Annatko 5-vuotiaasi päättää mitkä vaatteet laitetaan päälle päiväkotiin?
Kommentit (34)
yleensä lapsi saa itse valita, mutta minä määrään rajat, joiden puitteissa saa valintansa tehdä. Esim. pitää olla pitkähihainen paita/mekko, aluspaita ja housut/legginssit/sukkahousut jne. Itse saa sitten valita, mitä laittaa.
Onhan ne valinnat joskus ...mielenkiintoisia :D
mies vie lapsen päiväkotiin, joten en ihan tarkkaan tiedä mitä meillä kotona aamuisin tapahtuu. En kuitenkaan usko, että mies alkaa lapsen kanssa tappelemaan, jos tämä haluaakin eri housut tai paidan. Puhtaissa, ehjissä ja asianmukaisissa vaatteissa riittää, niissä rajoissa saa laittaa muutkin vaatteet, jos haluaa. Aika harvoin tästä vielä on ollut vääntöä.
Tyttö on kovasti kiinnostunut pukeutumisesta ja hänelle on päässyt kehittymään oma tarkka maku. Joten miksipä en antaisi valita vaatteita päiväkotiin.
Tietysti siinä tapauksessa puutun valintaan, jos ehdotus ei ole sopiva tai säänmukainen.
myös valitsee itse (tyttö nyt 5 v, valinnut jo pidemmän aikaa). Ennen oli aina _hirveä_ taistelu asiasta, nyt valitsee itse, ja minä hyväksyn valinnat. Jos on huomautettavaa, niin usein voi jo valita jotain muutakin. Sanon myös, että tänään pitkähihainen, sukkikset ja hame. Tai ohuet sukkikset ja housut tms mitä kulloinkin tarvitaan.
Minun tehtävä on pitää huoli siitä, että kaapissa on siedettävää päälle pantavaa!
Myös 3-vuotiaan. Se on tosin niin tuittupää, että mun sanomiset ei paljoa auta, pukee päälleen mitä lystää. Onneksi ottaa siskosta mallia ja vaatetta on tarpeeksi ja tietty lisään tarvittaessa.
Ihan itse illalla katsoo vaatehuoneesta vaatteet aamua varten valmiiksi.
Meidän tytölle on ihan sama, että mitä päälleen pistää. Ainoa kriteeri tuntuu olevan, että täytyy olla mukan tuntuiset.
Minä illalla laitan valmiiksi ja ei ole koskaan sanonut, ettei jotakin haluaisi laittaa...
Saa kyllä mieleiseensä vaihtaa sitten kun tahtoo, meillä tyttö kyllä jo 6,5v.
Meidän tytölle on ihan sama, että mitä päälleen pistää. Ainoa kriteeri tuntuu olevan, että täytyy olla mukan tuntuiset. Minä illalla laitan valmiiksi ja ei ole koskaan sanonut, ettei jotakin haluaisi laittaa... Saa kyllä mieleiseensä vaihtaa sitten kun tahtoo, meillä tyttö kyllä jo 6,5v.
neitiä ei kyllä vähääkään kiinnosta vaatteet vaan ottaa aina pinosta päällimmäisen paidan ja päällimmäiset housut. Olen nimenomaan toivonut, että kiinnostus pukeutumiseen heräisi kun saa itse valita, mutta ei. 2,5v pikkusisko myös päättää itse mikä paita ja mitkä housut, ja ilmoittaa tiukasti jos joku ei miellytä
Meillä on tytöt 3 ja 5 vuotta. Molemmille laitan illalla valmiiksi vaatteet pinoon illalla aamua varten ja aamulla puetaan mitä äiti on valinnut.
Ihanko totta teillä lapset itse päättävät mitä pukevat?
valitsee joka aamu itselleen kaapistaan puhtaat alushousut, sukat, paidan, pitkät "kalsarit". Päälle college-housut tai farkut.
On innostunut ja homma käy ripeästi. Jos lempipaita tms. on pyykissä, ei nosta meteliä.
