Millainen on se sakki jos lapsilla hampaat mätänee suussa?
Ihmettelen tätä, kun pienillä lapsilla samassa perheessä toinen toisensa perään hampaita revitään ja paikataan. Korvissa putket ja viikkoja yskitään ja räkää ryystetään. Niin mikä se on tällaisen taustalla?
Kommentit (35)
tuhoaa hammaskiillettä jo ennen kuin maitohampaat ovat puhjenneet.
Amoksisilliini-antibiootti on yksi pahimmista.
Selittää eron lasteni hampaissa: ensimmäisellä ei reiän reikää, mutta ei myöskään korvatulehduksia. Toisella reikiä jo ekaluokalla, mutta takana myös lähes koko iän jatkunut korvatulehdusten ja -putkitusten kierre, antibioottikuureineen.
Ruokavalio on normaali, ei mässäilyä roskaruoalla, ei paskaa nurkissa, nukkumaanmenoajat, hammaspesut sun muut hoidetaan rutiinilla.
Ja selitys tosiaan noihin nuoremman hampaisiin on antibiootti ja tämän kertoi hammaslääkäri. Lääkäritkin ovat tietoisia amoksisilliinin haittavaikutuksesta, mutta määräävät sitä lääkettä silti.
Lisää tietoa löytyy googlaamalla.
Hyvin on harjattu ja ei milloinkaan oltu epähygieenisiä ruokkimisen suhteen. On ilmeisesti saanut se karies-bakteerin jolta kulta pisaratartuntana. Muu ei ole mahdollista.
Flunssat yms. Minkäs sille voi. Johtuu ilmeisesti allergiataipumuksesta, että saa herkästi tartuntoja. Jatkuvasti oli korvatulehduksia pienempänä. Kymmenenkin vuodessa. Nyt onneksi isompana vähemmän.
Olen sairaalaa myöten lääkäreiltä kysynyt, miten voisi vähentää sairastuvuutta. Ei ole keinoja tullut.
perheet jotka itse tiedän, joissa lapsilla mädät hampaat, ovat valitettavasti moniongelmaisia. näissä sitten on tietty enemmän sitä että lapset syö ja juo milloin sattuu.
Moni ei muista esimerkiksi sitä, että aikuisen on pestävä lapsen hampaat!
Meillä 5v saa itse pestä ensin ja sen jälkeen jompikumpi vanhemmista. Ei ole hampaissa sanomista.
Harmittavaa tuollainen varmasti. Meillä ei ole ollut korvatulehduksia, ei myöskään reikiä, että voipi ollakin noin. Pahoittelut niille jotka joutuu kärsimään tuollaisesta.
perheet jotka itse tiedän, joissa lapsilla mädät hampaat, ovat valitettavasti moniongelmaisia. näissä sitten on tietty enemmän sitä että lapset syö ja juo milloin sattuu. Moni ei muista esimerkiksi sitä, että aikuisen on pestävä lapsen hampaat! Meillä 5v saa itse pestä ensin ja sen jälkeen jompikumpi vanhemmista. Ei ole hampaissa sanomista.
Joku muukin tuntuis olevan taustalla kuin tuo antibiootti. Nimittäin, saman olen itsekin kokenut, että kyseisissä perheissä on jotenkin muitakin ongelmia enemmältikin.
Kyllä minä harjasin lapsukaiseni hampaat 8-vuotiaaksi asti. (Nyt kymmenen) Reikiä vaan tuli.
Yksi karkkipäivä on viikossa. Ei mässytetä jatkuvasti.
Moniongelmainen perhe. Mikä se sellainen on? Me ollaan naimisissa oleva akateeminen pariskunta. Lapsemme on yhteinen. Emme käytä alkoholia emmekä tupakkaa. En koe olevani ongelmainen ollenkaan.
jossa lasten hampaita ei vaan pestä. Ei kuulu heidän kulttuuriinsa joten ne mätänee suuhun.
