Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskausmahat! invavessat eivät ole teitä varten!

Vierailija
08.02.2012 |

Hyi vittu! Menkää tavallisiin vessoihin luuskat!

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta täällä päinvastoin perustellaan miksi invavessoja voivat käyttää myös muut kuin pyörätuolissa olevat, vammaiset tai vajaakuntoiset. Ap:n idea oli ettei niitä voi käyttää kukaan muu. Merkillinen inttäminen tästä päivänselvästä aiheesta.

Sitä mä vaan ihmettelen, että miksi ihan terveet (tervejärkiset?) täällä ovat kateellisia muille invavessojen käytöstä? Suomessa kai kaikki on mahdollista.

Vierailija
102/121 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että joku ymmärtää että se wc on sitä oikeasti tarvitseville!

se suolistosairas

Kaikilta ihmisiltä tulee paskaa. Kaikki tarvitsevat sitä oikeasti. En rupea alleni laskemaan sen takia että sinulla on suolistosairaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menen invavessaan jos mun täytyy tyhjentää kuukuppi. Niissä kun on lavuaari ja pönttö samassa tilassa, enkä erilliskopillisissa vessoissa viitsi lähteä "yleiselle" puolelle huuhtomaan veristä kuppia. (tosin näinkin olen hiljaisella huoltoasemalla tehnyt)

Ei ole ikinä ollut suolistosairasta ihmistä paskat housussa oven ulkopuolella kun olen invavessasta poistunut.

Vierailija
104/121 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suolistosairaan pitäisi juuri siihen invavessaan päästä, miksei normivessa kelpaa??

Itse käytän invavessaa aina kun olen kuuden lasteni kanssa liikenteessä. On vain helpointa mennä samaan vessaan ja meilläpäin kun ne maksaa sen 50snt, niin tulee halvemmaksi ängetä koko poppoo yhtaikaa.

Sairastan muuten itsekin Cu:ta, mutta ryysään aina ihan normivessaan!

Vierailija
105/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

naurattiko ketään tämä ketju? Ihmiset riitelee kellä on oikeus käydä kakalla missäkin :D

Vierailija
106/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

naurattiko ketään tämä ketju? Ihmiset riitelee kellä on oikeus käydä kakalla missäkin :D

Perustarpeet on tärkeitä. Erityisen tärkeiltä näyttää tarpeet saada käyttää invavessaa, vaikka ei olisi invalidi. Kyllähän ihmiset mitä tahansa perustelee mitä kummallisemmilla syillä.

Joku lienee lukevan liian kirjaimellisesti sääntöä "hätä ei lue lakia". Samat taitaa olla niitä, jotka ei ratikassakaan huomaa istuvansa invapaikalla tai sitten tietävät syyt, joiden takia ovat oikeutetumpia niihin kuin raskaana olevat tai oikeat invalidit.

Vierailija
107/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin kyllä takuuvarmasti selväksi koko lähipiirilleni, millaista kohtelua teiltä saa. Ja jos törkeytesi ärsyttäisi oikein pahasti, saattaisin vielä soittaa asiasta juttuvinkin johonkin paikallislehteen. Tai miksei vaikkapa Iltalehteen.

T: 65

No tuostahan olisi vain jokasuuntaista etua. Sinä saisit tyydytystä julkisuuden kautta ja voisit kertoa, kuinka tärkeä sinun on päästä invavessaan ilman invaliditeettia, invavessojen käyttö tulisi käytyä julkisuudessa läpi ja yrittäjäkin saisi näkyvyyttä. Positiiviselta tuollainen näkyvyys yrittäjän kannalta taitaisi olla.

On vähän eri asia, kuinka kiinnostunut Iltalehti olisi pakonomaisesta tarpeesta kertoa invavessa puuhistasi. Jos riittävän vakavissaan kertoisit, voisi toimittajat saada kyllä päivän naurut ja ihan sen johdosta tehdä jutun. Voi olla, ettei siitä olisi ihan lööppikamaksi, mutta mistä sitäkään tietää.

Vierailija
108/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustarpeet on tärkeitä. Erityisen tärkeiltä näyttää tarpeet saada käyttää invavessaa, vaikka ei olisi invalidi. Kyllähän ihmiset mitä tahansa perustelee mitä kummallisemmilla syillä.

