Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten peruskoulua/opetusta pitäisi mielestäsi kehittää? Mitä haluaist muuttaa?

Vierailija
08.02.2012 |

Vastaa joko opettajana tai vanhempana (kerro kumpi olet!) :)



Teen tässä yhtä juttua ja haluaisin mahdollisimman laajasti vastauksia... Kiitos! :)



T: ope

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekaluokkalaisella särkee päätä nykyisin lähes aina koulun jälkeen, koska luokassa on kuulemma niin kova meteli. Kyselin, niin lasta ei kuulemma kiusata ja syynä on vaan se jatkuva meteli. Ope kuulemma sanoo siitä metelöijille, mutta kun se ei auta. Työrauhaa toivoisin ja opeille keinoja saada se aikaan.

Vierailija
2/55 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pienet ryhmät lakiin, max. 15 oppilasta

- enemmän liikuntaa

- enemmän projekteja

- taide-ja taitoaineista ei arvosanaa

- välitunneille ohjattua tekemistä

- kännykkäkielto

- läksykerhoja



vastaan opettajana ja vanhempana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetussuunnitelmat tulisi uudistaa usein tai antaa kunnille/ kouluille vapaammat kädet. Oppimateriaalissa on paljon ihan todella turhia aihealueita ja uusia tärkeitä ei ole noteerattu mitenkään. (10-sormijärjestelmän mukaanottaminen vaikuttaisi jo BKT:seen, sen sijaan, että opetellaan ulkoa laskujokia tai sinfoniaorkesterin soitinten sijoittumista. Liikunnassa tulis huomioida paremmin uudet lajit, sen sijaan, että vanhat lajit jököttää pakollisina maailman tappiin asti ja lasten terveyden edistäminen heikkenee sen kustannuksella)



Arvostelu pitäisi muuttaa numeraalisesta sellaiseksi, joka antaisi lapselle eväitä parantaa suorituksiaan. Ei siis osoitetun taidon arvioimista suhteessa muihin, vaan motivoivaa oikeasti keinoja antavaa palautetta.



Kouluihin tulisi palkata kasvatusohjaajat, jolloin tuntityöskentely saadaan rauhoitettua ja lapsille mielekästä tekemistä myös iltapäiviksi.



Jumppasaleihin tulisi olla vapaa pääsy välituntien aikana :)

Vierailija
4/55 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei saisi suosia rehtorin ja opettajan lapsia siten, että he saavat esim. kiusata ja pahoinpidellä muita ilman että puututaan. Jonkun tavis putkimiehen lapsi rankaistaan aina, mutta jos äiti on rehtori niin vastaus on että ei eetu oikeesti mitään pahaa tarkoita.

Lelliminen ja turha päänsilittely pois.

Vierailija
5/55 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin että saavat ensin 7v terrorisoida muita.



Opettajille lisää auktoriteettia ja kurinpitokeinoja.



Ohjattua välituntitoimintaa 1-2-luokkalaisille, se ehkäisisi syrjäytymistä ja kaikki halukkaat pääsisivät mukaan tekemään jotain yhdessä muiden kanssa.



enemmän projekteja, oppilailla pysyisi mielenkiinto paremmin kun ei olisi vain passiivista kuuntelemista

Vierailija
6/55 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajille kännykkäkamerat jolla voi kuvata häirikköoppilaan käytöstä. Sitten sitä materiaalia voikin näyttää vanhemmille jotka eivät usko että heidän Jani-Petteri olisi kiusaaja tai häirikkö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuus opiskella ruotsin tilalla venäjää, saksaa tai ranskaa.

Vierailija
8/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehokkaampaa valvontaa ja puuttumista ongelmiin välituntiaikoina. Olen ollut peruskouluissa töissä ja pääsääntöisesti välituntivalvojat eivät puutu mihinkään fyysisiinkään tappeluihin tai kiusaamistilanteisiin. Häiriintyneitä oppilaita on paljon eikä resursseja tehdä mitään, mutta edes nykyiset "resurssit" ei toimi.