Ilalla valitsee vaateet valmiiksi. Kesämekkokin käy, mutta sitten pitää laittaa villatakki tai neule päälle. Minä taas en ymmärrä miksei lapsi saisi itse päättää pukeutumisestaan.
ei siis päätä. jos joku vaate puristaa tms on jäänyt pieneksi, se vaihdetaan sitten. vanhemmat pukee lapsen eikä niitä vaatteita aleta siitä enää valikoimaan mitä kuvia niissä on
miksi ei saisi?
Kyllä mekin laitetaan vaatteet jo illalla valmiiksi. Aamulla ei enää säädetä, vaan ne puetaan, mitä itse on valittu.
t. kolmonen
Meillä on tytöt 3 ja 5 vuotta. Molemmille laitan illalla valmiiksi vaatteet pinoon illalla aamua varten ja aamulla puetaan mitä äiti on valinnut. Ihanko totta teillä lapset itse päättävät mitä pukevat?
Tosin tyttö, melkein 6v ei ole kiinnostunut valitsemaan vaatteitaan joten minä laitan illalla vaatteet valmiiksi ja tyttö pukee ne isänsä kanssa mukisematta päälle. Jos on sillä tuulella, että haluaa valita niin saa kyllä. Tosin
olen aika merkkiuskollinen ja vaatteet suunnilleen sopivat toistensa kanssa yhteen. Kesävaatteet on tilanpuutteen vuoksi nyt ylimmällä hyllyllä ja juhlamekot roikkuvat tankokaapissa, joten mitään kauteen sopimatonta ei ole edes tarjolla.
Meillä on tytöt 3 ja 5 vuotta. Molemmille laitan illalla valmiiksi vaatteet pinoon illalla aamua varten ja aamulla puetaan mitä äiti on valinnut.
Ihanko totta teillä lapset itse päättävät mitä pukevat?
Ei meidän lasten vaatekaapeissa ole mitään niin kamalaa, että suurta shokkia aiheuttaisi kerhossa :)
Meillä esikoinen ainakin puki viisivuotiaana ihan ne vaatteet, jotka minä olin hänelle illalla valmiiksi laittanut.
Enkä kyllä nytkään, kun esikoinen on jo ekaluokkalainen, paljoa kysele hänen mielipidettään. Poika pukee yleensä ihan tyytyväisenä ne vaatteet, jotka olen valinnut. Viikonloppuisin hän tosin etsii itse kaapista oman makunsa mukaiset vaatteet (alkoi koulun aloittamisen jälkeen tehdä tuota - ei tarvinnut kuin kerran ehdottaa sitä hänelle).
Koska minun ehdottamani vaatteet eivät tytölle missään tapauksessa käy, niin valitsemme vaatteet yhdessä illalla. Laitan lämpöisyyden (yms.) lisäksi hieman ehtoja vaatteiden kauneudelle. Likka nimittäin haluaisi aina laittaa järkyttäviä yhdistelmiä ja mieluiten joitain veljen vanhoja vaatteita, vaikka uusia nättejä vaatteita on kaappi täynnä. Kompromisseja siis tehdään vaatteiden ulkonäön suhteen muusta sopivuudesta en tingi.
välillä ne käy, välillä taas ei. Mulle on ihan sama, kunhan nyt jotain päällensä vetävät. Lapset 2v, eskarilainen ja ekaluokkalainen. Kaksivuotiaan puen minä joten hän saa päällensä mitä minä valitsen. Noin neljävuotiaana ovat alkaneet itse pukemaan ohjeiden mukaan tyyliin lyhythihainen ei käy.
annan. Siis katon vaan ettei lähde pakkasilla kesämekossa tms.
En jaksa tapella neidin vaatteista aamuisin, valitkoon itse kun on niin tarkka. Yleensä mun valitsemat on kuitenkin vääriä, sukat väärän värisiä ja pikkuhousut ei soinnu yhteen hiuspinnin kanssa jne jne jne.
Illalla tyttö kattoo mitä haluaa laittaa päälle ja minä hyväksyn jos tosiaan ei ole keliin sopimattomia vaatteita.
Eilen tyttö oli päiväkodissa raidallisissa sukkahousuissa, violeteissä legginseissä, valkopunapilkullisessa röyhelöhameeessa, harmaa/musta/vihreä raidallisessa paidassa ja ruskeassa villatakissa. Räväkkä ilmestys mutta itsepähän tahtoi nimenomaan ne vaatteet.