Joku lienee lukevan liian kirjaimellisesti sääntöä "hätä ei lue lakia". Samat taitaa olla niitä, jotka ei ratikassakaan huomaa istuvansa invapaikalla tai sitten tietävät syyt, joiden takia ovat oikeutetumpia niihin kuin raskaana olevat tai oikeat invalidit.

meidän mäkkärissä onkin kaksi invavessaa. Toinen naisille ja toinen miehille ja tavallisia vessoja ei lainkaan. Kaikki naiset saa käyttää naisten invavessaa ja kaikki miehet saa käyttää miesten invavessaa. Mitäs siihen sanotte?!!!!

Vierailija
109/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei vessaa tarvitse invavessaksi merkitä. Invavessaksi merkitty vessa on invavessa. Yhdistelmämerkinnät on oma sekalainen asia, jonka ilmeisesti mäkkärit haluavat tehdä osoittaakseen vessojen olevan soveltuvia invalideillekin.

Vierailija
110/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vessat sulkeutuvat jousella, ne eivät ole invavessoja, vaikka ne on merkitty niin. Näin on mm. joillain mäkkärin vessoilla.

Pyörätuolilla ei pääse itsesulkeutuvan oven läpi.

Vierailija
111/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vessat sulkeutuvat jousella, ne eivät ole invavessoja, vaikka ne on merkitty niin. Näin on mm. joillain mäkkärin vessoilla.

Pyörätuolilla ei pääse itsesulkeutuvan oven läpi.

joita invavessassa tarvitaan. Kait ne rakennustarkastajat sen tarkistaa että soveltuu invakäyttöön, jos kerran on lakisääteinen juttu.

Vierailija
112/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait ne rakennustarkastajat sen tarkistaa että soveltuu invakäyttöön, jos kerran on lakisääteinen juttu.

nähnyt vielä yhdenkään rakennustarkastajan liikkuvan pyörätuolilla.

Meille tuli piirustuksetkin esteettömän kotimme parannuksista, joissa oli hienosti unohdettu, että pyörätuolilla ei liikuta portaita pitkin. Kaide sentään oli mietitty.

Eli kyllä suurin osa esteistä jää rakennustarkastajilta huomaamatta. Usein mm. invapaikat laitetaan pääoven eteen aivan portaiden viereen, kun invaluiska onkin aivan toisessa päässä rakennusta ja invaluiskan luokse pääsee siitä invapaikasta vain rotvallin yli (pyörätuolilla pääsemätön).

Nuo jousilla varustetut ovet ovat hyvin yleisiä "invavessoissa". Ei niistä pääse läpi, jos ei joku pidä ovea auki. Yhtä pahoja ovat tuulikaapit ja kynnykset niistä molempiin suuntiin, varsinkin kun ovi pyrkii tulemaan päälle kun yrittää kynnyksen yli.

AP:n otsikosta en ole samaa mieltä, osaa keskustelusta pidän huvittavana. Joka tapauksessa ei pyörätuolilla liikkuminen yleisissä tiloissa yleensä ole helppoa.

Vierailija
113/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea teidän kakkajuttujanne.

Vierailija
114/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset kirjoittaa kahdelta kannalta ja oikein lehtijuttujen uhalla perustelevat tarvettaan olla etuoikeutettuja invoja. Jotkut ottavat vakavasti, toiset selvästi provosoi.

Kaiken kruunaa se, että nyt puhutaan vessankäyttö oikeudesta.

Vierailija
115/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sen ison mahan kanssa on oikeasti vaikea mahtua vessakoppiin. Tilanne tullut varmaan eteen aika monelle?

Joskus lastenvaunujen/rattaiden kanssa on vaikea angeta koko naistenvessaan. Tilanne tuttu varmaan monelle?

Joskus on vaikea kayda vessassa, kun on ne vaunut Ja vaikka taapero mukana. Tamakin tuttua?

Rollaattorinkin kanssa taitaa olla aika vaikea angeta normaaliin vessakoppiin. Jopa kipsatulla jalalla Ja kyynarsauvoilla.