Luokissa joitain oppilaita kiusataan selvästi mutta kukaan kenellä vastuu olisi ei tee mitään, vaikka kyse olisi KIVA koulusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pienet opetusryhmät (max 20)

- mahdollisuus ja oikeus puuttua tiukemmin kiusaajien ja häiriköiden toimintaan

- äitiyslomasijaisille myös palkallinen kesäloma, eikä niin että lomalainen saa sijaisensa työllä ansaitsemat rahat

- opeille enemmän maksettua yt-aikaa suunnitteluun, yhteydenpitoon ym. sälään, johon kuluu tunteja viikossa.



t. luokanope

Vierailija
10/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vanhempi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lelliminen ja turha päänsilittely pois. Tilalle oikeita tavoitteita, joiden eteen joutuu tekemään työtä. Jos ei tee työtä, ei päästetä kuin koira veräjästä.



Tämä on mielestäni tärkein asia koko koulujärjestelmässä tällä hetkellä. Lusmuilijat päästetään aina vain eteenpäin asteelta toiselle. Peruskoulussa laiminlyötyjä perustaitoja ei enää ammattikoulussa voi opettaa, ammattikoulussa oppimatta jääneitä taitoja ei opeta enää kukaan.



Erityisopetus ja pienryhmät ovat avainasemassa varsinkin koulutien alkupäässä.

Vierailija
12/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehokkaampaa valvontaa ja puuttumista ongelmiin välituntiaikoina. Olen ollut peruskouluissa töissä ja pääsääntöisesti välituntivalvojat eivät puutu mihinkään fyysisiinkään tappeluihin tai kiusaamistilanteisiin. Häiriintyneitä oppilaita on paljon eikä resursseja tehdä mitään, mutta edes nykyiset "resurssit" ei toimi.

Luokissa joitain oppilaita kiusataan selvästi mutta kukaan kenellä vastuu olisi ei tee mitään, vaikka kyse olisi KIVA koulusta!

Mitä olet koulussa tehnyt ollessasi siellä töissä? Opena?

Omassa koulussamme (Itä-Hki) puututaan huvin tiukasti välituntitappeluihin, mutta silti tietyt oppilaat vaan päivästä toiseen ajautuvat / hakeutuvat tappeluihin ja toisten häiriköintiin.

Näitä oppilaita yhdistävä tekijä on koti, jossa vähätellään lasten käytöstä ja toimintaa. Koulu ei voi tehdä määräänsä enempää. Päävastuu on kodeilla!

t. luokanopettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meinaan oikeasti auta pätkääkään että opettaja pakottaa jonkun sen koulukiusatun pariksi, koska se pakotettu osaa kyllä osoittaa vastentahtoisuutensa ja haluttomuutensa ja usein vielä pilata työn arvosanankin kannalta niin että kiusatulle siitä on vain enemmän haittaa.



TÄmän sanoin vanhempana.



Opettajana taas olen sitä mieltä, että olisi hyvä kun peruskoulu voisi kestää joustavasti sanotaan vaikka 7-11 vuotta. Kursseja voisi siis suorittaa joustavampaan tahtiin, nopeammin tai hitaammin, koska oppimiskapasiteetti ei välttämättä ole kiinni oppimisnopeudesta. Ts. joku oppii nopeasti ja hyvin ja turhautuu koulussa kun ei voi edetä nopeammin. Toinen oppii hitaammin, eikä pysy nopeampien mukana, mutta kenties oppii lopulta ihan yhtä hyvin, kunhan saa kehittää itseään rauhassa. Minä en kannata tasokursseja, koska ne usein vievät myöhään kehittyjiltä mahdollisuudet, eikä näin pienellä kansalla ole siihen varaa. Kannatan sitä, että olisi tarjolla nopeampia ja hitaampia kursseja, joista jokainen voisi opon ja erityisopen avustuksella valita itselleen sopivat. Mutta niin, että kunkin kurssin lopussa opittu määrä olisi sama, joten jos oma kehitys sallisi, voisi hitaan kurssin jälkeen ihan yhtä hyvin pyrkiä jatko-opintoihin tai jatkaa seuraavan kurssin nopeana.

Vierailija
14/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehokkaampaa valvontaa ja puuttumista ongelmiin välituntiaikoina. Olen ollut peruskouluissa töissä ja pääsääntöisesti välituntivalvojat eivät puutu mihinkään fyysisiinkään tappeluihin tai kiusaamistilanteisiin. Häiriintyneitä oppilaita on paljon eikä resursseja tehdä mitään, mutta edes nykyiset "resurssit" ei toimi.

Luokissa joitain oppilaita kiusataan selvästi mutta kukaan kenellä vastuu olisi ei tee mitään, vaikka kyse olisi KIVA koulusta!

Tuskin on opettaja sen kirjoittaja.

Mitä muuta koulu voi mielestänne tehdä kiusaajan suhteen kuin:

- välittömästi puhutella ja antaa rangaistuksen, jos vain opettaja tulee tietoiseksi kiusaamisesta (läheskään aina oppilaat eivät tule kertomaan).

- ottaa herkästi / usein yhteyttä kiusaajan kotiin ja kertoa lapsensa käytöksestä

- pahemmassa tapauksessa vaatia vanhemmat koululle neuvotteluun

- erottaa lapsi omasta luokastaan väliaikaisesti tai pysyvästi

Tämän kaiken olen tehnyt urani aikana useammankin kiusaajahäirikön kohdalla, ja silti he jatkoivat kiusaamistaan aina ulkona koulun jälkeen.

t. väsynyt ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojallani on aikamoisia motivaatio-ongelmia, vaikka on älykäs. Toivoisin, että opettaja, jolla selvästi on auktoriteettia lapsiin nähden ja lapset hänestä kovasti pitävät, sanoisi selvät sävelet sen suhteen, että tietyt tehtävät vaan tehdään ja pulinat pois. Tuntuu, että hän vähän liikaakin houkuttelee lapsia, mikä toisaalta on siis mainio juttu, mutta en suoraan sanoen itse jaksaisi houkutella lasta tekemään kymmentä minuuttia läksyjä... Opettaja sanoi heti alussa, että nykykoulu on sitten aivan eri paikka kuin meillä aikanaan, ja näin on. Olen nähnyt joidenkin oppilaiden pulpetit esimerkiksi ja uskomatonta sälää siellä on ihan roskia myöten. Tuo on pieni esimerkki, mutta kuvastaa minusta sitä, että nykyisin ei opettaja ehkä edes saa heti alusta pitäen opettaa lapsille, miten koulussa toimitaan, mitkä tavarat ovat koulutavaroita jne. Ekaluokkalaiset ehkä vielä oppisivatkin helposti, kun ope on heille stara :) Meidän oli koulussa vaan pakko tehdä tietyt jutut, mutta jos tehtäviä ei ole tolkuttomasti, opettaja on kiva ja apua saa, ei se nyt niin paha juttu ole. En itse viitsisi joka päivä vääntää siitä, miksi kertotaulut on pakko opetella...

Vierailija
16/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetettaisiin uskontoa ja etiikkaa yleismaallisessa, sivistävässä mielessä. Tätä asiaa kehitettäisiin yhdessä eri uskontokuntien edustajien (eri kirkkojen kanssa), niin että uskovaisilla olisi mahdollisuus elämänkatsomustiedon lisäksi laittaa lapsensa vapaaehtoiseen uskonnonopetukseen omaan uskontokuntaansa - joko niin, että opetus tapahtuisi koulussa tai seurakunnan tiloissa.



Pakkoruotsin tilalle mahdollisuus valita toiseksi kieleksi (englannin lisäksi) myös venäjä sellaisilla alueilla, joissa siitä on hyötyä. (Itse asun Vaasassa, joten ilmiselvästi tarvitsen täällä ruotsinkieltä, mutta en ymmärrä mitä sillä tekee joku Venäjän rajan tuntumassa....)

Vierailija
17/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

open sijaisuuksia muutamissa eri toimipisteissä tehnyt, mutta varmaan pian itsekin lannistun.. Hirvittävän paljon jätetään noteeramatta juuri sen toistuvuuden takia. Sen takia ettei edelliset keinot ole toimineet.. Olen samaa mieltä että päävastuu on aina kotona. Valitettavasti monista kodeista vaan ei mitään saa.

Kiusaamiselle pitäisi pystyä tehdä mitä tahansa. Vartijaopiskelijat voisivat tulla pitämään kouluille jöötä! Mikä tahansa paitsi nykytilanne kelpaisi :)

Tuskin on opettaja sen kirjoittaja.

