimisen suhteen. On ilmeisesti saanut se karies-bakteerin jolta kulta pisaratartuntana. Muu ei ole mahdollista.
Flunssat yms. Minkäs sille voi. Johtuu ilmeisesti allergiataipumuksesta, että saa herkästi tartuntoja. Jatkuvasti oli korvatulehduksia pienempänä. Kymmenenkin vuodessa. Nyt onneksi isompana vähemmän.
Olen sairaalaa myöten lääkäreiltä kysynyt, miten voisi vähentää sairastuvuutta. Ei ole keinoja tullut.
[/quote]
Meillä poika sai aina flunssan jälkeen korvatulehduksen ja antibiootit. Oltiin kerran reissussa, eikä voinut käyttää maitoa koko aikana n. 2 viikkoa ja oli ainoa kerta, kun sitä korvatulehdusta ei tullut. Kokeiltiin myöhemmin samaa, eikä tullut. Lääkärin mukaan sillä ei ollut merkitystä mutta meillä toimi. Kokeiltiin myöhemmin maitoa ja taas sai tulehduksen. Nyt on jo sen verran vanhempi ja väljemmät käytävät, ettei sairastu. Saattaisi toimia jollakulla muullakin.
Mulla ainaki ollu huonot hampaat koska oon maitoallergikko ja kalkkitabletit ei riitä pitämään mun hampaita hyvässä kunnossa. Ne lohkeilee ja on näin alttiimpia bakteereille.9
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 13:18"]
Mulla ainaki ollu huonot hampaat koska oon maitoallergikko ja kalkkitabletit ei riitä pitämään mun hampaita hyvässä kunnossa. Ne lohkeilee ja on näin alttiimpia bakteereille.9
[/quote]
Ja sitä saa vain maidosta??
Meillä! Vanhemmalla lapsella oli maitohampaissa reikiä, nuoremmalla ei mitään. Onneksi ei ole vanhemmallakaan pysyvissä hampuissa ja ikää nyt 11. Isä yrittäjä, äiti insinööri. Asutaan omakotitaloa, kaksi autoa, ydinperhe. Ei päihdeongelmaa tai muitakaan elämänhallinnan ongelmia. Aika tavallinen keskiluokkainen perhe.
Esikoisen kohdalla varmaan tuo maidon tissuttelu pulloista oli syynä reikiintymiseen. Ei mitään karkkinapostelua päivittäin ja hampaat on pienestä asti pesty, mutta annettiin ehkä sitten juoda liian pitkään myös öisin maitopullosta. Nuorempikin joi 1,5-vuotiaaksi, muttei hänelle mitään reikiä tullut. Esikoinen joi 2-vuotiaaksi. Reiät löytyi joskus 2,5-3 -vuotiaana. Ei me oikein ajateltu asiaa. Muuten lapsi oli hyvinhoidettu ja kumpikin on aina ollut terveitä. Itsellä meillä on reikiä hampaissa. Mulla aika paljon, miehellä vähemmän, vaikka mies hoitaa huonommin. Käydään säännöllisesti hammaslääkärissä ja itse lankaan päivittäin + pesen kahdesti.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 13:46"]
Meillä! Vanhemmalla lapsella oli maitohampaissa reikiä, nuoremmalla ei mitään. Onneksi ei ole vanhemmallakaan pysyvissä hampuissa ja ikää nyt 11. Isä yrittäjä, äiti insinööri. Asutaan omakotitaloa, kaksi autoa, ydinperhe. Ei päihdeongelmaa tai muitakaan elämänhallinnan ongelmia. Aika tavallinen keskiluokkainen perhe.
Esikoisen kohdalla varmaan tuo maidon tissuttelu pulloista oli syynä reikiintymiseen. Ei mitään karkkinapostelua päivittäin ja hampaat on pienestä asti pesty, mutta annettiin ehkä sitten juoda liian pitkään myös öisin maitopullosta. Nuorempikin joi 1,5-vuotiaaksi, muttei hänelle mitään reikiä tullut. Esikoinen joi 2-vuotiaaksi. Reiät löytyi joskus 2,5-3 -vuotiaana. Ei me oikein ajateltu asiaa. Muuten lapsi oli hyvinhoidettu ja kumpikin on aina ollut terveitä. Itsellä meillä on reikiä hampaissa. Mulla aika paljon, miehellä vähemmän, vaikka mies hoitaa huonommin. Käydään säännöllisesti hammaslääkärissä ja itse lankaan päivittäin + pesen kahdesti.
[/quote]
Mitä noi autot ja omakotitalot liittyy hampaisiin?
Lähes poikkeuksetta ruokavaliossa tai ruoka-ajoissa syy, jos lapselta löytyy kariesta. Monissa kodeissa on niin sanotut ruoka-ajat, mutta pienet lapset silti saa jonkun esim leipäpalan välissä, että jaksaa odottaa ruoan valmistumista. Tällä tavoin helposti ja vähän ehkä huomaamatta tuplataan happohyökkäyksien määrä päivässä, ja jos mutans suussa niin iso riski reikiintymiselle. Sanoisin että reikiintymisongelmaa esiintyy sekä korkeasti koulutettujen kuin kouluttamattomien vanhempien lapsilla. Usein myös elämän kriisit voi näkyä suuhygieniassa.