Itse en ole invaliidi eika ole mitaan suolistosairautta, mutta normaalin maalaisjarjen kaytto tassa invavessassa on kait sallittu. Ihan alytonta tilan haaskausta, jos invavessaa ei saisi kayttaa kukaan muu kuin se rullatuolissa kulkeva ihminen.

Vierailija
116/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sielä kun ihan selvästi sanotaan, että ketään ei saa syrjiä rotuun, väriin, uskontoon, TERVEYDENTILAAN jne katsomatta. Tuo terveydentila ei tarkoita vain sairaita, vaan myös niitä jolla on hyvä terveydentila. Ihan niinkun uskonto ei tarkoita vain muslimeit vaan ihan peruskritittyjäkin, ja väri ei tarkoita vain mustaa vaan myös valkoista jne. On siis laitonta laittaa vessa ja kieltää jonkun ryhmän käymästä sielä, on se ryhmä sitten terveet, tummaihoiset tai vanhukset. Myöskään vammaista ei voi kieltää käymästä normaalivessassa, sinne siis saa mennä jos vain pystyy, ihan sama homma toisinpäin. Invavessa on varusteltu niin, että invaihminen sinne helposti pääsee ja voi sielä toimia, se ei tarkoita etteikö sinne terveet saisi mennä.

Kertokaapa mulle, meillä on koulussa yksi miesopiskelija. Kaikki muut naisia. Koulu on aina naisvaltainen, alasta johtuen. Vessoja on kahden laisia: tyttöjenvessoja, ja yksi invavessa. Miestenvessaa ei erikseen ole, koska yleensä ei ole käyttäjiäkään. Koulussa satoja tyttöjä, yksi poika, eikä yhtään invaa. Pitäisikö tämän miespuolisen käydä siis tyttöjenvessassa vai invavessassa? Vai kenties kusta luokassa lavuaariin?

Vierailija
117/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on vain liikuntavammaisia varten ei sinua! Vähän samalla logiikalla kai joku voi vaatia invavessaa itselleen jos sattuu olemaan heikko rakko!

Minulla on jopa autossa ihan luvan kanssa saatu invalappu koska mulla on pahan chronintauti, eli suolistosairaus.

Ja juu, jos hätä iskee, siinä ei välillä montaakaan sekuntia ootella.

Käytän tavallista vessaa jos normaalitilanne, samoin en parkkeeraa invapaikalle (vaikka lupa on) jos ei ole hädästä kyse. Ja juu, se hätä on nimenomaan vessahätä. Ja kyllä, olen saanut joskus aika rumaakin huutelua perääni kun olen invapaikalle parkkeerannut. Koska ulospäin olen nuori ja terve.

Joskus sitä on vain pakko lähteä kotoa pois asioille. Mutta tarkkaan nykyään harkitsen mihin klo aikaan käyn missäkin. Näin pyrin välttämään ihmispaljoudet.

Vain toinen suolistosairas pystyy tietämään millaista se on, kun on paha suolistosairaus. Sitä ei tiedä lähellekkään jos on tavallinen ripuli iskenyt päälle, se on lasten leikkiä.

Vierailija
118/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ois mammojen aika etsiä PERUSTUSLAKI käteensä

Mietin, mitenköhän vetoat poliisiin perustuslaillisilla oikeuksillasi, kun ilmestyvät sakottamaan pysäköityäsi invapaikalle. Tai mitä sanot murtovarkaille, kun perustuslaillisin oikeuksin murtautuvat asuntoosi.

Vierailija
119/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana vessassa joko invavessassa tai lastenhoitohuoneen vessassa siitä yksinkertaisesta syystä, että julkiset vessat on tehty niin pieniksi kopeiksi, ettei siellä mahdu edes normaalimitoissa (en ole sotanorsu) kääntymään saati sitten raskausmahan kanssa edes housuja avamaan.

Vierailija
120/121 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin pakkoinkontinenssista. Pissaan naisten vessaan, miesten vessaan tai invavessaan. Tai puskaan. Jonotan vuoroani, mutta kun joku vessoista on vapaana, ampaisen sinne lukematta ensin perustuslakia.