Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla kertoa töissä raskaudesta. :(

Vierailija
09.02.2012 |

Antakaa mammat minulle voimia!

Olen tiennyt raskaudesta joulukuun lopusta lähtien, mutta en ole halunnut kertoa vielä töissä, enkä kyllä kenellekään muullekaan, aikaisempien keskenmenojen vuoksi. Ainoastaan siis minä ja mieheni tietää raskaudesta.

Ensi viikolla raskaus vihdoin konkretisoituu, kun on ensimmäinen ultra ja tulee ne maagiset 12 raskausviikkoa täyteen. Silloin on siis kerrottava, en halua pitkittää asiaa enempää kuin on "pakko", koska tiedän, että poisjäämiseni aiheuttaa ongelmia ja päänvaivaa täällä.

Kertominen vain pelottaa hirveästi.. Lähiesimieheni on siirtymässä kahden kuukauden päästä muihin hommiin saman firman sisällä (mitä en tiennyt, kun aloimme lasta yrittämään) ja hän on pikkuhiljaa sysännyt omia hommiansa minulle. Eilen hän opetti minulle taas jotain uutta asiaa ja sanoi, että jatkossa minä sitten varmaan teen tämän. Yritin sanoa, että hyvähän se olisi muillekin opettaa, jos olen sairaana tai lomalla tms., mutta ei hän tuntunut noteeraavan sitä.

Turhan pitkä sepustus tuli... Miten olette kertoneet töissä ja missä vaiheessa? Onko kenelläkään otettu uutista huonosti vastaan? Minusta tuntuu, että petän pomoni ja koko työpaikan, typerää. :(

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerron vasta kun on pakko, eli maha alkaa näkyä liikaa, juurikin siksi etten halua joutua selittelemään jos menee vaikka kesken.

Vierailija
2/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelet, miksi oikein pelkäsit sitä kertomista :)

Kukaan ei ole korvaamaton työelämässä vaikka välillä siltä saattaa tuntuakin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että naisen pitäisi pysyä lapsettomana, jos töissä meinaa käydä? Sanot, että olet raskaana ja koska jäät äitiyslomalle. Hyvin ehtii perehdyttää sijaisen. Kukaan ei ole korvaamaton.

Vierailija
4/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap stressaa yhtään, ole iloinen raskaudestasi ja kerro siitä ylpeästi työpaikalla. Firma pysyy kyllä pystyssä sillä aikaa, kun olet poissa.

Vierailija
5/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että naisen pitäisi pysyä lapsettomana, jos töissä meinaa käydä? Sanot, että olet raskaana ja koska jäät äitiyslomalle. Hyvin ehtii perehdyttää sijaisen. Kukaan ei ole korvaamaton.

Mutta nyt kun se koskee itseäni, niin olenkin nynny. Jotenkin pelottaa, että pomo ihmettelee, miksi en heti kertonut, eikä hän olisi sitä ja tätä opettanut minulle, jos olisi tiennyt jne. Pomoni ja työyhteisöni ei vain ole se paikka, missä haluan mahdollista keskenmenoani puida, jos olisin heti kertonut ja niin olisi käynyt. Lisäksi tuntuisi tyhmältä, että pomo tietää ennen isosiskoa ja isovanhempia.

ap

Vierailija
6/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro ennen viikkoa 12. En tiedä ketään, joka olisi kertonut raskaudesta varhaisessa vaiheessa. Poikkeuksena taitaa olla vaan ammatit, joissa työskentely ei sovi raskaana olevalle.

Vierailija
7/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun raskautes on sille vaan yksi ylimääränen menoerä

Vierailija
8/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne uudet jutut sulle, niin pystyt sitten briiffaamaan äitiyslomasijaisen työtehtäviin?

Vierailija
9/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et uskalla kertoa raskaudestasi mutta uskallat ottaa sen viharyöpyn vastaan kun JOUDUT kertomaan heille ja sitten kohtaamaan kysymyksen "Miksi et kertonut aiemmin! Me olisimme voineet tehdä sitä-ja-tätä jos olisimme tienneet!"

Vaikeneminen ja tekemättä jättäminen ovat tekemisen muotoja nekin. Raskautesi saattaa aiheuttaa päänvaivaa työpaikallasi, mutta aiheutat enemmän päänvaivaa heille mitä kauemmin vaikenet ja pitkität vääjäämätöntä. Kyse on vain siitä kuinka paljon haluat antaa aikaa työyhteisöllesi reagoida uutiseen. Mitä aiemmin kerrot pomollesi, sitä helpompi hänen on toimia.

Keskenmenon pelko ei ole syy vaikenemiseen. Jos olisit uskonut saavasi keskenmenon, et olisi hankkiunut raskaaksi alunalkaenkaan.

Vierailija
10/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et uskalla kertoa raskaudestasi mutta uskallat ottaa sen viharyöpyn vastaan kun JOUDUT kertomaan heille ja sitten kohtaamaan kysymyksen "Miksi et kertonut aiemmin! Me olisimme voineet tehdä sitä-ja-tätä jos olisimme tienneet!"

