Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheisen kuolinsyyn selvittäminen: mistä saan kuolin(syy)todistuksen?

Vierailija
09.02.2012 |

Isoäitini on kuollut eräänlaisen onnettomuuden seurauksena jo 1960-luvulla. Tarkempaa kuolisyytä ei tunnu kukaan suvustamme tietävän. Mistä saisin kuolinsyytodistuksen tms käsiini? Säilyttävätkö sairaalat ja terveyskeskukset tällaisia tietoja joissakin arkistoissa?

Mistä asiast voisi kysellä? Olisiko kenelläkään tietoa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen saa tilastokeskuksesta, eikä maksa mitään.

Sairaalan paperit on tuolta ajalta maakunta-arkistoissa. Nekin saat. Henkilön kuolemasta pitää olla silloin 50 vuotta.

Vierailija
2/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitten on isoäitini lähiomainen jos se ei ole ainoa elossa oleva lapsensa (eli äitini) ja tämän jälkeläiset? Isoisäni on kuollut jo vuosikausia sitten.

Mutta eniten mua kuitenkin kiinnostaa tietää, että säilytetäänkö kuolinsyytodistuksia ja kuinka kauan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et mistään! Olisi järkyttävää jos äitini papereita voisi tonkia kuka vaan :( Eli perheen ulkopuoliset.

Vierailija
5/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen saa tilastokeskuksesta, eikä maksa mitään.

Sairaalan paperit on tuolta ajalta maakunta-arkistoissa. Nekin saat. Henkilön kuolemasta pitää olla silloin 50 vuotta.

AP kiittää kauniisti!

Vierailija
6/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin sain isovanhemmastani!

Vierailija
7/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et mistään! Olisi järkyttävää jos äitini papereita voisi tonkia kuka vaan :( Eli perheen ulkopuoliset.

No sullapa se on omituinen käsitys "vieraista". Eli oma lapsesi on mielestäsi niin vieras, ettei hänellä ole oikeutta tutkia oman isoäitinsä elämää ja kuolemaa?

Onneksi Suomen laki on kanssasi täysin eri mieltä!

Tsemppiä ap:lle tutkimuksiin, itsekin olen aikeissa aloittaa oman sukuni tutkimisen tulevien vuosien aikana.

Vierailija
8/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sullapa se on omituinen käsitys "vieraista". Eli oma lapsesi on mielestäsi niin vieras, ettei hänellä ole oikeutta tutkia oman isoäitinsä elämää ja kuolemaa? Onneksi Suomen laki on kanssasi täysin eri mieltä! Tsemppiä ap:lle tutkimuksiin, itsekin olen aikeissa aloittaa oman sukuni tutkimisen tulevien vuosien aikana.

Kyllä! Olen täysin tuota mieltä. Kuolemaan liittyy niin järkyttäviä asioita että toivottavasti lapseni eivät koskaan rupea niin uteliaiksi haudankaivajiksi että päättävät kysellä tuollaisia.

Vierailija
9/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska äitini on vielä hengissä. Eli nähtävästi ihan pelkkä sukulaisuus ei sittenkään riitä.

Vierailija
10/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko kuolema sinusta itsessään järkyttävää? Sehän on meidän jokaisen luonnollinen loppu.

Vierailija
11/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä vain sain isovanhemmastani.

koska äitini on vielä hengissä. Eli nähtävästi ihan pelkkä sukulaisuus ei sittenkään riitä.

Vierailija
12/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko kuolema sinusta itsessään järkyttävää? Sehän on meidän jokaisen luonnollinen loppu.

Ei lasten tarvitsisi minunkaan kuolemani yksityiskohtia välttämättä tietää. Ei ole. Mutta äitini kuolemassa ei ollut mitään luonnollista. Se oli tragedia ja vielä aikuisällä järkytyin itsekin lukemastani.

Vierailija
13/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasten tarvitsisi minunkaan kuolemani yksityiskohtia välttämättä tietää. Ei ole. Mutta äitini kuolemassa ei ollut mitään luonnollista. Se oli tragedia ja vielä aikuisällä järkytyin itsekin lukemastani.

En usko, että voi olla mitään kuolintapaa, jota kannattaisi salailla.

Vierailija
14/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että voi olla mitään kuolintapaa, jota kannattaisi salailla.

Itse kuolemaan liittyy vaikka ja mitä. En kerro täällä.

Vierailija
15/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on elossa, niin lapsenlapsi ei voi saada isovanhempansa kuolintodistusta.

Vierailija
16/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "vieras" merkinnällä kirjoitteleva tyyppi vaikuttaa olevan todella häiriintynyt. Ehkä tuo äitinsä traagisen lopun piilotteleminen ja salailu on aiheuttanut hänelle tuollaisia henkisiä ongelmia?

Lapsilla, lapsenlapsilla ja sukupolvilla heidän jälkeensä on oikeus ja mielestäni myös suorastaan velvollisuus tutustua omien esi-isiensä ja -äitiensä elämiin ja kuolemiin.

Kuolema kuuluu elämän kiertokulkuun, oli se sitten millainen tahansa.

Vierailija
17/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on elossa, niin lapsenlapsi ei voi saada isovanhempansa kuolintodistusta.

Vierailija
18/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvästihän noissa ohjeissa sanotaan "lähiN omainen". Jos lapsi on elossa, niin lapsenlapsi ei voi saada isovanhempansa kuolintodistusta.

Itse asiassa sanamuoto on: "Vainajan lähin omainen (suorassa polvessa) tai vastaava läheisin henkilö". Tuon vastaavan läheisimmän henkilön voi tulkita monella tavalla.

Voihan ap:n äiti tehdä nimellisesti tuon haun jos sukulaisuussuhde on ongelma, mutta oman kokemukseni perusteella en usko ap:lla itselläänkään olevan mitään ongelmaa noita tietoja saada.

Vierailija
19/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "vieras" merkinnällä kirjoitteleva tyyppi vaikuttaa olevan todella häiriintynyt. Ehkä tuo äitinsä traagisen lopun piilotteleminen ja salailu on aiheuttanut hänelle tuollaisia henkisiä ongelmia? Lapsilla, lapsenlapsilla ja sukupolvilla heidän jälkeensä on oikeus ja mielestäni myös suorastaan velvollisuus tutustua omien esi-isiensä ja -äitiensä elämiin ja kuolemiin. Kuolema kuuluu elämän kiertokulkuun, oli se sitten millainen tahansa.

Aha. Vai että oikein todella häiriintynyt..siinä taas yksi palstapsykologi toimissaan :D Keneltä minä olen salaillut äitini kuolemaa? Ei ole kyllä vielä koskaan tullut ketään niin törkeää ihmistä vastaankaan joka olisi alkanut yksityiskohtia kysellä. Eikä tuollaiset asiat kuulukaan kodin ulkopuolella, olen sitä mieltä edelleen. Yleisesti voi puhua, yksityiskohtaisesti ei. Miksi edes tarvitsisi? Kuollut mikä kuollut.

Vierailija
20/23 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltä minä olen salaillut äitini kuolemaa? Ei ole kyllä vielä koskaan tullut ketään niin törkeää ihmistä vastaankaan joka olisi alkanut yksityiskohtia kysellä. Eikä tuollaiset asiat kuulukaan kodin ulkopuolella, olen sitä mieltä edelleen. Yleisesti voi puhua, yksityiskohtaisesti ei. Miksi edes tarvitsisi? Kuollut mikä kuollut.

Mitä törkeää siinä olisi, että lapsenlapsi haluaisi kysellä oman mummonsa kuolemasta? Eikö se olisi ihan luonnollista ja ymmärrettävää?

Tuollaiset asiat ei kuulu kodin ulkopuolelle? Mikä mielestäsi sitten on "koti"? Onko se SINUN kotisi? Vai äiti-vainajasi koti?

Yleisesti voi puhua, yksityiskohtaisesti ei? Jos tuo ei ole salailua ja kertomattajättämistä, niin mikä sitten on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä