Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos tehdään sektio, niin saako vauvaa siihen rinnalle samoin kuin alatiesynnytyksessä?

Vierailija
08.02.2012 |

Sinne paidan sisään pötköttämään?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen kahden synnytyksen jälkeen joutunut heräämöön, eikä sinne mitään vauvaa ole saanut viedä. Eka vauva, kiireellinen sektio, vietiin vauvojen osastolle tarkkailuun. Toka vauva, josta minulla leikkurin vaatineet repeämät, vietti yön isänsä kanssa.

Vierailija
22/28 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksi suunniteltua sektiota TAYS:issa:

2009: vauva näytettiin minulle, mies meni vauvan kanssa pesuille ja punnituksille ja tuli sitten vauvan kanssa (vauva kapaloituna) takaisin sinne leikkaussaliin kun minua vielä ommeltiin. Siitä menimme perheenä heräämöön, joka oli yhden hengen huone ja vauva pääsi tissille, vaikka puudutus oli vielä päällä. Olin siellä heräämössä pitkään (muistaakseni n. 3 tuntia), mutta mikäs kiire siinä oli kun mies ja vauva olivat molemmat läsnä.

2011: Alku meni samalla tavalla: vauva näytettiin minulle, mies vauvan kanssa pesulle ja punnitukselle ja sitten takaisin leikkaussaliin kapaloituna. Mutta tällä kertaa oli ruuhkaa ja jouduin naistentautien heräämöön ja etukäteen oli sanottu, etten saa vauvaa sinne mukaani, vaan vauva menee hoitajien mukaan. Joku (harjoittelija?) siinä leikkaussalista lähtiessä kuitenkin kantoi vauvan meille sinne heräämöön. Vauva huusi nälkäänsä, joten käskin miestäni nostamaan sen rinnalle syömään. Hoitaja huomasi virheen ja tuli hakemaan vauvaa, mutta kun huomasi vauvan olevan tissillä niin antoi syödä ensin. Vauva vietiin hetkeksi pois, mutta tällä kertaa en ollut heräämössä kuin hetken ja osastolle mentäessä vauva tulikin jo mukaan.

Molemmilla kerroilla olin ensin sänkypotilaana eli mies ja/tai hoitajat hoitivat vaipan vaihdot ja pesemiset, eli itse näin vauvan nakuna vasta seuraavana päivänä kun pääsin sängystä ylös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain pitää sektion jälkeen rinnallani vauvaa leikkaussalissa joku 10min,sitten näin seuraavaksi sen heräämössä ja sain rinnalleni n 5min,sitten näinkin osastolla seuraavaksi :))

Jos vauva heti sektion jälkeen pötkii äidin rinnalla 10 min, on hän suuressa vaarassa jäähtyä. Pahoin jäähtyneet vastasyntyneet kuuluvat herkästi tehohoitoon.

Onhan siinä loppuelämä aikaa nuuhkia...

Vierailija
24/28 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...useissa sairaaloissa on jo otettu rutiinikäytännöksi, että sektion jälkeen vauva saa olla äidin rinnalla.

Eikö edellinen vastaaja tiedä, että äidin rintakehä on vastasyntyneelle parempi paikka lämpötalouden kannalta kuin keskoskaappi? Verenkierto äidin rintakehällä vilkastuu ja vauva pötköttää kuin lämmitetyllä patjalla. Tietysti ongelmia voi aina tulla ja siksi vauvaa tarkkaillaan, mutta suurin osa pärjää mainiosti.

Ihminen on biologialtaan eläin. Myös meillä toimivat eläimelliset vaistot joiden ansiosta syntymän jälkeen rauhassa toisiaan nuuskuttelevien äidin ja vauvan on helpompi astua symbioosiin ilman turhia tuskia. Ei se välttämätöntä ole, mutta varmasti suurimmalle osalle eduksi, ja esimerkiksi merkitys imetykseen on monin tutkimuksin todistettu (ja lisätään taas, että se että on toisenlaisiakin kokemuksia ei tarkoita etteikö asialla olisi tilastollisesti suurikin merkitys).

Uskon, että tämä on asia joka vähitellen valuu luomu- ja pehmoiluosastoilta ja edistyksellisistä sairaaloista normikäytännöksi, niinkuin nyt vaikka se, että äiti saa valita ponnistusasentonsa, tai isä olla mukana synnytyksessä.

Vierailija
25/28 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...useissa sairaaloissa on jo otettu rutiinikäytännöksi, että sektion jälkeen vauva saa olla äidin rinnalla.

Eikö edellinen vastaaja tiedä, että äidin rintakehä on vastasyntyneelle parempi paikka lämpötalouden kannalta kuin keskoskaappi? Verenkierto äidin rintakehällä vilkastuu ja vauva pötköttää kuin lämmitetyllä patjalla. Tietysti ongelmia voi aina tulla ja siksi vauvaa tarkkaillaan, mutta suurin osa pärjää mainiosti.

Ihminen on biologialtaan eläin. Myös meillä toimivat eläimelliset vaistot joiden ansiosta syntymän jälkeen rauhassa toisiaan nuuskuttelevien äidin ja vauvan on helpompi astua symbioosiin ilman turhia tuskia. Ei se välttämätöntä ole, mutta varmasti suurimmalle osalle eduksi, ja esimerkiksi merkitys imetykseen on monin tutkimuksin todistettu (ja lisätään taas, että se että on toisenlaisiakin kokemuksia ei tarkoita etteikö asialla olisi tilastollisesti suurikin merkitys).

Uskon, että tämä on asia joka vähitellen valuu luomu- ja pehmoiluosastoilta ja edistyksellisistä sairaaloista normikäytännöksi, niinkuin nyt vaikka se, että äiti saa valita ponnistusasentonsa, tai isä olla mukana synnytyksessä.

Siis asia on juuri näin. Sekä äidille, että lapselle on tärkeää tutustua toisiinsa mahdollisimman pian. Siksi minua ällöttää, että joku HALUAA sektion, missä tämä ei 9/10 tapauksissa ole mahdollista. Pääasia että pimppi säilyy ehjänä ja kontrolli ei petä. Sitä on ihan oikeasti kiinni siinä sängyssä ne ensimmäiset hetket, en osaa ymmärtää miten joku haluaa itselleen tai äitiydelleen tämän tehdä. Siis vapaaehtoisesti.

Vierailija
26/28 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin itse, kätilö oli hetken äimänä ja sanoi siihen sitten, että miksipäs ei. Muista pyytää :)

Vierailija
27/28 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkaussalityöstä.

t. 24

Vierailija
28/28 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tahdon mieluiten elävän ja terveen vauvan, siksi sektion haluan ensi kerrallaa. Vauva voi alatiesynnytyksessä kärsiä mm pahasta hapenpuutteesta ja vammautua tai jopa kuolla. Sektiossa suitsait vaan nostetaan pois. Nimimerkki yksi alatiesynnytys ja yksi sektio takana, sektio tilauksessa syksyllekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän