Synnytystapa-arvio NKL
Onko tuoreita kokemuksia ? Katsoin googlettamalla muutaman ketjun,mutta ovat melko vanhoja 2006 yms.
Kiitos vastaajille :)
Kommentit (8)
Kysyikö suoraan omaa mielipidettä? Onko totta,ettei naikkarilla käynnistetä juuri milloinkaan synnytyksiä? Minulla siis aikasempi lapsi syntynyt sektiolla kun ei loppujen lopuksi imukupinkaan avulla mahtunut ulos.
Minulle tehty sisätutkimus ei poikennut millään tavoin muista gynekologisista tutkimuksista. Olin kuullut tarinoita näistä "kovakouraisista nyrkillä tutkimisista ", mutta mitään sellaista ei tehty.
Mikäli pelkäät synnytystä ja haluat sektion, on se varmasti parasta mainita lääkärille heti ja kertoa tuosta pelosta. ainakin naistenklinikalla on erikseen pelkopoli johon pääsee kätilöksi kanssa peloistaan keskustelemaan ja saamaan lisää konkreettista tietoa synnytyksestä. Kätilö joka hoiti minun synnytystäni kiireisen sektioon asti kertoi työskentevänsä pelkopolilla ja sain sellaisen käsityksen että siellä todella paneudutaan näiden äitien tilanteeseen ja autetaan parhaalla mahdollisella tavalla.
tsemppiä raskauteesi ja vauvan syntymään, tapahtuu se sitten millä tavalla vaan :)
Ihan normi sisätutkimus ja lopuksi magneetti. Arvot sisämitoissa "siinä rajoilla". Lapsi toinen, eka meni imukupilla vaikka 5 vk etuajassa ja alle 3kg. Sanoin kokeilevani alakautta jos syntyy ennen rv 39. No vauva oli kuitenkin perätilassa loppuun saakka ja rv 39 pyysin sektion kun synnytys oli alkanut itsekseen. Ei ongelmia ja itse sain päättää.
Minäkin kuulisin mielelläni lisää kokemuksia. Olen menossa arvioon ensi viikolla ja kovasti jännittää varsinkin tuo sisätutkimus. Olen niin lopen kyllästynyt selittämään lääkäreille että mulla on vestibuliittia ja silti ne runnovat sitten kuin viimestä päivää. Joku päivä joku niistä saa vielä jalkaterästä naamaansa.
koska perheessäni on niin paljon tehtyjä sektioita käynnistymättömien/pysähtyneiden synnytyksien vuoksi ja koska lääkäri arvioi lapseni todella suurikokoiseksi (arvio rv 34 oli reilusti yli 4 kg).
Synnytystapa-arviossa lantioni mitattiin ja tehtiin sisätutkimus jossa lantion rakennetta kokeiltiin. Lisäksi tehtiin ultratutkimus. Sain lähetteen jatkotutkimukseen Meilahden sairaalaan jossa lantioni vielä magneettikuvattiin. Sain tutkimusten perusteella luvan yrittää normaalisynnytystä, jota itse olin toivonut.
No, lopulta lapseni syntyi kiireisellä sektiolla 11 päivää lasketun ajan jälkeen koska kohdunsuun aukeaminen pysähtyi 7 cm kohdalle. Ja niin maailmaan tuli huolestuttavan suuri 3 kiloinen poikamme ;)
oli hyvin epämiellyttävä ja kivulias kokemus tuo synnytystapa-arvio. Lääkäri nyrkillä runnoi alapäätä kun koitti mallintaa mahtuuko sieltä luuston puolesta vauvaa ulos. Tuomio oli että ei mahdu 3 kiloinenkaan mutta kuitenkin syntyi alateitse 3 500 g vauva, näin kävi koska synnytys alkoi spontaanisti ja kaikki tapahtui niin nopeasti että hyvä kun sairaalaan ehti kun vauva oli jo pihalla.
Toivottavasti ainakin jälkimmäinen jää kokematta,pelkään muutenkin synnytystä kuollakseni.
Lisää kokemuksia jos vain löytyy :)
-ap
Oon ollut, mitä haluat tietää?