Vaikeneminen ja tekemättä jättäminen ovat tekemisen muotoja nekin. Raskautesi saattaa aiheuttaa päänvaivaa työpaikallasi, mutta aiheutat enemmän päänvaivaa heille mitä kauemmin vaikenet ja pitkität vääjäämätöntä. Kyse on vain siitä kuinka paljon haluat antaa aikaa työyhteisöllesi reagoida uutiseen. Mitä aiemmin kerrot pomollesi, sitä helpompi hänen on toimia.

Keskenmenon pelko ei ole syy vaikenemiseen. Jos olisit uskonut saavasi keskenmenon, et olisi hankkiunut raskaaksi alunalkaenkaan.

Vierailija
11/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en uskalla tehdä toista lasta ollenkaan kun pelkään että kaikki alkaa heti naputtamaan, että sinäkin oot kokoajan poissa ja muut joutuu tekemään sinunkin työt :( Olin poissa vuoden ja nyt olen taas ollut töissä jo vuoden. Olemme miettineet toista lasta mutta minustakin tuntuu että petän työnantajani vaikka eihän se oikeasti niin ole. Haluaisin myös joskus edestä urallani ja tunnen että lapsien teko heikentää mahdollisuuksiani.

Vierailija
12/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menet ultraan ja saat tietää lasketun ajan. Sitten katsot Kelan laskurista, milloin äitiysloma alkaa. Ja siitä se 2 kk pois.

Nyt sinulla on päivä, jolloin sinun pitää kertoa asiasta. Kun kerrot, voit sanoa, että sinun pitäisi kertoa raskaudsta vasta esim. heinäkuussa, mutta halusit, että kaikilla on aikaa järjestellä tilanne sellaiseksi, että voit hyvillä mielin jäädä pois hetkeksi.

Ja jos esimiehesi on vaihtamassa toisiin hommiin, niin eihän se nyt sinun murheesi ole.

Vierailija
13/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoa työpaikalla, eikä vähiten siksi, että olin vielä koeajalla. Lisäksi itsellä oli kokoajan fiilis, että raskaus (jota pitkään = 3 vuotta ja hartaasti olimme toivoneet) oli petos uutta työnantajaa kohtaan. Kouluttihan työnantaja minua kalliilla kursseilla jne. Kun sitten vihdoin 2 pv koeajan päättymisen jälkeen kerroin asiasta, sain pelkästään onnitteluja ja toteamuksen, että kyllähän minä sitten tulen takaisin :)

Koita nauttia alkaneesta raskaudesta, vaikka alussahan sekin vasta on ja yritä olla murehtimatta töistä, kyllä ne siellä odottaa. Itse ainakin sain huomata, että suurin "ongelma" asian kanssa oli omassa päässä... :)

Vierailija
14/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahakin oli jo iso. Ei se kenenkään napaa kaivellut, eikä sitä tarvitse kertoa ennenkuin itse haluaa.

Viimeiset kolme kuukautta olinkin sitten saikulla.

Työnantajat tietävät, että ihmiset lisääntyvät ja naisille se tarkoittaa vähän eri asiaa kuin miehille.

Vierailija
15/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olinkohan n. viikolla 17. Olin vasta aloittanut kuukausi sitten uudessa työssä ja koeaikaakin oli jäljellä. Pomoni totesi siinä jutellessamme, että aina on hyvä aika hankkia lapsia.

Vierailija
16/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitää kertoa juuri ensi viikolla? Miksei kuukauden päästä kun raskaus on vielä pidemmällä? Tai kahden kuukauden päästä, kun nykyinen pomosi on siirtynyt pois?

Keskity nyt siihen raskauteesi äläkä mieti työjuttuja yhtään. Kerrot sitten aikanaan.

Ensi viikolla raskaus vihdoin konkretisoituu, kun on ensimmäinen ultra ja tulee ne maagiset 12 raskausviikkoa täyteen. Silloin on siis kerrottava, en halua pitkittää asiaa enempää kuin on "pakko", koska tiedän, että poisjäämiseni aiheuttaa ongelmia ja päänvaivaa täällä.

Vierailija
17/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vähän sama juttu, kirjoitin työsoppari vuodeksi ja samaan aikaan tein pos.testin. Koe aika mulla oli 4kk, kerroin koeajan jälk.yli20 rv.lla kun ultraskin olin käynyt.pelotti kauheesti, meil oli viel pomona sellai mikä todi tiukka ja teki muutenkin mun työllistymseks tiettyjä erityismuutoksia alussa joten pelkäsin kertomista. No kerroin sitten ja pomo sanoikin aavistaneensa että asia on näin, oli huomannu vatsani kasvun( vaik yritin peitellä sitä) . Onnitteli ja sanoi että raskaus on aina hieno asia.

Vierailija
18/18 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ole ketään pettämässä. Minä olen esimies ja useimmat kertovat selkeästi myöhäusemmillä viikoilla eli ehkä noin 15-18. Keskenmenoriski on pienentynyt silloin merkittävästi ja vatsa alkaa näkymään. Ja se 2 kk on totta, ei ole mitään velvollisuutta, edes moraalista, kertoa aiemmin,

Mä en itse kertoisi vielä rv 12.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi