Mitä mieltä tällaisesta talouden laskujen jaosta:
Mies tienaa 13 000€/kk, plus joskus satunnaisia bonuksia. Nainen tienaa 3500e ja joskus ihan mitättömiä bonuksia. Perheessä miehen lapsi ja 2 yhteistä. Mies maksaa asuntolainan ja muut laskut menee puoliksi. Miltä kuulostaa?
Kommentit (32)
Kerroin vain , miten meidän perheessä jaetaan laskut. Eli mies maksaa suurimman osan laskuista. Olenko väittänyt käyttäväni 2000 euroa lastenvaatteisiin? En edes kertonut minkä verran ansaitsen vuodessa, kun itse asiassa ei ole säännöllistä kuukausipalkkaa, niin en osaa kertoa tarkkaa lukua. Mutta vastaan silti kysymykseen että, kuka saa tuhlattua 2000 euroa vaatteisiin. Niin, minä, se on noin yhden juhlamekon hinta.
käyn töissä. Miksi en voisi maksaa yhteisiä laskuja vaan maksattaisin kaiken miehellä? Onko se mielestäsi reilua?
Meidän mielestämme reilua on se, että menot maksetaan tulojen suhteessa. Kun kumpikin laittaa esim. lomamatkaan prosentuaalisesti saman verran tuloistaan, on helpointa päättää missä ja miten lomaillaan. Jos yli 300 000 tienaava mieheni suunnittelisi lomamme yksin, ja minä joutuisin maksamaan siitä puolet, voisi käydä niin että laittaisin useamman kuukauden kaikki tuloni yhteen matkaan (itse tienaan alle 20 000 vuodessa). Jos taas mentäisiin minun suunnitelmillani, miestä ärsyttäisi moinen köyhäily, kun hänellä olisi kuitenkin rahaa paljon kalliimpaan lomaan.
Ongelma poistuu sillä, että loma rahoitetaan tulojen suhteessa, jolloin kumpaakin kirpaisee suunnilleen yhtä paljon se oma osuus. Silloin keskustelu siirtyy siihen, mennäänkö luksuslomalle (= sellaiselle, joka on maksukykymme ylärajoilla), vai ollaanko säästölinjalla (= mahdollisimman pienet kulut) vai jotain siltä väliltä.
Sama koskee esim. ruokaostoksia. Ei olisi reilua laittaa minua maksamaan puolta joka viikkoisista sisäfilepihviostoksista ja kalliista viineistä, mutta ei olisi myöskään miestä kohtaan reilua syödä joka päivä makaronilaatikkoa. Eri ruokia emme halua tehdä kummallekin tulojen mukaan, joten ruoat maksetaan tulojen suhteessa, ja ostetaan sellaista ruokaa mihin meillä mielestämme on varaa, paitsi jos haluamme syystä tai toisesta säästää, jolloin mieskin on motivoitunut tinkimään ruoan hinnasta.
käyn töissä. Miksi en voisi maksaa yhteisiä laskuja vaan maksattaisin kaiken miehellä? Onko se mielestäsi reilua?
Meidän mielestämme reilua on se, että menot maksetaan tulojen suhteessa. Kun kumpikin laittaa esim. lomamatkaan prosentuaalisesti saman verran tuloistaan, on helpointa päättää missä ja miten lomaillaan. Jos yli 300 000 tienaava mieheni suunnittelisi lomamme yksin, ja minä joutuisin maksamaan siitä puolet, voisi käydä niin että laittaisin useamman kuukauden kaikki tuloni yhteen matkaan (itse tienaan alle 20 000 vuodessa). Jos taas mentäisiin minun suunnitelmillani, miestä ärsyttäisi moinen köyhäily, kun hänellä olisi kuitenkin rahaa paljon kalliimpaan lomaan. Ongelma poistuu sillä, että loma rahoitetaan tulojen suhteessa, jolloin kumpaakin kirpaisee suunnilleen yhtä paljon se oma osuus. Silloin keskustelu siirtyy siihen, mennäänkö luksuslomalle (= sellaiselle, joka on maksukykymme ylärajoilla), vai ollaanko säästölinjalla (= mahdollisimman pienet kulut) vai jotain siltä väliltä. Sama koskee esim. ruokaostoksia. Ei olisi reilua laittaa minua maksamaan puolta joka viikkoisista sisäfilepihviostoksista ja kalliista viineistä, mutta ei olisi myöskään miestä kohtaan reilua syödä joka päivä makaronilaatikkoa. Eri ruokia emme halua tehdä kummallekin tulojen mukaan, joten ruoat maksetaan tulojen suhteessa, ja ostetaan sellaista ruokaa mihin meillä mielestämme on varaa, paitsi jos haluamme syystä tai toisesta säästää, jolloin mieskin on motivoitunut tinkimään ruoan hinnasta.
mies maksaa asuntolainaa vaikkapa 2000€/kk, niin jäljelle jää kolmisen tonnia nettotuloista. siitä laskut puoleksi ja jos mies vielä tekee isommat hankinnat, niin eikös he ole aika sujut?
mies maksaa asuntolainaa vaikkapa 2000€/kk, niin jäljelle jää kolmisen tonnia nettotuloista. siitä laskut puoleksi ja jos mies vielä tekee isommat hankinnat, niin eikös he ole aika sujut?
Meillä siis yhteiset menot maksetaan nettotulojen suhteessa. En tiedä millä laskelmalla tulit siihen tulokseen, että bruttona 13000,- tienaavan nettotulot olisivat 5000 euroa. Mutta mitä ikinä omaisuutta mies (tai vaimo) omilla tuloillaan hankkiikin, sitä koskevia menoja ei meillä vähennetä tuloista. Omat hankinnat ovat kummankin oma asia. Menot meillä jaetaan nettotulojen suhteessa. Tässä tapauksessa miehen nettotulot lienevät ainakin kaksi kertaa naisen nettotulojen suuruiset, jolloin mielestäni olisi kohtuullista että mies maksaa menoja samassa suhteessa.
Jos taas asunto on molempien nimissä ja mies lyhentää lainaa yksin, tilanne muuttuu. Omaisuutta kartuttavat hankinnat on mielestäni reiluinta maksaa puoliksi. Jos oletetaan että laina on sen 2000,- kuussa, eli mies maksaa joka kuukausi 1000 euroa omaa osuuttaan enemmän, olisi reilua jos nainen puolestaan maksaisi saman verran omaa osuuttaan enemmän muita menoja. Siinä tapauksessa tosiaan tuo muiden menojen maksaminen puoliksi lienee suht. reilua.
Yhteinen koti, yhteinen perhe, yhteiset tulot ja menot. Muulla lailla mä en suostuis elämään.
Yhteinen koti, yhteinen perhe, yhteiset tulot ja menot. Muulla lailla mä en suostuis elämään.
on jaettu kuvaamallani tavalla. Ei kai tässä ole epäselvää?
Ja miehen lapsi syö sun ruokaasi myös + sähkö, vaatteet jne...!!
Kyselee hyvätuloisen miehen erittäin pienituloinen vaimo.
niin, että kaikki tulee samalle tilille ja sieltä maksetaan laskut.
Ja miehen lapsi syö sun ruokaasi myös + sähkö, vaatteet jne...!!
Muihin laskuihin meillä menee yhteensä kuussa 400-1200e, riippuen ihan kuukaudesta. Ja kun perhe ollaan, niin minusta on ihan normaalia että minä ostan ruokaa myös sille miehen lapselle, ei kai nyt tällaisesta asiasta voi ruveta jakamaan menoja, vai voiko?
niin, että kaikki tulee samalle tilille ja sieltä maksetaan laskut.
kummallakin on omat tilinsä. Minusta tässä ei ole ongelmaa.
t.ap
elätti. Eikö kysymys kuulunut, mitan laskujen maksut jaetaan. Puoliksi vai suhteessa palkan suuruuteen. Ja oma mielipiteeni on että suhteessa ansioihin.