Kyllä se on se kariesbakteeri jolla on suurin merkitys reikiintymiseen. Itselläni ei ole kyseistä bakteeria, eikä lapsillakaan. Oktiin mukana tutkimuksessa niin testattiin. Miehellä on, mutta hän ei ehkä ole niin läheisissä kontakteissa lasten kanssa että olisi tarttunut. Minulla ei ole ikinä ollut reikiä. Enkä ole innokas hampaiden pesijä, pesen jos muistan tai henki haisee. Kariesbakteeri tartuntaa kannattaa koittaa venyttää mahdollsimman myöhään, siis välttää samasta lusikasta syömiset ja leivästä haukkaamiset yms. Mitä vanhempi lapsi on saadessaan kariestartunnan, sitä pienemmäksi kanta jää suussa. Muut bakteerit ovat jo ehtineet vallata suun. Mitä voimakkaampi karieskanta, sitä suurempi reikiintymisriski, ja yhdistettynä huonoon hampaiden hoitoon on pahin riski. Jos lähikontaktissa olevilla ei ole vahvaa kantaa, on riski lapsenkin vahvaan karieskantaan pienempi. Nuo korvatulehdusjutut ovat siinä mielessä totta että antibioottikuuri tuhoaa hyviäkin bakteereja ja kariesbakteeri saa suussa uuden mahdollisuuden tulla vallitsevaksi.
Mistä päättelet noin? Ehkä kysymyksen asettelu oli väärä. Syy aloitukseen on juuri tuo mitä kirjoitin itkevästä lapsesta. Mistä kiikastaa kun kierre on loputon ja lapsi kärsii. Ei minulla ole antaa yhtään esimerkkiä mistään roskaväestä kyseisiin vaivoihin liittyen, mutta joitakin yhdistäviä tekijöitä niiden välillä on, joilla tuota. MAinitsematta niitä tässä nyt.
Kysyt nimenomaan, mitä SAKKIA sellaiset ovat. Siinähän se on tiivistetysti se, että ajattelet kyseisten ongelmien liittyvän lasten perheiden sosiaaliseen asemaan ja/tai kotioloihin nyt muuten vaan.
Ja tuossa taas epäilet, että yhdistäviä tekijöitä on NIIDEN IHMISTEN VÄLILLÄ, joilla on sekä kariesta että virustulehduksia.
Et kysy, että mitkä tekijät altistavat hampaiden reikiintymiselle ja mitkä flunssalle.
Ylipäätään ei edes ole tekijöitä, jotka altistaisivat noille molemmille, kyse eri asioista. Tai no, jos nyt oikein hakemalla hakee, niin tietysti voi kuvitella, että jos lapset ovat paljon kontaktissa muihin jo pienestä pitäen ja sylkikontaktissa, niin siinä leviää sekä karies että virukset.
-15-
Äiti työtön sosiaalipummi rikollisesta suvusta ja lapsen isä vankilakierteessä..
Pelkää einestä ja joskus ateria vaon jäätelö...äidille tärkeämpää saada päivän tupakit kuin ruokkia lapset..
Nuorimmainen söi meillä aika usein-pahaa teki katsoa vierestä.
Asuin isovanhempien kanssa koulun aloitukseen saakka ja isovanhemmat eivät pitäneet hampaiden hoitoa tärkeänä, joten hampaat harjattiin kerran viikossa kun äiti tuli katsomaan meitä. Karkkia saaatiin päivittäin..
Siinä ne sitten meni.
Antakaa hyvät vanhemmat Xylitol tabletteja/purkkaa aina syömisen jälkeen. Siis aina, kun on jotakin pistetty suuhun.
Meidän lapsilla 9v ja 5v ei ole reiän reikää, eikä korvatulehduksia eikä muitakaan flunssia juuri koskaan. Kiitos xylitolin. Meillä Xylitolin antaminen alkoi jo ennen 1v ikää, kun oppi imeskelemään tabletteja.
Googlettakaa xylitolin vaikutuksesta korvatulehduksia ehkäisevästi.
Harmittavaa tuollainen varmasti. Meillä ei ole ollut korvatulehduksia, ei myöskään reikiä, että voipi ollakin noin. Pahoittelut niille jotka joutuu kärsimään tuollaisesta.
terv. Ap, vedän pois tuon sakki -sanan, jos se kuulostaa loukkaavalta.
Xylitol on varmaan yksi hyvä konsti ja varsin tutkittu juttu jo.
Siskollani oli pienenä jatkuvasti korvatulehdus, söi monta kuuria vuodessa. 40 vuoteen hänellä ei ole ollut yhtään reikää hampaissa. Minä taas olen harjannut hampaita into piukassa ja lankaillut ja purskutellut ja ties mitä koko ikäni, ja amalgaamit vilkkuen tässä hymyilen. Reikiä on joka vuosi, ja kerran tehty juurihoito. Sylkitesti aikoinaan paljasti, että syljeneritys on minulla vähäistä ja sitä kautta myös hyviä bakteereita on vähän, joten hampaat reikiintyvät helposti. Jonkun aikaa jaksoin imeskellä tabletteja, joiden piti kiihdyttää syljeneritystä, mutta eipä tuo mitään auttanut. Tuli vain raivotautinen olo, kun sylkivaahto pursui suupielistä.
Hampaiden kuntoon vaikuttaa ennen kaikkea syöty ruoka.