Yhdessä tutussa perheessä hampaat pestään kerran päivässä ja se peseminen aloitettiin vasta kun hampaita oli puhjennut 6-8 kpl (ei tietoa montako, äiti sanoi ettei lapsi anna katsoa). Tyypillistä oli antaa lapselle vaikka suklaavanukas ja sitten tutti perään.
en tiedä paljonko noita antibiootteja pitää käyttää että tulee kiillevaurioita. Oma lapsi syönyt muistaakseni 6 kuuria tähän mennessä.
riippuu siitä onko lapselle tarttunut streptococcus mutans bakteeri (testataan syljestä 2-vuotiaana). Jollei bakteeria ole, hampaat pysyvät kunnossa, vaikka karkkia napostelisikin ja välillä pesut unohtuisi. Joten niitä tutteja ei edelleenkään kannata nuolla, eikä samasta lusikasta syödä, jos haluaa säilyttää lapsensa hampaat ehjinä.
kärsivien porukka. SItten mehut ja muut sokerilillit.
Lapsukaisemme ei huolinut tuttia ollenkaan ,joten sitä ei käytetty.
en ajattele, että perheen on pakko olla moniongelmainen, jotta lapsen hampaat reikiintyvät. Toki muitakin syitä on, esim. juuri tuon bakteerin tarttuminen.
Oma kokemukseni on nuo mitä aiemmin kerroin.
T. nro 5
Lapsukaisemme ei huolinut tuttia ollenkaan ,joten sitä ei käytetty.
Ja otatko tämän nyt liian henk.koht. Alkuperäinen tarkoitukseni oli ihan mielenkiinnosta tiedustella. Kun kauheaa katsoa itkeviä lapsia, joilla kipeä suu, korvat, kurkku, Suupielet näppyiset. Oikeasti, eikö tuollaiseen ole keinoja.
tuntee moraalista omahyväisyyttä.
Mutta hei, näin hammaslääkärin lääkärivaimona sanoisin, että VAIKKA kariekselle on tietysti olemassa altistavia tekijöitä ja VAIKKA infektiokierteen riski kasvaa tupakoivissa perheissä, niin loppupeleissä silti on kyse tuurista.
Meillä on kaikilla perheessä kariesta. Lapsien hampaat on aina harjattu hyvin, hammaslankaakin on aina käytetty iltapesun yhteydessä - ja silti mokomilla on reikiä. Taustalla on miehen rento asenne sen suhteen, saako lapsia pussata suulle ja pitääkö hysteerisesti vahtia, etteivät taaperot pistä suuhunsa vaikkapa jonkun muun lapsen järsimää lelua... Mies on sitä mieltä, että karies tulee kuitenkin melkein kaikille ja reiät saa aina paikattua.
Eka infektiokierre nuorimmaisella oli yksivuotiaana, kun olin lasten kanssa vielä kotona. Tupakointia ei meillä harrasta kumpikaan vanhemmista lainkaan, ja päivähoidossa tai -kerhossa eivät lapset siis siinä vaiheessa olleet. Mies tietysti työnsä puolesta saa aika herkästi tartuntoja, mutta ei hän siinä suhteessa liene kovin ainutlaatuinen.
Kummallakaan lapsista ei ole korvia putkitettu, mutta ajoittain ovat kyllä olleet kuukausiakin vuorotellen jossain flunssa/mahatautipöpössä.
Yksi tekijä on tietysti allergia ja/tai astma. Niitä ei vain näillä meidän lapsialla ole kumpaakaan (minulla itselääni kylläkin). Joten loppupeleissä enemmän on kiinni tuurista. Ja kun yksi tauti iskee, toinen iskee helposti perään vastustuskyvyn ollessa heikoilla.