Mitä muuta koulu voi mielestänne tehdä kiusaajan suhteen kuin:

- välittömästi puhutella ja antaa rangaistuksen, jos vain opettaja tulee tietoiseksi kiusaamisesta (läheskään aina oppilaat eivät tule kertomaan).

- ottaa herkästi / usein yhteyttä kiusaajan kotiin ja kertoa lapsensa käytöksestä

- pahemmassa tapauksessa vaatia vanhemmat koululle neuvotteluun

- erottaa lapsi omasta luokastaan väliaikaisesti tai pysyvästi

Tämän kaiken olen tehnyt urani aikana useammankin kiusaajahäirikön kohdalla, ja silti he jatkoivat kiusaamistaan aina ulkona koulun jälkeen.

t. väsynyt ope

Vierailija
18/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että myös heille tarjottaisiin haastavia tehtäviä. Yksi omista lapsistani, joka luki kokonaisia kirjoja (enkä nyt tarkoita jotain simppeleitä satukirjoja) 1,5 vuotta ennen koulun alkua, sai 1. luokalla täsmälleen samat lukuläksyt kuin ne lapset, jotka vasta opettelivat lukemaan. Matematiikassakaan ei ollut mitään haastavia tehtäviä (lisätehtäviä oli kyllä runsaasti, mutta ne olivat yhtä helppoja kuin varsinaiset tehtävät).



Tilanteeseen tuli jonkinlainen parannus vasta, kun lapsi meni yläkouluun matematiikkaluokalle.

Vierailija
19/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

open sijaisuuksia muutamissa eri toimipisteissä tehnyt, mutta varmaan pian itsekin lannistun.. Hirvittävän paljon jätetään noteeramatta juuri sen toistuvuuden takia. Sen takia ettei edelliset keinot ole toimineet.. Olen samaa mieltä että päävastuu on aina kotona. Valitettavasti monista kodeista vaan ei mitään saa.

Kiusaamiselle pitäisi pystyä tehdä mitä tahansa. Vartijaopiskelijat voisivat tulla pitämään kouluille jöötä! Mikä tahansa paitsi nykytilanne kelpaisi :)

Tuskin on opettaja sen kirjoittaja.

Mitä muuta koulu voi mielestänne tehdä kiusaajan suhteen kuin:

- välittömästi puhutella ja antaa rangaistuksen, jos vain opettaja tulee tietoiseksi kiusaamisesta (läheskään aina oppilaat eivät tule kertomaan).

- ottaa herkästi / usein yhteyttä kiusaajan kotiin ja kertoa lapsensa käytöksestä

- pahemmassa tapauksessa vaatia vanhemmat koululle neuvotteluun

- erottaa lapsi omasta luokastaan väliaikaisesti tai pysyvästi

Tämän kaiken olen tehnyt urani aikana useammankin kiusaajahäirikön kohdalla, ja silti he jatkoivat kiusaamistaan aina ulkona koulun jälkeen.

t. väsynyt ope

Itse en ole lannistunut, mutta hyvin väsynyt. Mutta aina puutun, jos vain näen tai tiedän kiusaamisesta. Ja samaa mieltä, että vaikka sitten vartjat pihalle...! ; )

t. se väsynyt ope

Vierailija
20/55 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että myös heille tarjottaisiin haastavia tehtäviä. Yksi omista lapsistani, joka luki kokonaisia kirjoja (enkä nyt tarkoita jotain simppeleitä satukirjoja) 1,5 vuotta ennen koulun alkua, sai 1. luokalla täsmälleen samat lukuläksyt kuin ne lapset, jotka vasta opettelivat lukemaan. Matematiikassakaan ei ollut mitään haastavia tehtäviä (lisätehtäviä oli kyllä runsaasti, mutta ne olivat yhtä helppoja kuin varsinaiset tehtävät).

Tilanteeseen tuli jonkinlainen parannus vasta, kun lapsi meni yläkouluun matematiikkaluokalle.

- kiusaustapausten selvittelyyn

- heikompien perässä vetämiseen ja asioiden jankkaamiseen, että oppisivat ala-asteella edes jotain

t. ope, 3. lk, 30 oppilasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi