Juurihoidettu hammas - onko tullut jälkikäteen ongelmia??
Luin juuri, että voi vielä pidemmän ajan jälkeenkin oireilla. Apua. =O Onko tää yleistä?
Kommentit (50)
Mutta jos juurihoidettu hammas oikein vaivaa, mene toiselle hammaslääkärille.
Kerronpa oman surkean tarinani.
Olin reissulla Irlannissa, kun poskihammas alkoi vaivata niin, että poski turposi. Menin hammaslääkäriin. Lääkäri totesi, että pitäisi aloitaa juurihoito, mutta että sen voi oma hammaslääkärini tehdä Suomessa. Sain penisilliiniä vaivoihin.
Lääke auttoi hampaaseen. Mutta parin päivän päästä aloin turvota niin, etten lopulta voinut pitää enää kuin verkkareita. Menin kummastelemaan hammaslääkäriin, voisiko johtua lääkkeestä. Näin todettiin, että minulla on penisilliiniallergia ja vaihdettiin antibioottiin.
Kotona menin hammaslääkärille, joka aloitti juurihoidon. Vaivat hampaassa jatkuivat. Lääkettä vaihdettiin monta kertaa ja lääkäri ilmoitti, että hampaan voisi laittaa kiinni. Sanoin, ettei varmaankaan voi, koska on vielä vaivoja. Hammaslääkäri totesi kiukkuisesti, että olen luulotautinen eikä vaivoja voi kuolleessa hampaassa olla.
Otin yhteyttä toiseen hammaslääkäriin, juurihoitospesialistiin. Hän ilmoitti heti, että poskihampaassa voi olla ylimääräinen kolmas juuri. Jos tämä juuri on toisten juurten takana, se ei näy röntgenkuvassa ja on jäänyt siten puhdistamatta.
Tällainen juuri löytyi. Sen puhdistaminen oli tosi vaikeaa, koska se oli kärjestään niin pitkä ja kapea, että puhdistusrassit ei ulottuneet kärkeen asti.
Soitin tuolle ekalle suomalaiselle hammaslääkärille ja kerroin kolmannesta juuresta. Totesin, että eikö ollut hyvä, ettei hammasta täytetty ja että ei ollut mitään luulosärkyjä. Hän karjui puhelimeen, että valehtelen, ei sellaisia kolmansia juuria voi olla olemassa.
No, hammas hoidettiin. Elelin monta vuotta tyytyväisenä. Sitten, keskellä kesää, leukani alkoi turvota ja särkeä. En heti tajunnut, mistä voi johtua, olin ihan paniikissa, kahteen viikkoon en kyennyt syömään tai nukkumaan. Ne hammaslääkärit, jotka olivat heinäkuussa töissä, olivat monet ties mitä puoskareita.
Yksi ilmoitti, että vika on kielessäni. Kieli on kuulemma liian iso suuhun ja sitä pitäisi leikata sivuista. En uskonut.
Seuraava sanoi, että minulla on purentavirhe, joka hoituisi vain hampaita hiomalla. Tämä virhe muka aiheutti kipuja. Onneksi en suostunut hiomiseen, sain myöhemmin kuulla, että kyseisen hammaslääkärin tuhoamia purukalustoja yritetään usein TYKSissä epätoivoisesti korjata!
Viides hammaslääkäri (nuori, fiksu, tohtorikoulutuksessa ollut nainen) tajusi, että juurihoidetussa hampaassa voi olla jotain häikkää. Hammas otettiin auki ja todettiin, että siellä on juuren kärkeen jäänyt pala puhdistusrassia. Kivut saatiin antibiootilla kuriin, sillä kertaa. Mutta palaa ei saa pois ja ainoa hoito, jos hammas vielä joskus alkaa vaivata, on hampaan poisto.
Tässä oma tarinani. Eli, älä usko kaikkea, mitä jotkut hammaslääkärit väittävät. Hanki toinen tai kolmaskin mielipide asiaan. Ja juurihoidettu hammaskin todella voi vaivata ja syy täytyy selvittää!
No voin kertoa, että itse makasin hammaslääkärin tuolissa 1.5 tuntia kun juurihoidetttiin.
Uusi käynti pian edessä, laitetaan kruunu että hammas kestää.
On siis tosi paikattu hammas.
Mulla oli kymmenen vuotta suussa oireettomana juurihoidettu etuhammas, mutta sitten alkoi aristaa. Oli juuren kärjen tulehdus, siihen tehtiin puhdistusleikkaus ja juuren kärjen katkaisu (resektio), mutta ei auttanut vaan aina nousi ikeneen mätäpatti... hammas piti poistaa ja hankkia tilalle kolmen tonnin implanttihammas.
En ymmärrä miksi hampaita juurihoidetaan. Ettekö paikkaa niitä jos tulee reikä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla paikattiin, mutta paikan alla reikä jatko kasvamistaan vuosikaudet.. Sit juurihoidettiin..
Vierailija kirjoitti:
Jos reikä ulottuu hampaan hermoihin asti, ei pelkkä paikka riitä vaan on pakko tehdä juurihoito.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei niissä juurihoidettavissa hampaissa välttämättä ole reikiä. Eikä mitään oireitakaan. Tulehdus saatttaa olla leukaluussa asti, mutta sinulla ei ole mitään oireita (esim. kipua), eikä hampaassa ulospäin mitään vikaa. Siksi onkin tärkeää ottaa röntgenkuva hampaistosta aika ajoin.
Mulla otettiin viime syksynä iso röntgenkuva koko suun alueelta. Ei ollut mitään vaivaa, mutta hammaslääkäri ehdotti koska edellisestä kuvantamisesta oli aikaa 19 vuotta. Olen käynyt säännöllisesti tarkastuksissa mutta reikiä ei koskaan ja tehtiin aina vaan hammaskiven putsaus. Onneksi sitten tosiaanki otettiin se iso kuva ja alhaalta kulmahampaasta löytyi tulehdus ja tehtiin juurihoito kahteen kertaan ja tosiaankin ei ollut mitään tuntemusta. Eli pyytäkää silloin tällöin ottamaan röntgen koska voi löytyä yllätys ilman oireita.
Vierailija kirjoitti:
yhdellä kertaa valmista ja siihen menee sen 10 min. Suomessa se homma on ihan erilaista, usko nyt huviksesi. Laitteet on erilaiset, olen jutellut mun vanhempien kanssa, kun ne asuu Suomessa ja niille on sitten tehty juurihoitoja Suomessa. Ota nyt vaan herne nenusta pois. Joissakin asioissa Suomessa ollaan jäljessä, sorry.
Yleensä Suomessa tekee ihan tavallinen hammaslääkäri. Mut onneksi lähtetettiin ihan endodontille (= juurihoitoihin erikoistuneelle lääkärille siis) yhden hampaan hoitoon ja ei todellakaan kestänyt 10 min vaan varmaan 10 x 30-60 min... No ei tuokaan normaalia, mutta ei juurihoito kyllä kerralla saa mennä tai ei ole oikein tehty. Olen käynyt myös kahdella yksityisellä endodontilla ja nykyään käyn jopa tavallisessa hammaslääkärikäynnillä endodontilla.
Hampaita, juuria ja juurenhoitoja on erilaisia. On eri asia hoitaa yksi juurista etuhammasta kuin 3-4 juurista poskihammasta. Hoitoon vaikuttaa myös se onko tulehdus vain hampaan ytimessä vai juuren ympärillä leukaluussa.
Usan on turha tulla opettaan suomea missään asiassa. Pitäkää vaan huoli sairaalabakteereistanne ja jättäkää suomi rauhaan