Turhia antibioottikuurejakaan ei meillä tietenkään ole syöty, siitä olen lääkärinä aika tarkka.
tuntee moraalista omahyväisyyttä. Mutta hei, näin hammaslääkärin lääkärivaimona sanoisin, että VAIKKA kariekselle on tietysti olemassa altistavia tekijöitä ja VAIKKA infektiokierteen riski kasvaa tupakoivissa perheissä, niin loppupeleissä silti on kyse tuurista. Meillä on kaikilla perheessä kariesta. Lapsien hampaat on aina harjattu hyvin, hammaslankaakin on aina käytetty iltapesun yhteydessä - ja silti mokomilla on reikiä. Taustalla on miehen rento asenne sen suhteen, saako lapsia pussata suulle ja pitääkö hysteerisesti vahtia, etteivät taaperot pistä suuhunsa vaikkapa jonkun muun lapsen järsimää lelua... Mies on sitä mieltä, että karies tulee kuitenkin melkein kaikille ja reiät saa aina paikattua. Eka infektiokierre nuorimmaisella oli yksivuotiaana, kun olin lasten kanssa vielä kotona. Tupakointia ei meillä harrasta kumpikaan vanhemmista lainkaan, ja päivähoidossa tai -kerhossa eivät lapset siis siinä vaiheessa olleet. Mies tietysti työnsä puolesta saa aika herkästi tartuntoja, mutta ei hän siinä suhteessa liene kovin ainutlaatuinen. Kummallakaan lapsista ei ole korvia putkitettu, mutta ajoittain ovat kyllä olleet kuukausiakin vuorotellen jossain flunssa/mahatautipöpössä. Yksi tekijä on tietysti allergia ja/tai astma. Niitä ei vain näillä meidän lapsialla ole kumpaakaan (minulla itselääni kylläkin). Joten loppupeleissä enemmän on kiinni tuurista. Ja kun yksi tauti iskee, toinen iskee helposti perään vastustuskyvyn ollessa heikoilla. Turhia antibioottikuurejakaan ei meillä tietenkään ole syöty, siitä olen lääkärinä aika tarkka.
Lainaan omaani: Ja otatko tämän nyt liian henk.koht. Alkuperäinen tarkoitukseni oli ihan mielenkiinnosta tiedustella. Kun kauheaa katsoa itkeviä lapsia, joilla kipeä suu, korvat, kurkku, Suupielet näppyiset. Oikeasti, eikö tuollaiseen ole keinoja.
Mistä päättelet noin? Ehkä kysymyksen asettelu oli väärä. Syy aloitukseen on juuri tuo mitä kirjoitin itkevästä lapsesta. Mistä kiikastaa kun kierre on loputon ja lapsi kärsii. Ei minulla ole antaa yhtään esimerkkiä mistään roskaväestä kyseisiin vaivoihin liittyen, mutta joitakin yhdistäviä tekijöitä niiden välillä on, joilla tuota. MAinitsematta niitä tässä nyt.
Jättäkää kaikki välinamut pois vähitellen . Kertokaa sitten täällä tiedot 2-5 v päästä. Hevimmät luopukoot jälkkäreistä ja karkkipäivistäkin. Kiitos ja kiitos.
Juusto on hyvä happohyökkäyksen lopettaja. Parempi kuin karkit.
Eiköhän kaikki oo fyysisesti kovinkin erilaisia. Ja henkisesti ne jotka nostaa itsensä muiden yläpuolelle on ehkä vähän puutteellisempia.
Ei ne hampaat välttämättä suuhun mätäne vaikka ei hoidettais ollenkaan. 70-80-luvulla ei lasten hampaita monessa perheessä harjattu koskaan, silti saattoi olla ehjät hampaat.
vain toisella kouluikäisellä mätänee hampaat suusta. Vaikea sitä on selittää mistä johtuu, toisella paikattiin hampaita jo ekaluokalla ja toisella ei ole koskaan ollut yhtään reikää. Kai se sitten jotenkin sylki tms on erilaista tai toisella enemmän kariespöpöjä tai jotain, kun ruokailu- ja hampaiden pesutottumukset on kuitenkin molemmilla samanlaiset.