Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tällaisesta talouden laskujen jaosta:

Vierailija
08.02.2012 |

Mies tienaa 13 000€/kk, plus joskus satunnaisia bonuksia. Nainen tienaa 3500e ja joskus ihan mitättömiä bonuksia. Perheessä miehen lapsi ja 2 yhteistä. Mies maksaa asuntolainan ja muut laskut menee puoliksi. Miltä kuulostaa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suostuis ikinä moiseen.

Vierailija
2/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suostuis ikinä moiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat siis.

Heillä on sitten varmaan omat ruuat, vessapaperit yms.

Vierailija
4/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ei kuitenkaan missään puutteessa elä...

Vierailija
5/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asuntolainen koosta. Mutta tuskin on niin iso, että voidaan pitää reiluna jakona.

Selvää on, että menot pitäisi jakaa jokseenkin tulojen mukaan.

Kuuluuko noihin muihin laskuihin ruoka, vaatteet yms. menot, jotka eivät ole varsinaisesti laskutettavia?

Vierailija
6/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa 13 000€/kk, plus joskus satunnaisia bonuksia. Nainen tienaa 3500e ja joskus ihan mitättömiä bonuksia. Perheessä miehen lapsi ja 2 yhteistä. Mies maksaa asuntolainan ja muut laskut menee puoliksi. Miltä kuulostaa?

Mitä väliä laskujenjaolla, tärkeämpää on miten ne muut rahat käytetään yleensä. Ja että koko perheellä on samanlainen elintaso.

Vierailija
7/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenellä on rahaa juuri sillä hetkellä: mies ostaa kyllä pääosin isommat hankinnat kuten huonekalut. Sama elintaso on kaikilla. Yhteistä tilia en halua.

t.ap

Vierailija
8/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi puhua nettotuloista, niin näkisi maksujen suhteen paremmin.

Onko asunto molempien nimissä?

Periaatteessa en kyllä ymmärrä, miksi samassa perheessä on kahdenlaisia elintasoja.

Vierailija
9/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun mä tienasin paljon, en koskaan napissut rahanmenosta enkä siitä, kun mun rahoilla ostettiin miehelle vaatteita jne. Nyt olen elänyt 10 vuotta miehen rahoilla ja tietysti omat säästöt olen käyttänyt. Mies ei ole ikinä valittanut rahanmenosta, koska perhe on meidän mielestä yhteinen yritys. Ei siinä mitään kuluja jaeta, vaan kaikki on yhteistä. Isommat hankinnat mietitään yhdessä, mutta jos toinen jotain oikein kovasti haluaa ja vaikka siitä ei toiselle mitään hyötyä ole, niin yleensä hän sen saa.

Vierailija
10/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenellä on rahaa juuri sillä hetkellä: mies ostaa kyllä pääosin isommat hankinnat kuten huonekalut. Sama elintaso on kaikilla. Yhteistä tilia en halua. t.ap

Miksi siis mietit laskujenmaksua ja jakoa? En tajua.

Vierailija
11/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenellä on rahaa juuri sillä hetkellä: mies ostaa kyllä pääosin isommat hankinnat kuten huonekalut. Sama elintaso on kaikilla. Yhteistä tilia en halua. t.ap

Miksi siis mietit laskujenmaksua ja jakoa? En tajua.

en kyllä mieheltä.

t.ap

Vierailija
12/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisesta ja ruuasta aiheutuvat kulut jaetaan puoliksi. Kotiin tulevat hankinnat tehdään puoliksi.

Kumpikin saa noiden pakollisten menojen jälkeen vaikka repiä rahansa vessanpöntöstä.

Kummallakin on omat autot ja kumpikin vaihtaa autoa oman halunsa mukaan. Meillä minä ajan isommalla ja uudemmalla autolla.

Muistattehan, että kun vertaatte tuloja, on syytä verrata nettotuloja, koska bruttotulot antavat vääristyneen kuvan.

Jos ap:n tapauksessa kyseessä bruttotulot, on netot aivan eri tasolla. Miehen veroprosentti noilla tuloilla on noin 45-50 vähennyksistä riippuen ja ap:n veroprosentti 25-30. Nettotulot siis noin 6500 ja 2600 eli ero ei ole kymppitonnia kuten bruttotuloissa vaan 4000. Kannattaa aina huomioida tämä.

Vierailija
13/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin uusperheissä pitää olla omat rahat, mutta ehkä kun mies tienaa noin paljon, niin se voi maksaa asumisen. Eikä olisi epäreilua, vaikka asunto olisikin vain miehen nimissä. AP:kin pärjää hyvin, mies saa ehkä vain kartutettua omaisuutta enemmän.

Vierailija
14/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuulostaisi olevan ihan ok. Tällöinhän omaisuutta kartuttavat ja muut menot yhteenlaskettuna menisivät suunnilleen tulojen suhteessa (isot hankinnatkin pitäisi olla molempien nimissä).

Jos asunto, auto ja muut hankinnat menevät miehen nimiin, en pidä reiluna.

Meillä miehen tulot ovat noin 20-kertaiset minun tuloihini verrattuna, ja menot jaetaan seuraavasti:

1. Omaisuus: Meillä on yhteisen kodin lisäksi kaksi yksiötä. Toinen yksiöistä on minun nimissäni, loput miehen nimissä. Kumpikin maksaa lainanlyhennykset siitä, mitä hänen nimissään on. Yksiöistä tulevat vuokratulot saa se, joka yksiön omistaa, ja nämä toki huomioidaan kummallekin tuloiksi. Mies omistaa lisäksi auton, maksoi sen kokonaan itse ja maksaa myös bensat ja huollot. Minä lainaan autoa joskus (hyvin harvoin), jolloin saatan hakea tankin täyteen bensaa omilla rahoilla.

2. Muut menot: Asuntojen vastike- ja sähkölaskut, ja esim. lomamatkat maksetaan tulojen suhteessa. Ruokakulut samoin. Lomamatkan mies on tosin joskus maksanut kokonaan itse, tilanteessa jossa ei halunnut lähteä lomalle yksin mutta minulla ei ollut yhtään rahaa laittaa lomailuun. Lapsia ei vielä ole, mutta heidän osaltaan menot varmaan jaettaisiin myöskin tulojen suhteessa.

Vierailija
15/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan naimisissa olevasta parista, niin miksi laskut pitää maksaa puoliksi, jos mies kuitenkin tienaa huomattavasti enemmän. En ole ikinä ollut parisuhteessa, jossa se joka tienaa enemmän ei olisi ollut myös valmis maksamaan suuremman osuuden kotitalouden menoista. Itselläni on hyvin ansaitseva mies, ja kyllä hän maksaa meidän perhe kaikki asumismenot ja laskut ja lomamatkat, oma palkkani menee lähinnä vaatteisiin ja lasten hankintoihin.

Vierailija
16/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan naimisissa olevasta parista, niin miksi laskut pitää maksaa puoliksi, jos mies kuitenkin tienaa huomattavasti enemmän. En ole ikinä ollut parisuhteessa, jossa se joka tienaa enemmän ei olisi ollut myös valmis maksamaan suuremman osuuden kotitalouden menoista. Itselläni on hyvin ansaitseva mies, ja kyllä hän maksaa meidän perhe kaikki asumismenot ja laskut ja lomamatkat, oma palkkani menee lähinnä vaatteisiin ja lasten hankintoihin.

Vierailija
17/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn töissä. Miksi en voisi maksaa yhteisiä laskuja vaan maksattaisin kaiken miehellä? Onko se mielestäsi reilua?

Vierailija
18/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn töissä. Miksi en voisi maksaa yhteisiä laskuja vaan maksattaisin kaiken miehellä? Onko se mielestäsi reilua?

Koska mieheni tienaa niin hyvin, ja minä olen tukenut hänen uraansa, ja ollut myös monta vuotta kotona hoitamassa meidän lapsia. Eli en maksata laskujamme miehelläni, koska me olemme perhe ja ne on meidän yhteisiä laskuja. Enkä myöskään ajattele että jos minä silitän mieheni paidat tai imuroin useammin kuin hän, että mieheni käyttää minua siivouspalveluna. Eli erittäin reilua, että se joka tienaa, maksaa myös laskut!

Vierailija
19/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mieheni tienaa niin hyvin, ja minä olen tukenut hänen uraansa, ja ollut myös monta vuotta kotona hoitamassa meidän lapsia. Eli en maksata laskujamme miehelläni, koska me olemme perhe ja ne on meidän yhteisiä laskuja. Enkä myöskään ajattele että jos minä silitän mieheni paidat tai imuroin useammin kuin hän, että mieheni käyttää minua siivouspalveluna. Eli erittäin reilua, että se joka tienaa, maksaa myös laskut!

Vierailija
20/32 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin vain , miten meidän perheessä jaetaan laskut. Eli mies maksaa suurimman osan laskuista. Olenko väittänyt käyttäväni 2000 euroa lastenvaatteisiin? En edes kertonut minkä verran ansaitsen vuodessa, kun itse asiassa ei ole säännöllistä kuukausipalkkaa, niin en osaa kertoa tarkkaa lukua. Mutta vastaan silti kysymykseen että, kuka saa tuhlattua 2000 euroa vaatteisiin. Niin, minä, se on noin yhden juhlamekon hinta.